Permalänk
Medlem

Combo: Router + 4G USB Modem

Inte den vanligaste lösningen för internet i hemmet men tänkte kolla om någon har nått bra tips eller synpunkter.
Har idag 4G via bredbandsbolaget, DSL gav så dålig hastighet så gav 4G en chans så fort det blev tillgängligt. Allt hade varit frid och fröjd om det inte hade varit för D-link DWR-932 skiten, tror det finns en tråd om eländet här. Får ut helt OK hastighet i mitt tyckte, 60/20 Mbit och ping kring 20-30ms, men modemet är ju så ostabilt. Kan vara igång en hel vecka i sträck ibland men så börjar det jävlas och kan få starta om det flera gånger i timmen. Ett säkert sätt att döda det är att dra igång någon torrent nedladdning som drar från 10+ i 2Mb/s eller mer, men händer även när alla lagt sig och jag ska stream något på sovrums TVn så dör det. Inte lite irriterande att kliva upp och gå och starta om det, sen tar det en ½ evighet att starta upp så hinner ju somna.
Utbudet av Router med inbygg 4G modem är minst sagt begränsat så har kikat på routrar som funkar med 4G USB modem, kravet på modemet är att det ska gå att ansluta externa antenner. Routern ska väl främst vara stabil men alltid kul om det finns lite att pilla med och bra fart, finns risk att jag få fiber i framtiden så vill inte att routern ska vara någon större flaskhals i så fall. Det jag kommit fram till är att Asus RT-AC68U verkar vara en bra router, den har stöd för 4G USB modemet Huawei E3276 som har anslutningar för externa antenner. Tror jag kan deala till mig modemet av BBB dessutom. Någon som kan säga om detta blir en bra eller dålig lösning, eller har ett bättre förslag. Tar gärna emot erfarenheter av andra som testat Router med USB modem.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Inte den vanligaste lösningen för internet i hemmet men tänkte kolla om någon har nått bra tips eller synpunkter.
Har idag 4G via bredbandsbolaget, DSL gav så dålig hastighet så gav 4G en chans så fort det blev tillgängligt. Allt hade varit frid och fröjd om det inte hade varit för D-link DWR-932 skiten, tror det finns en tråd om eländet här. Får ut helt OK hastighet i mitt tyckte, 60/20 Mbit och ping kring 20-30ms, men modemet är ju så ostabilt. Kan vara igång en hel vecka i sträck ibland men så börjar det jävlas och kan få starta om det flera gånger i timmen. Ett säkert sätt att döda det är att dra igång någon torrent nedladdning som drar från 10+ i 2Mb/s eller mer, men händer även när alla lagt sig och jag ska stream något på sovrums TVn så dör det. Inte lite irriterande att kliva upp och gå och starta om det, sen tar det en ½ evighet att starta upp så hinner ju somna.
Utbudet av Router med inbygg 4G modem är minst sagt begränsat så har kikat på routrar som funkar med 4G USB modem, kravet på modemet är att det ska gå att ansluta externa antenner. Routern ska väl främst vara stabil men alltid kul om det finns lite att pilla med och bra fart, finns risk att jag få fiber i framtiden så vill inte att routern ska vara någon större flaskhals i så fall. Det jag kommit fram till är att Asus RT-AC68U verkar vara en bra router, den har stöd för 4G USB modemet Huawei E3276 som har anslutningar för externa antenner. Tror jag kan deala till mig modemet av BBB dessutom. Någon som kan säga om detta blir en bra eller dålig lösning, eller har ett bättre förslag. Tar gärna emot erfarenheter av andra som testat Router med USB modem.

Jag kör med Dovado Pro och E3276s-150. Det bara rullar. Föreslår att du tittar på Dovado.

Permalänk
Medlem

Har kört med min AC66U och donglat med telefonen via USB (som sekundär WAN) nu i några dagar medans mitt trådburna nät låg nere. Funkade jättebra! Kör alltid på failover på en extra telefon inkopplad via USB till routern..

Jag tror att det går bra att köra med ASUS men kika på Dovado som föregående skrev. Har hört mycket bra om dem och att de ska vara bra om man kör via 4g som primär. Har dock inte koll på deras modeller helt så kan inte rekommendera någon specifik.

Lycka till!

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Asus har mycket bra wifi och de har en hel del funktioner i sina routrar. Stödet för USB-modem är däremot lite svajigt. Man kan få det att fungera bra men det kommer krävas en och annan omstart. Dovado är tvärtom skulle man kunna säga. De jobbar hårt för att stödet för USB-modem ska fungera felfritt men deras wifi är sämre samt så är de lite begränsade i funktioner. Jag kör själv med USB-modem och har en Dovado Pro. Fungerar felfritt.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Tack för input, ska absolut kolla upp Dovando. Har läst att Asus har dåligt stöd för USB modem men E3276 fanns med på listan bland modem i Sverige. Rent spontant har jag större förtroende för Asus som tillverkare än Dovando men behöver inte betyda att Asus är bättre i just detta tillfälle.
Tar gärna emot fler synpunkter
Någon som kopplat externa antenner till USB modem? Skillnad på hastighet med och utan?
För mig blev det bra mycket högre fart och framförallt stabilare hastighet när jag kopplade in mina 2 poynting riktantenner monterade på taket.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81