Permalänk
Medlem

Nätverkskabel fungerar ej i WAN

Hallå där.
Har nu ett problem, har en nätverkskabel från Biltema, CAT6 FTP med rött huvud.
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Na...

Stoppar jag i den i WAN-porten på mitt Zyxel P2812HNU-f1-VT så fungerar den inte, det var krångel att få den att ansluta mot WAN från första början till slut så fungerade det. Dock nu 2 dagar senare så slutade den ansluta igen. Direkt jag byter kabel så fungerar det direkt.

Men en sak jag tycker är konstigt om det nu vore nå fel på kabeln - direkt jag kör den från fiberjacket till datorn så ansluter den perfekt varje gång. Men så fort jag ska använda den från fiberjacket till WAN på routern så ja, då börjar inte WAN lysa överhuvudtaget. Det är som att den inte känner av att den sitter i.

Då är frågan - är kabeln trasig? Eller vad kan felet vara? Tänkte om jag skulle reklamera den eller om det helt enkelt är att köpa en ny. Den är 20 meter lång och behöver en såpass lång för att dra kabeln snyggt och osynligt.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Avstängd

kan vara knas med tåtarna. Reklamera

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Rekordmedlem

Röda kontakter brukar ofta användas på korsade kablar även om det inte är någon fastställd standard så kolla att du har en rak och inte en korsad kabel.
Är den korsad är den ju hel men du har köpt fel, är den rak men inte fungerar så ska du reklamera den.
Att den fungerar i datorn tyder nästan på att det är en korsad kabel men att datorn har Auto mdi-x aktivt men wanporten på routern inte har det aktivt, för du har väl verkligen inget modem om du har fiber för det låter väldigt underligt i så fall.
https://en.wikipedia.org/wiki/Medium-dependent_interface

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara att den är skärmad som är problemet?
Olika 0-punkter?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xfade:

Kan det inte vara att den är skärmad som är problemet?
Olika 0-punkter?

Jo det kan ge problem, det är allt eller inget och blandar man skärmat med oskärmat kan det skapa problem det också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hallå där.
Har nu ett problem, har en nätverkskabel från Biltema, CAT6 FTP med rött huvud.
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Na...

Stoppar jag i den i WAN-porten på mitt Zyxel P2812HNU-f1-VT så fungerar den inte, det var krångel att få den att ansluta mot WAN från första början till slut så fungerade det. Dock nu 2 dagar senare så slutade den ansluta igen. Direkt jag byter kabel så fungerar det direkt.

Men en sak jag tycker är konstigt om det nu vore nå fel på kabeln - direkt jag kör den från fiberjacket till datorn så ansluter den perfekt varje gång. Men så fort jag ska använda den från fiberjacket till WAN på routern så ja, då börjar inte WAN lysa överhuvudtaget. Det är som att den inte känner av att den sitter i.

Då är frågan - är kabeln trasig? Eller vad kan felet vara? Tänkte om jag skulle reklamera den eller om det helt enkelt är att köpa en ny. Den är 20 meter lång och behöver en såpass lång för att dra kabeln snyggt och osynligt.

Varför en ny tråd om samma problem? Det här har ju varit uppe för ett par dagar sedan.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Trots tidigare tillsägelser fortsätter du att ignorera §3.3 vilket tyvärr tvingar mig att låsa dina trådar.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...