AKUT: spillde redbull+vodka i mitt mekaniska Corsair K70 - vad gör jag?!

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Destillerat vatten heter det, inte batterivatten. Nog för att man har det i bilbatterier men det har fler användningsområden och han behöver inte destillerat vatten för att göra det du ger han råd om, det går lika bra med vanligt kranvatten eftersom tangentbordet inte ska vara inkopplat när han ska rengöra det.

Destillerat vatten/batterivatten är dock en bättre idé då det inte leder ström. Om det skulle vara vatten kvar när man sedan kopplar in det.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av thereal_twisted:

Destillerat vatten/batterivatten är dock en bättre idé då det inte leder ström. Om det skulle vara vatten kvar när man sedan kopplar in det.

Det leder garanterat ström när han har hällt det på ett tangentbord och vattnet sugit åt sig av allt damm/sprit/socker/annan skit som finns på tangentbordets yta.
Om något så kommer det antagligen inte bli kalkfläckar av att vatten har torkat. Men utöver det är det ingen mening med destollerat vatten, det är effektivare att blåsa rent hela tangentbordet under kranen då du får mycket högre vatten/smuts ratio och därmed får bort mer av smutsen när du sköljt ut tangentbordet.

Med detta sagt så är det oftast kört att få alla tangenter att fungera, utan det kommer nästan garanterat vara några tangenter som är sega och inte går att använda till 100% när man har spillt ner tangentbordet.

Om man inte är allt för ovan med att hålla i en lödkolv så är det ju inga problem att enbart byta ut de switchar som inte fungerar. Så det är väl det hetaste tipset jag kan ge, utöver att byta ut tangentbordet helt då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Obligatorisk:

Kranvatten är absolut ingen fara att hälla på elektronik, bara för att klargöra. Det är många på internet som vill påstå motsatsen, men de verkar sakna erfarenheten.

Med andra ord, in i duschen med tangentbordet bara.

Tackar, äntligen någon som förstår

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Det leder garanterat ström när han har hällt det på ett tangentbord och vattnet sugit åt sig av allt damm/sprit/socker/annan skit som finns på tangentbordets yta.
Om något så kommer det antagligen inte bli kalkfläckar av att vatten har torkat. Men utöver det är det ingen mening med destollerat vatten, det är effektivare att blåsa rent hela tangentbordet under kranen då du får mycket högre vatten/smuts ratio och därmed får bort mer av smutsen när du sköljt ut tangentbordet.

Med detta sagt så är det oftast kört att få alla tangenter att fungera, utan det kommer nästan garanterat vara några tangenter som är sega och inte går att använda till 100% när man har spillt ner tangentbordet.

Om man inte är allt för ovan med att hålla i en lödkolv så är det ju inga problem att enbart byta ut de switchar som inte fungerar. Så det är väl det hetaste tipset jag kan ge, utöver att byta ut tangentbordet helt då.

Har spillt endel cola på tgb. Dom som fortfarande är tröga efter dusch är det bara att spraya elektronik rengörning på och spamma tangenten så brukar det funka sen. Beror säkert på vad det är för switchar i tgb osv men kortis bör inte va nåt större problem då även kranvatten inte leder ström direkt bra.

Permalänk

Det gick sådär

Har nu äntligen (det var helgdag här igår) varit och köpt en skruvmejsel så att jag kunde skruva isär tangentbordet. Det tog ett bra tag, och till slut visade det sig att tangentbordet inte verkar vara avsett att skruvas isär, åtminstone inte av glada amatörer. Vad gäller min alkoholkonsumtion så är det ingen fara med den, men jag behövde något stärkande eftersom jag höll på med kvällsjobb. Brukar nöja mig med kaffe annars.

Spelade in en video av efterspelet:
https://www.youtube.com/watch?v=zBu9qrs9d_Y

I övrigt tackar jag för alla tips, även om det slutade i sorg.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Avstängd

Hade du googlat/youtubat lite så hade du hittat guider på hur man plockar isär den.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Skrivet av Leon1:

Hade du googlat/youtubat lite så hade du hittat guider på hur man plockar isär den.

Jag använde mig av denna guide:
https://www.youtube.com/watch?v=reu_2i40iJU

Antingen förstörde han ocskå sitt tangentbord utan att erkänna det eller så är hans exemplar tillverkat på ett annorlunda sätt. Som jag konstaterade i min egen video så fanns det ingen chans att få isär delarna eftersom skruven satt fast utan att man kunde komma åt den.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Du svarar på ett scenario som hände igår kväll, hur stora temperaturskillnader har det varit sedan dess?

Men läs vad han skriver för tusan. Han snackar om sitt eget tangentbord, inte TS.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonny Myran:

Men läs vad han skriver för tusan. Han snackar om sitt eget tangentbord, inte TS.

Jag ser det, men det hjälper/hjälpte inte TS att han pratar om sitt tangentbord som inte ens är av samma fabrikat

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.