Bahnhof anmäler sig själva för utebliven datalagring

Permalänk

Go Bahnhof!

Permalänk
Medlem

Jon Karlung for president!?

Visa signatur

Moderkort: Asus H87M-PRO Cpu: i5 4670 @ 3,4 Ghz (3,8 Ghz) Ram: Corsiar Vengeance Pro 8GB 1600Mhz Kylare: C/M Hyper 212 Evo Gpu: Nvidia Geforce 750Ti Chassi: Silverstone SG10B SSD: Samsung 840 250gb PSU: Be-Quiet Straight Power E9 400W Flås: 3x Be-Quiet Silent Wings 2 (120mm)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Jag valde dem först men fick lov att byta pga att de hade så dålig routing och dåliga avtal med andra operatörer vilket medförde att jag satt med dålig ping och tidvis slö nedladdning.
Exempelvis så satt en polare som också är på Stockholms öppna stadsnät och tankade en uppdatering till ett lir i någon megabyte per s medan det gick sanslöst slött för mig. Väl inne i liret så hade han runt 50ms ping och jag pendlade runt 140-300. Vi kontrollerade då routingen och vår trafik tog olika vägar.

Bahnhof ljög för mig angående detta men det var uppenbart hur det fungerade. Jag hörde också med andra bolag om just routing osv och det bygger på avtal och vilken väg då trafiken tar samt genom vilka noder och vilken begränsning den noden sätter på en viss oberatör beroende på avtal.

Några veckor senare hade jag en ny operatör och därefter gick min trafik som smort också. Bahnhof? Nej tack, skulle aldrig falla mig in att byta tillbaka.

jag bor 2.5mil utanför falun i en byhåla och får ut 94/96mbit och har bra ping

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Fast detta handlar lika mycket om god PR för Bahnfof som det handlar om att "ta hand om sina kunder".
En sådan här sak kan man vinna många nya kunder på, även om det är lite pappersarbete för dem.

Ja det är bra, men det var samma sak när Telia vägrade ge ut personuppgifter till Antipiratbyrån för några år sedan när APB var ute och jagade torrent-tomtar.
"Kom tillbaka när ni har polisen med er" var Telias svar... och deras medlemsregister ökade.

.. Sedan kom polisen.

Telia har varit kaxiga fler gånger än så, t.ex så flyttade Telia sina mailservrar till Finland när FRA klubbades igenom för att skydda sina kunder

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2infinity:

Grymt initiativ! Uppskattar verkligen att jag lever i ett land där vinstintressen inte är det enda som alla företag bryr sig om.

Du är alldeles för naiv, det är precis vad detta handlar om.

Skrivet av Rajat:

Telia har varit kaxiga fler gånger än så, t.ex så flyttade Telia sina mailservrar till Finland när FRA klubbades igenom för att skydda sina kunder

Fast att Telia flyttar sina mailservers till Finland är knappast något de gör för att "skydda sina kunder" då det medför att ALLA deras kunders data därmed kommer samlas in av FRA. *facepalm*

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse00:

Fast att Telia flyttar sina mailservers till Finland är knappast något de gör för att "skydda sina kunder" då det medför att ALLA deras kunders data därmed kommer samlas in av FRA. *facepalm*

För självklart så krypterar de inte sina utgående mejl? Nää för det spelar ingen roll för FRA sitter på en Skeleton Key i alla fall så de kan knäcka vilken kryptering som helst! *facepalm*

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

jag bor 2.5mil utanför falun i en byhåla och får ut 94/96mbit och har bra ping

Kan vara så att traffiken från dig går genom andra noder medan trafiken genom Stockholm eller vissa delar av Sverige går genom andra noder och bolag med de avtal som då gäller. Funkar det för dig så kör på... för mig gick det som sagt inte och eftersom de ljög för mig, försökte dölja info om routing och gav mig felaktig info om det tidigare så kommer jag aldrig att använda mig av dem igen.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Stolt kund

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beejac:

För självklart så krypterar de inte sina utgående mejl? Nää för det spelar ingen roll för FRA sitter på en Skeleton Key i alla fall så de kan knäcka vilken kryptering som helst! *facepalm*

Som om FRA behöver knäcka någon kryptering när NSAs kvantdatorer gör det så mycket lättare.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

För självklart så krypterar de inte sina utgående mejl? Nää för det spelar ingen roll för FRA sitter på en Skeleton Key i alla fall så de kan knäcka vilken kryptering som helst! *facepalm*

Hur har du då tänkt dig att de ska kunna läsas av mottagaren om denne nu inte använder Telias mailserver de själva?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Att företag gärna tar tillfällen att skapa uppmärksamhet kring den egna verksamheten är inte nytt, men att anmäla sig själv, och skapa pressmeddelanden eller på annat vis göra det allmänt känt, är lite av effektsökeri, som om de saknade uppmärksamheten.

(Vidare sade de: "Till skillnad från andra operatörer, som Tele2, har Bahnhof inte startat sin datalagring igen, trots slutsatsen från regeringens utredare att svensk lag gäller."; om nu Tele2 har startat sin datalagring igen, enligt Bahnhof, vad har då PTS att invända.)

(Skydd av privatliv, korrespondens etc. är A och O; men man kan inte undvika att få uppfattningen, i många trådar, i olika forum, om man läser mellan raderna att folk väldigt gärna vill kunna ägna sig åt sitt illegala fildelande etc. helt ostört. Alldeles oavsett var väl tanken att bekämpa brott av långt svårare natur, icke desto mindre har det rört om i myrstacken.)

Permalänk
Medlem

Jag är för lagring av uppgifter en viss period då det, som oftas nämns, hjälper polisen att få tag i brottslingar.

Problemet är ju att de fick alldeles för stora rättigheter med FRA och sånt att gå in och massövervaka "i förebyggande syfte" ungefär. Det ska krävas domstolsbeslut eller väldigt starka misstankar redan för att gå in i enskilda fall och titta på information.

Hade det varit bättre ordning på när och hur polisen/FRA får gå in och kolla filer, så hade vi inte behövt ta bort lagringen alls och sluppit nackdelarna med förlorade bevis.

Med det sagt så tycker jag det är rätt att i dagsläget, som lagarna och reglerna ser ut, göra som Bahnhof och ta det till domstol, så att vi inte får den stora massövervakningen. Vill de ha kvar lagring ur brottsynpunkt så får de ändra om lagarna om hur och när det får användas så att det blir vettigt först.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Älskar de här killarna alltså! Synd bara att man inte kan få Bahnhof som ISP här

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Har haft Bahnhof i snart 6 år och det har varit felfritt sedan dag 1! Bahnhof ända in i döden

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av ECtrader:

Jag älskar Bahnhof

Synd att jag inte kan bli kund

MartinS

Jag försökte bli mobilkund hos dem, men fick inte pga att jag inte hade haft fast tjänst tillräckligt länge. Jag hade nånstans mellan 6-8 månader, men fortfarande FAST tjänst och inga anmärkningar.

Aja, kunde få abonnemang hos övriga operatörer så skit samma.

Bahnhof är dock bra på att få pressen att snacka om dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blackeagle:

Jag är för lagring av uppgifter en viss period då det, som oftas nämns, hjälper polisen att få tag i brottslingar.

Problemet är ju att de fick alldeles för stora rättigheter med FRA och sånt att gå in och massövervaka "i förebyggande syfte" ungefär. Det ska krävas domstolsbeslut eller väldigt starka misstankar redan för att gå in i enskilda fall och titta på information.

Hade det varit bättre ordning på när och hur polisen/FRA får gå in och kolla filer, så hade vi inte behövt ta bort lagringen alls och sluppit nackdelarna med förlorade bevis.

Med det sagt så tycker jag det är rätt att i dagsläget, som lagarna och reglerna ser ut, göra som Bahnhof och ta det till domstol, så att vi inte får den stora massövervakningen. Vill de ha kvar lagring ur brottsynpunkt så får de ändra om lagarna om hur och när det får användas så att det blir vettigt först.

Problemet är att det blir glidande mål direkt. Innan ens lagarna hunnit torka var redan straffen för fildelning uppe i två års fängelse, man skulle kalla kritik mot regeringen för terrorist prat och så vidare. Vissa saker kan bara inte tillåtas även om de rent teoretiskt skulle kunna användas för något bra då risken för missbruk är helt enkelt överhängande.

Det kanske går att tillåta när vi kommer på ett styrelseskick som är inte korrupt men dit är det nog ganska långt.

Permalänk
Medlem

Som jag sa, Tele2 vågade man tvinga, Telia är nära staten, men Bahnhof där kommer man inte undan, därför lät man de vara och försökte pressa fram genom att anmäla Tele2.

Fortsättningen följer..

Permalänk
Avstängd

Fan va nice Bahnhof. Jag ska lätt fixa bredband av Bahnhof när jag flyttat hemifrån.

Permalänk

Bahnhof i mitt hjärta!

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Önskar att BBB vågade vara såhär också, det hade gjort grym reklam för deras nät, har dem i princip gratis via föreningen
Men får väl hoppas att Bahnhof banar vägen precis som alltid!

Tänk på att det är Telenor som äger BBB & där har du förmodligen svaret!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Isse00:

Du är alldeles för naiv, det är precis vad detta handlar om.

Fast att Telia flyttar sina mailservers till Finland är knappast något de gör för att "skydda sina kunder" då det medför att ALLA deras kunders data därmed kommer samlas in av FRA. *facepalm*

FRA får bara kolla mailtrafiken på servrar som står på svensk mark, FRA har ingen rätt att operera i Finland

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

FRA får bara kolla mailtrafiken på servrar som står på svensk mark, FRA har ingen rätt att operera i Finland

Ingen fara - Finlands internetuppkoppling går genom Sverige!

Permalänk
Medlem

Glöm nu inte tele2 som gjorde är tvärvändning i denna fråga.. (Efter telenor köpte upp deras fasta bredband)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

FRA får bara kolla mailtrafiken på servrar som står på svensk mark, FRA har ingen rätt att operera i Finland

Jaså? Har tvärt om för mig att FRA bara får kolla trafik som passerar gränsen, dvs allt utom trafik som går enbart inom Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Problemet är att det blir glidande mål direkt. Innan ens lagarna hunnit torka var redan straffen för fildelning uppe i två års fängelse, man skulle kalla kritik mot regeringen för terrorist prat och så vidare. Vissa saker kan bara inte tillåtas även om de rent teoretiskt skulle kunna användas för något bra då risken för missbruk är helt enkelt överhängande.

Det kanske går att tillåta när vi kommer på ett styrelseskick som är inte korrupt men dit är det nog ganska långt.

Ja, precis, det funkar i teorin, men inte i praktiken som det ser ut nu.

Massövervakning med ursäkt att det är i förebyggande syfte och sedan använda infon för att ge sig på saker som fildelning istället för att hålla sig till enskilda fall där det redan finns starka misstankar om grövre brott gör ju att man itne kan låta dem ha den friheten alls. Då får man tyvärr offra den biten så att vanligt folk kan få ha sitt privatliv fred.

Är nog tyvärr långt kvar tills det skulle kunna funka på ett vettigt sätt, ja.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Varför ska ni tacka bahnhof?
Det är EU ni borde tacka för annars hade bahnhof inte haft den möjligheten som dem har nu.

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ACR83:

Varför ska ni tacka bahnhof?
Det är EU ni borde tacka för annars hade bahnhof inte haft den möjligheten som dem har nu.

Det var EU som i första början tog fram datalagringsdirektivet. Det är Bahnhof som alltid slagit vakt om integriteten!

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av miniyou:

Jaså? Har tvärt om för mig att FRA bara får kolla trafik som passerar gränsen, dvs allt utom trafik som går enbart inom Sverige.

Det där har varit väldigt omdiskuterat då både Belgien och Norge hotat stämma Sverige då de inte tillåter att deras invånare blir avlyssnade
"Tillgången till trafik i kabel, kabelaccessen, innebär att FRA får bedriva signalspaning mot vissa utländska företeelser i kabeltrafik som passerar Sveriges gräns."

Källa: FRA

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Detta är största anledningen till att jag och resten av släkten kör med bahnhof dessutom bäst hastighet / ping med dom får 97/97 på hundralina och 5 i ping på villa fiber. Riktigt nöjd

/

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Dom har profilerat sig på ett bra sätt kan man lugnt säga! Alla integritets frågor så är de långt framme och driver diskussionerna. Väldigt kul att se!!!

Visa signatur

Asus Z87-A| 4770k@4.5GHz@1.19v|Gtx680@+100MHz offset - Accelero Hybrid| 2x4GB Corsair 1600MHz DDR3| Samsung 830 series SSD 256GB| Asus Xonar essence STX| Corsair HX620w| Define XL| giefscience.com | Jag streamar på Twitch