[SOLVED] Problem med Haswell NUC i5 (minnen??)

Permalänk

[SOLVED] Problem med Haswell NUC i5 (minnen??)

Tjena!

Tänkte be om hjälp med problem jag har med min NUC, men som troligen beror på mina minnen..

Jag har följande NUC rigg:

Crucial 8GB DDR3 PC-12800 1600MHz CL11 1.35V (CT102464BF160B) (SODIMM)
Intel Centrino Advanced-N 6235
Intel NUC D54250WYK - I5-4250U
Kingston SSDNow mS200 120GB

Mitt problem har vuxit fram den senaste tiden med frekventa blåskärmar (Win 7) som ofta förekommer efter att datorn varit på ett tag - i synnerhet i samband med viloläge. Jag har installerat om Win 7 5-6 gånger men detta hjälper inte. Intressant nog failar datorn att reparera fel i "sfc /scannow" som den hittar OMEDELBART efter OS installation.

Så mitt nästa steg var att köra Memtest. Detta hittade 1000-tals fel inom ett par minuter. Efter detta bytte jag socket på min minnesmodul och felen blev färre (40-50 på några minuter). Jag bytte tillbaka och felen var borta i 2-3 timmar, men kommer sedan tillbaka (även om de är mycket färre nu (1-2 / timme Memtest) och alla fel är alltid vid samma minnesadress. Noterbart är att "sfc /scannow" inte hittar några fel direkt efter socket byte, men hittar fel som den inte kan reparera i samband med att Memtest hittar fel.

Vad tror ni; uppenbart fel på min minnessticka? Jag har tyvärr inte någon annan att testa med innan eventuell RMA dock. Tänker mig att det lika gärna skulle kunna vara minneskontrollern?

Sist men inte minst hittade jag denna diskussion:

https://communities.intel.com/thread/46276?start=0&tstart=0

Här hävdar Intel att mina minnen inte är kompatibla med NUC:en, men såvitt jag förstått från diverse forum används dessa ofta tillsammans med NUC:en.

Är grymt tacksam för råd angående hur man bör gå tillväga med detta. Garanti på minnena finns så byte (om det är fel på dem) borde inte vara några problem hos Webhallen.

PS. Intel Centrino Advanced-N 6235 lär vara mitt sämsta köp någonsin! Tappar WIFI uppkopplingen konstant efter 2-3 minuter och endast omstart fixar tillfälligt detta.

TACK!

Permalänk
Medlem

Om minnesfelen dyker upp på samma ställen varje gång du kör så är det troligen själva minnet som strular.
Är det däremot på olika ställen så kan det vara kompatibilitetsproblem.
Du har väl updaterat UEFI ?

Dina problem med det trådlösa kan även ha med dina minnesproblemen att göra.
Jag har kört ett 6235 länge (kör 7260 nu) och det har fungerat utmärkt.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Om minnesfelen dyker upp på samma ställen varje gång du kör så är det troligen själva minnet som strular.
Är det däremot på olika ställen så kan det vara kompatibilitetsproblem.
Du har väl updaterat UEFI ?

Dina problem med det trådlösa kan även ha med dina minnesproblemen att göra.
Jag har kört ett 6235 länge (kör 7260 nu) och det har fungerat utmärkt.

Tack för svaret!

Jo, UEFI är uppdaterat (antar att du menar BIOS) till den senaste versionen. Angående det trådlösa, det tänkte jag inte på. Är dock inga problem för mig då jag har en USB dongle (Asus USB-N53 liggande som funkar kanon) men efter en del googling verkar det som att jag inte är ensam om att ha problem med det WIFI kortet.

Hursom, jag bifogar en skärmdump på en av mina memtest körningar. Felen kommer inte alltid i samma test, men ser ut att alla komma vid 6720 MB.

Någon som har någon annan idé eller är det bara att skicka tillbaks minnena?

EDIT: Insåg i efterhand att detta är en gammal Memtest version, men samma fel uppkommer med senaste versionen (5.0.1)

Permalänk

Det var minnena. Fick en Corsair 8 gb sticka i utbyte (CMSO8GX3M1C1600C11). Nu funkar allt galant

Permalänk
Medlem
Skrivet av whitelight:

Det var minnena. Fick en Corsair 8 gb sticka i utbyte (CMSO8GX3M1C1600C11). Nu funkar allt galant

Även det trådlösa ?

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Även det trådlösa ?

Jag ska ärligt säga att jag inte testat detta. Min asus dongle fungerar så pass bra och med 2 veckors bråkande med min HTPC, vill jag bara koppla av och titta på någon film

När och om jag får för mig att testa detta kan jag återkomma.