Hjälp en idiot köpa telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

På vilket sätt är Z1 Compact dålig kvalité? Skärmen tycker jag är bättre än på vanliga Z1 iaf.

Det som klagats på är byggkvalitén, t.ex att telefonen knakar om du trycker lite på den osv.
Men det är kanske första vågen av telefoner som har det så.
Allt utvecklas ju och brister blir påkomna med tiden.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Köp en iphone, har en själv och är nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Du skriver: "Iphone har inte samma behov utav köttig hårdvara då de inte har t ex full hd, dvs de kräver inte speciellt mycket för att fungera"
Jag svarar med: "Fel. iOS 7 har många delar som kräver ganska mycket prestanda."
Har du problem med läsförståelsen? Det är ett direkt svar, där jag skriver att ditt påstående är fel och sedan kommer med information kring ämnet.

Visst kan det göra det, men hur är detta relevant? Är ditt argument att Android drar oändliga mängder? Det vore ganska korkat att argumentera då det bevisligen inte är sant.

Jag har en bekant med en 4S och lagget märktes tydligt när han visade upp telefonen efter uppdateringen. Han hade kanske 20-30FPS på låsskärmen och hemskärmen.
Detta har ingenting med spel att göra.

Men nu kommer du ju med ursäkter till ditt egna argument. Först skriver du att iOS inte behöver lika mycket kraft för att leverera, sedan skriver du att detta inte gäller äldre mobiler.
Jag tycker det är glasklart.

1080*1920 Android telefoner rullar runt i 60FPS i gränssnittet.
2.5år gammal 640*960 iPhone 4S rullar runt i 20-30FPS i gränssnittet.
2.5år gammal 720*1280 Galaxy Nexus rullar runt i 60FPS(gissning, det laggade inte märkbart) i gränssnittet i senaste versionen av Android. Det vill säga: 50% högre upplösning och bättre flyt än en iPhone från samma tidsperiod.
Jag skulle nog vilja säga att det är tvärt om ditt påstående i de senaste versionerna av operativsystemen. Att iOS 7 kräver mer prestanda än Android 4.4.

Min flickvän har en Iphone 4, oanvändbar sedan ios 7, laggar som bara den.

Permalänk
Medlem

Tusen tack till alla som svarat. Just nu lutar det mot HTC one mini, kollade på sony z1 compact men den är lite i dyraste laget och känns lite overkill för det jag ska använda den till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Ville bara påpeka att jämföra hårdvara mellan två telefoner som har olika OS är orelevant.

T.ex

Inte alls. Visst, iPhone hakar ju på (och springer ifrån) de flesta top-end-Androidlurar i respons, problemet är att det är på bekostnad av telefonens grundläggande funktionalitet. Skulle du trycka in Android på en proprietär iPhone kan jag nästan garantera att det skulle flyta sämre än på en single-core Xperia X10 eller HTC Desire. Sedan är ju iOS nedlåst på ett sätt som Android inte är, hade Android varit funktionalitetsbegränsat och saknat intensiv multitasking så hade du haft rejält flyt och rejäl batteritid.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Q4Rspwn:

Inte alls. Visst, iPhone hakar ju på (och springer ifrån) de flesta top-end-Androidlurar i respons, problemet är att det är på bekostnad av telefonens grundläggande funktionalitet. Skulle du trycka in Android på en proprietär iPhone kan jag nästan garantera att det skulle flyta sämre än på en single-core Xperia X10 eller HTC Desire. Sedan är ju iOS nedlåst på ett sätt som Android inte är, hade Android varit funktionalitetsbegränsat och saknat intensiv multitasking så hade du haft rejält flyt och rejäl batteritid.

Vet inte om det har någon betydelse vid jailbreak. Om det inte har det kan jag däremot inte förstå meningen med att kunna detta..

Permalänk
Avstängd

Nokia Lumia 520.

Permalänk
Medlem

Gå ut och kläm på telefonerna i en butik så får du en bättre uppfattning om vilket OS du vill ha. Det sagt - om jag hade varit i din situation så hade jag tittat närmare på Moto G (~1700).

Permalänk
Medlem
Skrivet av yartz:

Tusen tack till alla som svarat. Just nu lutar det mot HTC one mini, kollade på sony z1 compact men den är lite i dyraste laget och känns lite overkill för det jag ska använda den till.

Har du kollat på Nokias Wp lurar?
Jag äger själv en Lumnia 800 och batteriet är inte ens halverat när mina vänners iphone är slut, byggkvaliten är uperb inget har södner den.
Skärmen är lagom stor, den är inte för dyr och allt flyter på riktigt fint.
Finns inget att klaga på utom att jag en gång fick in fukt i kameran och hade problem med kondens på insidan av linsen i ett par dagar.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1553511 är i och för sig ingen lum,nia 800, men det är som en lite uppgraderad 800 med lite mindre storlek.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1014358 lumnia 800, som jag har och utgår ifrån.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Inte alls. Visst, iPhone hakar ju på (och springer ifrån) de flesta top-end-Androidlurar i respons, problemet är att det är på bekostnad av telefonens grundläggande funktionalitet. Skulle du trycka in Android på en proprietär iPhone kan jag nästan garantera att det skulle flyta sämre än på en single-core Xperia X10 eller HTC Desire. Sedan är ju iOS nedlåst på ett sätt som Android inte är, hade Android varit funktionalitetsbegränsat och saknat intensiv multitasking så hade du haft rejält flyt och rejäl batteritid.

Vad baserar du det på? Som sagt, hårdvaran i en iPhone är inte sämre än i en high-end Android. Snarare tvärt om vad gäller CPUn eftersom dagens appar, oberoende mobil-OS, i regel är väldigt dåliga på att utnyttja flera trådar så gör sig de kraftfulla kärnorna i A7 i praktiken bättre än de fler men svagare kärnorna i snapdragon exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Min flickvän har en Iphone 4, oanvändbar sedan ios 7, laggar som bara den.

Jo, jag är inte förvånad då iPhone 4S - som är en mycket snabbare telefon - laggar märkbart.

Skrivet av anon186252:

Nu börjar vi närma oss en förståelse.

Min invändning är att du plockar från den första delen, dvs reagerar bara på en del utav det / tar det ur kontext.
Det jag syftar på är att t ex Full HD (som faktiskt var mitt exempel) drar mer än vad nu Iphone har.

Min poäng var att det finns delar (tror även operativ) som kräver mer hos Android telefoner än vad Iphone telefonerna gör.

Jo, men ditt huvudargument är la ändå att "Iphone har inte samma behov utav köttig hårdvara" och att du använder FHD skärmar som ett stödargument?

Hur som:
Tidigare versioner av iOS har ju onekligen varit otroligt resurssnåla, men om man jämför just de senaste versionerna av iOS och Android så är jag ganska säker på att Android är mer resurssnålt. Att Android mobiler sedan kör med enorma upplösningar kan ju kompensera för detta till en viss grad, men som det ser ut nu så har faktiskt iOS högre krav på hårdvaran trots de lägre upplösningarna.

Citat:

Jag har ju självklart inte lekt med alla telefoner på marknaden och just Nexus är då en utav dessa. Förstår att folk kan bli lite uppretade när jag drar alla Androids över samma kant, men man blir ju lite less på dessa när runt 50st inte fungerat som man vill och ingen man personligen lekt med gjort detta heller. Som sagt jag kan bara inte rekommendera ett operativsystem som aldrig fungerat för mig oavsett om det kanske finns bra varianter.

Jo, detta är resonligt.
Men nästa gång du testar Android, se till att testa en Nexus. Och då gärna Nexus 5 som är 2013års modell.

Citat:

Ja men här är vi överens förutom att det blir ett missförstånd återigen. Det jag menar är då inte att detta är irrelevant utan att Apple har klantat sig som sagt.
Innan IOS7 flöt alla på gudomligt bra men därefter så har många upplevt problem. Det blev t ex sämre batteritid för många efter uppdateringen. Det indikerar nog ganska väl att det kräver lite mer.

Jo men visst, det kan vi nog vara överens på. Fast jag tror inte att det är just att de inte lagt ner tillräckligt med tid på att optimera för de gamla mobilerna, de har inte lagt ner tillräckligt med tid på att optimera det överhuvudtaget, men att de nyare mobilerna klarar av det ändå då de har rå-kraften att köra över dålig optimering.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sears:

Jo, men ditt huvudargument är la ändå att "Iphone har inte samma behov utav köttig hårdvara" och att du använder FHD skärmar som ett stödargument?

Hur som:
Tidigare versioner av iOS har ju onekligen varit otroligt resurssnåla, men om man jämför just de senaste versionerna av iOS och Android så är jag ganska säker på att Android är mer resurssnålt. Att Android mobiler sedan kör med enorma upplösningar kan ju kompensera för detta till en viss grad, men som det ser ut nu så har faktiskt iOS högre krav på hårdvaran trots de lägre upplösningarna.

Jo, detta är resonligt.
Men nästa gång du testar Android, se till att testa en Nexus. Och då gärna Nexus 5 som är 2013års modell.

Jo men visst, det kan vi nog vara överens på. Fast jag tror inte att det är just att de inte lagt ner tillräckligt med tid på att optimera för de gamla mobilerna, de har inte lagt ner tillräckligt med tid på att optimera det överhuvudtaget, men att de nyare mobilerna klarar av det ändå då de har rå-kraften att köra över dålig optimering.

Dold text

Jo men då är det lite religion över det hela då.
Du tror att IOS7 är helt åt helvete på prestanda fronten. Vilket jag förvisso också tycker, samt att jag föredrar äldre utseendet, men hur som..
Jag tror att Android har många delar som drar betydligt mer än motsvarande hos IOS, just för att det inte är låst som sagt.
Vi kan ju sitta och tjafsa med varandra hur mycket vi vill men det blir nog mest vad vi tror som är argumenten.

FHD drar ändå en del, det tror jag du håller med om.
Jag trodde inte att IOS7 hade förstört så pass mycket så de äldre mobilerna blivit oanvändbara.

Det är helt klart möjligt att IOS7 är dåligt optimerat på alla sätt. Jag var personligen skit sne när den uppdateringen kom ut, men trodde som sagt inte att det var så illa som du påpekat. Antar att det är någon fuling för att tvinga folk att köpa nytt..

Permalänk
Medlem

Tråden verkar spåra ur lagom, iaf TS: låter som nån av lumia modellerna är något för dig. Skaffade en 520 åt min 11 åriga systerdotter och inget problem än med batteritid eller hårdvara. Sitter själv på en 920 som är trevlig men i största laget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Det är möjligt. Har genuint varit ointresserad av Sonys lurar sedan X10:an släpptes, och refererade mer till kvalitetskänslan hos HTC:n. Frågan är om det är försvarbart att betala dubbla priset för att få en quadcore, särskilt då det handlar om en telefon som i främsta hand bör uppfylla basbehoven (ringa, smsa, surfa). Jag själv skulle inte köpa en 2.000 kr dyrare lur för att starta webbläsaren en halv sekund snabbare.

Om du inte känt på en Sony (Ericsson) sedan deras första smartphone, så vet du inte mycket (hade en för övrigt som fortfarande gör tjänst hos en i släkten). Visst var den plastig men den höll ändå bra, däremot deras miniversion var rena skämtet. Dagens Sony är robust byggda, kanske lite tunga men fin byggkvalité

Till TS: Någon av minimodellerna av flaggskeppen är nog en väg att gå enligt mig och många andra.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Vad baserar du det på? Som sagt, hårdvaran i en iPhone är inte sämre än i en high-end Android. Snarare tvärt om vad gäller CPUn eftersom dagens appar, oberoende mobil-OS, i regel är väldigt dåliga på att utnyttja flera trådar så gör sig de kraftfulla kärnorna i A7 i praktiken bättre än de fler men svagare kärnorna i snapdragon exempelvis.

Som tidigare sagts, att jämföra mobiltelefoner med olika OS säger ingenting om hårdvaran. Det är som att säga att en 286:a är snabbare än en i7:a för att 286:an bootar MS-DOS fortare än i7:an bootar Vista. Att apparna är flaskhalsen i soppan är liksom inte hårdvarutillverkarens fel.

Skrivet av Jalle64:

Om du inte känt på en Sony (Ericsson) sedan deras första smartphone, så vet du inte mycket (hade en för övrigt som fortfarande gör tjänst hos en i släkten). Visst var den plastig men den höll ändå bra, däremot deras miniversion var rena skämtet. Dagens Sony är robust byggda, kanske lite tunga men fin byggkvalité

Till TS: Någon av minimodellerna av flaggskeppen är nog en väg att gå enligt mig och många andra.

Så det du menar är alltså att den enda primära egenskap en smartphone bör ha är att den ska kännas gediget konstruerad? Tvivlar starkt på att merparten folk köper smartphones för att spika ihop sina sommarstugor. Det som fått mig att bojkotta Sony är inte bara den konservativa, tråkiga designen, utan också det mediokra UI:t. Visst, Sony kanske har kommit ikapp i kvalitetskänsla, tyvärr är det totalt ointressant eftersom de första två punkterna redan fått mig att leta vidare.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Som tidigare sagts, att jämföra mobiltelefoner med olika OS säger ingenting om hårdvaran. Det är som att säga att en 286:a är snabbare än en i7:a för att 286:an bootar MS-DOS fortare än i7:an bootar Vista. Att apparna är flaskhalsen i soppan är liksom inte hårdvarutillverkarens fel.

Det var du som "nästan garanterade" att Android skulle flyta mycket sämre på iPhone-hårdvara och jag undrar hur du kommer fram till det? Återigen, vad gäller CPUn, oavsett om vi pratar om iOS eller Android så lämpar sig en stark CPU med färre kärnor (Apples A7) oftast bättre i praktiken än en CPU med fler svagare kärnor (som Snapdragon 800) på grund av att dagens appar är så dåliga på att utnyttja flera kärnor.

Givetvis är det upp till tillverkarna att designa hårdvara som lämpar sig för mjukvaran som är tänkt att köra på den. Det är ju väldigt stor skillnad på hårdvara som är tänkt att köras som server (med applikationer/tjänster som lämpar sig att köra parallellt) och en desktop-dator med maximal spel-prestanda i tanken (där du vill ha hög singeltråds-prestanda).

Permalänk

Förstår inte på folk som säger att Apples A7 processor skulle vara slö för den har 2 kärnor.
Som att en Intel processor med 4 kärnor är segare än en AMD processor med 8 slöare kärnor

Edit: Dessutom kan ni väl jämföra telefoner från samma generation.. Som en iPhone 5 är i samma generation som Nexus 4 och iPhone 4s med Galaxy SII, och då tycker jag och mina nära att en iPhone 4s är mycket trevligare och snabbare än en Galaxy S2.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Dessutom kan ni väl jämföra telefoner från samma generation.. Som en iPhone 5 är i samma generation som Nexus 4 och iPhone 4s med Galaxy SII, och då tycker jag och mina nära att en iPhone 4s är mycket trevligare och snabbare än en Galaxy S2.

Bättre jämförelse är iPhone 4S och Galaxy Nexus då de släpptes nästan samma månad. 4S är runt ett halvår nyare än SGS2.

Permalänk
Medlem

skulle rekommendera en iphone till ts. haft min femma i 1½ år nu och är oerhört nöjd med den. snygg, lätt, välbyggd, snabb och förvånansvärt robust. jag har inte behandlat den bra alls men även om jag har tappat den en mängd gånger så har den klarat sig jättebra förutom några mindre skavanker i ramen runt telefonen. vi får se hur det blir med nästa telefon men tror att det kommer krävas mycket för att få över mig till android igen. android är givetivs mycket mer varierat men jag hade oändliga problem med min gamla htc desire hd och apple känns som ett säkert kort.

har också väldigt svårt för storleken på många av de dyrare androidmodellerna, tycker att min är lagom och de större modellerna snarare känns som små tablets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Bättre jämförelse är iPhone 4S och Galaxy Nexus då de släpptes nästan samma månad. 4S är runt ett halvår nyare än SGS2.

Galaxy Nexus bör inte upplevas slö jämfört mot iPhone (4/4S), du har ju Jelly Bean där och det är milsvid skillnad mellan ICS (Gingerbread med, Galaxy Nexus lanserades med ICS däremot) och Jelly Bean. I och med förändringar och project butter där animationer inte bara ska vara accelererade och jämnare, utan de har siktat på 60 fps också. 4.1 hade redan kommit till Nexus S när 4s släpptes. Har folk som yttrar sig inte använt 4.1+ så bör de titta på det igen innan de yttrar sig om prestandan. Android passar fint på mindre kraftig hårdvara, och upplevs ändå idag snabbare än värstingtelefonerna innan Jelly-bean. Ska man ha iPhone idag tittar man väl antingen på 5s, 5c eller gamla 5. 4s är budgetalternativet idag, och kostar ju 3495:- hos Apple eller 2990:- hos återförsäljare – men är knappast särskilt jämförbar mot Nexus 5, LG G2, Moto X, HTC One (M7) och annat du får för runt det priset. 5c hamnar t.ex. på drygt samma prisnivå som Z1 Compact. Så övervägar man iOS har man väl något att jämföra mot ganska rakt av, storleksmässigt och allt. Båda bör finnas i så gott som vilket butik som helst för att titta på, båda bör finnas någonstans inom ens umgängeskrets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Galaxy Nexus bör inte upplevas slö jämfört mot iPhone (4/4S), du har ju Jelly Bean där och det är milsvid skillnad mellan ICS (Gingerbread med, Galaxy Nexus lanserades med ICS däremot) och Jelly Bean. I och med förändringar och project butter där animationer inte bara ska vara accelererade och jämnare, utan de har siktat på 60 fps också. 4.1 hade redan kommit till Nexus S när 4s släpptes. Har folk som yttrar sig inte använt 4.1+ så bör de titta på det igen innan de yttrar sig om prestandan. Android passar fint på mindre kraftig hårdvara, och upplevs ändå idag snabbare än värstingtelefonerna innan Jelly-bean. Ska man ha iPhone idag tittar man väl antingen på 5s, 5c eller gamla 5. 4s är budgetalternativet idag, och kostar ju 3495:- hos Apple eller 2990:- hos återförsäljare – men är knappast särskilt jämförbar mot Nexus 5, LG G2, Moto X, HTC One (M7) och annat du får för runt det priset. 5c hamnar t.ex. på drygt samma prisnivå som Z1 Compact. Så övervägar man iOS har man väl något att jämföra mot ganska rakt av, storleksmässigt och allt. Båda bör finnas i så gott som vilket butik som helst för att titta på, båda bör finnas någonstans inom ens umgängeskrets.

Er.. jag håller nog med det mesta du skrev, men detta har la inget att göra med min kommentar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Er.. jag håller nog med det mesta du skrev, men detta har la inget att göra med min kommentar?

Du och den du diskutera med prata om några generationer sedan, många testade t.ex. S2 medan den låg på Gingerbread eller ICS, och mjukvaran har väl allt med saken att göra. Eftersom åtminstone den du citera band ihop det till diskussionen om upplevd prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Det var du som "nästan garanterade" att Android skulle flyta mycket sämre på iPhone-hårdvara och jag undrar hur du kommer fram till det? Återigen, vad gäller CPUn, oavsett om vi pratar om iOS eller Android så lämpar sig en stark CPU med färre kärnor (Apples A7) oftast bättre i praktiken än en CPU med fler svagare kärnor (som Snapdragon 800) på grund av att dagens appar är så dåliga på att utnyttja flera kärnor.

Givetvis är det upp till tillverkarna att designa hårdvara som lämpar sig för mjukvaran som är tänkt att köra på den. Det är ju väldigt stor skillnad på hårdvara som är tänkt att köras som server (med applikationer/tjänster som lämpar sig att köra parallellt) och en desktop-dator med maximal spel-prestanda i tanken (där du vill ha hög singeltråds-prestanda).

Genom att iPhone-hårdvara är proprietär och anpassad för ett proprietärt operativsystem utan multitasking. Detta har jag nämnt flera gånger i tråden, märkligt att du missat det.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Genom att iPhone-hårdvara är proprietär och anpassad för ett proprietärt operativsystem utan multitasking. Detta har jag nämnt flera gånger i tråden, märkligt att du missat det.

Självklart är det en fördel att kunna bygga sin hårdvara och mjukvara runt varandra som Apple kan men A7:an är ju utan tvekan ett mycket kraftfull SoC, helt bortsett från att det är iOS som kör på den. Rekommenderar att du läser Anandtech senaste artikel om A7:an http://www.anandtech.com/show/7910/apples-cyclone-microarchit...

Citat:

As I mentioned before, it's bigger than anything else that goes in a phone. Apple didn't build a Krait/Silvermont competitor, it built something much closer to Intel's big cores. At the launch of the iPhone 5s, Apple referred to the A7 as being "desktop class" - it turns out that wasn't an exaggeration.

Rekommenderar även att du läser vår egen virtual void här i forumet som har skrivit många inlägg i ämnet, där han bland annat ger tips på hur du själv kan se hur ofta (eller sällan kanske man skall säga) flera kärnor används även på android. Att dualcore SoC som S4:an i MotoX inte hade några problem att hänga med sina quadcore bröder i SGS4:an och HTC One visar ju också på det.

Så bortsett från att du kan nu inte kan kasta in Android i en iPhone hur som helst, utan sett rent hårdvarumässigt så är inte Apple sämre på den punkten än Android-enheter.

Permalänk
Medlem

Ni som påstår att iphone är dåligt för att den bara har två kärnor, är ni medvetna om att Schedulern i Android är optimerad för att köra allt på så få kärnor som möjligt för att tillåta strömsparfunktioner att kicka in? Någonting som resulterar i någonting runt 1% användning utav de sista två kärnorna.

Att alla tillverkare envisas med att ha flera kärnor och starkare processorer är mer eller mindre bara ett marketing trick för att få folk att tro att der är en bättre telefon, lite som tumkriget på skärmar där telefoner och surfplattor håller på att mötas.

Om det verkligen skulle krävas så mycket kraft som folk påstår är det för att mjukvaran är skit ( vilket förvisso varit ett stort problem för Android, speciellt innan 4.0).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Ni som påstår att iphone är dåligt för att den bara har två kärnor, är ni medvetna om att Schedulern i Android är optimerad för att köra allt på så få kärnor som möjligt för att tillåta strömsparfunktioner att kicka in? Någonting som resulterar i någonting runt 1% användning utav de sista två kärnorna.

Visst har du rätt i det, men 1% är ju bara en påhittad siffra. Beroende på användningsområdet så används normalt 2-4 kärnor. Vid t.ex. spel så används alla 4, men t.ex. vid webbsurf så används bara 2.
Och folk som kommer med påståenden om att iPhone är svagt p.g.a. endast dubbla kärnor är ju bara korkade.

Permalänk

Har använt Lumia 520, grym telefon! Jag måste också rekommendera Samsung Galaxy S2.

Permalänk
Medlem

Vill bara påpeka att ang iPhones så har situationen blivit mycket bättre med iOS 7.1 uppdateringen. iPhone 4 är kanske inte det snabbaste men då är den ju 4 år gammal också. 7.1 funkar då bra på min mors 4S!

Appar/spel fungerar oftast lika bra, eller bättre vill jag säga jämfört mot Android motparten, då utvecklare behöver testa och optimera för typ 4 enheter (4, 4S, 5(c), 5S) och två olika skärmupplösningar, jämfört mot en Android-utvecklare som har en oändlig uppsjö med upplösningar och hårdvara att testa på. Detta resulterar oftast i att iPhone apparna/spelen funkar bättre tack vare optimering, i min erfarenhet.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P