Telia smygändrar villkor kring surf i alla mobilabonnemang!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av widL:

Jag vill bara uppmärksamma alla på att ändringen som Telia aviserat sina kunder om (som innebär att du skulle starta om telefonen nu på morgonen) innebär att de helt stänger ner din mobilsurf när din månatliga surfkvot är uppnådd. Tidigare kunde man iaf surfa i snigelfart.

Jag fick precis detta bekräftat av deras support-chatt.

Är det någon som har koll på hur de kan få göra så här? Jag kan inget om juridiken kring abonnemang - så upplys oss gärna om du sitter på kunskap kring detta! Jag tror inte att det de gör är förbjudet på något sätt, men det vore intressant att veta hur de har avtalat sig ur de vanliga reglerna.

Hur får du det till en smygändring när de aviserat om det?

Avtalet med Telia har alltid sagt att efter förbrukad surfmängd så kan hastigheten strypas, Telia har bara varit givmilda med att sänka hastigheten tidigare. Det de gjort nu är att fullfölja avtalet hela vägen och jag ser inget fel med det då det är just mobilsurfen operatörerna tjänar på nu för tiden, de tjänar inget på samtal och sms, det är därför du har fria samtal och fria sms i alla deras abonnemang nu mer, det är surfen du betalar för

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Lego Master

Som någon noterade, tänk på att om du väljer att säga upp avtalet så måste du betala en slutfaktura för kvarvarande bidningstid och eventuell avbetalning för mobiltelefon. Jag som precis har bundit om mig med en Galaxy S5a känner inget trängande behov av att hosta upp nära 13'000kr som ab, mobil och extra surfplatta skulle kosta mig om jag skulle slutbetala nu.

För övrigt, är den gamla sänkta gränsen ens användbar i praktiken? Jag har sett till att alltid ha lite spelrum i mitt surfpaket så det inte tar slut.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Danzle:

Precis och som iller säger har ni säkert fått informationen på en räkning. Eftersom du missat det tolkar Telia det som att du är ok med ändringen. Annars hade du då haft rätt att säga upp abonnemanget.
Är själv Telia kund och fick reda på detta genom den här tråden, otroligt snålt tycker jag.

Nu har dom lagt till detta på hemsidan under abonnemang:

När den inkluderade surfmängden är slut kan du bara fortsätta surfa om du köper till ytterligare surf - det går alltså inte att surfa vidare på sänkt hastighet. När din surfmängd är slut blir du meddelad via sms, där finner du även information om hur du köper mer surf. För att se vilka alternativ som finns för att köpa mer surf besök sidan www.telia.se/kopextrasurf.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har kollat alla årets fakturor, och det står inget om denna ändring. De aviserar däremot om andra förändringar som träder i kraft den 1 september.

Skrivet av Rajat:

Hur får du det till en smygändring när de aviserat om det?

Avtalet med Telia har alltid sagt att efter förbrukad surfmängd så kan hastigheten strypas, Telia har bara varit givmilda med att sänka hastigheten tidigare. Det de gjort nu är att fullfölja avtalet hela vägen och jag ser inget fel med det då det är just mobilsurfen operatörerna tjänar på nu för tiden, de tjänar inget på samtal och sms, det är därför du har fria samtal och fria sms i alla deras abonnemang nu mer, det är surfen du betalar för

Hur och var påstår du att de aviserat om det? De aviserade om en okänd förändring i tjänsten som skulle "förbättra kvaliteten på tjänsterna" eller något i den stilen. Jag har förtydligat första inlägget!

Jag är mycket väl medveten om hur situationen ser ut för företagen i branschen - jag har redan skrivit att jag förstår varför de gör som de gör - det jag ogillar är hur de gör förändringen.

Skrivet av Shudnawz:

Som någon noterade, tänk på att om du väljer att säga upp avtalet så måste du betala en slutfaktura för kvarvarande bidningstid och eventuell avbetalning för mobiltelefon. Jag som precis har bundit om mig med en Galaxy S5a känner inget trängande behov av att hosta upp nära 13'000kr som ab, mobil och extra surfplatta skulle kosta mig om jag skulle slutbetala nu.

För övrigt, är den gamla sänkta gränsen ens användbar i praktiken? Jag har sett till att alltid ha lite spelrum i mitt surfpaket så det inte tar slut.

Det är inte en uppsägning av ett abonnemang jag eftersöker. Jag har redan blivit erbjuden att avsluta abonnemanget i förtid och betala de fasta avgifterna för de månader som återstår. Det jag försöker kräva kallas att häva ett avtal, och det skall vara kostnadsfritt att häva ett avtal om man får rätt i tvisten.

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Som någon noterade, tänk på att om du väljer att säga upp avtalet så måste du betala en slutfaktura för kvarvarande bidningstid och eventuell avbetalning för mobiltelefon. Jag som precis har bundit om mig med en Galaxy S5a känner inget trängande behov av att hosta upp nära 13'000kr som ab, mobil och extra surfplatta skulle kosta mig om jag skulle slutbetala nu.

För övrigt, är den gamla sänkta gränsen ens användbar i praktiken? Jag har sett till att alltid ha lite spelrum i mitt surfpaket så det inte tar slut.

Självklart är den användbar! Framförallt kan man skicka/ta emot e-post och andra elektroniska meddelanden. Men den här begränsningen blir jag onåbar genom vissa viktiga kanaler om jag inte hostar upp extra pengar. Det var en "selling point" för mig i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av widL:

Hur och var påstår du att de aviserat om det? De aviserade om en okänd förändring i tjänsten som skulle "förbättra kvaliteten på tjänsterna" eller något i den stilen. Jag har förtydligat första inlägget!

Jag är mycket väl medveten om hur situationen ser ut för företagen i branschen - jag har redan skrivit att jag förstår varför de gör som de gör - det jag ogillar är hur de gör förändringen.

Jag har inte påstått att de har aviserat om det så jag har ingen aning om var de har gjort det, men du har sagt att de gjort det om du läser första meningen du skrivit när du skapade tråden

"Jag vill bara uppmärksamma alla på att ändringen som Telia aviserat sina kunder om"

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Danzle:

Precis och som iller säger har ni säkert fått informationen på en räkning. Eftersom du missat det tolkar Telia det som att du är ok med ändringen. Annars hade du då haft rätt att säga upp abonnemanget.
Är själv Telia kund och fick reda på detta genom den här tråden, otroligt snålt tycker jag.

Nu har dom lagt till detta på hemsidan under abonnemang:

När den inkluderade surfmängden är slut kan du bara fortsätta surfa om du köper till ytterligare surf - det går alltså inte att surfa vidare på sänkt hastighet. När din surfmängd är slut blir du meddelad via sms, där finner du även information om hur du köper mer surf. För att se vilka alternativ som finns för att köpa mer surf besök sidan www.telia.se/kopextrasurf.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag gick precis igenom alla mina räkningar sedan november, ingen info om att man skulle ändra surf till att stängas av om man använder för mycket.

Skrivet av Rajat:

Hur får du det till en smygändring när de aviserat om det?

Avtalet med Telia har alltid sagt att efter förbrukad surfmängd så kan hastigheten strypas, Telia har bara varit givmilda med att sänka hastigheten tidigare. Det de gjort nu är att fullfölja avtalet hela vägen och jag ser inget fel med det då det är just mobilsurfen operatörerna tjänar på nu för tiden, de tjänar inget på samtal och sms, det är därför du har fria samtal och fria sms i alla deras abonnemang nu mer, det är surfen du betalar för

Att de ströp hastigheten tidigare är välkänt men om jag förstått det rätt så stryper de inte hastigheten längre utan drar ur sladden så du inte får något alls fram till månadsskiftet.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Efter kontakt med telia påstår de att de gör så bara för att folk klagade när internet blev slött när de nådde sin gräns.
Tror de att folk ska bli gladare nu när de måste betala för att kunna surfa vidare då? =P

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

Ligger man på ett abonnemang utan bindningstid så får väl operatörerna gå in o ändra? till skillnad från om man ligger under en bindningstid, rätt mig om jag har fel

Bindningstiden har inget med avtalet att göra. Om någon part ändrar avtalet så kan den andra parten välja att bryta avtalet utan några andra krav. Om de kräver uppsägningstid på några månader så är det inte rimligt genom att de begått avtalsbrott genom att ändra i villkoren för ett överenskommet avtal utan att den andra parten har möjlighet att häva avtalet med omedelbar verkan. Vilket brukar stå i de flesta sådana avtal.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Jag har kollat alla årets fakturor, och det står inget om denna ändring. De aviserar däremot om andra förändringar som träder i kraft den 1 september.

Hur och var påstår du att de aviserat om det? De aviserade om en okänd förändring i tjänsten som skulle "förbättra kvaliteten på tjänsterna" eller något i den stilen. Jag har förtydligat första inlägget!

Jag är mycket väl medveten om hur situationen ser ut för företagen i branschen - jag har redan skrivit att jag förstår varför de gör som de gör - det jag ogillar är hur de gör förändringen.

Det är inte en uppsägning av ett abonnemang jag eftersöker. Jag har redan blivit erbjuden att avsluta abonnemanget i förtid och betala de fasta avgifterna för de månader som återstår. Det jag försöker kräva kallas att häva ett avtal, och det skall vara kostnadsfritt att häva ett avtal om man får rätt i tvisten.

Telia erkänner att de "missat att informera kunderna" så säger de något annat så ljuger de. De gamla avtalen sa att "därefter begränsas hastigheten" så att det inte skulle stått så i avtalet är också ljug.

Här står mer om båda punkterna: http://14641kottebo.wordpress.com/2014/06/19/arskort-surf-som...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag snacka lite med Halebop på deras chatt, dom har ju ingen telefonkontakt med Halebop, men för dem så gäller inte ändringen för kunder som redan är kunder. Utan ändringen ska bara gälla nya kunder.

Citat:

Du 15:19
Vill veta hur det gäller med surf numera, Telia har nyligen genomfört en ändring som innebär att det inte längre stryper hastigheten till en lägre utan helt stänger av surf möjligheten, när ens surfpott tagit slut.

Gör Halebop detsamma? Hur blir det gör abonnenter som ingick i avtal innan denna ändringen?
Karolina, Halebop 15:20
Hej! Välkommen till livechatten!
Ett ögonblick så ska jag kolla upp ditt ärende.
Karolina, Halebop 15:25
Ja, tecknar man abonnemang hos oss nu sedan den ändringen lades in så kan man inte surfa när den ingående surfmängden är slut.

Har du ett abonnemang hos oss så påverkas du inte av denna ändring

Jag vet inte hur troligt det med tanke på att det är chatt-service. Men låter iallafall förhållandevis bra.
(Halebop är ett dotterbolag till Telia, Telias allmänna villkor gäller för halebop också.)

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av gaminggirl:

Att de ströp hastigheten tidigare är välkänt men om jag förstått det rätt så stryper de inte hastigheten längre utan drar ur sladden så du inte får något alls fram till månadsskiftet.

Att döda det helt är också att strypa, som jag skrev har de bara varit "givmilda" och ge en lite hastighet tidigare trots att avtalet säger att "de kan strypa" hastigheten

Skrivet av ODDNAME:

Efter kontakt med telia påstår de att de gör så bara för att folk klagade när internet blev slött när de nådde sin gräns.
Tror de att folk ska bli gladare nu när de måste betala för att kunna surfa vidare då? =P

Är inget fel i det de gör då det är surfen de tar betalt för i alla abonnemang, jag gnäller inte på Ford när bensinen tar slut i min bil, jag tankar istället

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Mitt abonnemang har bindningstid kvar.

Ja då är det ju en annan femma. Konstigt om ett företag helt plötsligt kan ändra villkoren på ett abonnemang som ligger under en avtalsperiod. Är ju samma princip om jag säljer en tjänst med diverse villkor samt avtalstid/bindningstid på exempel 2 år till en kostnad på 5 kr/månad, efter ett halvår så höjer jag helt plötsligt kostnaden till 5000 kr/månad. Och det är ju såklart inte okej.

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem

Det gäller nog bara nya abonnemang, inte befintliga

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Att döda det helt är också att strypa, som jag skrev har de bara varit "givmilda" och ge en lite hastighet tidigare trots att avtalet säger att "de kan strypa" hastigheten

Är inget fel i det de gör då det är surfen de tar betalt för i alla abonnemang, jag gnäller inte på Ford när bensinen tar slut i min bil, jag tankar istället

Fast vad var då den där andra hastigheten som stod i mitt avtal, den som det stod det skulle komma att strypas till? Var det bara ett exempel på vad jag kunde komma att få? Mitt avtal ligger hos mina föräldrar så kan inte ta fram och peka på det nu men vet att det stod att de kunde sänka till en ganska låg hastighet om jag förbrukade för mycket data. Att de kunde stänga av trafiken för mig har det aldrig sagts, det är något som kommit som en överraskning i och med den här tråden.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hur får du det till en smygändring när de aviserat om det?

Avtalet med Telia har alltid sagt att efter förbrukad surfmängd så kan hastigheten strypas, Telia har bara varit givmilda med att sänka hastigheten tidigare. Det de gjort nu är att fullfölja avtalet hela vägen och jag ser inget fel med det då det är just mobilsurfen operatörerna tjänar på nu för tiden, de tjänar inget på samtal och sms, det är därför du har fria samtal och fria sms i alla deras abonnemang nu mer, det är surfen du betalar för

Eftersom det står i avtalet att hastigheten kommer sänkas, så är det ju inte rätt att de stryper det helt. Då har man ju inte fyllt sin del av avtalet.
Handlar inte om givmildhet.

Sedan ifall du betalar med auto-giro så får du ju ingen faktura i handen. Så kunden måste få ett meddelande av någon sort. Som vanligt sitter väl Felia på svaren Bäst att höra med dom!

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Va inne i en av Telias butiker och frågade dem hur det låg till. Jag frågade framförallt hur jag med kontantkort + årskort surf berörs. Säljaren började då att säga att ändringarna gäller de som köper ett årskort surf nu och inte mig som köpte innan ändringarna genomfördes. När jag sen sa det här med att surfen stängs av och inte längre stryps så började säljaren att förklara hur det hela egentligen låg till. Visst berörs jag av ändringarna, det han sa tidigare stämde alltså inte(?). Jag kommer också att stängas av när min surfmängd är slut. Då frågade jag om ett årskort surf inte var som ett avtal som jag och Telia tecknat, men det var tydligen en tjänst och då fick de ändra hur de vill (Stämmer verkligen det?). Han nämnde dock att om det hade varit ett abonnemang jag hade så hade de inte kunnat ändra något avtal. Detta verkar inte vara i linje med vad andra har fått höra?

Kan dessutom tillägga att för de här 19 kronorna som det kostar för en dag, ingår 50 mb. Lite snålt, tycker jag. Kanske dags att byta operatör nu...

Permalänk
Medlem

Är det någon som lyckats få ut någon info från telia om när dom har infomerat om ändringen?

För det här dödar hela funktionen med imessage.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skrotnisse92:

Är det någon som lyckats få ut någon info från telia om när dom har infomerat om ändringen?

För det här dödar hela funktionen med imessage.

Det spelar ju ingen roll eftersom man ändå sms'ar gratis med Telia

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det spelar ju ingen roll eftersom man ändå sms'ar gratis med Telia

Bara om man har ett av de nuvarande abonnemangen.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iller:

Bara om man har ett av de nuvarande abonnemangen.

Det är bara att byta, gör man fritt utan att det påverkar bindningstiden (i alla fall hos Telia) eftersom det abonnemang man har när man tecknade det inte längre finns, jag gjorde det förra sommaren och det var Telia själva som uppmärksammade att jag hade ett dyrare abonnemang som de inte hade längre när jag ringde dem i ett helt annat ärende angående mitt abonnemang och då gjorde de om det till Telia Dela åt mig utan att det påverkade bindningstiden och min bindningstid gick ut i Mars i år.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Hej, Efter att ha pratat med Telias uppsägningavdelsning i 1 timme så kommer här lite info.

Ändringen påverkar ALLA, nya abb, bundra abb. (kan inte säga något om CC) Dom har inte kommunicerat detta. Dom ser inte det som en avtalsändring. (så punkt 15.2 i allmänna villkoren köper dom inte) Utan dom ser det som dom har justerat sina abb till det som det skulle varit från början. Man ansera att surfen du kunnat göra innan, när din datamängd tagit slut. Har varit en gåva från Telia, då alla abb har en specificerad datamäng som ingår. Man kan inte räkna med att det ska fungera efter det?

Jag söker nu lite hjälp, jag kommer troligen anmäla Telia till ARN, för att dom ska få ta en titt på detta. Jag vill minnas att innan denna ändringen gjordes, så stog det på telias hemsida att "efter du förbrukat din datamäng" då kan man fortsätta surfa till begränad hastighet. Jag behöver prints på detta, och om någon har kopia på sitt avtal, där detta också står. Helst ett "telia Mobil Liten" Då det är som jag anävnder.

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem

Hoppas jag inte missat något i tråden, men finns det någon operatör som inte stänger av utan enbart stryper hastigheten?

Använder själv max 0.5G / månad dock har det hänt att jag kommer över och denna månad hände det pga en pajjad uppdatering.

Kontentan är att alla abbonemang över 0,5G är overkill och onödigt att betala för så tar hellre slött internet.
Dock behöver jag åtkomst till mail vilket jag ej har nu

Det enda jag gör med surfen är kollar mail och banken typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickie:

Hej, Efter att ha pratat med Telias uppsägningavdelsning i 1 timme så kommer här lite info.

Ändringen påverkar ALLA, nya abb, bundra abb. (kan inte säga något om CC) Dom har inte kommunicerat detta. Dom ser inte det som en avtalsändring. (så punkt 15.2 i allmänna villkoren köper dom inte) Utan dom ser det som dom har justerat sina abb till det som det skulle varit från början. Man ansera att surfen du kunnat göra innan, när din datamängd tagit slut. Har varit en gåva från Telia, då alla abb har en specificerad datamäng som ingår. Man kan inte räkna med att det ska fungera efter det?

Jag söker nu lite hjälp, jag kommer troligen anmäla Telia till ARN, för att dom ska få ta en titt på detta. Jag vill minnas att innan denna ändringen gjordes, så stog det på telias hemsida att "efter du förbrukat din datamäng" då kan man fortsätta surfa till begränad hastighet. Jag behöver prints på detta, och om någon har kopia på sitt avtal, där detta också står. Helst ett "telia Mobil Liten" Då det är som jag anävnder.

Ja precis, det är inget som de bjudit på det är något de marknadsfört.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag minns tillochmed att när jag teckade ab så var det en liten sellingpoint, typ. När din inkluderade datamängd är slut, då kan du endå fortsätta surfa! Bra va??

Jäkla telia, blir att kriga satan, och sedan lämna dom för alltid!

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axsve:

Kan dessutom tillägga att för de här 19 kronorna som det kostar för en dag, ingår 50 mb. Lite snålt, tycker jag. Kanske dags att byta operatör nu...

19 kr/dagen är vad jag betalar för utomlandssurf.

Tycker att mobilsurf-svängen har tagit en otäck vändning. För var det inte så hög hastighet men obegränsad surf. I dag är det höga hastigheter men nästintill obefintliga surfpotter.

Rätt glad att jag sitter på ett gammalt abb med obegränsad surf. Och även ifall min operatör har ändrat vilkoren för nya är jag änså länge oberörd

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

19 kr/dagen är vad jag betalar för utomlandssurf.

Tycker att mobilsurf-svängen har tagit en otäck vändning. För var det inte så hög hastighet men obegränsad surf. I dag är det höga hastigheter men nästintill obefintliga surfpotter.

Rätt glad att jag sitter på ett gammalt abb med obegränsad surf. Och även ifall min operatör har ändrat vilkoren för nya är jag änså länge oberörd

Alltså det är rätt lustigt, när hastigheten går upp kommer den potentiella konsumtionen också gå upp, man hinner göra mer och man kan snabbare ladda hem tyngre filer... vad tänkte de där liksom. "Om vi höjer hastigheten kommer de säkert surfa mindre..."

Nu vet jag att det beror på bandbreds problem i nätet som gör att de satt in begränsningarna. Men bör inte fokus då ligga på att marknads föra hastighetskategorier för olika priser fast samtliga med frisurf och sen bygga ut och uppgradera nätet? Vill man ha 100 mbit trådlöst internet så kan man ju betala extra för det istället för att betala extra för att få använda sina 100mbit? Säg att man säljer 1,2,10,50,100 mbit/s paket, så kommer 70-80% välja 10 mbit och bandbreds problemet hade varit mindre samtidigt. Eller så har de kanske varit så GENOMKORKADE att de uppgraderat hastigheten därmed ökat konsumtionen fast de är medvetna att nätet inte klarar av det!?

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Helvete, detta är helt sjukt.

Avtalsbrott eller vadå? Använder inte mycket surf men det måste vara tillgängligt månaden ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rickie:

Hej, Efter att ha pratat med Telias uppsägningavdelsning i 1 timme så kommer här lite info.

Ändringen påverkar ALLA, nya abb, bundra abb. (kan inte säga något om CC) Dom har inte kommunicerat detta. Dom ser inte det som en avtalsändring. (så punkt 15.2 i allmänna villkoren köper dom inte) Utan dom ser det som dom har justerat sina abb till det som det skulle varit från början. Man ansera att surfen du kunnat göra innan, när din datamängd tagit slut. Har varit en gåva från Telia, då alla abb har en specificerad datamäng som ingår. Man kan inte räkna med att det ska fungera efter det?

Jag söker nu lite hjälp, jag kommer troligen anmäla Telia till ARN, för att dom ska få ta en titt på detta. Jag vill minnas att innan denna ändringen gjordes, så stog det på telias hemsida att "efter du förbrukat din datamäng" då kan man fortsätta surfa till begränad hastighet. Jag behöver prints på detta, och om någon har kopia på sitt avtal, där detta också står. Helst ett "telia Mobil Liten" Då det är som jag anävnder.

Jag tänker precis likadant, och har redan varit i kontakt med Telekområdgivarna (konsumentrådgivande organisation), som rekommenderade att jag skulle gå vidare. Man börjar med att reklamera till Telia. Jag valde att ha med kundtjänsts erkännande om förändring av tjänsten som "bevis" för att pressa dem på 15.2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rickie:

Hej, Efter att ha pratat med Telias uppsägningavdelsning i 1 timme så kommer här lite info.

Ändringen påverkar ALLA, nya abb, bundra abb. (kan inte säga något om CC) Dom har inte kommunicerat detta. Dom ser inte det som en avtalsändring. (så punkt 15.2 i allmänna villkoren köper dom inte) Utan dom ser det som dom har justerat sina abb till det som det skulle varit från början. Man ansera att surfen du kunnat göra innan, när din datamängd tagit slut. Har varit en gåva från Telia, då alla abb har en specificerad datamäng som ingår. Man kan inte räkna med att det ska fungera efter det?

Jag söker nu lite hjälp, jag kommer troligen anmäla Telia till ARN, för att dom ska få ta en titt på detta. Jag vill minnas att innan denna ändringen gjordes, så stog det på telias hemsida att "efter du förbrukat din datamäng" då kan man fortsätta surfa till begränad hastighet. Jag behöver prints på detta, och om någon har kopia på sitt avtal, där detta också står. Helst ett "telia Mobil Liten" Då det är som jag anävnder.

Det har ingen betydelse då det är ett allmänt avtal

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Men man kan väl köpa till sig en liten mängd surf för en mindre summa? Tror det ligger på 39 kronor för 500 mb surf hos Felia

Ja men jag vill gärna lägga till det i mitt abonnemang, så oerhört svårt kan det ju inte vara att ändra i abonnemanget? jag vill inte behöva beställa nytt när det tar slut.

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD