Otroligt hög ms på server (minecraft)

Permalänk

Otroligt hög ms på server (minecraft)

Jag och några polare hade då tänkt pröva minecraft då det var ett tag sen (betan), men jag får inte min server att fungera! Jag har port forwardat, fixat brandväggen och uppdaterat java. När jag inte är inne på servern har den avg tick (ms): 0.2, men direkt jag går in på servern får jag 40000 ms, och mina kompisar kan då inte connecta. Har prövat med olika versioner av både servern och launchern. Tack på förhand!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,6 Ghz Moderkort: Z77 Asrock Extreme 4 GPU: XFX 6870. PSU: OCZ 600w 80+ Bronze HDD: Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

I värsta fall får du använda hamachi. om du bara ska köra med kompisar så kanske inte port forward behövs.

Permalänk

Har prövat med hamachi, blir samma sak

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,6 Ghz Moderkort: Z77 Asrock Extreme 4 GPU: XFX 6870. PSU: OCZ 600w 80+ Bronze HDD: Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av willehawk:

Jag och några polare hade då tänkt pröva minecraft då det var ett tag sen (betan), men jag får inte min server att fungera! Jag har port forwardat, fixat brandväggen och uppdaterat java. När jag inte är inne på servern har den avg tick (ms): 0.2, men direkt jag går in på servern får jag 40000 ms, och mina kompisar kan då inte connecta. Har prövat med olika versioner av både servern och launchern. Tack på förhand!

Om du har dynamisk IP fungerar det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willehawk:

Vad har du för internetuppkoppling?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av jakob55:

Vad har du för internetuppkoppling?

100/100. fiber

Visa signatur

Permalänk

Ska kanske klargöra. De kan connecta men de faller bara genom världen på grund av 30tusen ms.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av willehawk:

Ska kanske klargöra. De kan connecta men de faller bara genom världen på grund av 30tusen ms.

Har du Telia? De har haft problem med sin DNS server ikväll. Hur många MS får du om du kör "ping 8.8.8.8" i kommandotolken?

Permalänk
SpelClockers

Ansluter du till server som körs lokalt på din dator eller ligger den inom ditt egna nätverk? Fungerar det om dina kompisar joinar men du inte är ingame (och du kör server på samma dator som du spelar) så kan det ev vara att servermjukvaran inte får tillräckligt mycket CPU prioritet (testa isåfall att öka prioritet i Aktivitetshanteraren för minecraft servern).
Jag har dock ingen aning om hur Minecraft fungerar.

Oavsett så har det inget med DNS att göra.
Dynamisk ip bör inte heller spela någon roll sålänge den som ska ansluta utifrån vet den nuvarande adressen.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

1. Öppna rätt port i router och se till att din brandvägg på datorn tillåter minecraft(java) trafik.
2. Starta minecraft servern och generera världen, men gå inte med i spelet ännu.
3. Kontrollera att porten är öppen http://www.canyouseeme.org/
- Felsökning, om du inte ser dig när du pingar din genom sidan jag länka så kontrollera så du ställt in rätt port i server config filen. Testa gärna en annan port helt och hållet. Funkar det fortfarande inte, starta om din router, det ska egentligen inte behövas men olika routers, olika buggar och olika lösningar som det heter.
4. När du ser dig i 'can you see me' så är dina vänner redo att gå med på din server. Be dem att gå med innan du går med.
5. Gå med själv och kontrollera prestandan.
- Felsökning, det funkar men är väldigt segt att ladda världen särskild när ni sprider ut er. Starta om servern med mer RAM, särskilt viktigt om ni spelar med mycket moddar. Jag har för mig att server mjukvaran är default inställd till att bara använda 1GB RAM. http://minecraft.gamepedia.com/Tutorials/Setting_up_a_server#...

Permalänk
Medlem

Lite mer info hade inte skadat, vi vet att du har en server, du kör fiberlina.

Vad har du för operatör? Vad för router?
Har du portforwardat och i vissa fall tilldelat vilken enhet det ska gälla på?
Kör du dedikerad burk eller på samma burk du spelar på?
Specc på burken?
Trådbunden eller trådlös uppkoppling?
Eventuella mods / plugins på servern som kan störa?

Edit: Telia hade stora problem igår, Kanske var detta en anledning till de blev hög ms?

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC