Windows 10 Technical Preview får MKV-stöd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Freezer64Pro:

Hm, de verkar uppdatera mediaplayer. Undrar om det fortfarande hänger sig när man försöker sortera 1000+ mp3-filer. Någon med stort mediabibliotek som har testat. Får annars testa själv.
Mediamonkey som används för just musik bryr sig inte trots cirka 15000 filer

//Freezer

Jag har inga problem att använda mediaplayer med ~5000 filer (Windows 8.1). Söka, sortera etc. Är det något särskilt du tänker på kan jag försöka reproducera buggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Välkommen in i 2000-talet Microsoft! Windows 10 ser verkligen ut att bli ett ganska stort framsteg, tänker då framförallt på virtuella skrivbord.

Jag ser riktigt fram emot att få uppgradera till 10an men så länge får det nog bli att fixa fram en VHD-image att boota Technical Preview genom.

nackdelen med VHD just nu verkar vara att man inte kan uppdatera build preview av någon anledning...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klumpeduns:

Varför är uppstarttiden nästan alltid det första som nämns när det pratas om att någon bör uppgradera sitt OS, eller fördelar med den nya OS:et ska rabblas upp? Det är ju en av de mindre viktiga parametrarna. Det borde finnas 100 andra saker man kan rabbla upp som är ett bättre argument och intressant att få veta för någon som inte testat Win 10 i detta fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, därför har jag även gjort det. Kolla min signatur

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Kommer fortfarande köra MPC-HC med madVR men nu slipper man Icaros Thumbnails iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Det är väl helt och hållet upp till varje person att avgöra? Jag anser att uppstartstiden har förbättrats avsevärt på min dator och jag tycker det är trevligt, därför delar jag med mig av det.. Sen att du tycker att det är mindre viktigt får väl stå för dig? Du kanske borde dela med dig av dem argument DU anser är viktiga istället för att gnälla på mitt inlägg?

Det ar inget gnäll, det var en undran. Jag skulle vilja påstå att nästan allt är viktigare än tiden det tar att starta en dator. Den tiden är nästan försumbar redan med Windows 7. Vad som är intressant är snarare alla nyheter, hur de fungerar i praktiken, vilka ändringar som är bättre och sämre jämför med föregående Windows osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Det här kommer antagligen att få fler att inse vilket bra format MKV faktiskt är och eventuellt putsa bort piratstämpeln en aning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

nackdelen med VHD just nu verkar vara att man inte kan uppdatera build preview av någon anledning...

Ah, inte bra men stort tack för infon!
Att inte kunna uppdatera build får nog ses som en rejäl nackdel. Skulle väl vara att skapa nya VHD's via Hyper-V och ersätts befintlig VHD som bootas från. Nackdelen är all data som försvinner då. Alternativt boots upp den i Hyper-V igen och försöka uppdatera den vägen. Hm. Kvällen och helgen räddad tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Det är väl helt och hållet upp till varje person att avgöra? Jag anser att uppstartstiden har förbättrats avsevärt på min dator och jag tycker det är trevligt, därför delar jag med mig av det.. Sen att du tycker att det är mindre viktigt får väl stå för dig? Du kanske borde dela med dig av dem argument DU anser är viktiga istället för att gnälla på mitt inlägg?

Han menade nog inte att klaga, han är en Klumpeduns när han skriver

Prestandan upplever jag som generellt bättre än Win7!
Boottiden är även viktig för mig med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Roligt med ny uppdatering, får se vad mer de finputsat på (håller tummarna för att scrollzoom i photoshop är fixat).

Som många säger så kan det säkert bli kompabilitetsproblem med med mkv-filer, men bra att de försöker

Edit: yay, de har fixat photoshop

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Ingen big deal, men. Ska ändå bli intressant o se ifall mediaspelaren kommer upp i samma kvalité och funktionalitet som VLC.

Bildkvaliteten med vlc är ju hemsk... Inte svårt att vara bättre...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

Bildkvaliteten med vlc är ju hemsk... Inte svårt att vara bättre...

Skickades från m.sweclockers.com

Själv tycker jag inte alls att bildkvalitén är sämre än andra spelare. Visserligen har derivaten från klassiska Windows Media Player (6.x) Media Player Classic och MPC Home Cinema fått en mängd funktioner, men VLC är nog ändå en spelare som klarar av mer. Oerhört många funktioner, förutom att endast spela upp media filer.

Man kan tweaka bilden på tämligen många sätt i VLC om man vill.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

Själv tycker jag inte alls att bildkvalitén är sämre än andra spelare. Visserligen har derivaten från klassiska Windows Media Player (6.x) Media Player Classic och MPC Home Cinema fått en mängd funktioner, men VLC är nog ändå en spelare som klarar av mer. Oerhört många funktioner, förutom att endast spela upp media filer.

Man kan tweaka bilden på tämligen många sätt i VLC om man vill.

Jodå funktioner i överflöd har den, men som dedikerad video-spelare skulle jag aldrig tänka mig att använda den.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Det ar inget gnäll, det var en undran. Jag skulle vilja påstå att nästan allt är viktigare än tiden det tar att starta en dator. Den tiden är nästan försumbar redan med Windows 7. Vad som är intressant är snarare alla nyheter, hur de fungerar i praktiken, vilka ändringar som är bättre och sämre jämför med föregående Windows osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Då är vi som sagt av olika åsikter.. Självklart är även sådant intressant för en annan också.. Ursäkta om jag gick hårt på..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

Han menade nog inte att klaga, han är en Klumpeduns när han skriver

Prestandan upplever jag som generellt bättre än Win7!
Boottiden är även viktig för mig med.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kanske reagerade lite starkt.. Men som du säger, boottiden är intressant.. precis som bilfantaster hetsar om 0-100 km/h och allt vad det kan vara

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

VLC är ju lite passande mycket som MKV, en behållare för annat. går att använda diverse dekodare osv.

har inga problem att få boldkvalitet som närmar sig BD-spelaren.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Japp, därför har jag även gjort det. Kolla min signatur

Åhh herrejävlar!! Har du gjort alla dom där testerna själv, och skrivit ihop hela skiten? Det borde ju publiceras som startsida på Microsoft!

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dolkgabriel:

Det där är ingenting. På Windows 7 så kommer jag in på 3 sekunder. Det är med Fast Boot avslaget.

Vi pratar inte viloläge nu:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GambitSWE:

Man kan tweaka bilden på tämligen många sätt i VLC om man vill.

Man kan "tweaka" det till det värre, ja. Men om man värdesätter en bild sådan skaparna förutsåg det så använder man antingen MPC-HC med MadVR eller mpv, min personliga favorit. Dom har överlägsen bildkvalitet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonas1972:

Vi pratar inte viloläge nu:-)

Inte jag heller, så sluta lägg ord i min mun.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Tackar för ALLT som innebär att man slipper bry sig om tredjepartsmjukvara...

Man vill ju ha så mycket funktionalitet som möjligt direkt från början i OS:et. Dock ska ju möjligheten givetvis finnas så allt detta kan avaktiveras också.

Jag skulle heller vilja ha en helt avskalad version för oss som bryr oss om input lag och som inte behöver ha Internet Explorer, Flash, XPS och massa annat trams. Med andra ord, som många Linux distributioner. Låt oss själva välja vad vi vill installera eller ej.

Permalänk
Inaktiv

Hur funkar Win10 för gamers vs. Win7? frågar då jag har Win7 och spelar mycket spel och funderar på att gå över till Win10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dolkgabriel:

Men "totala" uppstartstiden är helt meningslös om man ska inkludera den tid BIOS skärmen tar på sig då den kan regleras efter användares tycke och därmed inte är en stabil faktor.

Det är totala som är intressant när hårdvaran till operativsystemet klarar av att boota utan att vänta på precis allt skall initialiseras.

Skrivet av Klumpeduns:

Varför är uppstarttiden nästan alltid det första som nämns när det pratas om att någon bör uppgradera sitt OS, eller fördelar med den nya OS:et ska rabblas upp? Det är ju en av de mindre viktiga parametrarna. Det borde finnas 100 andra saker man kan rabbla upp som är ett bättre argument och intressant att få veta för någon som inte testat Win 10 i detta fall.

Skickades från m.sweclockers.com

För vissa är uppstart viktigt, om man startar ofta eller för den delen överclockar i UEFI och slippa se samma långa boot sekvens för man höjde en multipel eller två.

Personligen tycker jag det är trevligt med min uppstart på 2.5 sekunder när man överclockar. Just nu är problemet att skärmarna startar just in time för min login skärm.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Det är totala som är intressant när hårdvaran till operativsystemet klarar av att boota utan att vänta på precis allt skall initialiseras.

Kanske. Men då kan jag ju lika gärna stänga av alla kontroller på moderkortet samt alla drivrutiner och så bootar jag lika snabbt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dolkgabriel:

Kanske. Men då kan jag ju lika gärna stänga av alla kontroller på moderkortet samt alla drivrutiner och så bootar jag lika snabbt ändå.

Om du inte behöver dom.....
Det jag kör med är UEFI fast boot och att den kör partial init resten sköter sig. Varför skall jag vänta tills mux kontroller för tempsensor #3 #4 #5 skall rapportera att den är igång innan jag skall få boota vidare?

Folk klagar på att spel inte använder alla CPU kärnor, varför skall inte boot sekvensen vara parallell så mycket det går? Eller att diskar som kräver internet uppkoppling (shares) inte påbörjar montering innan systemet fått svar från DHCP. (Nu vet jag inte om Windows 10 fixar det dock).

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

För vissa är uppstart viktigt, om man startar ofta eller för den delen överclockar i UEFI och slippa se samma långa boot sekvens för man höjde en multipel eller två.

Personligen tycker jag det är trevligt med min uppstart på 2.5 sekunder när man överclockar. Just nu är problemet att skärmarna startar just in time för min login skärm.

Så klart är det en viktig faktor för en del. Det jag finner underligt är att snabbare uppstart nästan alltid är det argument som kastas fram först vid varje nytt Windows. Det borde ju kunna finnas mycket starkare argument än det för att visa på Windows 10's styrkor. Jag har svårt att tro att så många bryr sig om uppstarttiden är lägre då den är låg redan med Windows 7. Iaf är den det på min dator utan någon form av tweakning från min sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Så klart är det en viktig faktor för en del. Det jag finner underligt är att snabbare uppstart nästan alltid är det argument som kastas fram först vid varje nytt Windows. Det borde ju kunna finnas mycket starkare argument än det för att visa på Windows 10's styrkor. Jag har svårt att tro att så många bryr sig om uppstarttiden är lägre då den är låg redan med Windows 7. Iaf är den det på min dator utan någon form av tweakning från min sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Dessa personer kanske inte har bättre argument för nya operativsystemet? Har själv hört från folk där vissa i chefsposition på Microsoft inte har en aning mellan Windows 8 och Windows "10" för att de inte är insatta alls så varför inte random folk ute på internet?

Ärligt talat så är skillnaderna inte så stora om man inte dyker in på specifika områden som påverkar en.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Dessa personer kanske inte har bättre argument för nya operativsystemet? Har själv hört från folk där vissa i chefsposition på Microsoft inte har en aning mellan Windows 8 och Windows "10" för att de inte är insatta alls så varför inte random folk ute på internet?

Ärligt talat så är skillnaderna inte så stora om man inte dyker in på specifika områden som påverkar en.

Det är kanske jag som förväntar mig för mycket trots att det är en tråd som handlar om Windows 10 på Sweclockers forum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Inaktiv

Om boottid är viktigt så bör man se till så att Windows-installationen körs från en (vettig) SSD. Jag minns när jag kopplade in min då nya Intel X25-M G2 80GB 2009 någon månad innan lanseringen av Windows 7. Skillnaden var klart märkbar och det är för mig omöjligt sedan dess att köra utan SSD'er i mina datorer. Jag märkte själv inte någon direkt skillnad i boottid mellan Windows 7 och 8(.1), 8an var snabbare men den sekunden jag sparade in kvittar i sammanhanget.

Permalänk
Skrivet av heffaklumpmamma:

Jag sitter med samma tankar, känns som W10 blir nästa steg för mig.

Vet inte varför Microsoft gör vartannat OS attraktivt att köpa för min del?
Jag illustrerar:
XP: Javisst
Vista: Usch!
W7: Jadå
W8: Njae...
W10: Mjo...

Var det inte likadant med 95 och 98?
(att 95 var nja och 98 helt okej)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Så klart är det en viktig faktor för en del. Det jag finner underligt är att snabbare uppstart nästan alltid är det argument som kastas fram först vid varje nytt Windows. Det borde ju kunna finnas mycket starkare argument än det för att visa på Windows 10's styrkor. Jag har svårt att tro att så många bryr sig om uppstarttiden är lägre då den är låg redan med Windows 7. Iaf är den det på min dator utan någon form av tweakning från min sida.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske för att det är det första intrycket av operativsystemet, och det är något de flesta gör varje dag.
Sega uppstarter och långa lagringstider av program innan man kan använda datorn kom jag mycket väl ihåg från förr när man hade HDD och äldre operativsystem, det var alltid ett irritations moment för mig.
Säger inte att detta är tok viktigt nu, men de ger intrycket av ett rappt OS.