Tips på objektiv till Nikon D40 för att fota ex blommor på 1m avsånd.

Permalänk
Medlem

Tips på objektiv till Nikon D40 för att fota ex blommor på 1m avsånd.

Hej, jo det är så att jag har en gammal Nikon D40 med standard 18-55mm som börjar bli lite glappt. Jag ska fota ett stort antal blommor/krukor (1000+) i innomhusmiljö med lite sämre ljusförhållanden. Avståndet kommer vara ca 1-1,5m max på ett bord med stativ till kameran. Tanken är att rigga upp någon form av enkel studiomiljö för att kunna fota på löpande band. Jag fick rekommendation om ett objektiv "Nikon AF-S Micro-Nikkor 60mm f/2.8G ED Macro Autofocus Lens" som skulle lämpa sig för ändamålet, men jag vill gärna kolla runt lite. Köper gärna billigt begagnat på ebay/tradera. Tips mottages gärna!

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Hej, jo det är så att jag har en gammal Nikon D40 med standard 18-55mm som börjar bli lite glappt. Jag ska fota ett stort antal blommor/krukor (1000+) i innomhusmiljö med lite sämre ljusförhållanden. Avståndet kommer vara ca 1-1,5m max på ett bord med stativ till kameran. Tanken är att rigga upp någon form av enkel studiomiljö för att kunna fota på löpande band. Jag fick rekommendation om ett objektiv "Nikon AF-S Micro-Nikkor 60mm f/2.8G ED Macro Autofocus Lens" som skulle lämpa sig för ändamålet, men jag vill gärna kolla runt lite. Köper gärna billigt begagnat på ebay/tradera. Tips mottages gärna!

Man behöver väl inget macroobjektiv om du ska fota blommor och krukor om de inte är väldigt små,18-55 kitgluggen borde duga för det annars köp ett 50mm 1,7 så får du lite ljusstarkare objektiv.

Permalänk
Rekordmedlem

Är det nätgränsen som är för lång på optiken eller behöver du en annan brännvidd eller kortare skärpedjup ? Med tanke på att du skrev dålig belysning så tror jag att det är ett större hinder för att göra snygga bilder, ett ljustält eller ett par blixtar kanske är bättre än att byta optik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är stillastående saker du fotar så spelar ju inte ljusstyrkan på gluggen någon roll, du bör ändå köra på stativ eller använda blixtar. I båda fallen så kan jag inte tänka mig en anledning att köra med största bländaren, du vill troligen ha mer skärpedjup än så.

Billigaste lösningen är väl en annan 18-55 om din är trasig, annars kanske en 35/1,8? Antar att de är billigare iom att de bara fungerar på crop-kameror. En 50-glugg kan nog bli lite trång på en meter, vet inte redigt hur stora växter du har.

Men ja:
1) Ljuset
2) Stativ
3) Annat objektiv

Permalänk
Medlem

Som de andra redan tidigare varit inne på så behöver du nog inte något makroobjektiv om det handlar om att fota blommor med stam (säger man så) och kruka och allt. På närgränsen med ditt 18-55 fyller du upp bilden med ett motiv som är ca 72x48mm. Ska du fotografera bara delar av blomman kan det däremot vara bra med ett makroobjektiv. Lite längre brännvidd än 60mm kan vara bra, då man får lite längre arbetsavständ och risken att man skuggar motivet med objektivet blir mindre.
Det låter ju som att det, mer eller mindre, handlar om ren dokumentation. Isf behöver du ju inte kort skärpedjup för att göra artsy grejer heller.
Så... Jag är nog benägen att hålla med om att ljustält/softbox och några billiga blixtar med slavtändare och ett stativ kan vara vettigare att skaffa än nytt objektiv.

Nu skriver du ju visserligen att ditt 18-55 glappar lite, men om det fortarande funkar så...

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Att komma runt problemet med dåligt ljus är ju inga problem i det här fallet. Sakerna du fotar rör sig inte och du är i en miljö som inte rör sig. Om du behöver längre skärpedjup (dvs mindre bländare/större f-tal) så är ju stativ lösningen och sedan ta ganska långa exponeringar av blommorna, typ 5-10 sekunder kanske. Du får experimentera tills du hittar kombinationen bländare/slutare som fungerar för dig, men så hade jag gjort iaf.

Det är ju enklaste och billigaste lösningen, ett stativ kostar ju inte många hundringar.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.