Lagring och backup av foton

Permalänk

Lagring och backup av foton

Hej,

Skall börja använda Lightroom men har förstått att man måste ha sina bilder organiserade innan man börjar. I och med detta har jag sett över min lagring och backup lösning jag har idag, vilken jag inte heller är nöjd med.

Har de flesta foton på bärbara HDD och sedan säkerhetskopiera jag manuellt till en NAS (2x hdd med spegling) med jämna mellanrum. Och när bärbara HDD börjar bli väl full så rensar jag den och förlitar mig på NASn. Problemet med detta är att jag har bilder utspridda på flera platser och då jag sköter säkerhetskopieringen manuellt så måste jag förlita mig på att jag själv kommer ihåg att kopiera alla mappar. Och om jag organiserar om på bärbara HDD så måste jag komma ihåg att göra samma sak på NASn eller kopiera om alla filer.
Som ni hör är min lösning riktigt kass.

Jag har läst att vissa lägger allt på NASn och jobbar från denna med LR, men då kommunikationshastigheten inte är så bra så känns det bättre att ha fotona på bärbara (men här får man kanske kompromissa?). En annan nackdel är att jag inte kommer åt fotona när jag inte är på samma nätverk som NASn samt att denna måste vara påslagen. Idag är den default avslagen och slås på när jag skall säkerhetskopiera något eller hämta annan fil ifrån den. Detta borde spara på livslängen enligt min teori.

Har ni något bra förslag på hur jag kan effektivisera min fotohantering utifrån mina förutsättningar?

Tack

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är viktigt med automatisk backup, eftersom det är lätt att manuell backup sker för sällan eller inte alls. Det är också bra att ha backup på en annan fysisk plats än bara hemma, och att alltid ha datan på två olika ställen (annars är det ju inte backup). Min egen lösning är att använda CrashPlan för att göra automatisk backup av mina foton till CrashPlans servrar, och även ha alla foton kvar på min egen dator. Orsaken till att jag använder CrashPlan är att priset är rätt bra på ~400 kr/år för obegränsat utrymme (har ~300 GB foton), och att de har bra Linux-stöd. CrashPlan kan även användas gratis för att göra backup till din egen server, det är bara åtkomsten till deras servrar som kostar.

Men det finns också massor av andra liknande tjänster, t.ex. Dropbox, OneDrive, Google Drive för att bara nämna några. I ditt fall skulle jag rekommendera att du gör automatisk backup till din NAS, särskilt om du inte har plats på din bärbara, och även börjar använda någon form av online-backup. Om du använder online-backup så gör det inte så mycket om du bara slår på din NAS då och då, så länge som filerna ligger på minst en av dina datorer.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av perost:

Jag tycker att det är viktigt med automatisk backup, eftersom det är lätt att manuell backup sker för sällan eller inte alls. Det är också bra att ha backup på en annan fysisk plats än bara hemma, och att alltid ha datan på två olika ställen (annars är det ju inte backup). Min egen lösning är att använda CrashPlan för att göra automatisk backup av mina foton till CrashPlans servrar, och även ha alla foton kvar på min egen dator. Orsaken till att jag använder CrashPlan är att priset är rätt bra på ~400 kr/år för obegränsat utrymme (har ~300 GB foton), och att de har bra Linux-stöd. CrashPlan kan även användas gratis för att göra backup till din egen server, det är bara åtkomsten till deras servrar som kostar.

Men det finns också massor av andra liknande tjänster, t.ex. Dropbox, OneDrive, Google Drive för att bara nämna några. I ditt fall skulle jag rekommendera att du gör automatisk backup till din NAS, särskilt om du inte har plats på din bärbara, och även börjar använda någon form av online-backup. Om du använder online-backup så gör det inte så mycket om du bara slår på din NAS då och då, så länge som filerna ligger på minst en av dina datorer.

Ska kolla upp Crashplan, verkar ju bra att samma programvara som används för molnlagring kan användas för lokallagring också.

Skrivet av jookeer:

På vilket sätt skulle bildfiler skilja sig från vilka andra filer som helst med avseende på backup?

Egentligen inget, men skall man köra med programmet Lightroom så bör man tänka på vissa saker har jag förstått det som.

Permalänk

Tror jag vet vilken väg jag skall gå. Efter lite fundering så kommer jag troligen att lägga över samtliga foton på NASn och jobba från den per default istället för att ha foton lokalt på datorn. Men för att denna lösning skall vara 100% säker vill jag även ha ytterligare en backup. Här föreslår ni att köra i molnet med ex Crashplan. Men verken jag eller frun känner att vi vill ladda upp fåra foton i molnet, mest för att vi litar inte på det. Jag tänkte bla på att ex Facebook äger alla bilder som ladda upp. Nu kanske det inte är så för Crashplan men det är ju inte omöjligt att en IT-jätte köper upp Crashplan och att villkoren ändras så de blir ägare av allt innehåll. (Om man leker med onda tankar). Istället är jag inne på att köpa en till NAS och ställa den ena hos min bror några mil bort.

Hittade denna artikel på PC för alla, nått år gammal, men lösningen borde vara aktuell fortfarande. I artikeln använder man protokollet Rsync för överföringen, men shit vad krångligt/svårt det blev nu. Jag har noll kolla på kodning men det kanske finns andra lösningar som inte kräver att datorn är igång???? Förslag!!!
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.435...rgsaker-backup

Innan ovan är löst så kommer jag gå enklast möjliga väg, dock inte säker mot brand/inbrott. Men köra foton lokalt och använder programmet SyncToy för att automatisera backupen till NASn. Då har jag foton lagrade på två platser (egentligen 3 då NASn för Raid 1) och plockat bort den mänskliga faktorn som felorsak för backup kopieringen.

Har även börjat organisera upp foton som ligger lokalt på datorn idag. Kommer ev köra högsta nivå med år ÅÅÅÅ och sedan tillfälle/aktivitet med datum. Så ex: 2014/Bröllop Kalle och Kajsa 2014-06-01. Ev skippar jag års-mappen helt och hållet.