Permalänk
Medlem

windows 2000 i nutid?

1. Använd sökfunktionen
Jag har sökt på google

2. Beskriv ditt problem
Mitt problem är med windows 2000 jag fundereade på om det skulle gå och installera windows 2000 (eller 95 och 98) med någon av dom nyabyggde grafikkorten (typ gtx 980 eller 970. (jag vet redan att det funkar på min CPU men är inte säker om det går med GTX-980.

om dom är komplativa med varandra? Jag har en stationär dator just nu med GTX-560TI med funderade som en kul grej att kanske som sagt installera windows 2000 så får man riktigt 90 tals känsla igen:)

som sagt försökte googla på detta men.

ps. har en core I5-2500K och

BTW. har Phanteks Enthoo Pro Big Tower Svart

har förresten försökt ringa microsoft men var segt

Permalänk

Kolla på nvidias hemsida?

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem

Hur skulle Windows 2000 ge 90-talskänsla?

OnT: Kör det virtuellt istället.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lupino:

1. Använd sökfunktionen
Jag har sökt på google

2. Beskriv ditt problem
Mitt problem är med windows 2000 jag fundereade på om det skulle gå och installera windows 2000 (eller 95 och 98) med någon av dom nyabyggde grafikkorten (typ gtx 980 eller 970. (jag vet redan att det funkar på min CPU men är inte säker om det går med GTX-980.

om dom är komplativa med varandra? Jag har en stationär dator just nu med GTX-560TI med funderade som en kul grej att kanske som sagt installera windows 2000 så får man riktigt 90 tals känsla igen:)

Det finns massor med anledningar till att det inte kommer fungera bra.
32-bitars OS gör att du endast kan använda runt 3-3.5GB RAM. Du har inte tillgång till mer än DX9 för grafikkortet och drivrutiner behöver inte nödvändigtvis finnas.

Titta istället på någon form av XP 64-bitars om du vill ha lite nostalgi. Eller ännu bättre, en VM som du kör på din dator istället.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lupino:

1. Använd sökfunktionen
Jag har sökt på google

2. Beskriv ditt problem

Det finns nog inga drivrutiner för de grafikkorten som fungerar med så gamla OS. Det "fungerar" väl antagligen att köra (med någon grundläggande generell drivrutin) men du har ju absolut inget för att ha det där grafikkortet isf, snarast tvärt om.

I så fall är det mer praktiskt att köra Windows 2000 virtualiserat.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det finns massor med anledningar till att det inte kommer fungera bra.
32-bitars OS gör att du endast kan använda runt 3-3.5GB RAM. Du har inte tillgång till mer än DX9 för grafikkortet och drivrutiner behöver inte nödvändigtvis finnas.

Titta istället på någon form av XP 64-bitars om du vill ha lite nostalgi. Eller ännu bättre, en VM som du kör på din dator istället.

alltså jag vill inte ha XP det är riktigt frusstrande att använda tycker jag. har knappt levt med den förut. Min pappa hade XP dator i några år men det var allt och dom flästa spel kan ju klara av att använda 3-3.5 GB RAM minne?

Permalänk
Medlem

Tror inte moderna spel går installera under Win2000, inte direkt säker på det påståendet men det känns rimligt. Varför skulle någon villa använda ett så gammal operativsystem tillsammans med modern hårdvara till, vad jag förmodar, spel?

Finns säkert teman att installera ovanpå Windows 8 så menyer och liknande ser mer ut som win98/2000

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Fan vad söt förresten:)

men nu ska vi inte gå off-topic här. jag skulle ju såklart kunna köra med en virtuel version av windows 2000, men hela tanken var att jag ville test att köra windows 2000 från grunden. borde ju inte dra så mycket ram om man kör med en mindre skärm.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lupino:

alltså jag vill inte ha XP det är riktigt frusstrande att använda tycker jag. har knappt levt med den förut. Min pappa hade XP dator i några år men det var allt och dom flästa spel kan ju klara av att använda 3-3.5 GB RAM minne?

Vad spelen tar är inte det relevanta. Det kommer inte fungera ordentlig med modern hårdvara. .NET stöd som saknas, DX, drivrutiner etc.

Skrivet av Lupino:

http://images6.fanpop.com/image/photos/33500000/Cute-Dog-dogs...

Fan vad söt förresten:)

men nu ska vi inte gå off-topic här. jag skulle ju såklart kunna köra med en virtuel version av windows 2000, men hela tanken var att jag ville test att köra windows 2000 från grunden. borde ju inte dra så mycket ram om man kör med en mindre skärm.

RAM och skärmupplösning är inte relaterade i någon direkt utsträckning.

Off T: Man brukar få väldigt dålig respons när man postar grejer som den bilden du postade. Tar du inte svaren på allvar så kommer inte någon ta dig på allvar. Just saying, det är du som ville ha vår hjälp.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

jag har ju betalat (eller kommer betala) för systemet och det får ju faktiskt fungera

Permalänk
Rekordmedlem

Redan på den tiden man använda w2k så var det svårt att spela i det eftersom det hade en helt annan typ av drivrutiner än det som konsumentwin använde och det lär inte vara enklare att använda det idag, NT och w2k är nog de sämsta win du kan välj om du ska bygga en retrospelmaskin.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Redan på den tiden man använda w2k så var det svårt att spela i det eftersom det hade en helt annan typ av drivrutiner än det som konsumentwin använde och det lär inte vara enklare att använda det idag, NT och w2k är nog de sämsta win du kan välj om du ska bygga en retrospelmaskin.

Har installerat Windows 2000 på min retromaskin (Asus K7M, AMD Athlon Slot A, 3dfx Voodoo3) och det går utmärkt att spela. Även Voodoo2 kortet fungerar bra. Finns originaldrivrutiner från 3dfx och de fungerar hur bra som helst.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.