Trasig centerkanal i förstärkare

Permalänk
Medlem

Trasig centerkanal i förstärkare

Hej, jag har en Marantz SR 5000 förstärkare/receiver med en defekt centerkanal som jag försöker laga och tänkte skriva här för att se om det finns några el- och ljudkunniga personer som kan hjälpa mig i min felsökning.

Felet:
Ljudet från centerkanalen låter jättebra, men endast vid väldigt låg volym (öratmothögtalaren-volym). Så fort jag ökar volymen för att kunna höra högtalaren från >30 cm avstånd så börjar ljudet "hacka" och spraka.

Min teori hittills:
Jag trodde först att det var någon lödning i förstärkaren som var dålig och därmed skapade problem så fort ström-mängden ökade, men nu börjar jag fundera om det inte kan ha med något annat att göra, t.ex. ett relä som "läcker" ström.

Är det någon som har erfarenhet av att meka med ljudkomponenter eller allmänt kan ge tips på vilka komponenter i en förstärkare som skulle kunna vara orsaken till detta felet?

Permalänk
Medlem

Är du helt säker på att det är förstärkaren och inte högtalaren som är problemet?

Permalänk
Medlem

Lyckades lösa problemet, hade även problem med volymkontrollen, att höja att sänka med fjärren fungerade men inte med ratten.
När jag plockade isär och rengjorde potentiometern i volymratten så försvann även problemet med centerkanalen.