Kyla en båtmotor med en/flera radiatorer?

Permalänk
Medlem

Kyla en båtmotor med en/flera radiatorer?

Tjenare!

Jag rotade runt i förrådet och hittade en gammal bilradiator. Ca 95x40 cm, så ganska så stor. Med sommaren på väg vill jag och mina polare bygga ihop en liten gokart/lådbils-aktig sak, så vi funderade på en motor på typ 15-20hk, nog för att den ska gå som ett skållat troll. Tror ni det hade varit möjligt att kyla en sådan motor med en sådan radiator? Och hur skulle vi bäst höra systemet? Tack på förhand!

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Javisst går det men blir ju en ganska omständlig modifikation eftersom båtmotorn kommer få byggas om kraftigt, både för att fixa kylningen men också för att få den att fungera vettigt i en bil. Gör det lätt för er och skaffa en gammal tvåtakts 125cc eller 250cc luftkyld crossmotor så får ni både kraft och enkelhet.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Javisst går det men blir ju en ganska omständlig modifikation eftersom båtmotorn kommer få byggas om kraftigt, både för att fixa kylningen men också för att få den att fungera vettigt i en bil. Gör det lätt för er och skaffa en gammal tvåtakts 125cc eller 250cc luftkyld crossmotor så får ni både kraft och enkelhet.

Hur mycket ombyggnad snackar vi? Pump finns väl i motorn, eftersom den suger vanligtvis in havsvattnet, och det är en ingång + en utgång för vattnet, så jag fick för mig att det bara var att få på slangar på något vis.

Crossmotorer kanske är ett alternativ, men har man inte en växellåda där med? Då blir det ju lite extra att bygga på, med en extra pedal och en växelspak, men det är ju i och för sig ett projekt, att bygga det är ju 90% av det roliga, hehe.

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vation:

Hur mycket ombyggnad snackar vi? Pump finns väl i motorn, eftersom den suger vanligtvis in havsvattnet, och det är en ingång + en utgång för vattnet, så jag fick för mig att det bara var att få på slangar på något vis.

Crossmotorer kanske är ett alternativ, men har man inte en växellåda där med? Då blir det ju lite extra att bygga på, med en extra pedal och en växelspak, men det är ju i och för sig ett projekt, att bygga det är ju 90% av det roliga, hehe.

Som sagt, allt går men sånt här tenderar att alltid ta mer tid och ork än man tänkt sig från början! Optimistiskt sett är det så klart "bara" att montera slangar, en ackumulatortank och kylaren

Ett större problem är ju antagligen placeringen av motorn. Den går ju inte att lägga ner, den behöver stå upp vilket kommer ge en väldigt konstig tyngdpunkt, kommer gissningsvis att bli vingligt i svängarna. Dessutom är det antagligen så att kopplingen mellan propeller och motor bara är en vanlig konkoppling, dvs. motorn är bara in- eller urkopplad, det finns ingen utväxling vilket inte lämpar sig speciellt bra för ett fordon som ska gå på vägen.

Även fast det blir mer pedaler och spakar för en motor med manuell växellåda tror jag trots allt att det lämpar sig bättre. Eller så skaffar ni en motor utan växellåda och en momentomvandlare.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vation:

Hur mycket ombyggnad snackar vi? Pump finns väl i motorn, eftersom den suger vanligtvis in havsvattnet, och det är en ingång + en utgång för vattnet, så jag fick för mig att det bara var att få på slangar på något vis.

Crossmotorer kanske är ett alternativ, men har man inte en växellåda där med? Då blir det ju lite extra att bygga på, med en extra pedal och en växelspak, men det är ju i och för sig ett projekt, att bygga det är ju 90% av det roliga, hehe.

Ja du kommer ju inte att få en båtmotor att fungera alls PGA avsaknad av växellåda. Hur tänkte du där när du slår på drevet på båtmotorn med drivlina direkt till hjulen? Kommer ta tvärnit.

En MC motor är att föredra då du har allt du behöver inkl koppling och växellåda samt utgående axel sitter rätt med framdrev. Radiator tar ni från donatormotorcykeln och är anpassad för att kyla motorn.

Alternativt om ni vill ha växellöst är att använda motorsåg som har slungkoppling.

Permalänk
Medlem

Osäker på ifall en ensam radiator skulle klara att kyla en båtmotor. Med tanke på att den har ett konstant intag av kallvatten som en bra sommar kanske är 23-25 grader varmt. Du skulle nog få ha en kraftig fläkt beroende på storleken på radiatoren. Men det är lekmanna åsikten, har inget att basera det på förutom många år med båt.

Jag hade hittat en gammal crossmotor, ett vajersystem för växellådan kan man hitta rätt bra ritningar på. Sedan tror jag att en växellåda är ett absolut måste eftersom du kommer ha en ganska tråkig utväxling från båtmotorn, med trög start och låg toppfart.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

En tanke är också att en båtmotor har dessutom "fel" i motorstyrningen för detta syfte då de alltid måste jobba som i uppförsbacke i vattnet så öppningstider på ventiler och tändning är optimerade för just det vilket jag kan gissa inte direkt ger en ultimat motorgång för en go-cart.

Volvos B23 motorer fanns ju i båtutförande och de hade andra kam-axlar av just detta syfte exempelvis.

Och bara att tänka tanken att få till drivning ger mig huvudvärk...

Tror som nån skrev att en 2-takts 250 cc crossmotor hade varit ultimat då dels 2-takt är enkel i sin konstruktion, kedjedriften finns redan och är anpassad för typ den vikten ni kommer ha.

Har kört go-cart med motorsågsmotor och det funkar ju på en liten go-cartbana men inget man direkt lägger feta ställ på grusväg med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle satsat på en 4-takts motor jag faktiskt.
För ska ni montera en 2-taktare måste nu kunna bygga avgassystemet rätt annars kommer den gå som ett arsle
Och det är en del jobb och uträkningar att bygga ett avstämt system till just "den" motor som ni eventuellt hittar.

Så en 4-taktare skulle jag satt dit i alla fall!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska du bygga en gocart med båtmotor är kylningen ditt minsta problem...

Som andra skriver här uppe, satsa på mcmotor (med tanke på hur jag uppfattar kunskapsnivån kanske en mopedmotor är lämpligare)...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Tänk på att en crossmotor har duktigt med effekt, det kan utan vidare bli en dödsmaskin

Min gamla tvåtakt 250 spann bra med bakhjulet på grus även i hundra blås...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Föredetting

En 250cc 2t från en tävlingsmaskin såsom en cross kommer vara alldeles för sjukt mycket mos. En gammal 80cc-spis från någon valfri cross borde ge runt 15-20hk.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Entusiast

Borde väl finnas oändligt många sönderkörda mopeder som man kan slakta. 50 cc räcker ju gott och väl för att driva runt en första gocart utan att leda till ond bråd död. Sen är det ju relativt enkelt att uppgradera till större motorer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Crossmotor som flera har skrivit är nog bra alternativ.
En alternativ ide är att ta motor från en scooter och då kunna använda sig av variatordrivningen också.
Får man till ett lyckat bygge blir troligtvis en crossmotor häftigare. Men en scootermotor med variatordrift kanske är enklare att få till. Kommer innebära att ni kan köra utan att använda koppling och växlar.
50cc moped scooter är klart vanligast och troligen det som blir billigast och enklast att hitta delar till. Men det finns mc scootrar på 100-300cc som nog skulle kunna vara lämpliga till ett sånt här projekt.