Rimligt att häva datorköp? WALL OF TEXT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010

Rimligt att häva datorköp? WALL OF TEXT

WALL OF TEXT - you've been warned! uppskattar dock lite hjälp=)

Några saker som är bra att veta innan man börjar läsa
1. Jag studerar distans och är till 110% beroende av min dator för absolut allting
2. Under de första månaderna av denna historien bodde vi hemma hos mina föräldrar då våran lägenhet hade fått en brutal fuktskada
3. Jag arbetar själv mycket med mail med kunder och har generellt en stor förståelse att man kan göra fel någon gång/missa något
4. Älskar datorn i sig, passar mig perfekt om man bortser från de fel den har.
5. Arbetar själv mycket med kunder, och föredrar av egen erfarenhet att ha allting nedskrivit från kund och från företag i en mailkonversation, detta för både min och den andra partens säkerhet. Om ärendet behöver eskaleras är det så mycket lättare. Därför ringer jag inte företaget, + orka ringa och tjafsa.
6. EDIT: Om det var otydligt så är detta en Privatköpt dator.

Denna historien startar i början av året Jan-Mars, då mina gamla dator började sakta men säkert dö ut, och jag började febrilt kolla runt efter en ny laptop som ska uppfylla mina behov som var studerande, bra batteritid, bra prestanda, smidig och lite datorspelande. Jag hittar en som passar mig perfekt och någon dag innan det så dör min gamla laptop efter 3år av troget tjänande (RIP Acer Timelinex 3830tg).
Jag kontaktar företaget om jag kan få någon rabatt, missade tydligen 10% med någon månad, får ett nej men dem kan bjuda på frakten. Jag lägger iaf en beställning och på något vänster lyckades jag lägga en beställning på datorn med en specialkampanj som var utgången men snälla som dem var så fick jag ändå det priset fast enligt hemsidan den egentlige skulle ha varit lite dyrare, tackar och bugar. Som alla vet har dem rätt att neka en sådan beställning då det kan stå fel på sidan. Under denna tiden så svarar dem väldigt snabbt på mail och det är inga konstigheter. Frågar leveranstid och nämner att jag måste kunna planera mina studier då.

I alla fall

Jag får hem datorn efter 8 dagar, betalar postförskottet och springer hem och packar upp den. När jag startar upp den och skriver in mitt datornamn etcetc... så märker jag snabbt att tangentbort + touchpad inte fungerar riktigt. Tangentbordet reagerar väldigt kralligt på tryck och touchpaden reagerar inte alls på höger/vänsterklick så länge du inte trycker absolut längst ner på paden, en del av touchpaden reagerar inte alls på någonting heller. Jag drar iväg ett mail till företaget efter ett par timmar och förklarar vad som har hänt och passar på att fråga efter garantirep/DOA hantering. - STRIKE ONE
Efter 2 dagar utan svar så skickar jag samma mail igen och uppdaterar dem om de fel jag har sett på datorn. De svarar då att de har en ökänd bug som kan ha varit orsaken som tar bort skickade mig och raderar dem från skickad mappen.
Fine, ursäkten tror jag väl inte på men att man missar att svara på ett mail är inte hela världen, jag har själv gjort det misstaget.
Får iaf svar att jag ska testa lite drivrutiner på nytt etc etc. Jag lyder deras råd och uppdaterar alting på nytt via deras hemsida och medföljande drivrutins CD, problem kvarstår så jag prövar de generiska drivrutinerna men det avhjälpte heller inte problemen.
Jag kollar då igenom mina studier och ser en lucka där jag kan vara utan datorn ett tag, om jag pluggar satan och ligger i framkant så borde jag kunna vara utan datorn ett par veckor då.
Jag skickar ett mail till dem och säger att jag kan vara utan datorn då, och ber dem skicka en fraktsedel om ca 3veckor. 3veckor går och jag har inte fått svar på varken mail eller fått någon fraktsedel - STRIKE TWO

I samband med det datum då jag ska få fraktsedeln så börjar nu fuktskadan bli lite bättre och jag spenderar dagarna med att antingen studera eller dirigera byggare i lägenheten, värt att nämna är att det mesta byggarna säger är DA DA DA, ni förstår min frustration.... Allt med lägenheten och plugg gör att jag inte kan vara utan datorn nu, då den tid jag hade bett om fraktsedel har passerats och hittar ingen öppning inom den närmsta framtiden. Vi flyttar tillbaka hem till lägenheten och jag kopplar in externt tangentbord och externmus så datorn iaf går att använda lite bättre, sen tänker jag inte så mycket på det och låter det gå, allt för lång tid.....
De kommande 6månaderna märker jag av ytterliggare fel på datorn, wifi kortet slutar att fungera titt som tätt, skärmen blöder i nederkant och lyser upp svarta scener/bakgrunder, chassit tappar färg där man har haft sin vänsterhand bredvid touchpaden, Att den tappar färg är i sig inget konstigt då det är friktion, men att den började tappa färg efter 3-4 månader, så att det har gått från grå/silver matt till svart färg istället + jag använder externt tangentbord för det mesta (glöm inte att det är en laptop och jag köpte en laptop för att jag ska kunna åka omkring med den och sitta här och där) när jag är hemma så känns det lite väl mycket.

SÅ efter att jag inte har fått svar efter 6-7månader så mailar jag dem igen om dem ursprungliga felen samt dem nya sakerna som jag nämnde ovan. SKriver även i mailet att jag behöver skicka in den på reparation och jag har nu en liten tid som jag kan vara utan dator igen. Jag låter det gå 5dagar (inklusive den dagen mailet var skickat på) och får självklart inget svar - STRIKE THREE
Mailar dem då att jag ser ett samband med att jag vill skicka iväg min dator och att dem ignorerar mina mail, och jag vill då häva köpet pga deras beteende, att de inte har levererat en bruklig vara samt att de inte kan ge mig den support som är utlovad enligt deras hemsida.
BOOM, nästkommande vardag får jag ett svar snabbt och en ursäkt om att de har missat mailen (kanske den ökända buggen igen???....) och att de ska återkomma under dagen med fraktsedel, vilket dem gör. Hallelujah, efter 7månader fick jag den.

Jag skickar iaf iväg datorn till verkstaden för följande fel: Touchpad, Tangentbord, skärm samt wifikort. (fanns väldigt begränsad yta vad man kunde skriva och det är ju de problem som gör att datorn blir svåranvänd, chassit är ju egentligen ett kosmetiskt fel).
För att göra historien lite kortare så får jag iaf tillbaka datorn efter 22dagar och dem skickar med ett utlåtande från verkstaden där det står vad dem har gjort och vad dem har testat etc.... Det är totalt fyra papper och allting står på Tyska, absolut allting på Tyska förutom rubrikerna som är på engelska.
Jag mailar dem och frågar om de har pappret på engelska eller svenska för min tyska är obefintlig. Får ett nej svar men att de kan hjälpa att översätta.
Jag kör lite googletranslate och kommer fram till att de har återinstallerat min skärm+wifi kort (väntar på svar vad återinstallera innebär, om det är en ny del eller om verkstaden bara tagit på och av del). De har inte rört tangentbordet, då den var inom toleransgränsen. Touchpaden skriver dem att den fungerar på den nedre delen... Obviously. Jag skrev som felbeskrivning att det var den övre delen som inte fungerade, och bara den undre som var funktionabel, så den verkar dem bara ha konstaterat att min felbeskrivning stämmer, men inte mycket mer än så.

Värt att nämna, när jag fick tillbaka datorn så var den ju igång, så startade upp den och gick in på internet etc etc som man gör. Ser i historiken där att deras tekniker har varit inne på några ryska sidor, verkar vara drivrutins relaterat men i mina ögon bör man ta bort sina spår efter man pillat på en kunds dator. Hittar även i papperskorgen vad jag förmodar var deras test för tangentbordet, ca 30-40tangentbordstryck på diverse tangenter sparat i ett .txt dokument om sedan snyggs läggs i papperskorgen. Har fått 4 bluescreens på väldigt kort tid gällande hårddisk, memoryleak, och IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL som jag inte har någon annan vad det är och jag inte har kollat upp. Allt detta har jag dock inte nämnt till företaget,

SÅ till grejen. Jag älskar datorn, den passar mig perfekt till allting OM den hade fungerat som man förväntar sig att en laptop ska fungera, men nu gör den tyvärr inte det. Jag vill häva köpet, inte bara för felen på datorn men framförallt då företaget uppenbarligen inte kan hålla sin del utav avtalet (support m.m.)
Under den tiden jag fick datorn tills då jag fick tillbaka de från reparationen har jag totalt skickat företaget 15mail, varav 4 blev ignorerade, ca 27% av mina mail har blivit ignorerade, de som innehöll förfrågan om doa/reparation och även ett mail jag skickade till företaget under leveransen till verkstaden där jag påminde dem att det jag har efterfrågat är egentligen att häva köpet.
Jag är fullt medveten om att häva köpet utan reparation är i princip omöjligt, och även efter ett reparationsförsök är det svårt, men enligt historien ovanför samt att de ursprungliga felen kvarstår.

Om jag vill häva köpet hur tycker ni att jag ska gå tillväga? Hoppas att ni har lite mer erfarenheter av detta än vad jag har.

Hittar ett ARN ärende som referens: https://lagen.nu/arn/1998-0605, känns av lite i det. Fel sen dag 1, jag har dock bara haft den inskickat en gång på rep. Dock verkar inte den kunden ha blivit ignorerad.

Varför nämner jag inte företagsnamnet? Så länge det inte går överstyr så tycker jag det är mellan mig och dem, jag vill ju inte smutskasta, utan bara få mina problem lösta. Jag hoppas ju att jag bara är en otursdrabbad liten kund och att de inte ignorerar alla kunder, men vi får se hur det löser sig.

Jag har garanterat glömt någonting, började skriva detta först och när jag höll på att avsluta så kom den sista bluescreenen så jag var tvungen att börja om.
Om det är några konstigheter hojta till så försöker jag utveckla.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005

antar att det är ett lite mindre bolag.

alternativt cdoff.com

och då är det väl bara att fortsätta maila/ringa, samtidigt som man förbereder sig på ett ARN case..

är det något av de andra stora som hänger här på webplatsen så skulle jag kontakta kundservice via tel. be om att få prata med kundombudsman för att lösa detta ärende på en gång.

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Vem har köpt datorn, du eller ett företag, du är otydlig om det är en privat eller jobbdator, men är det privat så bör du nog ta kontakt med en konsumentvägledare eftersom det verkar som du har konstiga krav på tidsbestämd reparation och hur du ska kontakta butiken och du verkar ju medvetet ha undvikit att skicka datorn på reparation för att det ska passa din tidsplanering och du verkar ha krav på att bara kommunicera via mail, det finns inga stöd för sånt i konsumentköplagen så du bör nog ta det med en konsumentvägledare som kan sätta sig in i alla detaljerna.
http://www.konsumentverket.se/Vagledning--kontakt/Hitta-vagle...

Och är du så beroende av en dator som du påstår så bör du själv ha en backupenhet eller köpa en med ett serviceavtal av företagstyp, typ på platsen byte inom 1 dygn.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av mrqaffe:

Vem har köpt datorn, du eller ett företag, du är otydlig om det är en privat eller jobbdator, men är det privat så bör du nog ta kontakt med en konsumentvägledare eftersom det verkar som du har konstiga krav på tidsbestämd reparation och hur du ska kontakta butiken och du verkar ju medvetet ha undvikit att skicka datorn på reparation för att det ska passa din tidsplanering och du verkar ha krav på att bara kommunicera via mail, det finns inga stöd för sånt i konsumentköplagen så du bör nog ta det med en konsumentvägledare som kan sätta sig in i alla detaljerna.
http://www.konsumentverket.se/Vagledning--kontakt/Hitta-vagle...

Och är du så beroende av en dator som du påstår så bör du själv ha en backupenhet eller köpa en med ett serviceavtal av företagstyp, typ på platsen byte inom 1 dygn.

Det är en privat dator. Att jag kommunicerar via mail är för att allting som sägs mellan mig och företaget ska finnas nedskrivet, sen så uppmanar företaget att man ska kontakta dem via mail vid problem.
Jag förstår inte hur jag medvetet har undvikit att skicka in datorn? Jag har ju bett om att få skicka in datorn när jag har haft möjlighet. Jag hittade ju en tidig öppning så att den kunde skickas in, går att jämföras med folk som inte kan skicka in sina mobiltelefoner närsom då dem behöver mobilerna till jobbet?

Håller med dig att jag borde ha en backup dator, är en sådan jävel som förväntar mig att saker ska fungera, alternativt gå att reparera smidigt. Enligt företaget så är reparation inom de första 6månaderna snabb och ska ta max 3arbetsdagar. Gäller ju dock ej mig då jag fick den inskickad efter 6månader.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av mrqaffe:

konstiga krav på tidsbestämd reparation och hur du ska kontakta butiken och du verkar ju medvetet ha undvikit att skicka datorn på reparation för att det ska passa din tidsplanering och du verkar ha krav på att bara kommunicera via mail

Fast att ha krav på hur lång tid en reparation ska ta och när man har möjlighet att reparera en vara är inte konstiga krav. Det är helt normalt.
Att han bara kommunicerat via mail beror nog på att företaget kanske inte har en telefonkundtjänst? Mail är också det effektivaste sättet att kommunicera med kundtjänst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Nichotinxx:

WALL OF TEXT - you've been warned! uppskattar dock lite hjälp=)

Några saker som är bra att veta innan man börjar läsa
1. Jag studerar distans och är till 110% beroende av min dator för absolut allting
2. Under de första månaderna av denna historien bodde vi hemma hos mina föräldrar då våran lägenhet hade fått en brutal fuktskada
3. Jag arbetar själv mycket med mail med kunder och har generellt en stor förståelse att man kan göra fel någon gång/missa något
4. Älskar datorn i sig, passar mig perfekt om man bortser från de fel den har.
5. Arbetar själv mycket med kunder, och föredrar av egen erfarenhet att ha allting nedskrivit från kund och från företag i en mailkonversation, detta för både min och den andra partens säkerhet. Om ärendet behöver eskaleras är det så mycket lättare. Därför ringer jag inte företaget, + orka ringa och tjafsa.
6. EDIT: Om det var otydligt så är detta en Privatköpt dator.

Denna historien startar i början av året Jan-Mars, då mina gamla dator började sakta men säkert dö ut, och jag började febrilt kolla runt efter en ny laptop som ska uppfylla mina behov som var studerande, bra batteritid, bra prestanda, smidig och lite datorspelande. Jag hittar en som passar mig perfekt och någon dag innan det så dör min gamla laptop efter 3år av troget tjänande (RIP Acer Timelinex 3830tg).
Jag kontaktar företaget om jag kan få någon rabatt, missade tydligen 10% med någon månad, får ett nej men dem kan bjuda på frakten. Jag lägger iaf en beställning och på något vänster lyckades jag lägga en beställning på datorn med en specialkampanj som var utgången men snälla som dem var så fick jag ändå det priset fast enligt hemsidan den egentlige skulle ha varit lite dyrare, tackar och bugar. Som alla vet har dem rätt att neka en sådan beställning då det kan stå fel på sidan. Under denna tiden så svarar dem väldigt snabbt på mail och det är inga konstigheter. Frågar leveranstid och nämner att jag måste kunna planera mina studier då.

I alla fall

Jag får hem datorn efter 8 dagar, betalar postförskottet och springer hem och packar upp den. När jag startar upp den och skriver in mitt datornamn etcetc... så märker jag snabbt att tangentbort + touchpad inte fungerar riktigt. Tangentbordet reagerar väldigt kralligt på tryck och touchpaden reagerar inte alls på höger/vänsterklick så länge du inte trycker absolut längst ner på paden, en del av touchpaden reagerar inte alls på någonting heller. Jag drar iväg ett mail till företaget efter ett par timmar och förklarar vad som har hänt och passar på att fråga efter garantirep/DOA hantering. - STRIKE ONE
Efter 2 dagar utan svar så skickar jag samma mail igen och uppdaterar dem om de fel jag har sett på datorn. De svarar då att de har en ökänd bug som kan ha varit orsaken som tar bort skickade mig och raderar dem från skickad mappen.
Fine, ursäkten tror jag väl inte på men att man missar att svara på ett mail är inte hela världen, jag har själv gjort det misstaget.
Får iaf svar att jag ska testa lite drivrutiner på nytt etc etc. Jag lyder deras råd och uppdaterar alting på nytt via deras hemsida och medföljande drivrutins CD, problem kvarstår så jag prövar de generiska drivrutinerna men det avhjälpte heller inte problemen.
Jag kollar då igenom mina studier och ser en lucka där jag kan vara utan datorn ett tag, om jag pluggar satan och ligger i framkant så borde jag kunna vara utan datorn ett par veckor då.
Jag skickar ett mail till dem och säger att jag kan vara utan datorn då, och ber dem skicka en fraktsedel om ca 3veckor. 3veckor går och jag har inte fått svar på varken mail eller fått någon fraktsedel - STRIKE TWO

I samband med det datum då jag ska få fraktsedeln så börjar nu fuktskadan bli lite bättre och jag spenderar dagarna med att antingen studera eller dirigera byggare i lägenheten, värt att nämna är att det mesta byggarna säger är DA DA DA, ni förstår min frustration.... Allt med lägenheten och plugg gör att jag inte kan vara utan datorn nu, då den tid jag hade bett om fraktsedel har passerats och hittar ingen öppning inom den närmsta framtiden. Vi flyttar tillbaka hem till lägenheten och jag kopplar in externt tangentbord och externmus så datorn iaf går att använda lite bättre, sen tänker jag inte så mycket på det och låter det gå, allt för lång tid.....
De kommande 6månaderna märker jag av ytterliggare fel på datorn, wifi kortet slutar att fungera titt som tätt, skärmen blöder i nederkant och lyser upp svarta scener/bakgrunder, chassit tappar färg där man har haft sin vänsterhand bredvid touchpaden, Att den tappar färg är i sig inget konstigt då det är friktion, men att den började tappa färg efter 3-4 månader, så att det har gått från grå/silver matt till svart färg istället + jag använder externt tangentbord för det mesta (glöm inte att det är en laptop och jag köpte en laptop för att jag ska kunna åka omkring med den och sitta här och där) när jag är hemma så känns det lite väl mycket.

SÅ efter att jag inte har fått svar efter 6-7månader så mailar jag dem igen om dem ursprungliga felen samt dem nya sakerna som jag nämnde ovan. SKriver även i mailet att jag behöver skicka in den på reparation och jag har nu en liten tid som jag kan vara utan dator igen. Jag låter det gå 5dagar (inklusive den dagen mailet var skickat på) och får självklart inget svar - STRIKE THREE
Mailar dem då att jag ser ett samband med att jag vill skicka iväg min dator och att dem ignorerar mina mail, och jag vill då häva köpet pga deras beteende, att de inte har levererat en bruklig vara samt att de inte kan ge mig den support som är utlovad enligt deras hemsida.
BOOM, nästkommande vardag får jag ett svar snabbt och en ursäkt om att de har missat mailen (kanske den ökända buggen igen???....) och att de ska återkomma under dagen med fraktsedel, vilket dem gör. Hallelujah, efter 7månader fick jag den.

Jag skickar iaf iväg datorn till verkstaden för följande fel: Touchpad, Tangentbord, skärm samt wifikort. (fanns väldigt begränsad yta vad man kunde skriva och det är ju de problem som gör att datorn blir svåranvänd, chassit är ju egentligen ett kosmetiskt fel).
För att göra historien lite kortare så får jag iaf tillbaka datorn efter 22dagar och dem skickar med ett utlåtande från verkstaden där det står vad dem har gjort och vad dem har testat etc.... Det är totalt fyra papper och allting står på Tyska, absolut allting på Tyska förutom rubrikerna som är på engelska.
Jag mailar dem och frågar om de har pappret på engelska eller svenska för min tyska är obefintlig. Får ett nej svar men att de kan hjälpa att översätta.
Jag kör lite googletranslate och kommer fram till att de har återinstallerat min skärm+wifi kort (väntar på svar vad återinstallera innebär, om det är en ny del eller om verkstaden bara tagit på och av del). De har inte rört tangentbordet, då den var inom toleransgränsen. Touchpaden skriver dem att den fungerar på den nedre delen... Obviously. Jag skrev som felbeskrivning att det var den övre delen som inte fungerade, och bara den undre som var funktionabel, så den verkar dem bara ha konstaterat att min felbeskrivning stämmer, men inte mycket mer än så.

Värt att nämna, när jag fick tillbaka datorn så var den ju igång, så startade upp den och gick in på internet etc etc som man gör. Ser i historiken där att deras tekniker har varit inne på några ryska sidor, verkar vara drivrutins relaterat men i mina ögon bör man ta bort sina spår efter man pillat på en kunds dator. Hittar även i papperskorgen vad jag förmodar var deras test för tangentbordet, ca 30-40tangentbordstryck på diverse tangenter sparat i ett .txt dokument om sedan snyggs läggs i papperskorgen. Har fått 4 bluescreens på väldigt kort tid gällande hårddisk, memoryleak, och IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL som jag inte har någon annan vad det är och jag inte har kollat upp. Allt detta har jag dock inte nämnt till företaget,

SÅ till grejen. Jag älskar datorn, den passar mig perfekt till allting OM den hade fungerat som man förväntar sig att en laptop ska fungera, men nu gör den tyvärr inte det. Jag vill häva köpet, inte bara för felen på datorn men framförallt då företaget uppenbarligen inte kan hålla sin del utav avtalet (support m.m.)
Under den tiden jag fick datorn tills då jag fick tillbaka de från reparationen har jag totalt skickat företaget 15mail, varav 4 blev ignorerade, ca 27% av mina mail har blivit ignorerade, de som innehöll förfrågan om doa/reparation och även ett mail jag skickade till företaget under leveransen till verkstaden där jag påminde dem att det jag har efterfrågat är egentligen att häva köpet.
Jag är fullt medveten om att häva köpet utan reparation är i princip omöjligt, och även efter ett reparationsförsök är det svårt, men enligt historien ovanför samt att de ursprungliga felen kvarstår.

Om jag vill häva köpet hur tycker ni att jag ska gå tillväga? Hoppas att ni har lite mer erfarenheter av detta än vad jag har.

Hittar ett ARN ärende som referens: https://lagen.nu/arn/1998-0605, känns av lite i det. Fel sen dag 1, jag har dock bara haft den inskickat en gång på rep. Dock verkar inte den kunden ha blivit ignorerad.

Varför nämner jag inte företagsnamnet? Så länge det inte går överstyr så tycker jag det är mellan mig och dem, jag vill ju inte smutskasta, utan bara få mina problem lösta. Jag hoppas ju att jag bara är en otursdrabbad liten kund och att de inte ignorerar alla kunder, men vi får se hur det löser sig.

Jag har garanterat glömt någonting, började skriva detta först och när jag höll på att avsluta så kom den sista bluescreenen så jag var tvungen att börja om.
Om det är några konstigheter hojta till så försöker jag utveckla.

Har du med ett seriöst företag så vill de hjälpa dig på ett hyfsat sätt. Men de kan inte godtyckligt bara ersätta dig för de är sjysta. De måste kunna reklamera produkten i sin tur till tillverkaren, vilket säkert kräver försök till reparation men också tydliga fel skulle jag säga. Alltså om de är svampig känsla på tangenterna, och att de är sega eller något sånt räcker inte. Du måste ha en tangent som inte fungera typ för att de ska räknas. Men du verkar ha fått ett måndags ex så skulle satsa på få en ersättningsdator på något sätt.

Att du inte kan vara utan dator är inget som jag tror varken ARN eller leverantören tar hänsyn till. Behöver måste helt enkelt fixa en dator att ha i reserv. En dator du får köpa eller låna eller något sånt medan du reparerar. Om du kan skicka i datorn går nog problemen att lösa. Du måste ha tålamod och vara beredd att skicka datorn helt enkelt.

Har en tyst dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011

Skulle vara intressant att veta vilket märke det är på datorn...

Men om du vill häva köpet så skulle jag rekommendera att du ringer in till dom och gör följande:
* Förklara vad som är fel på ett sakligt sätt - och då vad som faktiskt är fel (ej fungerande), saker som du "inte är helt nöjd med" råder jag dig till att inte ens ta upp.
* Förklara att datorn har varit inne på reparation, men att endast vissa fel blev åtgärdade samt att det nu också har dykt upp fler fel
* Förklara att med hänsyn till hur servicen genomfördes senast så känns det väldigt svårt att tro att dom skulle kunna lösa alla problemen om den skickas in igen.
* Förklara att du vill häva köpet för att du inte vill skicka in datorn till reparation igen bara för att får vänta en månad på att få tillbaka en dator som inte fungerar.

Det låter väldigt banalt och självklart men det handlar faktiskt om att du måste få företaget att gå med på något som dom inte är enligt lag skyldiga att göra, och då handlar det om att få förståelse utan att verka gnällig, vilket kan vara väldigt svårt.

En annan bra sak att pointera för dom kan vara att du är medveten om att det inte är företaget som genomfört den undermåliga servicen, men att det är företagets skyldighet gentemot dig att du ska få en fungerande produkt.

Lycka till, hoppas det löser sig för dig.