Permalänk
Medlem

El läckage

Jag har ett riktigt störigt problem.. det är att datorn läcker el någonstans. Man märker det genom att det surrar när man kopplar till stereon (vissa hörlurar med)..
Det spelar inte någon roll var jag kopplar in audio kabeln så surrar det (ljudkort(pci),ljudkort(mk), mpegkort, cdrom).
Det spelar heller ingen roll vad för slags audiokabel jag använder, strömuttaget är jordat eller inte, tar ut alla pci kort (t.o.m grafik[agp]), kopplar bort alla fläktar, ser till så inga interna kablar ligger mot chassit osv osv..
Jag har börjat tänka att det är nätagget som läcker.. har dock inte möjlighet o testa..
Kan man överbelasta nätagget så det går sönder "lite"? har ett chieftec fulltower med 340w agg.. det kanske inte klarar o driva 6chassi fläktar(80mm papst), 2(80mm) på grafikkortet som är ett överklockat gf4 ti4600, 4 hårdiskar (2st @ raid0), p4nw 2.0@2.2 (1.6v-core), abit th7-II-raid, 2 nätverkskort, 1 mpeg kort, 1 ljudkort.
Man blir helt knäpp när man ska titta på dvd från datorn på tvn och ska ha ljud i högtalarna och det låter som om det sitter en svärm stridslystna getingar..
Har någon en aning? förutom att testa med ett nytt nätagg? Detta är egentligen något som är grymt svårt och svara på så här via sc forum men alla förslag välkommnas!

Permalänk
Medlem

Kan vara tv antennen som orsakar det, prova dra ur den och se om det blir bättre. (förutsatt att du har den inkopplad)

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Angående om nätagget inta klarar belastningen:

Det intressanta är inte vad det står för effekt på nätagget utan hur mycket ström det klarar av att leverera. På märkplåten (eller lappen) med effekten står det hur mcyket ström som det klarar vid de olika späningarna. Vad står det där på +5V, +12V & +3,3V?

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem

De är Cheiftech agget som surrar, jag hade ett 360w cheifteck med surr och bytte till ett 330w antec truepower utan surr

Permalänk
Medlem

Har du jordade uttag till både stereon och datorn?
Om inte pröva att sätta både stereon och datorn i samma jordade grendosa. (grendosan i sin tur har jag i ojordat utttag.)
Det hjälpte för mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kniven
Kan vara tv antennen som orsakar det, prova dra ur den och se om det blir bättre. (förutsatt att du har den inkopplad)

Skulle nog specificerat att det va ett MPEG-2 Hollywood+ kort från sigma, finns ingen tv in/ut på det kortet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GauntMan
Angående om nätagget inta klarar belastningen:
Det intressanta är inte vad det står för effekt på nätagget utan hur mycket ström det klarar av att leverera. På märkplåten (eller lappen) med effekten står det hur mcyket ström som det klarar vid de olika späningarna. Vad står det där på +5V, +12V & +3,3V?

+5V = 35A (220W) (340 MAX)
+3.3V = 28A (220W) (340 MAX)
+12V = 17A (204W) (340 MAX)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aleleo
De är Cheiftech agget som surrar, jag hade ett 360w cheifteck med surr och bytte till ett 330w antec truepower utan surr

Aha.. låter som chieftec skit.. "surr" så menar du precis samma problem som jag har?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av backen
Har du jordade uttag till både stereon och datorn?
Om inte pröva att sätta både stereon och datorn i samma jordade grendosa. (grendosan i sin tur har jag i ojordat utttag.)
Det hjälpte för mig.

Tack för tipset.. hjälpte dock inte, hade varit rätt skönt om det va så simpelt. Stereon har inte heller någon jord..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av squix
[B]
Skulle nog specificerat att det va ett MPEG-2 Hollywood+ kort från sigma, finns ingen tv in/ut på det kortet

Det jag menade var tv antennen inkopplad i TVn.
Jag hade samma problem med brus i högtalarna när jag spelade musik från datorn.
Mitt problem var det att det var kortslutning mellan signal och jord i antennuttaget och så var antennen kopplad till tv, och tv senare kopplad till stereon och denna i sin tur till datorn. Detta orskade jordfel som yttrade sig som ett störande ljud i högtalarna. Så jag drog bara ut antennsladden så var allt frid och fröjd.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

+5V = 35A (220W) (340 MAX)
+3.3V = 28A (220W) (340 MAX)
+12V = 17A (204W) (340 MAX)

Då har i alla fall agget inga problem att klara sitt jobb.Den strömmen borde klara din konfiguration gott och väl.

Skulle tro att det är precis som ovanstående talare säger. Jordfel, det jobbiga är bara at hitta det.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem

ja det blir väl att felsöka igen.. funkar inte det så får jag testa med ett nytt nätagg :/ om isf blir det nog ANTEC TRUEPOWER 380W PEC
http://kylning.com/info.php?cPath=100&products_id=424&kylid=a...
eller liknande.. tack för all hjälp ändå i mitt desperata felsökande

Permalänk
Medlem

Har du testat inaktivera alla ljud ingångar, typ line in osv. det hjälpte iaf för mig. Visserligen var det surr som jag hade inte lika kraftigt som det du har, men skadar ju inte och testa. (Förr mig surrade det som en ganska låg dov ton när jag kopplade datorn till stereon.)

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem

Jag har också ett cheiftec agg. (340w) och jag har exakt samma problem. Jag har provat att dra ur precis allt som är kopplat till datorn och surret kvarstår. Surret finns kvar även när man stängt av agget med strömbrytaren. Jag är minst sagt dålig på det här med el, men borde inte detta tyda på att det är nätagget som är problemet??

Permalänk
Medlem

Hmm, menar du att efter att du stängt av nätagget med strömbrytaren på dito så låter det fortfarande?

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Re: El läckage

Citat:

Ursprungligen inskrivet av squix
Jag har ett riktigt störigt problem.. det är att datorn läcker el någonstans. Man märker det genom att det surrar när man kopplar till stereon (vissa hörlurar med)..

Surrar..? Läcker el..??? Enda säkra sättet att se om det läcker el är väl att kolla om det ryker någonstans ..?! Bara å täta läckan å fylla på ny rök...

Visa signatur

GameBox:
Shuttle SN85G4, AMD64 3200+, 2x512 OCZ PC3200 EL Cas2, GeXcube R9800 pro, 2x74gb WD Raptor Raid0, NEC 2500 DVDR/RW, Hyundai Q17S TFT.

Permalänk
Medlem

Jag hadde problem med surr i ljudet när jag hadde cd-audio kabeln för nära vissa fläcktar. så prova att pilla lite på dom med datorn igång och se om surret blir högre eller lägre.

Permalänk
Medlem

du har problem med en jorb-loop, hade samma fel när jag kopplade datorn till stereon, sen köpte jag en jordisolator och sen försvann surr/brummet

Visa signatur

Athlon 64 x2 - 2gb crucial ballistix - abit kn9 ultra - 1tb sata

Permalänk
Medlem

jord-loop menar jag ju=)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kniven
Hmm, menar du att efter att du stängt av nätagget med strömbrytaren på dito så låter det fortfarande?

japp det är precis vad jag menar. Mysko.

Tack för tipset johan.k!
Var får man tag på en jordisolator och vad innebär en jordloop?

Permalänk
Medlem

på biltema har dom för ca 70 kr, ansluts via rca....vet inte riktigt vad det betyder men har nåt med jordfel att göra... uppstår bara på en del ställen, har jag t.ex. datorn hos brorsan uppstår inget sånt = mysko.....
lycka till=)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du har spdif optisk ut på ljudkortet och optisk in på stereon får du garanterat ett brumfritt ljud.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | Asus Dual RX7800XT OC | Kingston KC2500 M.2 2TB | Crucial P3 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400A | LG 32UQ750P-W

Permalänk
Medlem

kan gå åt lång kabel...har man då optisk kostar det en del med....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Optiska kablar är inte så dyra som man kan tro. Kjell & Co tar 89 för en 5m.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | Asus Dual RX7800XT OC | Kingston KC2500 M.2 2TB | Crucial P3 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400A | LG 32UQ750P-W

Permalänk
Medlem

När ni är inne på ämnet nätaggregat...

Datorn stänger av sig ibland. Inte helt, men den går i "viloläge" skulle man kunna säga. Ungefär som om processorn blir för varm kan man väl också beskriva det.Kan smattra lite i högtalarna ibland och alla små lampor blinkar då. (cd, hd).Detta precis efter att den går i "viloläge".

Jag har dock konstaterat att det inte är processorn det är fel på.

Kontakten på strömkabeln till moderkortet bränd. Det är bränt på kontakten på moderkortet(ep 8kta3+pro sdram) också givetvis. (där de röda kablarna sitter)
Har känt på transistorerna eller vad de kallas. De är ganska varma...

bios [Health] visar 12v=12.66 5v=4.70 3.3v=3.38 Agp=1.56 Vcore=1.78
Jag använder: vcore=1.750(default) agp=1.5(default) vio=3.4(default)
Cpu:133*10.5 Är detta normala siffror? 12.66=för mycket ström? Ni förstår vad jag menar...? Kan nämna att det är ett 300w enermax det handlar om.
*offtopic*Kommentera gärna dessa inställningar. Jag är helt nollad vad gäller ström...
Hur kan jag ändra för bättre prestanda. Tex till grafikkortet när jag skall klocka det.

Problemen har nästan försvunnit helt när jag sänkt multiplikatorn till 8 och vcore till - 0.1. Men......
Fick mina nya fläktar idag. En 120 mm alu som blåser över transistorerna, nb och kylflänsen. Sitter nu med 133*10.5 och vcore 1.75. Och datorn har inte stängt ned sig än... 12v-siffran ändrar sig när jag har olika många fläktar och olika inställningar. Men det ska den väl? Motstånd o sånt?

För en tid sedan skulle jag hotta upp min gamla tb-1400. Då ändrade jag jumpern så att jag fick mer ström. Var uppe i 2.0-2,1 typ. Kan detta vara orsaken? Jag kan nämligen inte komma ihåg om det varit bränt länge...Men nu när jag har kylning på transistorerna så verkar den ju funka...

Hmm. Nåt mer ni behöver veta?
Vad jag vill veta är om jag skall köpa ett nytt nätagg.(bränt o smält plast är inget roligt) Tala gärna om varför det brände om ni nu kan dra en slutsats av det ovanstående.

Hoppas ni kan hjälpa mig. Får ursäkta att det blev ett ganska långt inlägg men det är lika bra o ge för mycket info än att behöva komplettera med massa nya inlägg.

mvh

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W