Permalänk

Dålig bild vid rörelse i cs:go

Hej

Köpte mig en ny dator;
http://www.maxfps.se/speldatorer/heat-gaming/980-black-editio...

Och har nu problem med cs;go som jag blir aningen frustrerad över. Vilket är att när man gör snabba rörelser, rundar hörn så känns som bilden inte hänger med, som om man i det stadiet har 60fps även fast fps mätarn visar 300+.

Det roliga är att lokalt är det bättre, men inte optimalt. När man lirar online så blir det värre. Känns helt enkelt som om datorn inte skulle orka med. Nästan lite som om man kör på lite för höga inställningar i ett spel. Har förövrigt en benq 120hz.

Fps kan jag få allt från 100 till 700, dock inte stadig vid 700. Själva grafiken är bra, vid små/sakta rörelser flyter det på bra.(så som man vill):.

Känns om jag testat det mesta men finns nog duktigare folk här!.

Vad jag gjort;

Har endast testat cs;go

Uppdaterat drivrutiner för det som går, gjort tester på grafikkort och processorn, allt får grönt och tempen är normal.
Ändrat allt som går i nvidia-panelen, även i cs:go.
Testat låsa fpsen till 120, även andra siffror.
Testat med vsync på, blir liiiiiite skönare rörelser, blir istället nästan som minilagg/fryser i 0,1sec då och då.
Testat med multi-threading, högsta prio på cs:go från grafikkort, windows och launchtoptions.
Sökt helt seriöst i timtal efter liknande problem, kollat utube videos etc.

Det jag närmast kan visa hur det känns är som om ni tittar på ett random utube klipp från ett spel, vet inte exakt fpsen på utubes klipp och om ni föreställer er att den fpsen i videos finns i hörnen i cs:go / vid snabb sidorörelser. Eller för er som lirat 1.6 och testat dra på 3d något(istället för opengl) så blir det riktigt kass "rendering", inte lika så dåligt men väldigt lika.

Jag hade i princip samma problem på min gamla dator, (i7, gtx 580) windows 7. dock helt ny dator nu. Så funderar på om det är skärmen? men känns absolut inte som det.

Kör förövrig dual-link/Dvi-kabel.

Tänke belöna den som kan hjälpa mig till en lösning med En awp asiimov FT, elller ca 500kr @ swish. Jag är verkligen desperat

Tack för all hjälp!

**EDIT**

Testade med en polares skärm som dock var 60hz, kopplade tillbaks min skärm + 61 windows uppdateringar nu är det verkligen tydligt så att en ickegamer ser lagg, nu är det verkligen lagg, det verkligen hackar vid hörn etc. till och med gubbar i cs;go hackar.

vafan?

Permalänk
Medlem

Vad är det för skärm (gärna mer info än det du redan skrivit dvs benq 120hz) och har du stängt av motionblur i spelet ?
Testa skriv in freq 120 i launch options i spelet också och se om det hjälper något.
om du fortfarande tycker det blir väldigt suddig och oskarp bild så kan du antingen testa byta skärmkabel och även testa andra hz än 120 på den,
annars så är nog skärmen på väg o ge upp om den hängt med några år.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Har du några launch commands till cs:go? Är 120hz på i grafikpanelen?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har du glömt sätta på 120hz i windows?
(höger klicka på skrivbordet > skärmupplösning > avancerade inställningar > bildskärm)

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo Evolv Glacier White | Intel Core i5 4690K | Corsair Hydro H60 | Geforce GTX 970 SLI | Asus Maximus vii Gene | EVGA Supernova G2 850W | Corsair Dominator Platinum 16GB (2x8) 1600mhz | Samsung 840 EVO SSD 250GB | WD Desktop Green 3TB | Benq XL2720T 120hz | Fujitsu P23T-6 Thor Edition | Qpad qh-90 | Logitech G710+ | Steelseries Rival Gaming Mouse

Permalänk
Skrivet av Sposckis:

Har du några launch commands till cs:go? Är 120hz på i grafikpanelen?

Dessa atm; -noforcemaccel -noforcemparms -noforcemspd -novid -console -high -processheap. 120Hz är på.

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

Vad är det för skärm (gärna mer info än det du redan skrivit dvs benq 120hz) och har du stängt av motionblur i spelet ?
Testa skriv in freq 120 i launch options i spelet också och se om det hjälper något.
om du fortfarande tycker det blir väldigt suddig och oskarp bild så kan du antingen testa byta skärmkabel och även testa andra hz än 120 på den,
annars så är nog skärmen på väg o ge upp om den hängt med några år.

Benq XL2420T (Digital). Jupp problemet är inte suddighet utan mer att bilden blir efter/visar inte "Bra" bild, testat freq med samma resultat. Som om man nästan körde utan drivisar till grafikkortet, liksom "Fattas" något för den att bli optimal.

Permalänk

Åker till polarn och lånar hans skärm, ser om det hjälper

Permalänk
Medlem

Är det bara i CS:GO som bilden blir sådan?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Mest:

Är det bara i CS:GO som bilden blir sådan?

Bara testat det än! laddar wow och bf4 atm

Permalänk
Medlem

Nvidia settings värda att dubbelkolla om det känns som du har input-lag:
Se till att Vsync och tripple buffering är av, och Maximum pre-rendered frames är satt till 1.

Har också sett en del trådar på overclock.net om windows 8.1 och muslagg med massa spekulationer och fixar, så kan vara värt att söka runt lite där kanske om det är något sådant som spökar.

Permalänk
Medlem

Är motion blur avstängt?
Finns i game settings i CS:GO

Permalänk

Uppdaterat bios till senast men inte mycket bättre.

Min klocka verkar även gå fel på sweclockers, inställt på rätt tidszon på dator och här men visar ändå 1 timme framåt här på swec

Permalänk
Medlem

Testat följande?

*Stäng av alla bakgrundsprocesser i Steam (ha t.ex. inga steam chat-fönster uppe.)
*Stäng av HT (ignorera detta om du inte har en I7:a.)
*Ändra kompabilitetsläget till det OS du kör på, alternativt Win7 om du kör Win8 och vice verca. Om du redan har det i ett kompabilitetsläge så testa att helt enkelt ta bort det.
*Ominstallera CS:GO och köra med en ren/utan config.cfg.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

kan rekommendera denna guide
läs igenom och testa saker kommer bli bättre till slut hade liknande problem
http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=2680308...

Permalänk
Medlem

Prova att installera drivrutiner till din mus, ett annat underlag och kanske rengöra sensorn från damm. Hade något liknande med min mus för ett tag sedan som resulterade i samma defekt (typ mikrostuttering vid stora rörelser i bf4).
Kan vara något helt annat men värt att prova

Visa signatur

4770k @ 4,3 GHZ - Asus z87 Pro - 770 4gb SLI - VG248QE Med 3D V2 - 1339 Qpad - Ducky Shine 3

Permalänk
Medlem

Hade samma problem testa en lätt överklockning på processorn.

Permalänk
Medlem

Stäng av motion blur och fxaa antisampling i grafikinställningar.

Lägg till i launch options: -freq 120 -threads 8(antalet cpu trådar csgo använder) -novid.

Ta bort ur launch options: -processheap och -high. processheap ska inte användas, det har tom valve gått ut med.

Visa signatur

=)

Permalänk

Hej igen!.

Har nu stäng av Hyperthreading i bios och det gjordes spelet i princip perfekt. Vad eller varför det blev bra har jag ingen aning om, Fpsen ligger på ca 250fps stadigt nu. Använder ju nu bara 1thread?, Men jag menar har ju stängt av detta inne i själva cs:go men hjälper inte. Blir jobbigt att ha det avstängt ifrån bios om man vill lira mer krävande spel och ehöver sätta på hyperthreading igen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Testat följande?

*Stäng av alla bakgrundsprocesser i Steam (ha t.ex. inga steam chat-fönster uppe.)
*Stäng av HT.

Skrivet av ZtarfighterxD:

Hej igen!.

Har nu stäng av Hyperthreading i bios och det gjordes spelet i princip perfekt. Vad eller varför det blev bra har jag ingen aning om, Fpsen ligger på ca 250fps stadigt nu. Använder ju nu bara 1thread?, Men jag menar har ju stängt av detta inne i själva cs:go men hjälper inte. Blir jobbigt att ha det avstängt ifrån bios om man vill lira mer krävande spel och ehöver sätta på hyperthreading igen..

Skönt att det löste sig för dig.
...Och jag tar gärna Asiimoven nu, har bara en sketen Safari Mesh till min AWP.

CS:GO är inte det första spelet jag kört där det blir bättre flyt om man stänger av HT. Far Cry 3 stuttrade också som tusan för mig med HT på.

Edit: Att ha HT avstängt rent allmänt är inte så hemskt som det först låter, eftersom dom flesta spelen inte kan nyttja det alls (eller som i fallet med CS:GO/FC3, nyttja det dåligt.). Själv har jag haft HT av på min 3930k i snart ett år + att processorn blir lite svalare.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.

Permalänk
Medlem

Lite overkill dator om du bara ska köra CS:GO. Men den lär räcka för ett antal uppföljare i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Lite overkill dator om du bara ska köra CS:GO. Men den lär räcka för ett antal uppföljare i alla fall!

Ingen dator är overkill till något spel, minröj i 20000 FPS är gud.

Jag har inte märk några problem med HT på, det är vissa matcher där jag ser fler skott träffa än vad servern tycker, men det antar jag är server-side då det inte alltid är så.

Permalänk
Medlem

Nu skriver jag utan att överhuvudtaget läsa resten av inläggen..
Gå in på Nvidia Kontrollpanelen
Hantera 3D-Inställningar sen under fliken Globala inställningar så sätt "Läget Energisparfunction" till Föredra maximal Prestanda
Har haft liknande problem förut och detta har fixat det.
Annars så kör ju CS:GO mest på CPUn så antagligen är det HTn som bråkar

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Skönt att det löste sig för dig.
...Och jag tar gärna Asiimoven nu, har bara en sketen Safari Mesh till min AWP.

CS:GO är inte det första spelet jag kört där det blir bättre flyt om man stänger av HT. Far Cry 3 stuttrade också som tusan för mig med HT på.

Edit: Att ha HT avstängt rent allmänt är inte så hemskt som det först låter, eftersom dom flesta spelen inte kan nyttja det alls (eller som i fallet med CS:GO/FC3, nyttja det dåligt.). Själv har jag haft HT av på min 3930k i snart ett år + att processorn blir lite svalare.

Pm ditt steamnamn så får du awpen!

Tack alla som hjälpt, dock var Minsc först att hitta mitt fel, så ger han belöningen!.

Permalänk
Medlem

En stor eloge till ZtarfighterxD som faktiskt gav mig AWP-skinnet utan tjafs.

Visa signatur