Byte till R9 280x, piper 5ggr, skärm startar ej

Permalänk
Medlem

Byte till R9 280x, piper 5ggr, skärm startar ej

Hej!
Min bror köpte idag ett r9 280x grafikkort, hade tidigare 2x gtx 560ti.
Eftersom detta är amd och han hade hade nvidia innan kraschar detta har jag förstått. Jag avinstallerade allt som hade med nvidia att göra samt körde driversweep.
När jag var klar med allt detta, så satte jag då i 280x kortet, dock piper datorn fortfarande ca 5 gånger vid uppstart samt att skärmen inte ens går igång.
Satte i ett gtx 560 kort igen och då fungerar datorn som vanligt...
Setup är
i7 2600k
moderkort: evga p67 sli

nätagg 750w
16gb ram
Var tror ni problemet ligger? Hur skall jag lösa detta då skärmen inte ens går igång...?

Väldigt tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

läs instruktionsboken för moderkortet, borde stå där i vad "5 pip" betyder.
Testa även att koppla in skärmen i moderkortets inbyggda grafik, så du kan se vad som händer vid uppstart.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

läs instruktionsboken för moderkortet, borde stå där i vad "5 pip" betyder.
Testa även att koppla in skärmen i moderkortets inbyggda grafik, så du kan se vad som händer vid uppstart.

Okej! Tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Hittade tyvärr inget om 5 pip..
Sedan vad menade du med inbyggda grafiken, hur skall jag koppla in skärmen där?
Mvh

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av haxx3t:

Hittade tyvärr inget om 5 pip..
Sedan vad menade du med inbyggda grafiken, hur skall jag koppla in skärmen där?
Mvh

Jag var tvungen att uppgradera bios på mitt moderkort (Z77) för att R9 serien skulle fungera. Hade troligen något med hanterandet av UEFI VBios som finns på grafikkorten.

Spelar ingen roll vart du kopplar skärmarna om datorn inte POST:ar ordentligt. Testa att uppgradera bios så ska du se att det löser sig.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag var tvungen att uppgradera bios på mitt moderkort (Z77) för att R9 serien skulle fungera. Hade troligen något med hanterandet av UEFI VBios som finns på grafikkorten.

Spelar ingen roll vart du kopplar skärmarna om datorn inte POST:ar ordentligt. Testa att uppgradera bios så ska du se att det löser sig.

Okej hur gör man detta? Ursäkta för dum fråga men jag är ute på ganska djupt vatten redan nu när det gäller datorer.

Edit. Har en windows 8 skiva, borde det nästan inte vara enklare att installera om Windows eller måste jag trots allt försöka uppgradera bios?
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av haxx3t:

Okej hur gör man detta? Ursäkta för dum fråga men jag är ute på ganska djupt vatten redan nu när det gäller datorer.

Edit. Har en windows 8 skiva, borde det nästan inte vara enklare att installera om Windows eller måste jag trots allt försöka uppgradera bios?
Mvh

Nej BIOS har inget med Windows att göra. Sätt i det gamla grafikkortet och starta upp Windows, sen kan du använda FPTWIN64.BAT om du kör 64-bitarsversionen eller FPTWIN32.BAT om du kör 32-bitarsversionen av Windows.

Här har du en guide för EVGA P67 SLI-kortet.
Observera att du måste ta rätt fil. Tar du fel är risken att datorn inte startar mer. Följ guiden noggrant med andra ord.

http://forums.evga.com/EVGA-P67-Motherboards-BIOS-R22-Release...

//Stefan

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av haxx3t:

Mvh

Bios har inget med windows att göra. Du har tur att SweTuben har googlat åt dig.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweTuben:

Nej BIOS har inget med Windows att göra. Sätt i det gamla grafikkortet och starta upp Windows, sen kan du använda FPTWIN64.BAT om du kör 64-bitarsversionen eller FPTWIN32.BAT om du kör 32-bitarsversionen av Windows.

Här har du en guide för EVGA P67 SLI-kortet.
Observera att du måste ta rätt fil. Tar du fel är risken att datorn inte startar mer. Följ guiden noggrant med andra ord.

http://forums.evga.com/EVGA-P67-Motherboards-BIOS-R22-Release...

//Stefan

Perfekt. Tack

Skrivet av DavidtheDoom:

Bios har inget med windows att göra. Du har tur att SweTuben har googlat åt dig.

Sånt gillar vi!

Permalänk
Medlem

Verkade inte fungera bra alls. Såfort jag körde den. Bat filen så stängdes datorn av direkt hände ingenting alltså. Står just nu bios version 675 1.13 x64.
Stängde av virusskydd och brandvägg osv och nu verkade det hända något. MEN så hängde datorn sig!!!???

Permalänk
Medlem

Någon som har/kan länka till ett moderkort som ersätter detta?? Evga p67 sli. Kommer bara använda ett grafikkort men har ett coolermaster big tower chassi som har en del fläktar.
Kommer använda r9 280x som sagt, det var det som startade allt detta trubbel...

Permalänk
Medlem

Har nu nytt moderkort http://www.inet.se/produkt/1902261/asus-p8z77-v-lx
Dock samma problem nu, det blir ingen bild på skärmen när jag kör ni dvi-kabeln i grafikkortet och startar datorn...
Risken finns ju självklart att någon kabel är fel eller så, men tycker det verkar vara rätt. Vilka kablar bör jag kolla extra noga isåfall?
Känner mig som en riktig amatör just nu, men lyckas alltid råka ut för dessa problem...

Permalänk
Medlem

Borde inte skärmen starta ifall man monterar bort grafikkortet och kör dvi kabeln rakt in i det inbyggda grafikkortet??