Spekulationer kring mängd vram i framtida generationer.
http://blenchmark.com/gpu-benchmarks
Jag har ett 580 med 3GB vram som på gott och ont tyvärr är ett av marknadens bästa kort vad gäller rendering. Mängden minne flaskhalsar dock ibland. Jag testade lite snabbt och när jag testar ett scenario där jag fläskar på lite fylls 12GB vram upp rätt snabbt, så mer hada varit önskvärt. 9 serien presterar bra i övrigt, med låg strömförbrukning och ljudnivå vilket attraherar mig. Tyvärr är 980M i mitt fall betydligt mycket bättre än 980 då den förstnämnda finns med 8GB vram men den finns bara till bärbara datorer.
Jag står nu inför valet att uppgradera eller vänta.
Ett 980 har marginellt bättre prestanda än 580 och 4GB vram istället för 3GB.
Ett 980Ti eller Titan X har också de bara lite bättre prestanda men betydligt bättre ställt med vram. Dock känns det surt att betala 10kkr för att få mer vram utan någon särskild prestandaökning.
Detta leder oss till det som kan fälla en avgörande roll i mitt beslut: Mängden Vram i Pascal
Om den kommer med stacked vram med betydligt högre hastighet är min teori att spel lär kräva mindre total mängd då det vram som finns kan utnyttjas bättre. Resurser kan flyttas in och ut dynamiskt istället för att man försöker ladda en större mängd som blir mer statisk för att inte fylla ut bandbredden. Lägg till detta att dessa minnen lär vara dyrare än konventionell vram till en början och att tillverkarna då blir återhållsamma med mängden och det lär innebära att mängden vram inte lär öka till nästa generation, om något kanske minska lite.
Vad tror ni om ovanstående teori?