Permalänk
Medlem

Ta el från lampkontakt?

Jag skulle behöva koppla in en elkontakt i ett rum där det inte finns några vanliga eluttag, men det finns däremot ett uttag för en lampa, ett sånt här:

Det finns såklart även en lampknapp till lampan.

Min fråga är; kan jag koppla in vanlig 230v-utrustning på detta uttag, och klarar detta uttag lika hög Ampere som ett vanligt uttag gör?
Uttaget är inte jordat, men det är inte några andra uttag i lägenheten heller för den delen, så det gör väl ingen skillnad?
Sista frågan är hur jag vill göra om jag fortfarande vill att lampan ska lysa? (den ska lysa konstant, så det kommer inte bli några elavbrott pga. att lampknappen blir tryckt på)

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Jag skulle behöva koppla in en elkontakt i ett rum där det inte finns några vanliga eluttag, men det finns däremot ett uttag för en lampa, ett sånt här:
http://www.elonline.se/public/img/user/Renova%20Lamputtag%20v...

Det finns såklart även en lampknapp till lampan.

Min fråga är; kan jag koppla in vanlig 230v-utrustning på detta uttag, och klarar detta uttag lika hög Ampere som ett vanligt uttag gör?
Uttaget är inte jordat, men det är inte några andra uttag i lägenheten heller för den delen, så det gör väl ingen skillnad?
Sista frågan är hur jag vill göra om jag fortfarande vill att lampan ska lysa? (den ska lysa konstant, så det kommer inte bli några elavbrott pga. att lampknappen blir tryckt på)

Det går att koppla vidare från lamputtaget till ett vanligt uttag ja.
Om inga andra uttag i lägenheten är jordade så behöver detta inte vara det heller.
I lamputtaget så är fas och nolla inkopplat, då trycker du in den nya nollan på lamputtagets nolla och nya fasen på lamputtagets fas.
På så vis kommer uttaget att släckas när du trycker på lampknappen och lampan kommer fungera som vanligt, det var så du ville ha det vad jag förstod?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ragequit:

Det går att koppla vidare från lamputtaget till ett vanligt uttag ja.
Om inga andra uttag i lägenheten är jordade så behöver detta inte vara det heller.
I lamputtaget så är fas och nolla inkopplat, då trycker du in den nya nollan på lamputtagets nolla och nya fasen på lamputtagets fas.
På så vis kommer uttaget att släckas när du trycker på lampknappen och lampan kommer fungera som vanligt, det var så du ville ha det vad jag förstod?

nej, nu tror jag du missuppfattade. det jag menade var att jag ska sätta dit en sån här kontakt på ett vanligt grenuttag, så att jag kan koppla in vanlig elutrustning på lampkontakten. då kommer givetvis lampknappen styra ifall det går någon el till apparaterna, men det gör inget.

ang. att jag vill ha lampan lysande fortfarande tror jag att jag har löst. jag köper en sån här kontakt och sätter den på en vanlig elkabel, pluggar in lampan i ena änden, och andra änden i grenuttaget som då är kopplat till lamputtaget.

detta borde väl fungera? min enda undran är ifall dessa uttag klarar av lika höga strömstyrkor som vanliga uttag gör (10A om jag inte missminner mig?)

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Jag skulle behöva koppla in en elkontakt i ett rum där det inte finns några vanliga eluttag, men det finns däremot ett uttag för en lampa, ett sånt här:
http://www.elonline.se/public/img/user/Renova%20Lamputtag%20v...

Det finns såklart även en lampknapp till lampan.

Min fråga är; kan jag koppla in vanlig 230v-utrustning på detta uttag, och klarar detta uttag lika hög Ampere som ett vanligt uttag gör?
Uttaget är inte jordat, men det är inte några andra uttag i lägenheten heller för den delen, så det gör väl ingen skillnad?
Sista frågan är hur jag vill göra om jag fortfarande vill att lampan ska lysa? (den ska lysa konstant, så det kommer inte bli några elavbrott pga. att lampknappen blir tryckt på)

snabba svar

ja du kan koppla in 230v utrustning från lamputtag (jag hade inte gjort det jag skulle rekommendera att fixa ett ''vanligt uttag'' då det blir på bättre höjd och sedan ha du kvar lamputtaget sen att du kan få ut upp til 16A 1fas beroende på kablage men oftast är det 10A)
nej bruka vara max 6A (kan variera från tillv. till tillv.)
är allt annat ojordat ska det inte vara några problem för man får INTE blanda jordat/ojordat i samma rum (om inte viss utrustning är dubbelisolerad)
tejpa knappen enkelt annars fixa direktfas till lamputtaget men som sagt skulle jag fixa en riktig kabel till ett uttag på önskat ställe med direktfas

och att förtydliga säger jag INTE att du ska göra det själv
rekommenderar att du tillkallar behörig elektriker men vad du gör kan inte jag påverka

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av erieri02:

snabba svar

ja du kan koppla in 230v utrustning från lamputtag (jag hade inte gjort det jag skulle rekommendera att fixa ett ''vanligt uttag'' då det blir på bättre höjd och sedan ha du kvar lamputtaget sen att du kan få ut upp til 16A 1fas beroende på kablage men oftast är det 10A)
nej bruka vara max 6A (kan variera från tillv. till tillv.)
är allt annat ojordat ska det inte vara några problem för man får INTE blanda jordat/ojordat i samma rum (om inte viss utrustning är dubbelisolerad)
tejpa knappen enkelt annars fixa direktfas till lamputtaget men som sagt skulle jag fixa en riktig kabel till ett uttag på önskat ställe med direktfas

och att förtydliga säger jag INTE att du ska göra det själv
rekommenderar att du tillkallar behörig elektriker men vad du gör kan inte jag påverka

ok, så 6A klarar den åtminstone? det räcker gott och väl för min behov, så ingen fara där.
att anlita en elektriker är väl lite väl onödigt tycker jag, då det enda jag kommer göra är att klippa av en kontakt på en grenuttag och ersätta det med en annan kontakt. detta får man enligt lag göra som privatperson, och jag har jobbat som elskåpsmontör 3 sommrar i rad. (dock uppskattar jag att du varnar mig, allt för få människor gör det på detta forum )

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Vore väl bäst om du skaffar en utanpåliggande tryckknapp. Sen går du ut med den fasta fasen ur tryckknappen via EKK-kabel eller dylikt, till ett utanpåliggande eluttag som du placerar under tryckknappen?

Lätt och säker el.

Visa signatur

AMD 7600x @eco | 32GB 6000MHz Expo | Arctic Liquid 240 |
AMD RX6800 OC
| Lenovo G27 QHD/IPS/165HZ | Razer Deathadder V2 | CM Storm MX Red | Audio Technica ATH-M50 | Sennheiser GAME ONE | Sound BlasterX G6 |
PS5 Disc | Samsung Q80r 65"/ S23 Ultra / Tab S7e / Buds+

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

ok, så 6A klarar den åtminstone? det räcker gott och väl för min behov, så ingen fara där.
att anlita en elektriker är väl lite väl onödigt tycker jag, då det enda jag kommer göra är att klippa av en kontakt på en grenuttag och ersätta det med en annan kontakt. detta får man enligt lag göra som privatperson. (dock uppskattar jag att du varnar mig, allt för få människor gör det på detta forum )

bruka vara stämplat på plasten i/på uttaget men oftast är det 6A kan inte garantera detta
man få göra en del om man anser att man har erforderlig kännedom

då man jobbar som elektriker så får man oftast frågan ''får jag göra...''
så därför ville jag bara förtydliga vad jag rekommenderar men hur du gör är upp till dig

men det är inget avancerat ingrepp men att påpeka är att en lampstickpropp inte sitter fast lika hårt/bra som en vanlig kontakt i ett uttag

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kerus3:

Vore väl bäst om du skaffar en utanpåliggande tryckknapp. Sen går du ut med den fasta fasen ur tryckknappen via EKK-kabel eller dylikt, till ett utanpåliggande eluttag som du placerar under tryckknappen?

Lätt och säker el.

låter som en bra idé faktiskt, dock lite dyrare än jag planerat
hur ska man sedan täcka för hålet där lampknappen tidigare satt då tänkte du?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Varför inte bara dra en skarvsladd från ett annat rum? Känns både smidigare, billigare och säkrare. Eventuellt inte lika snyggt, men det känns det inte som om ditt alternativ är heller. Vill du ha det riktigt gjort så tillkalla en elektriker.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morxy49:

låter som en bra idé faktiskt, dock lite dyrare än jag planerat
hur ska man sedan täcka för hålet där lampknappen tidigare satt då tänkte du?

Det finns doslock med kabelutgång, men det är ett jobb för en elektriker i så fall om du ska hålla dig till reglerna

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bryt strömmen i centralen och kolla om dosan som tryckknappen sitter i har skruvar att fästa med, isfl borde du kunna fästa den utanpåliggande i dessa. Dock beror det på utförandet av tryckknappen såklart.

Om du känner dig osäker med installationen så bör du inte utföra den såklart..

Visa signatur

AMD 7600x @eco | 32GB 6000MHz Expo | Arctic Liquid 240 |
AMD RX6800 OC
| Lenovo G27 QHD/IPS/165HZ | Razer Deathadder V2 | CM Storm MX Red | Audio Technica ATH-M50 | Sennheiser GAME ONE | Sound BlasterX G6 |
PS5 Disc | Samsung Q80r 65"/ S23 Ultra / Tab S7e / Buds+

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Varför inte bara dra en skarvsladd från ett annat rum? Känns både smidigare, billigare och säkrare. Eventuellt inte lika snyggt, men det känns det inte som om ditt alternativ är heller. Vill du ha det riktigt gjort så tillkalla en elektriker.

att dra en skarvsladd är tyvärr inte ett alternativ.
just nu känns det som vi går utanför mina kunskapsområden (lagliga/säkra områden) så det är nog bäst om jag gör på mitt originella sätt istället det klarar jag av utan att få dödande elchocker och bryta några lagar

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

tar nu el från lampkontakten, och det fungerar utmärkt

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

tar nu el från lampkontakten, och det fungerar utmärkt

Bilder! Älskar udda lösningar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Superolle:

Bilder! Älskar udda lösningar

Du tänkte så här ?
http://www.sweclockers.com/galleri/9081-taklampa-med-socket-1...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Bilder! Älskar udda lösningar

haha, varsågod

tillsvidare är lampan urkopplad, men när jag fixat en kabel så ska den kopplas in i grendosan.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

En klassiker!

Skrivet av morxy49:

haha, varsågod

http://i.imgur.com/Z6Rhf0J.jpg

http://i.imgur.com/YwZ5a38.jpg

tillsvidare är lampan urkopplad, men när jag fixat en kabel så ska den kopplas in i grendosan.

Tjusigt! Ser ju faktiskt inte så knasigt ut!