Permalänk
Medlem

Moderkort/hårddisk fel?

Hallå allesammans jag har ett Azus 87-A moderkort som krånglar Detta problem jag har är nog lite enklare för er som är någorlunda kunnig i bios.

När jag startar datorn kommer jag in i bios. Varje gång! Det har fungerat felfritt tills nu. I morse när jag vaknade skulle jag starta min burk och då kommer jag in i bios. Jag har ingen aning om vad det kan vara då det inte står vad det är för fel.

Så jag läste på lite varför jag inte kunde komma in i windows och började pilla i bios. Nu är det mer kaos än någonsin. Jag satt in en windows 7 skiva för att installera om datorn men det funkade inte, jag kom in i bios. jag hade inget alternativ än att trycka F1 för att sedan komma in i bios. Jag väljer att prioritera cd rom skivan i bios för att jag kunna välja att starta datorn så jag kommer till "Formateringen".

När jag trycker save i bios så att den ska starta om men nya inställningarna vill den inte starta. På moderkortet börjar det blinka 2 röda knappar som heter VGA led & memOK. Datorn startar om och om igen i 5 sekunders intervaller och jag kommer inte in på datorn. Jag är tvungen att rycka strömmen till datorn. Starta datorn igen och jag kommer in i bios och det är samma inställningar som från början.

Alltså vill inte inställningarna sparas och jag kan inte starta om datorn. Jag har testar rycka hårddisken och starta datorn utan för att sedan komma in i bios & det fungerar. Men när jag ändrar att den ska prioritera cd rom skivan när jag startar datorn händer samma sak. Det är mycket möjligt att det kan vara fel på min hårddisk för den har knasat sig lite sen jag köpte den. Men när jag beskriver felet jag har låter det som i mina öron att det har hänt något med moderkortet/jag har pillat på fel knapp i bios när jag försökt fixa detta. Alla komponenter är mindre än 6 månader gamla.

Jag uppskattar all hjälp och om det behövs kan jag filma på moderkortet när jag startar datorn om inte beskrivningen räckte till.

Azus 87-A moderkort som sagt.

Tack på förhand och all hjälp uppskattas till 1000!

Permalänk
Skrivet av sundell:

Hallå allesammans jag har ett Azus 87-A moderkort som krånglar Detta problem jag har är nog lite enklare för er som är någorlunda kunnig i bios.

När jag startar datorn kommer jag in i bios. Varje gång! Det har fungerat felfritt tills nu. I morse när jag vaknade skulle jag starta min burk och då kommer jag in i bios. Jag har ingen aning om vad det kan vara då det inte står vad det är för fel.

Så jag läste på lite varför jag inte kunde komma in i windows och började pilla i bios. Nu är det mer kaos än någonsin. Jag satt in en windows 7 skiva för att installera om datorn men det funkade inte, jag kom in i bios. jag hade inget alternativ än att trycka F1 för att sedan komma in i bios. Jag väljer att prioritera cd rom skivan i bios för att jag kunna välja att starta datorn så jag kommer till "Formateringen".

När jag trycker save i bios så att den ska starta om men nya inställningarna vill den inte starta. På moderkortet börjar det blinka 2 röda knappar som heter VGA led & memOK. Datorn startar om och om igen i 5 sekunders intervaller och jag kommer inte in på datorn. Jag är tvungen att rycka strömmen till datorn. Starta datorn igen och jag kommer in i bios och det är samma inställningar som från början.

Alltså vill inte inställningarna sparas och jag kan inte starta om datorn. Jag har testar rycka hårddisken och starta datorn utan för att sedan komma in i bios & det fungerar. Men när jag ändrar att den ska prioritera cd rom skivan när jag startar datorn händer samma sak. Det är mycket möjligt att det kan vara fel på min hårddisk för den har knasat sig lite sen jag köpte den. Men när jag beskriver felet jag har låter det som i mina öron att det har hänt något med moderkortet/jag har pillat på fel knapp i bios när jag försökt fixa detta. Alla komponenter är mindre än 6 månader gamla.

Jag uppskattar all hjälp och om det behövs kan jag filma på moderkortet när jag startar datorn om inte beskrivningen räckte till.

Azus 87-A moderkort som sagt.

Tack på förhand och all hjälp uppskattas till 1000!

Hur är det om du startar datorn med hårdisk i å spammar F8:a för att komma in i boot menyn? Då kanske du kan välja cd spelaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Hur är det om du startar datorn med hårdisk i å spammar F8:a för att komma in i boot menyn? Då kanske du kan välja cd spelaren?

Jag kommer inte så långt, när jag startar dator med hårddisken i så lyser VGA_led lampan och datorn står helt still, fläktarna osv snurrar men den piper inte som det ska göra så jag kommer inte så långt ens! Alla knappar på tangentbordet lyser, num lock caps lock och scroll lock lyser som det gör när man precis trycker igång burken. Där står den still alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Hur är det om du startar datorn med hårdisk i å spammar F8:a för att komma in i boot menyn? Då kanske du kan välja cd spelaren?

Till slut fungerade det att starta den utan att den stannade. Det fungerade inte trycka F8. Jag kom direkt in i bios, sen när jag försöker återställa alla inställningar i bios så blir det samma sak. Det går inte att spara inställningarna i bios, när jag gör det startar datorn om utan att den "startar" den bara stängs av igen och startar om och om igen!

Tack för hjälpen jag får och hoppas du kan komma fram till något!

Permalänk
Medlem

Testat att nollställa CMOS (datorn måste vara spänningslös) ?
Vad har du för hårdvara?
Hur ser boot settings ut i bios?
Kolla även här http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1755027/asus-z87-con...

Permalänk
Medlem

Kan inte se varför denna tråd skulle passa i programmering och digitalt skapande.

Förvirrande beskrivning du gav... Fattade faktiskt inte så mycket av det du skrev.
Så helt enkelt.. BIOS startar istället för att windows startar?
Står det något meddelande om att inställningarna är felande? står det något alls innan BIOS startar?

Windows har inget med BIOS att göra, så om du inte ens kommer förbi BIOS boot så är det nog inte fel på din hårddisk.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

…från "Programmering och digitalt skapande" till "Stationära datorer: Support och övriga trådar". Passar troligen bättre här, och har därmed större chans att få respons.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Testat att nollställa CMOS (datorn måste vara spänningslös) ?
Vad har du för hårdvara?
Hur ser boot settings ut i bios?
Kolla även här http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1755027/asus-z87-con...

vad är de för knapp som jag nollställer CMOS med då på moderkortet? jag har ett asus z87-a och intel i5 4770k geforce 660gtx
boot settings: http://i.imgur.com/wEM18Gq.jpg

Permalänk
Medlem

Först gör datorn helt spänningslös, sedan ta bort knappcellsbatteriet på moderkortet i ca 30 sekunder, sätt tillbaka batteriet starta sedan upp datorn, i boot settings testa att deaktivera USB support om problemet fortsätter.

Hittade detta på nätet
I had exactly same problem with my Z87-Deluxe Quad motherboard and I have Alienware TactX keyboard. All I had to do is change one setting in BIOS under Boot Configuration ---> USB Support ---> set to DISABLED (previously set to Partial Initialization) and my problem with booting into UEFI BIOS is solved now

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Först gör datorn helt spänningslös, sedan ta bort knappcellsbatteriet på moderkortet i ca 30 sekunder, sätt tillbaka batteriet starta sedan upp datorn, i boot settings testa att deaktivera USB support om problemet fortsätter.

Hittade detta på nätet
I had exactly same problem with my Z87-Deluxe Quad motherboard and I have Alienware TactX keyboard. All I had to do is change one setting in BIOS under Boot Configuration ---> USB Support ---> set to DISABLED (previously set to Partial Initialization) and my problem with booting into UEFI BIOS is solved now

tack så hemskt mkt för din hjälp, jag lyckades precis lösa problemet och är väldigt tacksam över era svar

Permalänk
Medlem

Inga problem, kul att det löste sig
Var det USB i boot settings som löste problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Inga problem, kul att det löste sig
Var det USB i boot settings som löste problemet?

Ja precis. Det löste alla problem!