Permalänk
Medlem

Hjälp med att damma ur datorn

Hejsan!

Jag har haft min dator i lite över två år, utan att damma ur den någon gång, det är nog ett misstag som jag inte kommer att göra om. Sakta men säkert har tempen på grafikkortet ökat med ungefär 10 grader när jag spelar. Därför har jag beslutat mig för att damma ur datorn, och har därför införskaffat mig både en burk tryckluft och ett esd-armband.
Så, innan jag börjar, finns det någonting jag borde veta innan jag börjar, som sagt är jag nästan helt ny på det här med datorer, så all hjälp uppskattas. Jag har något hum om var delarna i en dator sitter, men jag byggde tyvärr inte datorn själv. Jag vet att man inte ska blåsa tryckluft på fläktarna utan att hålla fast dem, och att jag inte ska göra det inomhus, men alla andra tips mottages.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Försök att använda tryckluften där den behövs! bra sagt av mig där, förklaring kommer, jag skulle försöka blåsa grafikkort, processorkylare, och svåråtkomliga utrymmen! sen kan du ta en pensel och försöka få bort dammet på det viset! Ett tips tycket jag är att om du vet att du ska rengöra datorn ofta, köp en oljefri kompressor istället, funkar mycket bättre enligt mig, går att använda
säkert 10 datorers livstid!

Permalänk
Medlem

Finns munstycken till dammsugare som man kan köpa som är ganska smarta och smidiga. Hittar dock ingen butik som har på lager:
http://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/tillbehor-da...

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcmud:

Försök att använda tryckluften där den behövs! bra sagt av mig där, förklaring kommer, jag skulle försöka blåsa grafikkort, processorkylare, och svåråtkomliga utrymmen! sen kan du ta en pensel och försöka få bort dammet på det viset! Ett tips tycket jag är att om du vet att du ska rengöra datorn ofta, köp en oljefri kompressor istället, funkar mycket bättre enligt mig, går att använda
säkert 10 datorers livstid!

Eller en sådan här fast utan att fylla på vatten:
http://www.gardena.com/se/garden-care-tools/pressure-sprayer/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonZes:

Finns munstycken till dammsugare som man kan köpa som är ganska smarta och smidiga. Hittar dock ingen butik som har på lager:
http://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/tillbehor-da...

Väldigt tveksam till hur mycket elektrostatiska laddningar den genererar..

Permalänk
Medlem

Det är bara köra på, håll inte burken på snedden då det kan fara ut vätska då.

Permalänk
Medlem

OK! Tack för all feedback, ska försöka nu i eftermiddag och se hur det går.

Permalänk

Blås utomhus, på balkongen eller liknande. Om dammet lossnar ur kylflänsarna men lägger sig på golvet av ditt chassi finns det risk för att de fastnar i en annan kylfläns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Men till fläktar och kylbläck så är den ovärderlig. Har använt i många år utan några problem. Men man kanske inte bör/behöver köra stenhårt över hela moderkortet.

Permalänk
Medlem

Brukar damsuga stora ytor som botten, ovanpå nätaggregat, hårddiskburar osv. Både innan och efter jag blåser med min luft på burk. Blåser alltid korta blås, brukar ge bättre effekt. När burken blir kall tappar den effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

På vilket sätt skulle tryckluft på burk vara bättre då? Försiktighet för all del, men utveckla gärna kring dina misstankar för jag hänger inte med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

På vilket sätt skulle tryckluft på burk vara bättre då? Försiktighet för all del, men utveckla gärna kring dina misstankar för jag hänger inte med.

Jag är inte säker på att det är bättre, men att köra dammig luft genom ett plaströr känns som en potentiell fara då dammet som gnuggar mot plasten kan generera laddningar. Ett metallrör i änden, som är jordat ned i chassiet, borde vara en bättre lösning. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jory89:

Jag är inte säker på att det är bättre, men att köra dammig luft genom ett plaströr känns som en potentiell fara då dammet som gnuggar mot plasten kan generera laddningar. Ett metallrör i änden, som är jordat ned i chassiet, borde vara en bättre lösning. Eller?

Fair point, det kan nog vara så att det är sämre. Hur mycket större risken är, är ju bra mycket svårare att svara på..