Permalänk
Medlem

Mozilla Firefox kraschar och fryser

Använder Mozilla Firefox och har den nyaste versionen men den antingen kraschar eller fryser flera gånger per dag med det rätt vanliga meddelandet "insticksmodulen adobe flash har kraschat" eller att ett otillåtet skript körs och hela Firefox fryser till is i uppemot en halvtimme - en timme innan det ger med sig. Då gäller det att vara snabb med att stänga ner nästan alla sidor annars kraschar den återigen. Detta sker främst när jag har flera flikar uppe och ofta på Facebook eller Youtube. Har googlat på olika lösningar, och många rekommendationer är att ta bort och installera Adobe flash player eller att installera om Firefox på nytt. Har testat med allt möjligt men samma problem uppstår gång på gång.

Någon som har en lösning? Tack!

Permalänk

Har exakt samma problem, dock löser det sig ganska lätt genom att öppna aktivitetshanteraren och stänga av flash där
Fortfarande väldigt frustrerande, hoppas dem löser detta problemet så snabbt som möjligt

Har inte själv testat att hitta någon lösning men jag har hört att det kan hjälpa att stänga av "hårdvaruacceleration"
Detta gör du genom att högerklicka på t.ex. ett Youtube klipp när du använder flash och sedan klicka på inställningar/settings
Där kan du bocka av "hårdvaruacceleration" (hardware acceleration)

Permalänk
Rekordmedlem

Flash är djävulens påfund !
Du kan prova att uppdatera grafikkortet och drivern eftersom det är det som brukar sköta om Flash.
Du kan även prova att stänga av hårdvaruacceleration.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Andersson:

Har exakt samma problem, dock löser det sig ganska lätt genom att öppna aktivitetshanteraren och stänga av flash där
Fortfarande väldigt frustrerande, hoppas dem löser detta problemet så snabbt som möjligt

Har inte själv testat att hitta någon lösning men jag har hört att det kan hjälpa att stänga av "hårdvaruacceleration"
Detta gör du genom att högerklicka på t.ex. ett Youtube klipp när du använder flash och sedan klicka på inställningar/settings
Där kan du bocka av "hårdvaruacceleration" (hardware acceleration)

Ska testa detta, tack! Hoppas också att det kommer en lösning. Riktigt störande med tanke på att Firefox är en underbar webbläsare.

Skrivet av mrqaffe:

Flash är djävulens påfund !
Du kan prova att uppdatera grafikkortet och drivern eftersom det är det som brukar sköta om Flash.
Du kan även prova att stänga av hårdvaruacceleration.

Flash är verkligen djävulens påfund, önskar att man slapp skiten. Har nyligen uppdaterat grafikkortet men dessvärre återstår problemet så jag tror helt enkelt att det är flash som är boven här.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DDD123:

Ska testa detta, tack! Hoppas också att det kommer en lösning. Riktigt störande med tanke på att Firefox är en underbar webbläsare.

Flash är verkligen djävulens påfund, önskar att man slapp skiten. Har nyligen uppdaterat grafikkortet men dessvärre återstår problemet så jag tror helt enkelt att det är flash som är boven här.

Jag har inte Flash installerat alls längre i FF, fler o fler använder html5 och det som kräver Fash kör jag i Chrome, jag vägrar installera Flash löst och förstöra webbläsarna och Chrome är ändå närmast oanvändbar om man vill ha många flikar så den passar bra till typ 10 flikar med "mediasiter"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har inte Flash installerat alls längre i FF, fler o fler använder html5 och det som kräver Fash kör jag i Chrome, jag vägrar installera Flash löst och förstöra webbläsarna och Chrome är ändå närmast oanvändbar om man vill ha många flikar så den passar bra till typ 10 flikar med "mediasiter"

Överväger tyvärr som dig att lämna Firefox om detta problem inte blir löst snart. Chrome är mycket bättre just nu.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DDD123:

Överväger tyvärr som dig att lämna Firefox om detta problem inte blir löst snart. Chrome är mycket bättre just nu.

Chrome är verkligen inte bättre, den är i det närmaste oanvändbar till normalt surfande speciellt med många flikar, FF har däremot en släkting som heter Pale Moon http://www.palemoon.org/ som har dumpat gamla funktioner och har 64bit, den kan du prova i stället om du inte vill använda flera webbläsare, själv har jag svårt att förstå varför man inte använder flera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Chrome är verkligen inte bättre, den är i det närmaste oanvändbar till normalt surfande speciellt med många flikar, FF har däremot en släkting som heter Pale Moon http://www.palemoon.org/ som har dumpat gamla funktioner och har 64bit, den kan du prova i stället om du inte vill använda flera webbläsare, själv har jag svårt att förstå varför man inte använder flera.

Jag använder egentligen flera webbläsare, men mest Firefox eftersom att det i mitt tycke är den bästa med sina plugins och hur man kan skräddarsy den efter sina egna behov, förutom just nu när det krånglar loss då. Har läst runt lite mer nu efter att jag postade mitt problem och förstått att det inte är endast jag som har detta problem så det verkar ju vara någon bugg med flash där. Chrome tycker jag är en bra webbläsarea och jag har kunnat ha fler flikar uppe samtidigt där än vad jag har kunnat ha på Firefox utan någon krasch. Gissar på att det också beror på vilka hemsidor man är inne på. Du kanske är inne på hemsidor som kräver mycket? I slutändan handlar det väl mest om preferenser, vissa föredrar Chrome och vissa föredrar Firefox mer.

Ska kika på den du nämner, tack!