Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Spekulationer kring mängd vram i framtida generationer.

Permalänk

Spekulationer kring mängd vram i framtida generationer.

http://blenchmark.com/gpu-benchmarks

Jag har ett 580 med 3GB vram som på gott och ont tyvärr är ett av marknadens bästa kort vad gäller rendering. Mängden minne flaskhalsar dock ibland. Jag testade lite snabbt och när jag testar ett scenario där jag fläskar på lite fylls 12GB vram upp rätt snabbt, så mer hada varit önskvärt. 9 serien presterar bra i övrigt, med låg strömförbrukning och ljudnivå vilket attraherar mig. Tyvärr är 980M i mitt fall betydligt mycket bättre än 980 då den förstnämnda finns med 8GB vram men den finns bara till bärbara datorer.

Jag står nu inför valet att uppgradera eller vänta.
Ett 980 har marginellt bättre prestanda än 580 och 4GB vram istället för 3GB.
Ett 980Ti eller Titan X har också de bara lite bättre prestanda men betydligt bättre ställt med vram. Dock känns det surt att betala 10kkr för att få mer vram utan någon särskild prestandaökning.

Detta leder oss till det som kan fälla en avgörande roll i mitt beslut: Mängden Vram i Pascal
Om den kommer med stacked vram med betydligt högre hastighet är min teori att spel lär kräva mindre total mängd då det vram som finns kan utnyttjas bättre. Resurser kan flyttas in och ut dynamiskt istället för att man försöker ladda en större mängd som blir mer statisk för att inte fylla ut bandbredden. Lägg till detta att dessa minnen lär vara dyrare än konventionell vram till en början och att tillverkarna då blir återhållsamma med mängden och det lär innebära att mängden vram inte lär öka till nästa generation, om något kanske minska lite.

Vad tror ni om ovanstående teori?

Permalänk
Hjälpsam

Som du skriver.
Mycket talar för att stackade minnen blir dyrare till en början, samtidigt tror jag inte att Nvidia (eller AMD) tänker minska mängden, det vore tokigt.
Så jag röstar för alternativ 2.
Dock tror jag att mellanklasskorten kommer att öka från 2 GiB till 4 GiB, men de kommer inte att köra stackade minnen, utan GDDR5.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Som du skriver.
Mycket talar för att stackade minnen blir dyrare till en början, samtidigt tror jag inte att Nvidia (eller AMD) tänker minska mängden, det vore tokigt.
Så jag röstar för alternativ 2.
Dock tror jag att mellanklasskorten kommer att öka från 2 GiB till 4 GiB, men de kommer inte att köra stackade minnen, utan GDDR5.

Röstade med 2, verkar logiskt som du skrev.

Permalänk
Medlem

4gb kommer vara "standard" i åtminstone 2 år till och krypa alltmer neråt, skulle jag tippa. Fräsigare varianter kommer köra 6-8gb GDDR5 eller 4gb HBM. 8gb+ HBM tror jag dröjer minst en generation... Om inte top varianten av Fury kommer kosta typ 20,000kr, heh. 12gb är bara löjligt om man inte har nåt speciellt behov av det. Visst drar det ifrån exponentiellt när man kör i 4K/128xFSAA/Superultramegatextures eller vad man nu kör men i normal användning räcker tom 2gb för de flesta av dagens spel, vilket inte är så konstigt eftersom dom började göras 3-4 år sen. Jag väntar mig inte att 4K kommer vara standard ett par år från nu, kommer säkert vara 1440p som är majoritet (upp från 1080p).

Permalänk

Jag skulle tro att det är svårt att få en ny arkitektur att spela bra med både HBA och konventionellt minne. Det lär i så fall vara delar av de kretsarna anpassade för hög bandbred som blir helt onödiga när de körs med konventionellt vram.

Jag håller med om att det lär finnas lägre segment med konventionellt vram, men att de då inte delar så mycket likheter med den nya arkitekturen utan snarare är baserade på Maxwell och återanvänder gamla kärnor.

Jag är något besviken på att Titan X tar 63 sekunder på sig att rendera något som tar 65 sek på ett GTX580 och att det inte finns någon uppgraderingsväg som verkar vettig.

Permalänk
Hjälpsam

Lite av allmänt intresse, vilket program renderar du på?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Just nu främst cycles. Jag överväger att gå över till Octane pga stöd för OpenCL. I vissa fall är man dock begränsad till att använda renderingsmotorer som måste köras på CPUer, men då får man räkna med att betala för att hyra en renderfarm eller låna klientens kluster.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lord_moggo:

Just nu främst cycles. Jag överväger att gå över till Octane pga stöd för OpenCl. I vissa fall är man dock begränsad till att använda renderingsmotorer som msåte kröas på CPUer, men då får man räkna med att betala för att hyra en renderfarm eller låna klientens kluster.

Tack!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

http://wccftech.com/nvidia-pascal-gpu-gtc-2015/

Citat:

They also mentioned Pascal having 2.7 times more memory available which points out to 32 GB VRAM to users with higher demand.

Ovanstående bör kanske tas med en nypa salt och är helt overifierade uppgifter, men det låter helt klart intressant. En grej som pekar på ökad mängd vram med HBA, till skillnad från bandbredd och pris, är att de kommer att ta mindre fysisk plats vilket möjliggör lättare placering av mycket vram på kortet.

Permalänk
Medlem

Känns väldigt möjligt att man behåller samma mängd minne men ökar komprimeringsgraden med nästa generation, vilket ger mer plats för texturer, mesh osv. För de flesta spel är 4GB helt tillräckligt.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

http://wccftech.com/nvidia-pascal-gpu-gtc-2015/
Ovanstående bör kanske tas med en nypa salt och är helt overifierade uppgifter, men det låter helt klart intressant. En grej som pekar på ökad mängd vram med HBA, till skillnad från bandbredd och pris, är att de kommer att ta mindre fysisk plats vilket möjliggör lättare placering av mycket vram på kortet.

Det har ju vart trångt runt GPU:n rätt länge nu, så det skulle inte förvåna mig alls om de drar på med 32GB minne, åtminstone på Quadrokort och ev. Titan-uppföljare när de nu får möjlighet till det.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

Vram är en betydande siffra då det ofta är den första och ibland enda egenskapen som listas mot majoriteten av köparna så även om det inte skulle spela någon roll prestandamässigt tror jag inte att Nvidia skulle vilja ha för låg siffra ur ren marknadsföringssynpunkt. Jag har en misstanke av att det är en långsiktig strategi från deras sida att tex inte sätta mer än 4GB vram på 980 som ändå får ses som ett rätt high end kort, detta för att nästa generation inte ska få "lägre siffror" för majoriteten av köparna.

290X kom med 4GB minne och varianter med 8GB släpptes också. 390X lär enligt rykten komma med 8GB, men tyvärr tror jag inte att man kan förvänta sig att någon släpper en 16GB version då marknaden för det är så liten. Frågan är om ett 390X med 8GB räcker för att sätta press på Nvidia till att öka mängden vram. Jag hade hoppats att AMD skulle släppt något med 6GB, för då hade 12GB-varianter av den inte varit helt orimligt.