ITUX, TV + bredband via samma router/LAN?

Permalänk
Medlem

ITUX, TV + bredband via samma router/LAN?

Jag har nyligen beställt IPTV via ITUX i Göteborg. Har bredband sedan tidigare. I min naivitet trodde jag att IPTV bara betydde att man kopplade in en TV-box i existerande LAN, men den ska tydligen kopplas direkt in i fiberconvertern i en egen Ethernetport.

Nu är jag inte jättepigg på att dra ny nätverkskabel ändra fram till TV:n (ca 25 m kabel). Någon som löst detta med något klurigt hack? Jag har en extra Linksys-router med DD-WRT som ligger och samlar damm, kanske kan jag använda denna?

Problemet är att jag hittar väldigt lite information om hur IPTV är implementerat på ITUX, så jag vet inte ens vad jag ska börja. Måste kanske börja med Wireshark :/

Men jag tänkte att någon här kanske gör/gjort detsamma ?

Permalänk
Medlem

Multicast brukar gälla på itux. Asus routrar kan dirigera iptv tillen port, bör gå med din linksys?

Permalänk
Rekordmedlem

Tv ligger nog på ett eget vlan och vet du bara vilket och konfar rätt kan du nog lösa det om du kör dd wrt.
Du kan kanske få hjälp av att kolla Teliatråden för principerna men anpassa inställningarna för det som gäller i ditt nät.
http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/8...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

När de installerade mediakonvertern satte de väl även ett uttag i vardagsrummet?

Det ska vara ett tvåvägsuttag som är anslutet till både LAN-porten och TV-porten på mediakonvertern.

EDIT: Om det nu skulle vara så att de bara har dragit en kabel, kan du ju använda ett par såna här: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Eftersom iTux mediakonverter endast har 100Mbit på sina portar förlorar du ingenting.

Permalänk
Medlem

Jag löste det, tror jag!

Det stämde att det är multicast. Min box är en Motorola VIP 1003. Det blev att jag drog fram Wireshark och dumpade bootloggen från boxen från serieporten. Den verkar få en IP från en DHCP-server som ligger på TV-porten (annat VLAN, splittas i fiberconvertern antar jag). DHCP-servern ger bara ut IP till "rätt" MAC-adress. Vet inte om min box är reggad mot just min port, men det verkar så eftersom jag inte fick någon IP då jag råkade skriva fel på en siffra. MAC-adressen sätts som en kernelparameter, så kanske är det operatören som sätter den i NVRAM eller liknande?

När boxen bootar laddar den ner kernel och annat smått och gott (rootfilsystem?) från Bootcast (vet ej vad det är, men det verkar använda multicast-adresser).

Sedan verkar alla TV-kanaler ligga på multicast-adresser, port 1234. Inte för att det direkt berör mitt problem.

Nu till lösningen. Jag kopplade helt enkelt in TV-jacket på en av LAN-portarna i routern och ändrade brandväggsregeln för denna port till att filtrera bort mitt interna nät (192.168.*). Sedan blockade jag boxen i min interna DHCP-server (genom att ge MAC-adressen en felaktig IP). Slutligen filterade jag bort multicast från WLAN (annars gick WLANet ner, antar att det blev överflödat med multicast-paket).

Nu verkar det lovande, har bootat om boxen ett par gånger och den verkar komma upp varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

När de installerade mediakonvertern satte de väl även ett uttag i vardagsrummet?

Förvisso. Dock i fel ände Med balkongdörr, fönster och diverse annat i vägen blir kabellängden till slut 25 m :/

Skrivet av Nebudchanezzer:

Det ska vara ett tvåvägsuttag som är anslutet till både LAN-porten och TV-porten på mediakonvertern.

EDIT: Om det nu skulle vara så att de bara har dragit en kabel, kan du ju använda ett par såna här: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Eftersom iTux mediakonverter endast har 100Mbit på sina portar förlorar du ingenting.

Funderade faktiskt på en sådan först, men NAS:et står under TVn, så jag behöver min gigabit där

Permalänk
Medlem

Jag har också iTUX och vill göra en liknande grej.
Jag har en fiberconverter (a.k.a. mediabox) med fyra uttag. Nr 1 är internet och nr 2 är IP-TV.
Nr 1 är kopplat till WAN-porten på en Asus RT-N16 med DD-WRT. Från Asusen sticker det iväg en kabel till en Zyxelswitch som förser förstärkare, Raspberry Pi och en Motorola VIP 1003 (IP-TVbox) med anslutning. Bara så här funkar inte IP-TV.
Om jag kopplar in uttag nr 2 på fiberconvertern till en "vanlig" port på min Asusrouter fungerar Motorolan. Men nu har jag även skickat iväg mitt lokala nätverk till fiberconvertern. Hur säkrar jag upp detta?