Hjälp en idiot köpa telefon

Permalänk

Eller en Motorola Moto E om inte det passar föreslår jag en iPhone 5c 8gb som jag brukar säga, du får vad du betalar för....

Permalänk
Medlem

Moto G är 4.5-tum, Nexus 4 är 4.7-tum, HTC One Mini är 4.3-tum, Moto X är 4.7-tum, HTC One (M7) är 4.7-tum. Sen har du 4.95-5.2-tum sen de ännu större.

Permalänk

Att säga att hårdvaran i iPhone t.ex att den har en 2 kärnig processor är helt orelevant. Jämför en Galaxy S2 mot en 5s, liksom båda har ju en 2 kärnig processor?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av juniorjesper:

Att säga att hårdvaran i iPhone t.ex att den har en 2 kärnig processor är helt orelevant. Jämför en Galaxy S2 mot en 5s, liksom båda har ju en 2 kärnig processor?

Iphone har inte samma behov utav köttig hårdvara då de inte har t ex full hd, dvs de kräver inte speciellt mycket för att fungera och av den anledningen är de ofta lika om inte snabbare än deras konkurrenter. Vet dock inte vem som nämnt detta..

Permalänk
Skrivet av anon186252:

Iphone har inte samma behov utav köttig hårdvara då de inte har t ex full hd, dvs de kräver inte speciellt mycket för att fungera och av den anledningen är de ofta lika om inte snabbare än deras konkurrenter. Vet dock inte vem som nämnt detta..

Precis och även fast iPhone 5s har en 2 kärnig processor är den snabbare än många top of the line Android lurar med 4 kärnor etc och dubbla ramminne.

Ville bara påpeka att jämföra hårdvara mellan två telefoner som har olika OS är orelevant.

T.ex

Skrivet av Q4Rspwn:

iPhone? Personligen hatar jag iPhone, men det låter precis som en lur som uppfyller dina krav (ifall du är villig att betala överpris för utdaterad hårdvara)

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

iPhone 4s är på sätt och vis ganska liten med dagens mått mätt, men iOS utnyttjar den lilla storleken riktigt bra. Du säger att du är idot iOS är härligt nerdummat. Otroligt simpelt och lättanvänt.

1: Är du mer till Android rekommenderar jag Sony Z1 Compact. Något större än 2: Iphone men fortfarande lätt att hantera med enhandsgrepp. Du säger att du ska lyssna på mp3, då är det bra att denna telefonen har plats för minneskort tex.
Sonys variant av Android är i mitt tycke riktigt snabbt och lättanvändt dessutom.3: (Bläh för Samsung!)

1: Nej för helv... det är fullt med folk som har raporterat att just compact håller dålig kvalité.
Skall TS ha Sony Z1 så skall han ha den normala.
2: Även jag rekommenderar Iphone en sådan eller en Z1 vanliga verisionen.
3: Där slog du huvudet på spiken, eller som vi glas-telefons-ägare säger PLASTsung.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av juniorjesper:

Precis och även fast iPhone 5s har en 2 kärnig processor är den snabbare än många top of the line Android lurar med 4 kärnor etc och dubbla ramminne.

Ville bara påpeka att jämföra hårdvara mellan två telefoner som har olika OS är orelevant.

T.ex

Ahh, då missuppfattade jag dig. Jag trodde att du försökte påpeka motsatsen.
Han har dock en poäng i det han säger. Du betalar egentligen ganska brutala summor om man tänker på vad man får från andra tillverkare för samma pris. Det är mycket underligt om man tänker efter då man i princip betalar det dubbla (om inte mer) för ett låst operativsystem, jag tycker dock att det är värt pengarna då de andra långt ifrån lever upp till mina krav på främst lagg fronten. Jag är ju lite underlig men jag föredrar en telefon framför en leksak

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Skrivet av juniorjesper:

T.ex

Jag håller med er i sak, att jämföra hårdvara mellan två enheter som kör olika OS är svårt då de är kräver olika mycket av hårdvaran. Vill dock bara poängtera så att det inte skall misstokas. Att den har två kärnor säger ingeting om dess prestanda och det är alltså inte så att iPhone har klenare hårdvara (ok, mindre minne än många high-end Android är sant). Alltför många som gör den felaktiga slutsatsen och tror att iPhone har "gamla" hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yartz:

Tack för förslagen, men jag vet inte om volym är speciellt relevant, att z1 compact är en mm tjockare påverkar inte så mycket. Men att Nexus 5 och LG G2 är mer än en cm längre och runt en halv cm bredare tar de för mig över gränsen på vad jag bekvämt han ha i byxfickan. Och är inte en 5 tums skärm lite för stor för att hantera med en hand?

Nej, det har du rätt i, men även utan tjockleken inräknad så är den bara 15% större till arean, medan den har en skärm som är 33% större till arean.
Det om något talar ju för hur mycket outnyttjad yta det finns på Z1Cs front.
Sedan har ju även Nexus 5 rundade kanter och kurvor så att den faktiskt är mindre än vad yttermåtten indikerar medan Z1C är fyrkantig.

Jag personligen har inga problem med att navigera en 5tums skärm med en hand då jag har ganska flexibla händer. Men detta är både en vanesak och något som varierar från person till person.

Permalänk
Medlem

Sony Xperia Z1 Compact, om det nu inte är någon Z2 Compact på gång.

ok mest för att den är hyffsat liten och ska ha riktig bra kamera.
men om det inte är intressant för TS så finns kanske billigare utan kamera.

Permalänk
Medlem

Jag kör på en galaxy trend, 4", billig men tillräckligt rapp. Rätt hållbar i jämförelse med andra telefoner. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2048084

4" är lite för stor (för mig) för att navigera med en hand om man ska göra något allra högst upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Fel. iOS 7 har många delar som kräver ganska mycket prestanda. Kolla bara på hur 4 och 4S har problem med flytet. Transparens(genomskinliga saker) är en riktig prestanda-bov när det kommer till mobila applikationer.

Apple A7 är nästan lika snabb som Snapdragon 800 trots sina 2*1.4GHz. (ca 10-20% långsammare tror jag)
Varför?
För att deras pipeline ser annorlunda ut.
800 har en pipeline som klarar ungefär 1-2 instruktioner per klockcykel.
A7 har en pipeline som klarar ungefär 4 instruktioner per klockcykel.
Den utför alltså mycket mer arbete per klockcykel än Snapdragon 800. Att sedan 800 kan utföra brutalt mycket fler klockcykler per sekund är ju vad som gör den snäppet snabbare. Men räknar man singel-trådad prestanda så är A7 nästan dubbelt så snabb som Snapdragon 800.

Oavsett så borde inte valet av SoC mellan dessa två bestar påverka valet av mobiltelefon. Båda är riktigt bra.

Sedan kan jag även nämna det att touch-response är något som många ofta misstar som prestanda. Att iPhones har generellt lägre responstid än Android telefoner är ju något som skapat dessa rykten om flyt och prestanda.
Här är en lista av touch-latency på ett antal mobiltelefoner. Mobiler att notera från listan är: HTC One M8 som klår allt och alla med sina 46ms, iPhone 5&5S och Nexus 5 som alla har 75ms, Galaxy S5 som har 91ms, Sony Z2 som har 100ms och LG G2 som har 110ms.
Här är ett video-exempel som demonstrerar skillnaden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sears:

Fel. iOS 7 har många delar som kräver ganska mycket prestanda. Kolla bara på hur 4 och 4S har problem med flytet. Transparens(genomskinliga saker) är en riktig prestanda-bov när det kommer till mobila applikationer.

Apple A7 är nästan lika snabb som Snapdragon 800 trots sina 2*1.4GHz. (ca 10-20% långsammare tror jag)
Varför?
För att deras pipeline ser annorlunda ut.
800 har en pipeline som klarar ungefär 1-2 instruktioner per klockcykel.
A7 har en pipeline som klarar ungefär 4 instruktioner per klockcykel.
Den utför alltså mycket mer arbete per klockcykel än Snapdragon 800. Att sedan 800 kan utföra brutalt mycket fler klockcykler per sekund är ju vad som gör den snäppet snabbare. Men räknar man singel-trådad prestanda så är A7 nästan dubbelt så snabb som Snapdragon 800.

Oavsett så borde inte valet av SoC mellan dessa två bestar påverka valet av mobiltelefon. Båda är riktigt bra.

Sedan kan jag även nämna det att touch-response är något som många ofta misstar som prestanda. Att iPhones har generellt lägre responstid än Android telefoner är ju något som skapat dessa rykten om flyt och prestanda.
Här är en lista av touch-latency på ett antal mobiltelefoner. Mobiler att notera från listan är: HTC One M8 som klår allt och alla med sina 46ms, iPhone 5&5S och Nexus 5 som alla har 75ms, Galaxy S5 som har 91ms, Sony Z2 som har 100ms och LG G2 som har 110ms.
Här är ett video-exempel som demonstrerar skillnaden.

Dold text

Right back at you bro..
Du verkar inte förstått vad jag menar alls..

1. Ja IOS har funktioner som drar lite kräm men, detta är inte vad jag pratar om.
Full hd drar en del.
Ett operativsystem utan begränsningar kan dra oändliga mängder.
Finns nog fler saker som påverkar men jag orkar inte riktigt argumentera eller fundera över detta.

2. Jag har faktiskt inte lekt med 4s och neråt sedan IOS7 kom ut men innan det så fanns då inga problem med flyt, kanske i spel men sådant använder jag inte en telefon till.

3. Ehm.. här vet jag inte vad du vill få mig att förstå då jag inte sagt att deras hårdvara är super dålig. Min poäng är att Android inte är spärrat och behöver mer kraft än vad de kan leverera, till skillnad från IOS som är låst till vad telefonen klarar (kanske inte gäller på 4s och neråt längre som sagt).

4. Jag vet skillnaden på fördröjning och lagg. Fördröjning är inte så farligt enligt mig då det är samma problem konstant och inte lite till och från.
En liknande grej som nästan är lika störande är väl att det tatt upp till 5sekunder att öppna adressboken vilket jag inte kan tycka är acceptabelt.

Orkar inte rabbla upp alla problem eller argumentera mer då tester på helt nya och felfria telefoner är bättre att gå efter egen upplevelse enligt många.
Hur som så kommer jag aldrig rekommendera en Android till någon innan jag pillat på en utan att känna mig besviken.
Nej är inte fanboy, endast en lång rad utav besvikelse tills jag tillslut gav upp på att hata Iphone pga märket och det höga priset.

Permalänk
Medlem

Nexus 4 kostar ju 1999kr nu, ganska iphone lik men med kk och allt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

1: Nej för helv... det är fullt med folk som har raporterat att just compact håller dålig kvalité.
3: Där slog du huvudet på spiken, eller som vi glas-telefons-ägare säger PLASTsung.

Om man får en defekt får man skicka in den. Z1 rekommenderar jag inte p.g.a. överlägset sämst skärm av alla toppmodeller.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Z1 Compact.

Att folk rekommenderar telefoner med 4,7"+ är märkligt, är ni inte läskunniga?

Permalänk
Medlem

Du har fått tre förslag som uppfyller alla dina krav. Skillnaden är priset 900kr, 3000kr och 4000kr. Bara att välja

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Köpte själv en beg. iphone 4s i ny skick för 800 kr vilket den är lätt värt så leta efter en sån du. Lycka till i jakten

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som om du skulle klarar dig bra poå en Samsung S2 eller S3mini.
Finns billiga att få tag på. Använder själv fortfarande S2 och kommer göra det länge tilll då den duger för mina behov.

Permalänk
Medlem

Z1 C är ett dyrt alternativ om man går efter behoven. Finns säkert någon som den är rätt för däremot. Nu verkar det inte riktigt funnits viljan att betala 4500:-. Finns inte det så är nog varken Z1 C eller en äldre iPhonemodell rätt.

Att folk rekommenderar annat är inte märkligt, det finns knappt några mindre lurar och det finns andra lurar än just Sonyn under 4.7". En Moto X är t.ex. 2.3 mm längre, 0.4 mm kortare på bredden och 0.9 mm tjockare än Z1 Compact. Tipsade lite om på båda sidorna storleksmässigt eftersom man knappast ska stirra sig blind på en viss skärmstorlek här för att få sig en bild av telefonerna. Eftersom kamera inte var viktigt så fungerar "budget"-telefoner eller äldre Nexuslurar bra in på behoven och önskemålen som uttrycktes. Får du plats med en Z1 C i fickan får du nog plats med en Nexus 5 som är 11mm högre. Nexus 4 som är budgetalternativet de flesta tänker på är 6.9 mm längre, 3.8 mm bredare och 0.4 mm tunnare. Knappast någon markant storleksskillnad där. Du skulle kunna göra en 4.7-tum telefon som är precis lika stor som Z1 C och det verkar ha varit storleken som det tänktes på inte skärmstorleken nödvändigtvis. Vill man ha ett bra budgetalternativ så presterar en Moto G mycket bra, 4G/LTE-modellen finns dock inte än så vill man ha det ska man inte blunda för sånt som HTC One Mini. Fast man ska också tänka lite på vilken operatör (eller var man bor) man har om man ska köra LTE, alla telefoner har inte stöd för 900.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yartz:

Tack för förslagen, men jag vet inte om volym är speciellt relevant, att z1 compact är en mm tjockare påverkar inte så mycket. Men att Nexus 5 och LG G2 är mer än en cm längre och runt en halv cm bredare tar de för mig över gränsen på vad jag bekvämt han ha i byxfickan. Och är inte en 5 tums skärm lite för stor för att hantera med en hand?

Inte om du har normalstora händer i "mansstorlek"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Right back at you bro..
Du verkar inte förstått vad jag menar alls..

Du skriver: "Iphone har inte samma behov utav köttig hårdvara då de inte har t ex full hd, dvs de kräver inte speciellt mycket för att fungera"
Jag svarar med: "Fel. iOS 7 har många delar som kräver ganska mycket prestanda."
Har du problem med läsförståelsen? Det är ett direkt svar, där jag skriver att ditt påstående är fel och sedan kommer med information kring ämnet.

Citat:

Ja IOS har funktioner som drar lite kräm men, detta är inte vad jag pratar om.
Full hd drar en del.
Ett operativsystem utan begränsningar kan dra oändliga mängder.

Visst kan det göra det, men hur är detta relevant? Är ditt argument att Android drar oändliga mängder? Det vore ganska korkat att argumentera då det bevisligen inte är sant.

Citat:

Jag har faktiskt inte lekt med 4s och neråt sedan IOS7 kom ut men innan det så fanns då inga problem med flyt, kanske i spel men sådant använder jag inte en telefon till.

Jag har en bekant med en 4S och lagget märktes tydligt när han visade upp telefonen efter uppdateringen. Han hade kanske 20-30FPS på låsskärmen och hemskärmen.
Detta har ingenting med spel att göra.

Citat:

Min poäng är att Android inte är spärrat och behöver mer kraft än vad de kan leverera, till skillnad från IOS som är låst till vad telefonen klarar (kanske inte gäller på 4s och neråt längre som sagt).

Men nu kommer du ju med ursäkter till ditt egna argument. Först skriver du att iOS inte behöver lika mycket kraft för att leverera, sedan skriver du att detta inte gäller äldre mobiler.
Jag tycker det är glasklart.
1080*1920 Android telefoner rullar runt i 60FPS i gränssnittet.
2.5år gammal 640*960 iPhone 4S rullar runt i 20-30FPS i gränssnittet.
2.5år gammal 720*1280 Galaxy Nexus rullar runt i 60FPS(gissning, det laggade inte märkbart) i gränssnittet i senaste versionen av Android. Det vill säga: 50% högre upplösning och bättre flyt än en iPhone från samma tidsperiod.
Jag skulle nog vilja säga att det är tvärt om ditt påstående i de senaste versionerna av operativsystemen. Att iOS 7 kräver mer prestanda än Android 4.4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yartz:

Hej Sweclockare.

Är på jakt efter en ny telefon, men är helt borttappad när det gäller smartphones, så jag tänkte fråga efter förslag här.

Vill ha en av mindre modell, runt 4 tums skärm. Kommer i första hand användas till att ringa, surfa och mp3. Kamera och spelprestanda är ointressant, men vill ju inte ha någon skit som laggar i vanligt användande. Att den inte är för plastig och har bra batteritid är också plus.

Tack för hjälpen.

Jag är en redig nörd när det gäller telefoner.
Jag skulle inte rekommendera en iOS till dig. Speciellt inte iPhone 4/4s. Varför? Jo den nya versionen av iOS är gjord för iPhone 5/5s. Sen så utvecklar de iOS hela tiden, 4/4s håller inte måttet och batterierna är ur usla. Sen så ska vi ju inte nämna 5/5s, känns som alla är måndsgsexemplar, batteribyte varannan månad!

Jag själv fastnat för en OnePlus One. Den är väldigt billig om man kollar dens prestanda, Snapdragon 801 (SoC som sitter i Samsungs nya/sonys nya), en 16mp kamera, 3100mAh batteri. för endast 2400kr/2800kr. Dock 5.5" skärm.

Jag tycker du borde åka o känna efter varje mobil. Jag tycker du ska gå med Android som OS.

Sen vad du kanske ska kolla på är HTC's telefoner. de har ju beats ljudkort(några stycken, inte alla!!). Det blir nog bäst för dig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600k || AsRock Z77 Pro4 || Corsair Vengance 1600mhz 2x4gb || PALIT JetStream 780 || Corsair H100i ||

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar någon av Nokias modeller. De är helt felfria och snabba oavsett hårdvara och dessutom har de bra skärmar.
Det enda negativa är att Microsoft som äger Nokia tänker ta bort namnet "Nokia" vilket gör dem mindre värdefulla i framtiden då Nokia saker dessutom är samlar objekt.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sears:

Du skriver: "Iphone har inte samma behov utav köttig hårdvara då de inte har t ex full hd, dvs de kräver inte speciellt mycket för att fungera"
Jag svarar med: "Fel. iOS 7 har många delar som kräver ganska mycket prestanda."
Har du problem med läsförståelsen? Det är ett direkt svar, där jag skriver att ditt påstående är fel och sedan kommer med information kring ämnet.

Visst kan det göra det, men hur är detta relevant? Är ditt argument att Android drar oändliga mängder? Det vore ganska korkat att argumentera då det bevisligen inte är sant.

Jag har en bekant med en 4S och lagget märktes tydligt när han visade upp telefonen efter uppdateringen. Han hade kanske 20-30FPS på låsskärmen och hemskärmen.
Detta har ingenting med spel att göra.

Men nu kommer du ju med ursäkter till ditt egna argument. Först skriver du att iOS inte behöver lika mycket kraft för att leverera, sedan skriver du att detta inte gäller äldre mobiler.
Jag tycker det är glasklart.
1080*1920 Android telefoner rullar runt i 60FPS i gränssnittet.
2.5år gammal 640*960 iPhone 4S rullar runt i 20-30FPS i gränssnittet.
2.5år gammal 720*1280 Galaxy Nexus rullar runt i 60FPS(gissning, det laggade inte märkbart) i gränssnittet i senaste versionen av Android. Det vill säga: 50% högre upplösning och bättre flyt än en iPhone från samma tidsperiod.
Jag skulle nog vilja säga att det är tvärt om ditt påstående i de senaste versionerna av operativsystemen. Att iOS 7 kräver mer prestanda än Android 4.4.

Dold text

Har du problem? Jag har inte.
Det jag skrev var mycket riktigt det du citerat. Står det något överhuvudtaget om operativsystem? NEJ. Det står om 1080p för att vara specifik. Det är skillnad på skärm och mjukvara.

Jag håller ju med om att IOS också har delar som drar lite mycket, så jag förstår verkligen inte vad du försöker vända o vrida till dig.

Här om hur mycket det drar är mest spekulation då jag som sagt, endast upplevt lagg/långsamheten hos Android telefoner, vilket självklart får mig att tänka i dessa banor. Det är väl av högre relevans då det inte är något jag vrider från ditt inlägg i alla fall..
Om detta inte är problemet så är det alltså helt på hårdvarufronten problemen ligger vilket jag nog inte tror men det kan vi strunta i.

Som jag skrev så är det möjligt att de börjat gå på knä nu efter IOS7 släppet.
Spel delen har inget att göra med detta heller, jag skrev att det möjligtvis laggade i spel på dessa telefoner innan uppdateringen.

Åter
igen
NEJ. Det är inte vad jag skrivit.
Det jag skrivit är att IOS drar mindre och detta är vad jag tror.
Jag vet att genomskinlighet drar lite extra. Har inte Androids operativ något som drar mycket? Tydligen inte enligt dig.. Men nu så ska jag förklara så det struntar vi i.
Äldre mobil = Sämre hårdvara. Svårt att förstå att de går på knä lättare än den nyaste? Tydligen.
Enkelt sagt så har Apple uppenbarligen klantat sig, dvs inte tänkt på vad de äldre modellerna kan klara av.

Var får du dessa siffror ifrån om jag får fråga?
Något jag däremot inte ser skillnad på är suttering och lagg men jag är tveksam till att stuttering är vad jag upplevt. Om nu dessa siffror stämmer så måste det dock vara vad jag upplevt.
Jag kan även säga som så att under 30fps inte är lagg. Under 15 så är det horribelt men över 20 så är det inte så farligt som de flesta tror.
Hur som så spelar det ingen roll vad stillbilden är i. Det jag är intresserad utav är hur ofta de dippar ner till under 20fps.

Vad gäller de äldre telefonerna har jag varit tydlig med att jag inte har värst bra koll på hur IOS7 påverkat dem så det är möjligt att mitt påstående blir felaktigt där.
Jag har däremot aldrig sagt något om det utan jag har sagt att jag aldrig upplevt problem på Iphone men alltid på Android. Det är självklart skillnad om de förändrar allt i operativsystemet.

Tillbaka till anklagelserna så förstår jag inte hur du kan spotta ur dig att jag skulle ha svårigheter att läsa när det är du som vrider på vad jag skriver och hittar på egna argument jag aldrig talat om. Det är en skillnad på att inte nämna allt om ett ämne och att ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

På vilket sätt är Z1 Compact dålig kvalité? Skärmen tycker jag är bättre än på vanliga Z1 iaf.

Permalänk
Medlem

En vän köpte Xperia Z1 compact medans jag själv köpte Xperia Z ultra.
Båda två är väldigt trevliga telefoner men ultran är med all säkerhet alldelles för stor för dig.
Ett annat tips jag kan komma med är Lumia 920.
Använde en själv innan jag köpte Sonyn, väldigt trevlig telefon men jag har ingen som helst nytta av alla funktioner riktade mot sociala medier.
Då och då dyker den upp väldigt billigt dessutom!
Lycka till.

Skrivet av Hullsc:

Jag rekommenderar någon av Nokias modeller. De är helt felfria och snabba oavsett hårdvara och dessutom har de bra skärmar.
Det enda negativa är att Microsoft som äger Nokia tänker ta bort namnet "Nokia" vilket gör dem mindre värdefulla i framtiden då Nokia saker dessutom är samlar objekt.

Vad jag förstått så ska namnet Nokia fortsätta att existera på Lumia modellerna.
Källor:
http://www.dailytech.com/Microsoft+Reportedly+Keeping+Nokia+L...
http://news.softpedia.com/news/Microsoft-Will-Continue-to-Use...

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Det jag skrev var mycket riktigt det du citerat. Står det något överhuvudtaget om operativsystem? NEJ. Det står om 1080p för att vara specifik. Det är skillnad på skärm och mjukvara.

Ska jag behöva kapa ner din kommentar ännu mer innan du förstår?
"Iphone har inte samma behov utav köttig hårdvara"
Detta är den del jag besvarar med "Fel. iOS 7 har många delar som kräver ganska mycket prestanda."

Det jag skrev om A7 var ju mycket för att illustrera att iOS 7 faktiskt behöver och har kraftig hårdvara.

Citat:

Här om hur mycket det drar är mest spekulation då jag som sagt, endast upplevt lagg/långsamheten hos Android telefoner, vilket självklart får mig att tänka i dessa banor.

Jo men visst, det finns många tillverkare som inte håller alls samma standard som iOS på flyt och sådana saker. Jag har ju sedan länge insett att vill man ha en bra Android upplevelse så blir det inte mycket bättre än Nexus. Nexus är Googles egna märke och telefonerna kommer med en ren version av Android, en som inte blivit vanhelgad av tillverkar "skins".

Citat:

Äldre mobil = Sämre hårdvara. Svårt att förstå att de går på knä lättare än den nyaste? Tydligen.

--.--
Det känns ju som att du missar ganska mycket..
Jag gav exempel på två mobiler som är lika gamla. Galaxy Nexus och iPhone 4S släpptes båda runt slutet av 2011.
Att då den ena har märkbart lagg och den andra inte har det trots att den har 50% fler pixlar att rendera borde ju indikera hur mycket prestanda operativsystemet kräver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

På vilket sätt är Z1 Compact dålig kvalité? Skärmen tycker jag är bättre än på vanliga Z1 iaf.

Z1 Compact har IPS-skärm (precis som Z2). Inte den dåliga skärmen som Sony hade i Z1 och tidigare modeller.

@Lifooz verkar ha mindre bra koll på vad hen pratar om. Men verkar ha läst väldigt mycket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sears:

Ska jag behöva kapa ner din kommentar ännu mer innan du förstår?
"Iphone har inte samma behov utav köttig hårdvara"
Detta är den del jag besvarar med "Fel. iOS 7 har många delar som kräver ganska mycket prestanda."

Det jag skrev om A7 var ju mycket för att illustrera att iOS 7 faktiskt behöver och har kraftig hårdvara.

Jo men visst, det finns många tillverkare som inte håller alls samma standard som iOS på flyt och sådana saker. Jag har ju sedan länge insett att vill man ha en bra Android upplevelse så blir det inte mycket bättre än Nexus. Nexus är Googles egna märke och telefonerna kommer med en ren version av Android, en som inte blivit vanhelgad av tillverkar "skins".

--.--
Det känns ju som att du missar ganska mycket..
Jag gav exempel på två mobiler som är lika gamla. Galaxy Nexus och iPhone 4S släpptes båda runt slutet av 2011.
Att då den ena har märkbart lagg och den andra inte har det trots att den har 50% fler pixlar att rendera borde ju indikera hur mycket prestanda operativsystemet kräver.

Dold text

Nu börjar vi närma oss en förståelse.

Min invändning är att du plockar från den första delen, dvs reagerar bara på en del utav det / tar det ur kontext.
Det jag syftar på är att t ex Full HD (som faktiskt var mitt exempel) drar mer än vad nu Iphone har.
Det jag vill förtydliga är att jag aldrig nämnde något om operativsystemet och heller aldrig att IOS inte drar något alls. Min poäng var att det finns delar (tror även operativ) som kräver mer hos Android telefoner än vad Iphone telefonerna gör.

Jaja då var det alltså inget direkt riktat till mitt inlägg just där.

Här verkar det ju som att vi har kommit överens.
Jag har ju självklart inte lekt med alla telefoner på marknaden och just Nexus är då en utav dessa. Förstår att folk kan bli lite uppretade när jag drar alla Androids över samma kant, men man blir ju lite less på dessa när runt 50st inte fungerat som man vill och ingen man personligen lekt med gjort detta heller. Som sagt jag kan bara inte rekommendera ett operativsystem som aldrig fungerat för mig oavsett om det kanske finns bra varianter.

Ja men här är vi överens förutom att det blir ett missförstånd återigen. Det jag menar är då inte att detta är irrelevant utan att Apple har klantat sig som sagt.
Innan IOS7 flöt alla på gudomligt bra men därefter så har många upplevt problem. Det blev t ex sämre batteritid för många efter uppdateringen. Det indikerar nog ganska väl att det kräver lite mer.
Vad jag menar med att de "klantat sig" är då att till skillnad från Android så har de inte lagt ner tillräckligt med energi på att optimera denna uppdatering för de äldre telefonerna.

Hoppas att vi förstår varandra nu ;).