Laptop för programmering och office

Permalänk
Mattecoach

Laptop för programmering och office

Hej,

Har nu planer på att göra mig av med min stationära dator och skaffa mig en bärbar istället. Har nu en del funderingar ang. detta, det jag främst är ute efter är personliga åsikter från er som har erfarenhet. Mycket bra om datorn är tyst (t.ex. att ev. dedikerat grafikkort är tyst när det inte används).

Tänkte i första hand använda datorn till programmering (java). Enda erfarenheten jag har av detta från en bärbar är inte särskilt god (den tog bra tid på sig att kompilera) och undrar därför vilka krav man ska ha. 4-kärning processor? 8 GB minne?
Vill att den ska ha SSD (har ingen erfarenhet av hybrid), minst 120 GB, 240 skulle vara trevligt.

Jag har också funderat på om man ska ha dedikerat grafik-minne. Detta är inget krav för datorns primära syfte, men skulle inte vara fel om den orkar med Dota 2 eller liknande hyfsat.

Håller gärna nere vikt, även om jag kan tänka mig att gå upp mot 4 kg om datorn rättfärdigar det. Dock kommer jag sällan använda t.ex. gaming-delen när jag är ute och rör på mig, vilket får mig att luta mer åt 2 kg-hållet.

Skärmen. Jag har dålig koll, har bara haft en bärbar med lågupplöst 11-tumsskärm innan. Tyckte att detta funkade okej, även om större skärm är att föredra så man kan se lite mer. Tänkte någonstans i spannet 13,3-17,3 full-HD.

Budget är inte bestämt än. Självklart håller jag mig gärna lågt, smärtgränsen ligger ungefär vid 11 000.

Listar några datorer nedan som jag har funderat på, i olika segment. Åsikter tack!

https://www.komplett.se/asus-g771jm-173-full-hd-matt/824967
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/207623-t...
http://www.inet.se/produkt/1972451/lenovo-y50-70-i7-8gb-1tb-s...

Permalänk
Mattecoach

Ingen som använder en bärbar dator för programmering?

Har nu ett par nya funderingar iaf.
1. Ljudet... Har inte använt bärbar särskilt mycket. Finns det hyfsat tysta datorer som klarar mina krav? Bör jag isf undvika dedikerat grafikkort helt?
2. Mac/ultrabook. Klarar mac att göra det jag vill? Har aldrig använt mac, har ingen aning alls om detta. När jag kollade Macbook Air såg jag att denna har hyfsat lätt dual core och 4 GB RAM. Funkar det? Som sagt hade jag en dual core tidigare men då modell budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Ingen som använder en bärbar dator för programmering?

Har nu ett par nya funderingar iaf.
1. Ljudet... Har inte använt bärbar särskilt mycket. Finns det hyfsat tysta datorer som klarar mina krav? Bör jag isf undvika dedikerat grafikkort helt?
2. Mac/ultrabook. Klarar mac att göra det jag vill? Har aldrig använt mac, har ingen aning alls om detta. När jag kollade Macbook Air såg jag att denna har hyfsat lätt dual core och 4 GB RAM. Funkar det? Som sagt hade jag en dual core tidigare men då modell budget.

Är det några stora Java-projekt du jobbar på?

MacBook Air fungerar troligtvis utmärkt och har riktigt bra batteritid. Varianten med 13"-skärm har en upplösning på 1440x900, vilket kanske inte slår några rekord men troligtvis duger det utmärkt. Är du student så kan du köpa den med studentrabatt och på så sätt spara 10%, som exempel kostar en MacBook Air 13" med 256GB SSD 11295 kr, men med studentrabatt kostar den 10165 kr.

Om du föredrar Windows skulle jag rekommendera en dator ur Asus Zenbook-serie, de brukar generellt sett vara ganska så bra.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Datavetare

Tidigare var Mac och OSX riktigt trevliga maskiner att använda för Java-programmering, men sedan Apple valde att inte längre uppgradera sin egen version (man är kvar på Java6) så fungerar det inte längre alls lika bra då den version man kan ladda ner från java.com är fortfarande lite buggig i de grafiska delarna på OSX (vilket kan ställa till det i miljöer som Eclipse).

Så vida du inte frekvent kompilerar gigantiska projekt klarar du dig fint med en tvåkärnig i5/i7 CPU, håll dig bara borta från i3 då dessa saknar "turbo boost" vilket för laptops betydligt väldigt mycket p.g.a. av väldigt stort glapp mellan basfrekvens och max-turbo-frekvens, framförallt på Ultrabooks och andra ultra-tunna laptops.

Givet att din gräns är 11k så blir det lite svårt, du kommer få acceptera kompromisser. Annars skulle jag rekommendera modeller som Dell XPS och Lenovo Thinkpad.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av ToJa92:

Är det några stora Java-projekt du jobbar på?

MacBook Air fungerar troligtvis utmärkt och har riktigt bra batteritid. Varianten med 13"-skärm har en upplösning på 1440x900, vilket kanske inte slår några rekord men troligtvis duger det utmärkt. Är du student så kan du köpa den med studentrabatt och på så sätt spara 10%, som exempel kostar en MacBook Air 13" med 256GB SSD 11295 kr, men med studentrabatt kostar den 10165 kr.

Om du föredrar Windows skulle jag rekommendera en dator ur Asus Zenbook-serie, de brukar generellt sett vara ganska så bra.

Nej, skulle inte påstå att det är särskilt stort. Har nog nojjat upp mig lite i hur mycket det kräver då jag inte vill sitta i samma sits som med min gamla bärbara.

Tror ändå att det är svårt att rättfärdiga priset som Mac har, när jag ändå föredrar Windows framför MacOS.

Ser absolut inte fel ut! Däremot sitter jag i princip med telefonen nu och skulle behöva ha en dator lite snabbare... Men får se, kanske klarar mig.

Skrivet av Yoshman:

Tidigare var Mac och OSX riktigt trevliga maskiner att använda för Java-programmering, men sedan Apple valde att inte längre uppgradera sin egen version (man är kvar på Java6) så fungerar det inte längre alls lika bra då den version man kan ladda ner från java.com är fortfarande lite buggig i de grafiska delarna på OSX (vilket kan ställa till det i miljöer som Eclipse).

Så vida du inte frekvent kompilerar gigantiska projekt klarar du dig fint med en tvåkärnig i5/i7 CPU, håll dig bara borta från i3 då dessa saknar "turbo boost" vilket för laptops betydligt väldigt mycket p.g.a. av väldigt stort glapp mellan basfrekvens och max-turbo-frekvens, framförallt på Ultrabooks och andra ultra-tunna laptops.

Givet att din gräns är 11k så blir det lite svårt, du kommer få acceptera kompromisser. Annars skulle jag rekommendera modeller som Dell XPS och Lenovo Thinkpad.

Okej, mycket värdefull kommentar! Låter då som att jag inte behöver oroa mig särskilt. Vad är det för kompromisser du talar om?

De du tipsade om verkar ju bra, men är de verkligen prisvärda? Nu har jag ju inte känt på någon av datorerna, men på papperet ser ju
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2881790
och
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2761740
ungefär lika bra ut, där skillnaden i princip verkar vara magnesiumskal eller större SSD. Vad tror du om de jag länkade?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av PuMaH:

Nej, skulle inte påstå att det är särskilt stort. Har nog nojjat upp mig lite i hur mycket det kräver då jag inte vill sitta i samma sits som med min gamla bärbara.

Tror ändå att det är svårt att rättfärdiga priset som Mac har, när jag ändå föredrar Windows framför MacOS.

Ser absolut inte fel ut! Däremot sitter jag i princip med telefonen nu och skulle behöva ha en dator lite snabbare... Men får se, kanske klarar mig.

Okej, mycket värdefull kommentar! Låter då som att jag inte behöver oroa mig särskilt. Vad är det för kompromisser du talar om?

De du tipsade om verkar ju bra, men är de verkligen prisvärda? Nu har jag ju inte känt på någon av datorerna, men på papperet ser ju
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2881790
och
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2761740
ungefär lika bra ut, där skillnaden i princip verkar vara magnesiumskal eller större SSD. Vad tror du om de jag länkade?

Nu ska du inte köpa XPS just för tillfället då det Rozzor länkar till nedan är den nya versionen av XPS som tydligen ska komma till Sverige om någon månad. Men det man får göra kompromisser på i billigare modeller är kvalité på skärmpanel (färgkorrekthet, ljusstyrka och/eller upplösning), kvalité på touchpad (den är riktigt bra både på XPS och ThinkPad, men tydligen ska nya XPS ha ännu bättre touchpad) och kvalité på tangentbord.

MBP/MBA har i min mening väldigt bra kvalité också (har både MBP och MBA här hemma), men tycker byggkvalité och touchpad i 2014 års XPS (har själv en 2014 års XPS 15) matchar MBP medan tangentbordet är bättre.

Sonen har en "gaming-laptop", visst har den bättre GPU än XPSen, men det går inte jämföra kvalité/känsla i materialval, tangentbord, touchpad etc (hans laptop kostade ~10k medan min laptop gick på nästan det dubbla...).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Yoshman:

Nu ska du inte köpa XPS just för tillfället då det Rozzor länkar till nedan är den nya versionen av XPS som tydligen ska komma till Sverige om någon månad. Men det man får göra kompromisser på i billigare modeller är kvalité på skärmpanel (färgkorrekthet, ljusstyrka och/eller upplösning), kvalité på touchpad (den är riktigt bra både på XPS och ThinkPad, men tydligen ska nya XPS ha ännu bättre touchpad) och kvalité på tangentbord.

MBP/MBA har i min mening väldigt bra kvalité också (har både MBP och MBA här hemma), men tycker byggkvalité och touchpad i 2014 års XPS (har själv en 2014 års XPS 15) matchar MBP medan tangentbordet är bättre.

Sonen har en "gaming-laptop", visst har den bättre GPU än XPSen, men det går inte jämföra kvalité/känsla i materialval, tangentbord, touchpad etc (hans laptop kostade ~10k medan min laptop gick på nästan det dubbla...).

Skärmen är jag lite orolig över. Touchpad och tangentbord borde däremot inte vara något problem, har suttit vid riktigt billiga datorer utan att ha stört mig nämnvärt. Gör aldrig något precisionsarbete med touchpad, brukar ha mus med mig, när jag är hemma använder jag ofta externt tangentbord också.
Däremot vill jag inte ha ett riktigt plastigt chassi som flexar för mycket...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av PuMaH:

Skärmen är jag lite orolig över. Touchpad och tangentbord borde däremot inte vara något problem, har suttit vid riktigt billiga datorer utan att ha stört mig nämnvärt. Gör aldrig något precisionsarbete med touchpad, brukar ha mus med mig, när jag är hemma använder jag ofta externt tangentbord också.
Däremot vill jag inte ha ett riktigt plastigt chassi som flexar för mycket...

Är skärmen viktigast så kan mycket väl XPS vara intressant för dig, 1920x1080 skärmen har fått väldigt bra kritik för ljusstyrka och färgkorrekthet och utgår från att samma gäller nya modellen. 3200x1800 är av IGZO-typ med full RGB-stripe (inte pentile) och den har riktigt bra färgkorrekthet bara man slår av Dells "vivid-mode" (som av någon anledning är aktiverat vid leverans på 2014 års XPS).

rMBP har också riktigt bra skärm. Men akta dig för laptops som har 3200x1800 panel med "pentile"-struktur (bl.a. Lenovo Yoga har detta) då dessa paneler har haft riktigt dålig färgkorrekthet. Dagens MBA har tyvärr rätt kass panel jämfört med konkurrenterna, men där är väl också en ny modell på gång.

Kan mycket väl vara så att ZenBook och andra modeller är riktigt bra, själv har jag mest erfarenhet av Dell, Lenovo och MBP/MBA.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Vart skall du använda din laptop? Låter som att du skall röra på dig mycket och programmera på olika platser? Varför?

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Tino:

Vart skall du använda din laptop? Låter som att du skall röra på dig mycket och programmera på olika platser? Varför?

Det är ju inte så att jag ska springa över hela stan konstant precis. Men behöver ha med den till skolan ibland, när jag hälsar på föräldrar osv. Större delen av tiden kommer den att vara hemma.
Håller på med ett projekt där jag skulle ha nytta av att kunna testa idéer när jag får dem bara.

Permalänk
Medlem

Då skall jag ge dig lite tips på hur du kan få en bra arbetsmiljö. Jag arbetar som systemutvecklare och jag kräver bra arbetsredskap för att kunna arbeta bra och effektivt. Det som jag nämner här kanske ligger utanför din budget men du bör kunna återanvända det du har. Du bör åtminstone ha det hela i åtanke.

Jag själv bryr mig inte om vilken laptop (märke, prestanda skärm storlek etc) så länge det är good enough, dock arbetar jag med väldigt prestanda krävande saker vilket ger mig bra prylar. I7, 32 GB Ram och 2x 500 GB SSD

Det som jag istället anser är viktig är de tillbehör och extrautrustning utöver själva laptopen. Om du inte är på rörande fot bör du använda samma utrustning som du använder till en vanlig dator. Du kommer aldrig att vara effektiv och få en bra arbetsmiljö om du arbetar enbart på en laptop. Följande har jag inkopplat till min laptop

  • En 27" skärm

  • En 24" skärm

  • Mus

  • Tangentbord (ej det på laptopen)

  • Hörlurar

  • iPhone laddare

En viktig del i att lösa detta smidigt är att du använder dig av en dockningsstation då det ända du gör är att kopplar din laptop till dockningsstationen som i sin tur är kopplat till allt annat. När du sedan behöver röra på dig trycker du på en knapp så är din laptop lös och du behöver inte koppla in eller ur några sladdar.

Om du sedan har en bra ryggsäck så spelar inte vikten på laptopen lika bra. Själv använder jag Kensington Contour Backpack där jag alltid har en reseladdare till laptopen liggandes. Jag kopplar därmed aldrig ur min laddare ur min dockningsstation.

Om du löser dina problem på ovanstående sätt så är inte frågan om det går/fungerar att utveckla på en laptop, så länge du har en kraftfull dator för dina behov så fungerar det. Det viktiga är snarare allt runt om kring. Det är extremt härligt att ha 3 skärmar och riktigt tangentbord och mus

Edit: Några bilder. Genom att docka laptopen så funkar skärm, tangentbord, mus och hörlurar. I nuläget kör jag dessa trådlöst iaf men det fungerar lika bra eller bättre med trådat

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Tino:

Då skall jag ge dig lite tips på hur du kan få en bra arbetsmiljö. Jag arbetar som systemutvecklare och jag kräver bra arbetsredskap för att kunna arbeta bra och effektivt. Det som jag nämner här kanske ligger utanför din budget men du bör kunna återanvända det du har. Du bör åtminstone ha det hela i åtanke.

Jag själv bryr mig inte om vilken laptop (märke, prestanda skärm storlek etc) så länge det är good enough, dock arbetar jag med väldigt prestanda krävande saker vilket ger mig fördelen att jag oftast har den dyraste laptop bland mina kollegor

Det som jag istället anser är viktig är de tillbehör och extrautrustning utöver själva laptopen. Om du inte är på rörande fot bör du använda samma utrustning som du använder till en vanlig dator. Du kommer aldrig att vara effektiv och få en bra arbetsmiljö om du arbetar enbart på en laptop. Följande har jag inkopplat till min laptop

  • En 27" skärm

  • En 24" skärm

  • Mus

  • Tangentbord (ej det på laptopen)

  • Hörlurar

  • iPhone laddare

En viktig del i att lösa detta smidigt är att du använder dig av en dockningsstation då det ända du gör är att kopplar din laptop till dockningsstationen som i sin tur är kopplat till allt annat. När du sedan behöver röra på dig trycker du på en knapp så är din laptop lös och du behöver inte koppla in eller ur några sladdar.

Om du sedan har en bra ryggsäck så spelar inte vikten på laptopen lika bra. Själv använder jag Kensington Contour Backpack där jag alltid har en reseladdare till laptopen liggandes. Jag kopplar därmed aldrig ur min laddare ur min dockningsstation.

Om du löser dina problem på ovanstående sätt så är inte frågan om det går/fungerar att utveckla på en laptop, så länge du har en kraftfull dator för dina behov så fungerar det. Det viktiga är snarare allt runt om kring.

Imorgon när jag är på jobbet kan ta en bild som förtydligar det hela.

Det här var intressant input. Funderade faktiskt på detta då jag varit på större företag och med avund sett de stationer som utvecklare där har fixat för sig själva... Däremot är det riktigt svårt att lösa med min budget. En hyfsad dockningsbar dator går på ungefär 7,5k, sen går själva dockningsstationen på ca 2,5k. Där är budgeten slut, och har fortfarande ingen av den kringutrustning som behövs...

Vet inte hur jag ska göra här. Känns dumt att köpa en dockningsbar dator om man inte har något att docka den i, men om man inte köper det kan man heller inte uppgradera sig senare.

Permalänk
Medlem

Jag skulle hur som helst rekommendera minst 8GB minne för en dator som används för programmering, gärna dubbelt så mycket. Eclipse med 4GB minne tycker inte jag är någon rolig upplevelse. Där kan det bli problem på en del ultrabooks osv där minnet kanske är fastlött eller att det bara finns en plats för minnesmoduler.

Processorn bör givetvis vara så snabb som möjligt men det är något jag kan tänka mig att kompromissa med en aning. Kör själv med en i5-4210U och tycker det fungerar bra (dock med snabb SSD och 16 GB minne).

Jag kör också med extern skärm, mus och tangentbord när jag är hemma. Jag tyckte priset för dockningsbar laptop var för högt. För mig blev priset mer än det dubbla för den billigaste acceptabla dockningsbara laptop:en. Som alternativ finns ju USB3-dockningstationer som ska fungera helt ok. Har dock inte testat än.

Vikt och storlek tycker jag är viktigt, varje gram och mm räknas för mig när det kommer till att bära med mig datorn eftersom den är med i handbagaget på resor. Men det är ju olika för olika personer.

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Medlem

Personligen har jag en Toshiba laptop med i7-4700MQ, 8GB Ram, 120GB SSD och 1920x1080 skärm. Skulle personligen aldrig dra ner på något av det igen även om den datorn har en fullständigt oanvändbar touchpad. Kvalitetsmässigt var min gamla HP Probook helt överlägsen men de saknade skärmen och processorn jag ville ha när jag var tvungen att byta.

Skulle jag byta ut min stationära mot laptop skulle jag gå på HP Probook/Elitebook igen och köpa till en dockningsstation.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Mattecoach

Jag har nu nästan bestämt mig för
http://www.ggsdata.se/laptops/w230ss4710.php
Om jag skulle ta denna, tycker ni isf att det skulle vara värt att uppgradera den, t.ex. till 16 GB RAM? Tror inte att jag kommer ha behov av det, men skulle kännas surt att vara dumsnål.

Åsikter? Någon som har erfarenheter av företaget? Eller kanske till och med modellen?