Permalänk

Kopiera CD till USB linux.

Hej, jag har en gammal skiva med en linux version som används för att kopiera hela hårddisken till en ny hårddisk.
Problemet är att jag behöver denna på usb då jag inte har någon cd läsare i min laptop. Det är inte intressant att köpa en läsare då jag aldrig använder den annars.
Så hur kopierar jag den och sparar som image eller iso också?

Mvh Sebastian

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymous:

Hej, jag har en gammal skiva med en linux version som används för att kopiera hela hårddisken till en ny hårddisk.
Problemet är att jag behöver denna på usb då jag inte har någon cd läsare i min laptop. Det är inte intressant att köpa en läsare då jag aldrig använder den annars.
Så hur kopierar jag den och sparar som image eller iso också?

Mvh Sebastian

kan du inte hitta samma linuxversion på nätet, ladda hem och sedan använda typ YUMI för att lägga ison på USB?

Permalänk
Skrivet av Northbane:

kan du inte hitta samma linuxversion på nätet, ladda hem och sedan använda typ YUMI för att lägga ison på USB?

Har försökt men sidan finns inte kvar. Det har inget namn utan det heter DC0412, efter en hdd crash försvann ison. Så har bara cdn kvar.

Permalänk

Du kan använda något som heter unetbootin http://unetbootin.sourceforge.net/

Då kan du föra över din linux image direkt till usb minnet.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Unetbootin är enkelt också

Är det CloneZilla du använder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anonymous:

Har försökt men sidan finns inte kvar. Det har inget namn utan det heter DC0412, efter en hdd crash försvann ison. Så har bara cdn kvar.

kan du inte ta skivan till nån som har en cd/dvd-läsare då och kopiera ner till usb-minne/hårddisk? Borde ju till och med att gå och göra på bibliotek eller dyl. förutsatt att de är utrustade med läsare förstås.

Permalänk

Precis skapa en img avbildning av skivan och sedan få över den till usb minnet.
Dock om systemet är gammalt skulle jag istället som ovan sa använda CloneZilla vilket gör jobbet och riktigt smidigt.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

sudo dd if=/path/to/cd of=/linux.iso

Ersätt if=/path/to/cd till dev-blocket, dvs /dev/xxx, där xxx är cd-blocket. Vilket block det är kan du se genom exempelvis lsblk.

Alternativt använda unetbootin eller linux live usb creator, jag rekommenderar dock inte unetbootin. Unetbootin fungerar väldigt sällan för mig då det skriver sektorerna på usb dåligt.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Annars om du monterar disken och tittar i textfilerna i rot mappen så kommer du nog hitta namnet på din distro. Efter det kan du ladda ner en uppdaterad version av den.

Permalänk
Skrivet av Northbane:

kan du inte ta skivan till nån som har en cd/dvd-läsare då och kopiera ner till usb-minne/hårddisk? Borde ju till och med att gå och göra på bibliotek eller dyl. förutsatt att de är utrustade med läsare förstås.

Har en dator men läsare men inte rätta programmen till att kopiera skivan, den datorn som jag behöver använda det på har inte cd.

Skrivet av razerrazer:

Du kan använda något som heter unetbootin http://unetbootin.sourceforge.net/

Då kan du föra över din linux image direkt till usb minnet.

Ska titta på det, men är det inte när du väl har en iso/image?

Skrivet av razerrazer:

Precis skapa en img avbildning av skivan och sedan få över den till usb minnet.
Dock om systemet är gammalt skulle jag istället som ovan sa använda CloneZilla vilket gör jobbet och riktigt smidigt.

Skrivet av oTiuZ:

sudo dd if=/path/to/cd of=/linux.iso

Ersätt if=/path/to/cd till dev-blocket, dvs /dev/xxx, där xxx är cd-blocket. Vilket block det är kan du se genom exempelvis lsblk.

Alternativt använda unetbootin eller linux live usb creator, jag rekommenderar dock inte unetbootin. Unetbootin fungerar väldigt sällan för mig då det skriver sektorerna på usb dåligt.

Låter intressant, ska testa och återkommer.

Skrivet av Rist:

Annars om du monterar disken och tittar i textfilerna i rot mappen så kommer du nog hitta namnet på din distro. Efter det kan du ladda ner en uppdaterad version av den.

Kollade precis, där finns ingen info fil.

Tack för svaren.
Tips på bra program som bränner iso/image mer än Unetbootin?