"Cashbacker", hissa eller dissa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

"Cashbacker", hissa eller dissa?

Stötte just på en hemsida kallad "cashbacker", man ska få pengar tillbaks på diverse olika köp på nätet, men i mina ögon känns det nästan lite som nigeriska prinsar till släktingar som ska ge en miljoner mot bankuppgifter.
Har du någon erfarenhet med denna hemsida? Är det något man ska börja med eller inte?

https://www.cashbacker.se/

Mobilt: Acer Aspire TimelineX 5820TG (HD5650m, i5-450m 2.4GHz, 2*2GB 1066MHz)
Fatboy: i5 2500k 4,3GHz || Antec KÜHLER H₂O 620 || Corsair XMS3 Vengeance 2*4GB 1600MHz || ASUS EAH7950 Direct CUII || Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS || Corsair HX 750W || NZXT Phantom (vit) || ASUS P8Z68-V PRO || Corsair SSD Force Series 3 60 Gibibyte + Verbatim 128 Gibibyte + ett antal mekaniska totalt 5.75 Tibibyte ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av excepto:

Stötte just på en hemsida kallad "cashbacker", man ska få pengar tillbaks på diverse olika köp på nätet, men i mina ögon känns det nästan lite som nigeriska prinsar till släktingar som ska ge en miljoner mot bankuppgifter.
Har du någon erfarenhet med denna hemsida? Är det något man ska börja med eller inte?

Jadu. Scam eller inte. Det är frågan

Intel Core i7 6700K 4.0 GHz | be quiet! Pure Rock | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | XFX 550W Core Edition | MSI Radeon 280x Gaming | Fractal Design Arc Midi R2

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av excepto:

Hej,

Kul att du hittade till Cashbacker. Jag kan försäkra dig om att sidan är 100% tillförlitlig. Vi på Cashbacker försöker vara fullständigt transparenta med tjänsten och du är välkommen att läsa om hur det fungerar på frågor och svar https://www.cashbacker.se/faq

Angående bankuppgifter så samarbetar vi med en tredjepart som hanterar alla betalningar. Detta gör att Cashbacker inte lagrar någon data om dina bankuppgifter.

ps. Titta gärna in på Trustpilot och läs vad våra medlemmar skriver om oss: https://se.trustpilot.com/review/cashbacker.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östra Götaland
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av excepto:

om jag fattar det rätt ska du bara få pengar tillbaka "sådär"...
och om de låter "to god to be true" så är de ju oftast det med...

Skrivet av Bazisten:

Jadu. Scam eller inte. Det är frågan

jag hade inte tagit chansen

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 24"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av nordaldo:

Vi på Cashbacker försöker vara fullständigt transparenta

Cashbacker drivs av:
http://wanoma.se/

Jag gillar hur transparent sidan är, verkligen.

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Om det stämmer så får du procent på vad du handlar. Dom påstår att dom samarbetar med bl.a. CDON så dom borde kunna bekräfta här i forumet.
1,25% på hemelektronik hos CDON, det betyder inte i sig att detta är legit, men jag skulle inte kalla det för bra för att vara sant.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2005

Finns liknande sidor i Usa. Det är hälsosamt att vara lite skeptisk mot detta dock.

Och transparens är ett löjligt buzzword precis som grön. Meningen är väldigt urhålkad och ingen ställs tillsvars för att de (ut)nyttjar det.

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Trevligt att se att Dustin och CDON är med.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Sep 2013

Skulle vara intressant och se om de har avtal med butikerna direkt eller går genom ett affiliate företag. Affiliate företagen brukar aldrig tillåta cashback-sidor. Har de avtal med bolagen direkt, så är det nog inga problem att använda sidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linkan
Registrerad
Jun 2011

Ett tips om ni vill vara transaperta är att ha något mer än ett par mailadresser som kontaktinfo. En adress och ett telefonnummer är i mina ögon obligatoriskt.

Wanoma är enligt allabolag ett företag med noll anställda och noll löneutbetalningar men med en halv miljon i omsättning. Hänger inte riktigt med på hur det fungerar får medges.

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Mar 2015

Hej,

Jag tycker det är kul att det har skapats en liten debatt kring vår sajt Cashbacker.se och som delägare i Wanoma som driver och utvecklar sajten tänkte jag förklara lite hur det hela fungerar.

Vi samarbetar med en mängd olika nätbutiker via så kallade affiliatebolag. Det innebär att vi har våra avtal med butikerna via dessa företag. När vi förmedlar trafik till butikerna, dvs när våra medlemmar klickar sig till butikerna via vår sajt, som sedan resulterar i köp eller liknande (t ex en prenumeration på en tjänst) så får vi provision. På ungefär samma sätt funkar t ex olika prisjämförelsesajter, när du hittat butiken som säljer TV:n du vill köpa till ett vettigt pris och du sedan klickar dig till butiken via sidan som jämför priserna så får de provision på ditt köp. Skillnaden är att vi (Cashbacker.se) delar med oss av provisionen till dig som medlem medan andra sidor behåller allt själv.

Skrivet av MickeMM:

Affiliate företagen brukar aldrig tillåta cashback-sidor. Har de avtal med bolagen direkt, så är det nog inga problem att använda sidan.

Det är inte affiliateföretagen som avgör om de ska samarbeta med en sajt som vår utan det är upp till respektive butik och i de flesta fall så är det inga problem. Det finns en del butiker som inte samarbetar med Cashback-sajter, eller så kallad incitamentdriven marknadsföring, men det är faktiskt inte många.

Mvh,
Christoffer
Cashbacker.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
undar jordi
Registrerad
Okt 2014

Jag vet ingenting om utifall det är pålitligt eller ej, tycker dock att det är ganska mycket stavfel och konstiga formuleringar, oseriöst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

Verkar ju pålitligt att deras talesman på forumet (nordaldo) redan är avstängd

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,6 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Finns även någon sida som heter refunder, nån som provat den?

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund/Halmstad
Registrerad
Mar 2011

Om man kollar på trustpilot så verkar kommentarerna lite för positiva,

https://se.trustpilot.com/review/cashbacker.se

"The voice of insanity and reason"

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Bakgrund:

Finns även någon sida som heter refunder, nån som provat den?

De är ett Bonnier företag, så de är nog pålitliga. Kan inte tänka mig att de skulle "skitta" ner sitt namn..

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Pinkn00b:

Jag hade tagit de kommentarerna med en nypa salt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mars
Registrerad
Dec 2009

Trustpilot tillåter ej webbläsare utan javascript. Nej tack

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Pinkn00b:

Alldeles för många av dem kommentarerna är givna av folk med ett enda omdöme. Profiler skapade enbart för att få sidan att se bättre ut?

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,6 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Dec 2012

Och varför är denna cashbacker-representant avstängd? Mysko..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av Gojsenmojs:

Skickade och frågade swecklockers och så får vi vänta på svar.

Intel i7 4770 | GTX 980 stockkylare | Corsair Vengeance 1600MHz | Coolermaster 412S | Evga supernova G2 750w Guld | Nzxt H440 röd | MSI Gaming 5 | Logitech G502 | Benq XL2430T 144 Hz | Xtrify XG1-R | Flygprylar: Thrustmaster warthog | Saitek combat rudder pedals | Oculus rift CV1

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

Av 23 omdömen så har 11 av användarna endast ett omdöme, 6 användare har två omdömen.
Behöver jag nämna att samtliga är euforiska över hur fantastisk de tycker siten är?

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Xyborg:

Verkar ju pålitligt att deras talesman på forumet (nordaldo) redan är avstängd

Skrivet av Gojsenmojs:

Skrivet av Foxmaner:

Skickade och frågade swecklockers och så får vi vänta på svar.

Inget mysko, vi måste verifiera alla företagskonton.

Citat:

§ 10.2 Representanter från företag i IT-branschen har fritt tillträde till forumet, men måste kontakta oss för att registrera ett officiellt användarkonto. Representanter har tillåtelse att agera som vanliga medlemmar, svara på frågor och hjälpa till med ärenden. All slags reklam och marknadsföring är förbjuden.

/moderator

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Xyborg:

Alldeles för många av dem kommentarerna är givna av folk med ett enda omdöme. Profiler skapade enbart för att få sidan att se bättre ut?

Kollade upp några users, existerar inte i verkligheten.
Bara bluff och båg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av grazzt:

Kollade upp några users, existerar inte i verkligheten.
Bara bluff och båg.

Jag använder cashbacker och det funkar hur bra som helst. Man får pengar tillbaka på köp man gör på nätet. Pengarna kommer in på bankkontot även om det tar ett litet tag.

Att dom får lyriska kommentarer på trustpilot är nog för att det funkar. Att påstå att personerna som gett de omdömena skulle vara fejk är löjligt. Där är hur många personer som helst som har lämnat multipla omdömen om företag.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Stinan73:

Jag använder cashbacker och det funkar hur bra som helst. Man får pengar tillbaka på köp man gör på nätet. Pengarna kommer in på bankkontot även om det tar ett litet tag.

Att dom får lyriska kommentarer på trustpilot är nog för att det funkar. Att påstå att personerna som gett de omdömena skulle vara fejk är löjligt. Där är hur många personer som helst som har lämnat multipla omdömen om företag.

Men du gör ju samma sak nu med ett nytt konto, skapat igår
:/

Oseriöst som fan. Att ett nytt företag skulle ha så många lojala kunder som tom orkar skapa nya konton för att gå in och debattera i en ny tråd är ja..inte troligt alls.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Okt 2003

Refunder verkar seriösare om man nu är intresserad av detta. Cashbacker skulle jag nog hålla mig borta från. Företag utan telefonnummer...nej.

In Aere Aedificare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Aresz:

Men du gör ju samma sak nu med ett nytt konto, skapat igår
:/

Oseriöst som fan. Att ett nytt företag skulle ha så många lojala kunder som tom orkar skapa nya konton för att gå in och debattera i en ny tråd är ja..inte troligt alls.

Men man måste ge cred att det inte är det enda inlägget kontot har skrivit utan har också kommenterat en del annat

Intel i7 3770K @ 4.2GHz | 32GB RAM Corsair Vengance @ 1600MHz | EVGA Nvidia GTX 970 SC | EVGA Z75 SLI | EVGA 800W G2 Supernova | HyperX 512GB SSD X2 | Western Digital RED 2TB | NZXT H440 White | NZXT Grid+ Fan Controller

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Stinan73:

Mer eller mindre löjligt än att registrera ett nytt konto enbart för att skriva ovanstående kommentar?

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Maj 2003

Kill it with fire...
Stöt inte i någon av dom där sidorna med tång ens.

Define R4 | Asus Sabertooth z77 | 3570K ~ 4.2Ghz | EVGA 980 SC ACX 2.0 | Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz | Be Quiet: Pure Rock | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb