Garantiärende ang. GTX 780 hos Inet

Permalänk
Medlem

Håller med som många andra. Det är trist att du inte får ut det du förväntade dig men samtidigt erbjuder de dig ett likadant kort. Som exempel hade jag en OCZ Vertex 2 60GB jag köpt för ca 1100kr. När den gick sönder ett år senare ville de ersätta mig med en Intel-disk som var likvärdig men betydligt billigare än de 1100kr jag lagt ut (tror det var ca 600kr Intel-disken kostade då). Valde att lägga till ca 200kr och få en annan än den de erbjöd.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muSashi:

Förövrigt till alla här.
Vad jag vet så finns det inget som heter "uppgraderingsköp" så därför är det inte något snack om saken, att Inet har erbjudit kunden ett återköp för att låta kunden köpa ett dyrare grafikkort och då ska hela summan betala tillbaks.

Men vi har ju redan gått igenom det här. Inet har ju givit alternativet att byta ut kortet mot ett likadant kort. Inet behöver inte erbjuda något annat.
Alla andra alternativ utöver detta är högst frivilliga och kan bestå av vilken deal som helst. Den delen gick du ju med på högre upp (två hinkar halvätna äpplen osv.).

De övriga alternativen behöver inte följa KKL på något sätt. Eller hittar du stöd i KKL för att övriga frivilliga alternativ också måste följa KKL? I det här fallet handlar det ju om just ett "uppgraderingsköp" och det kan mycket väl vara dealen. Du tolkar det som att det måste vara ett återköp men det behöver det ju inte vara. Inte enligt någon lag.

Skrivet av muSashi:

Om Inet dock sagt från första början att vi ej går med på det, och vi erbjuder ett ersättningskort istället, då hade det varit en annan femma. Men nu valde dom att gå kunden tillmötes men ljuga för kunden om dess rättigheter när man gör ett återköp.

Näe, dset är ju just det som är grejen. Jag hittar ingenstans att man måste anpassa de frivilliga andra alternativen efter KKLs riktlinjer. Det är helt fritt att erbjuda helt andra alternativ och där finns det inga krav som måste följas enligt lag. Eller hittar du någon lag om vilka villkor som gäller de frivilliga alternativ som ges utöver de lagstadgade alternativ som redan erbjudits kund?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Följer tråden med stort intresse.

Jag förstår inte vad syftet är med att vilseleda TS att han på något sätt skulle ha ett case. Börjar han tjoa och tjimma med Inet om att kortet ska återköpas till inköpsvärdet riskerar han bara att hamna i en sämre situation på grund av att man tröttnar på honom.

Inet har de facto fullgjort KKL när man erbjuder ett nytt likadant kort som ersättning. Gillar man inte det så kan man så klart försöka förhandla om det, men man har inget stöd i någon lag. Det finns inget case här. Det bästa man kan göra är att acceptera det och anpassa sig efter de förhållanden som råder. Sedan kan man försöka förhandla ändå, med vetskapen om vart man hamnar om man inte kan komma överens.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av xtQ:

Jag har alltid sett upp till dina poster men den här var verkligen ett snedsteg. Du vet väl att du har rätt att häva köpet om felet är ett ursprungligt fel på produkten?

Jag har RMA'at flertalet produkter, får alltid ursprungskostnaden, lägger pengar emellan för att ersätta med nyare teknik.

Nja, ta en kik i KKöpL, det är inte helt så svart på vitt.
En likvärdig produkt är en produkt med likvärdig prestanda, är det ett garantiärende så är det butiken som bestämmer, garantin är ju frivillig att ge.

Om det är en reklamation så ska han få en produkt som är likvärdig, dvs:
+Ersättning för produkten han har köpt
+Täckköpskostnader enligt 33§ i KKöpL
-Nyttjandeavdrag.

Att de inte skulle acceptera häva köpet och då matcha en likvärdig produkt i prestanda som belopp låter dumt men om det inte går att få produkten för att den utgått så får man gå på närmsta ersättare, t ex GTX 970. Priset på dessa är sällan 4000kr som TS ville ha utan närmre 3500kr, det finns tom ett exemplar som kostar under 3k.

Så att få 2900kr för grafikkortet i ersättning är inte helt orimligt, just saying. Men till att börja med så har inte Inet någon skyldighet att häva köpet till att börja med, det största agerande som krävs är att Inet ger kund likvärdig produkt tillbaka som ersättning, t ex ett GTX 780 med likadan kylare, likvärdig kylare eller ett annat grafikkort som TS och Inet kommer överens är likvärdigt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Går man in på Inets hemsida och söker på GTX 780 så finns det inga sådana kvar vad det verkar, bara Ti modellen finns kvar. Finns det alltså inget kort av samma modell som Inet kan ersätta med så finns två lösningar som Inet kan välja:
1. Inet erbjuder ett bättre kort som är minst lika bra och har samma huvudfunktioner som fläkt, OC osv.
2. Inet ger pengarna tillbaks helt utan avdrag.

Tror ni att jag har fel så kan ni kontakta er konsumentvägledare och kolla upp detta. Har pratat med konsumentvägledare vid flera tillfällen för att bekräfta att mina åsikter stämmer överens med lagen, aldrig haft fel.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av knoxz:

Går man in på Inets hemsida och söker på GTX 780 så finns det inga sådana kvar vad det verkar, bara Ti modellen finns kvar. Finns det alltså inget kort av samma modell som Inet kan ersätta med så finns två lösningar som Inet kan välja:
1. Inet erbjuder ett bättre kort som är minst lika bra och har samma huvudfunktioner som fläkt, OC osv.
2. Inet ger pengarna tillbaks helt utan avdrag.

Tror ni att jag har fel så kan ni kontakta er konsumentvägledare och kolla upp detta. Har pratat med konsumentvägledare vid flera tillfällen för att bekräfta att mina åsikter stämmer överens med lagen, aldrig haft fel.

Läs tråden istället, de erbjuder redan ett byte till likadant kort så deras lagerstatus är inte intressant.

Skrivet av knoxz:

Orka läsa allt, den innehåller ju bra massa upprepningen om KKL.

Ok om de har likadant kort att byta till så har ju Inet uppfyllt kraven fr KKL, problemet löst, bara att acceptera att Inet kan välja själva vilket avhjälpande de väljer.

Om du inte orkar läsa 2½ sida i en tråd innan du känner behovet av att klampa in och uttala dig kategoriskt så bör du nog överväga att sluta posta svar i trådar som denna, det är stor risk att det blir stora felaktigheter som i denna vilket bara förvillar TS.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Orka läsa allt, den innehåller ju bra massa upprepningen om KKL.

Ok om de har likadant kort att byta till så har ju Inet uppfyllt kraven fr KKL, problemet löst, bara att acceptera att Inet kan välja själva vilket avhjälpande de väljer.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av knoxz:

Orka läsa allt, den innehåller ju bra massa upprepningen om KKL.

Ok om de har likadant kort att byta till så har ju Inet uppfyllt kraven fr KKL, problemet löst, bara att acceptera att Inet kan välja själva vilket avhjälpande de väljer.

Ja precis. Kort och koncist.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av knoxz:

Går man in på Inets hemsida och söker på GTX 780 så finns det inga sådana kvar vad det verkar, bara Ti modellen finns kvar. Finns det alltså inget kort av samma modell som Inet kan ersätta med så finns två lösningar som Inet kan välja:
1. Inet erbjuder ett bättre kort som är minst lika bra och har samma huvudfunktioner som fläkt, OC osv.
2. Inet ger pengarna tillbaks helt utan avdrag.

Tror ni att jag har fel så kan ni kontakta er konsumentvägledare och kolla upp detta. Har pratat med konsumentvägledare vid flera tillfällen för att bekräfta att mina åsikter stämmer överens med lagen, aldrig haft fel.

Du har fel, de måste inte erbjuda pengarna tillbaka utan avdrag, dock sker det mer eller mindre alltid i praktiken, nyttjande avdrag och räntan brukar slå ut varandra. Värt att poängtera då det är en detalj av väsentlig grad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Om du inte orkar läsa 2½ sida i en tråd innan du känner behovet av att klampa in och uttala dig kategoriskt så bör du nog överväga att sluta posta svar i trådar som denna, det är stor risk att det blir stora felaktigheter som i denna vilket bara förvillar TS.

Läs på lite själv tack innan du anklagar andra för att ha fel...

Vad exakt är det för fel jag har i att butiken kan välja vilket avhjälpande de vill göra, dvs laga varan, byta ut varan mot ett likadant/liknande dock ej sämre eller ge pengarna tillbaka. Helt upp till butiken hur de vill göra. Visst kan man göra ett visst avdrag men inte speciellt mångq kr efter bara ett par månader. HUR mycket avdrag kan butiken göra enl lagen?

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av knoxz:

Läs på lite själv tack innan du anklagar andra för att ha fel...

Vad exakt är det för fel jag har i att butiken kan välja vilket avhjälpande de vill göra, dvs laga varan, byta ut varan mot ett likadant/liknande dock ej sämre eller ge pengarna tillbaka. Helt upp till butiken hur de vill göra. Visst kan man göra ett visst avdrag men inte speciellt mångq kr efter bara ett par månader. HUR mycket avdrag kan butiken göra enl lagen?

Det du skriver ger helt fel signaler för det aktuella fallet, det kan förvilla TS.

Om du bemödar dig med att läsa tråden innan du svarar slipper du göra andra förvirrade i onödan.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det du skriver ger helt fel signaler för det aktuella fallet, det kan förvilla TS.

Om du bemödar dig med att läsa tråden innan du svarar slipper du göra andra förvirrade i onödan.

På vilket sätt anser du att det är förvirrande att informera kort och koncist vad det är som gäller och vad man kan förvänta sig när man får fel på sin vara och lämnar tillbaks den till butiken. Tycker du att det jag skriver är förvirrande så ber jag om ursäkt för det, det var inte min mening att förvirra dig utan att förenkla reglerna kring reklamation utan att citera lagtext med paragrafer osv.

Vad det gäller just detta fallet så gäller även detta jag skriver för det. Vad det gäller att få byta upp sig så är ju det helt frivilligt fr butikens sida och inget som regleras i KKL.

Sen skulle jag vilja läsa en lagtext/paragraf där det beskrivs hur stort prisavdraget är för nyttjande av varan. Hittar inga summor som stöds i lagen.

På komplett gäller det att varan är ett år gammal för att de skall göra nyttjande avdrag, vad gäller på riktigt enl lag eller i andra butiker som tex Inet?

Nu mysfredag med familjen... återkommer

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad får du det ifrån? Söker du på det artikelnr som TS har på sin faktura så får du fram precis samma kort. Det är samma spec helt och hållet. Så jo, Inet vill ersätta med exakt samma kort som det som har gått sönder.

Det stämmer ju inte isf då TS skriver att han köpte ett OC och att artikelnummren ändrats på inets hemsida.

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av villian:

Det stämmer ju inte isf då TS skriver att han köpte ett OC och att artikelnummren ändrats på inets hemsida.

Tillverkarens artikelnummer var samma, dock hade inet samma produkt uppe på 2 olika egna artikelnummer, således endast inet's artikelnummer som skiljde från sig själv.

Visa signatur

| Z370 AORUS Gaming 7 | i7 8700k | GTX 1080 Ti | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 256 GB x2 |
| Acer X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turble:

Tillverkarens artikelnummer var samma, dock hade inet samma produkt uppe på 2 olika egna artikelnummer, således endast inet's artikelnummer som skiljde från sig själv.

Alright! d va där skon klämde d förklarar ju d mesta

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knoxz:

På vilket sätt anser du att det är förvirrande att informera kort och koncist vad det är som gäller och vad man kan förvänta sig när man får fel på sin vara och lämnar tillbaks den till butiken. Tycker du att det jag skriver är förvirrande så ber jag om ursäkt för det, det var inte min mening att förvirra dig utan att förenkla reglerna kring reklamation utan att citera lagtext med paragrafer osv.

Vad det gäller just detta fallet så gäller även detta jag skriver för det. Vad det gäller att få byta upp sig så är ju det helt frivilligt fr butikens sida och inget som regleras i KKL.

Sen skulle jag vilja läsa en lagtext/paragraf där det beskrivs hur stort prisavdraget är för nyttjande av varan. Hittar inga summor som stöds i lagen.

På komplett gäller det att varan är ett år gammal för att de skall göra nyttjande avdrag, vad gäller på riktigt enl lag eller i andra butiker som tex Inet?

Nu mysfredag med familjen... återkommer

Sista svaret till dig nu, vill du fortsätta diskussionen är du välkommen att skicka PM.

Du skrev det här:

Citat:

Vad jag kan se så har de inte nått GTX 780 OC i lager så då får de helt enkelt ge pengarna tillbaks helt utan avdrag eller erbjuda dig närmsta modell som är bättre.

Det stämmer inte i det här fallet, det kan ge falska förhoppningar för TS då det verkade som att du skrev det trots det som tidigare sagts, egentligen skrev du det utan att ha en aning vad som sagts eftersom du inte bemödat dig läsa det. Alltså tillförde din post ingenting utan riskerade endast att förvilla TS.

Återigen, jag försöker inte förhindra dig från att posta, jag försöker få dig att bemöda dig med att läsa 2½ sida innan du uttalar dig tvärsäkert om frågor (vilket jag tycker att man kan förvänta sig).

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande ärende med Webhallen. Ett av mina grafikkort i min CF rigg dog. Lämnades in på lagning, fick ett nytt kort. Dock inte samma men med mer eller mindre samma prestanda (skiljde nån halv procent till det nyas fördel). Inga konstigheter, dock så strulade ju det till det med min CF rigg, så frågade vänligt å snällt om jag kunde få lägga pengar emellan och köpa ett bättre istället. Efter ett samtal till chefen som gav tummen upp så fick jag byta till ett annat. Och då va det baserat på priset som jag betalat från början, inte några ändringar eller så. Att de lät mig byta till ett kraftullare kort va ju bara ren Goodwill, som de själva bara har vunnit på. Mer flush i kassan och en jävligt nöjd kund!

Tycker det låter skumt att de skriver ner värdet på kortet om TS vill byta till kraftullare.. Jag menar, de förlorar ju ingenting. Det trasiga kortet skickas till tillverkaren som antingen skickar ett fungerande eller en kredit på Inets köp. Är ju tillverkaren som står för kostnaderna i ett garantiärende..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk

Utifrån de uppgifter som lämnats i denna tråd kan jag inget annat göra än att instämma i att Inet fullgjort sina åtaganden enligt KKL.
Att Inet går så långt att de kan tänka sig att kunden kan få köpa ett bättre kort mot gällande mellanskillnad (det pris som Inet anger att TS kort skulle ha som försäljningspris idag och det som TS önskar istället) ser jag, liksom andra trådskrivare, som en goodwill från Inets sida.

Jag ser ingenstans att Inet lovat något när det gäller "uppgradering" till annat kort. Jag ser att Inet erbjudit kunden denna möjlighet mot de villkor som Inet angivit.

Precis som anges i tråden är Inet enbart skyldiga att antingen reparera kortet eller byta ut det mot ett likvärdigt eller bättre kort, om likvärdigt inte finns att tillgå.

Permalänk
Skrivet av Marathonkillen:

Utifrån de uppgifter som lämnats i denna tråd kan jag inget annat göra än att instämma i att Inet fullgjort sina åtaganden enligt KKL.
Att Inet går så långt att de kan tänka sig att kunden kan få köpa ett bättre kort mot gällande mellanskillnad (det pris som Inet anger att TS kort skulle ha som försäljningspris idag och det som TS önskar istället) ser jag, liksom andra trådskrivare, som en goodwill från Inets sida.

Jag ser ingenstans att Inet lovat något när det gäller "uppgradering" till annat kort. Jag ser att Inet erbjudit kunden denna möjlighet mot de villkor som Inet angivit.

Precis som anges i tråden är Inet enbart skyldiga att antingen reparera kortet eller byta ut det mot ett likvärdigt eller bättre kort, om likvärdigt inte finns att tillgå.

Vet inte exakt hur lagarna är, men har man köpt ett kort rätt nyss, 2 månader sen (om Ts har rätt), ska det inte skrivas ner halva priset om han köpte den för 4100kr. Hade jag inte gått med på för en rätt nyköpt vara. Har själv fått riktigt bra pris på ett nätagg på inet som var vid garantin strax över 2,5 år och la emellan (för dom erbjöd ett sämre agg än det jag hade). Erbjöd nypriset på agget jag hade och la resten själv:)

Flesta butiker tillåter man får lägga emellan för ett bättre produkt, blir ju win-win:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Utifrån de uppgifter som lämnats i denna tråd kan jag inget annat göra än att instämma i att Inet fullgjort sina åtaganden enligt KKL.
Att Inet går så långt att de kan tänka sig att kunden kan få köpa ett bättre kort mot gällande mellanskillnad (det pris som Inet anger att TS kort skulle ha som försäljningspris idag och det som TS önskar istället) ser jag, liksom andra trådskrivare, som en goodwill från Inets sida.

Jag ser ingenstans att Inet lovat något när det gäller "uppgradering" till annat kort. Jag ser att Inet erbjudit kunden denna möjlighet mot de villkor som Inet angivit.

Precis som anges i tråden är Inet enbart skyldiga att antingen reparera kortet eller byta ut det mot ett likvärdigt eller bättre kort, om likvärdigt inte finns att tillgå.

Det enda jag tycker är konstigt är att de använder nuvarande pris för att räkna ut mellanskillnaden. Jag menar, det har ju hänt att priserna på korten har gått upp, eller att man köpt det på rea. Ska de då gå efter gällande pris, alltså det dyrare än vad man köpt det för, alltså i ett omvänt scenario?
Tycker det är rätt självklart att man går efter kvittopriset (vilket jag fick göra i mitt liknande ärende, samt när ett par hörlurar gick sönder).
Däremot, att de erbjuder att uppgradera är ju helt klart Goodwill samt att de i övrigt gjort rätt, erbjuda ett liknande eller samma kort.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av knoxz:

Går man in på Inets hemsida och söker på GTX 780 så finns det inga sådana kvar vad det verkar, bara Ti modellen finns kvar. Finns det alltså inget kort av samma modell som Inet kan ersätta med så finns två lösningar som Inet kan välja:
1. Inet erbjuder ett bättre kort som är minst lika bra och har samma huvudfunktioner som fläkt, OC osv.
2. Inet ger pengarna tillbaks helt utan avdrag.

Tror ni att jag har fel så kan ni kontakta er konsumentvägledare och kolla upp detta. Har pratat med konsumentvägledare vid flera tillfällen för att bekräfta att mina åsikter stämmer överens med lagen, aldrig haft fel.

Det är lite lustigt att du i ett offentligt sammanhang faktiskt har fel för första gången. Inet har rätt till att göra ett nyttoavdrag och det är i det här fallet väldigt dumt att ange fel information då det exempelvis i det här fallet riskerar att TS (konsumenten) kommer i ett sämre utgångsläge. I KKL så finns det inte angivet exakta procentsatser eller liknande men praxis ifrån ARN brukar användas i det fall ett nyttoavdrag blir ifrågasatt. Ersättningsprodukten i det här fallet behöver inte vara bättre utan minst likvärdig och av funktioner som är "väsentliga" för konsumenten. Och ja, vad som är väsentligt går att diskutera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Det enda jag tycker är konstigt är att de använder nuvarande pris för att räkna ut mellanskillnaden. Jag menar, det har ju hänt att priserna på korten har gått upp, eller att man köpt det på rea. Ska de då gå efter gällande pris, alltså det dyrare än vad man köpt det för, alltså i ett omvänt scenario?
Tycker det är rätt självklart att man går efter kvittopriset (vilket jag fick göra i mitt liknande ärende, samt när ett par hörlurar gick sönder).
Däremot, att de erbjuder att uppgradera är ju helt klart Goodwill samt att de i övrigt gjort rätt, erbjuda ett liknande eller samma kort.

Så du tycker att det vore rimligt att Inet gav honom ett nytt 970 och pengar emellan?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Så du tycker att det vore rimligt att Inet gav honom ett nytt 970 och pengar emellan?

Absolut inte, eftersom ett 970 skulle vara det rimliga alternativet om ett 780 inte skulle gå att få. Men om han däremot skulle vilja byta till ett 980 och _lägga_ pengar emellan så tycker jag rimligtvis att priset att räkna ut mellanskillnaden ifrån är priset på kvittot, inte vad ett 780 är värt idag..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Längst ner på den länkade sidan står det "Tillverkarens ArtNr GTX780-DC2OC-3GD5". Det står ingenstans i TS inlägg att det är just detta kort TS skulle få byta till men jag förutsätter att det är denna länk du tolkat så. Hursom ser du nu tydligt att länken förevisar just det kort TS säger sig ha köpt.

Inet erbjuder i enlighet med KKöpL omleverans, TS efterfrågar möjligheten att istället lägga slantar emellan för att få ett bättre kort och Inet erbjuder alternativet att göra så, och att de då värderar TS kort till 2899:-. Så långt är vi säkerligen överrens. Det du feltolkar är att det senare erbjudandet är ett av KKöpL tvingat återköp vilket inte är fallet, det är ett helt frivilligt återköp där Inet bestämmer villkoren och TS får avgöra om villkoren är rimliga eller inte. Inet har genom att erbjuda omleverans uppfyllt lagkravet, vad sedan följer har egentligen ingen koppling till KKöpL (mer än att företag säkerligen varit mindre benägna att gå kunder tillmötes om vi haft sämre konsumentlagstiftning). Det finns ingen lagtext som på något sätt kräver att alla återköp av varor som görs måste göras i enlighet med KKöpL, jämför exempelvis med "öppet köp" som är ett från näringsidkarens sida helt frivilligt återköp av en vara där villkor som exempelvis "obruten plombering", "vid uppvisande av kvitto", "inom åtta dagar" kan gälla eller elektronikkedjors erbjudande om att "prova fritt i 45 dagar" eller allsköns "pengarna tillbaka om du inte är nöjd" som erbjuds av mer eller mindre nogräknade företag titt som tätt. Dina påståenden att Inet ljuger för kunden om dennes rättigheter eller kör fulspel är således rent trams.

Jag hade tydligen fel när jag skrev att det inte var samma grafikkort som kunden vart erbjuden, men blir rätt missvisande från Inets sida när dom inte skrivit ut i rubriken att det rör sig om ett OC-kort, när dom gjort det på alla sina andra Asus Nvidia kort. Så ja väldigt lätt att missa det men bra att vi fick det uträtt.

Du tycker inte Inet kör med fulspel när dom har kortet upplagt på två olika ställen på sin hemsida? En länk där det står att det kostar 2899 kr och den andra att det kostar 4199 kr. När TS sen frågar om han skulle köpa kortet idag av dom, hur mycket skulle han behöva betala? Då är det genast det högre priset som gäller och inte det priset som Inet värderat hans kort till med hänvisning vad kortet kostar på en av deras länkar.

Jag vet inte vilka butiker du handlar av eller om du själv råkat ut för samma problem som TS, men när det rör sig om ett "uppgraderingsköp" så får man hela summan tillbaks och även om vi säger, att Inet skulle kunna hävda nyttjandeavdrag, så ligger inte det på flera tusen för ett 2 månader gammalt grafikkort.
Och ja Inet uppfyllde KKöpL, det tror jag vi alla är överens om, men dom gick även med på att köpa tillbaks kortet av TS, vilket också är ett alternativ i KKöpL. Så jag tolkar det fortfarande som att dom erbjöd han ett återköp.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Absolut inte, eftersom ett 970 skulle vara det rimliga alternativet om ett 780 inte skulle gå att få. Men om han däremot skulle vilja byta till ett 980 och _lägga_ pengar emellan så tycker jag rimligtvis att priset att räkna ut mellanskillnaden ifrån är priset på kvittot, inte vad ett 780 är värt idag..

Men alltså.... Var kom 970-ian ifrån? Inet har ju ett 780 som de erbjudit TS? Visst kan Inet erbjuda ett 970 till kunden men då är de fria att själva beräkna merkostnaden eftersom detta är en frivillig uppgörelse.

Skulle de vara så generösa att de alltid erbjöd kunder att bara lägga upp merkostnaden från orginalpriset för ett bättre kort så skulle vi se en massa bedrägeriförsök från kunder som vill uppgradera. Skulle skada branschen. Så stora marginaler har dom inte.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag såg faktist när Inet reade ut 780 DC2 för 2990kr för någon vecka seda tillbaka! Jag är helt säker på det!
Men jag tycker du har helt rätt! du borde få hela summan tillbaka! eller ett motsvarande kort!
Jag hade exakt samma problem, jag fick förra veckan utbetalt från cdon 4500kr! Också med mitt 780 DC2

Jag gillar inte Inet efter feedbacken jag fick senast! Jag handlar inte där idag, varken jag eller mina kompisar! Jag t.ex. köpte ett grafikkort, ett GTX 680 på fyndhörnan. Det är en liten bit för mig att åka dit! Men jag tyckte det var värt att åka dit för grafikkortet var så billigt, 3000kr istället för 4300kr.

Jag började fråga ifall det är öppet köp på Inet då man handlar på Fyndartiklar! Fick svaret Nej!
Jag frågade kan man lita på fyndvaruartiklar? Ja detta är ett reparationkort, det är nogrant testat!

Jag kommer hem, sätter in grafikkortet, får bild men bara några minuter senare blir skärmen grön!

Jag blir tvär arg, åker hela 4 mil till inet och tänker att nu ska jag få ett splitter nytt 680 istället, eller iallfall vänta tills det jag köpte blir lagat. Men nej
Jag får svaret! du får pengarna tillbaka! What tänkte jag, du sa ju förra gången att man inte får pengarna tillbaka?

Jag vet hur deras underleverantörer jobbar! När Captech eller Gandalf får in en trasig produkt "RMA" så krediteras Inet på hela beloppet vad grafikkortet kostar nytt då det köptes in, dvs ca 4500kr på den tiden! För mitt 680

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av swecop:

Hej! Jag såg faktist när Inet reade ut 780 DC2 för 2990kr för någon vecka seda tillbaka! Jag är helt säker på det!
Men jag tycker du har helt rätt! du borde få hela summan tillbaka! eller ett motsvarande kort!
Jag hade exakt samma problem, jag fick förra veckan utbetalt från cdon 4500kr! Också med mitt 780 DC2

Du orkade alltså inte ens läsa TS originalpost där har tydligt skriver att Inet erbjuder ett likadant kort som ersättning. Helt klart ska han ha hela köpesumman tillbaka om de inte kan tillhandahålla ett motsvarande kort, men så är nu inte fallet.
Problemet är att TS inte ville acceptera ett likadant kort utan ville uppgradera till ett bättre kort. Denna tråden handlar om vilken mellanskillnad han i så fall ska betala.

Skrivet av swecop:

Jag blir tvär arg, åker hela 4 mil till inet och tänker att nu ska jag få ett splitter nytt 680 istället, eller iallfall vänta tills det jag köpte blir lagat. Men nej
Jag får svaret! du får pengarna tillbaka! What tänkte jag, du sa ju förra gången att man inte får pengarna tillbaka?

Här gjorde Inet fel. Om de vill ersätta med pengar måste de betala tillbaka tillräckligt så att du kan köpa samma vara någon annan stans. Men i TS fall så gjorde de alltså rätt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Du orkade alltså inte ens läsa TS originalpost där har tydligt skriver att Inet erbjuder ett likadant kort som ersättning. Helt klart ska han ha hela köpesumman tillbaka om de inte kan tillhandahålla ett motsvarande kort, men så är nu inte fallet.
Problemet är att TS inte ville acceptera ett likadant kort utan ville uppgradera till ett bättre kort. Denna tråden handlar om vilken mellanskillnad han i så fall ska betala.

Här gjorde Inet fel. Om de vill ersätta med pengar måste de betala tillbaka tillräckligt så att du kan köpa samma vara någon annan stans. Men i TS fall så gjorde de alltså rätt.

Kan du förklara hur det är rätt att TS ska få sämre pris på sitt defekta 780? inet när dom ser att kortet är trasigt får dom antingen nytt 780 eller liknande ersättning. Därför man ska lämna tillbaks alla tillbehör.

Ser ingen stans det logiska i att gå från 4100 till 2900kr. Det förlorar TS på rejält på. TS har väl kvar kvittot vad han betala och det är vad jag tycker gäller, annars är det ju ren vinst hos inet.

Har gjort RMA som dyrast 1300kr och efter ett halvår rasa den, fick jag varje krona tillbaks. Hade inte godkänt något annat.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nja, ta en kik i KKöpL, det är inte helt så svart på vitt.
En likvärdig produkt är en produkt med likvärdig prestanda, är det ett garantiärende så är det butiken som bestämmer, garantin är ju frivillig att ge.

Ja fast Den frivilliga garantin får ju inte vara sämre än villkoren i kkl för då blir den verkningslös. Inet har definitivt ingen skyldighet att häva köpet och de får inte heller häva köpet om det är fel på varan. Im just saying. Hävt köp ger dock ts full ersättning dvs samma utgångsläge som innan köpet, men nu ersätter de han med ett likadant precis som kkl är tänkt. Case closed

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kan du förklara hur det är rätt att TS ska få sämre pris på sitt defekta 780? inet när dom ser att kortet är trasigt får dom antingen nytt 780 eller liknande ersättning. Därför man ska lämna tillbaks alla tillbehör.

Ser ingen stans det logiska i att gå från 4100 till 2900kr. Det förlorar TS på rejält på. TS har väl kvar kvittot vad han betala och det är vad jag tycker gäller, annars är det ju ren vinst hos inet.

Har gjort RMA som dyrast 1300kr och efter ett halvår rasa den, fick jag varje krona tillbaks. Hade inte godkänt något annat.

Därför att Inet vill inte köpa tillbaka hans kort, han vill byta kortet mot något bättre.

Han behöver heller inte ta den ekonomiska "smällen" (vilket inte är någon smäll, han kan aldrig få tillbaka sina 4100) eftersom han kan välja att få ett likadant kort istället. Men, nu ger Inet honom MÖJLIGHET att byta upp sig och få rätt bra betalt för sitt kort (jämfört med om han skulle försöka kränga det själv).

Jag vet inte, jag tycker att han verkar få en riktigt bra deal och en billig uppgradering från det här, ser inte riktigt problemet.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW