Permalänk

Köpa ny mus, vad rekommenderar ni?

Tjena!

Då min Steelseries Ikari har börjat att dubbelklicka på vänsterknappen så tänkte jag ta och köpa en ny mus imorn. Är inställd på att skaffa en Qpad 5k då den, av det som jag har hittat, är mest lik Ikarin. Men tänkte att jag ändå kollar med er på Sweclockers ifall det finns någon liknande mus med laser som ni tycker är bättre och mer lik Ikarin, tänker då 5k är lite större än Ikari. Är inte intresserade av att skaffa mig en symmetrisk mus som tex Steelseries Kinzu.

//GreatLinkan

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreatLinkan:

Tjena!

Då min Steelseries Ikari har börjat att dubbelklicka på vänsterknappen så tänkte jag ta och köpa en ny mus imorn. Är inställd på att skaffa en Qpad 5k då den, av det som jag har hittat, är mest lik Ikarin. Men tänkte att jag ändå kollar med er på Sweclockers ifall det finns någon liknande mus med laser som ni tycker är bättre och mer lik Ikarin, tänker då 5k är lite större än Ikari. Är inte intresserade av att skaffa mig en symmetrisk mus som tex Steelseries Kinzu.

//GreatLinkan

Ikari var bra skit, köpte sen en steelseries rival - den var bara skit, iaf i jämförelse med ikarin imo

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av stimpen:

Ikari var bra skit, köpte sen en steelseries rival - den var bara skit, iaf i jämförelse med ikarin imo

Ikari är riktigt bra. Synd att den inte säljs längre, hade blivit en ny sådan då!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11

Permalänk
Medlem

Logitech G502 kanske kunde vara något. Har den kanske bästa sensorn på marknaden och är en lite större osymmetrisk mus.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

@JesperT:
Gillar man större möss så kan jag absolut inte rekommendera G502, för min del känns den lika liten som steelseries mössen! (äger både den, kana och rival)

Själv köpte jag en begagnad 510 och kunde inte vara mer nöjd Qpad 5K/8K är väl den musen som även för mig ligger etta på kölistan om jag skulle behöva en ny!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI 990fxa-gd80 ,16 GB ram, AMD FX 8350, MSI GTX 1070 ,Creative X-fi Fatality edit , Fractal R5

Permalänk
Medlem

Tänk dock på att laser knappast är något att eftersträva när det gäller möss, optiska har generellt betydligt bättre sensorer. Ska du inte spela så är det väl sak samma dock.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Det vart en 5k. Tack för era tips till er som har skrivit i tråden!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Tänk dock på att laser knappast är något att eftersträva när det gäller möss, optiska har generellt betydligt bättre sensorer. Ska du inte spela så är det väl sak samma dock.

Rätt roligt att du skriver det, jag har alltid haft optiska möss, skaffade en lasermus, efter en vecka sålde jag den!

Jag vet inte om det är en vanesak att komma in i lasermöss.

Finns det några tester att optiska möss har betydligt bättre sensorer vid spel?

Själv sitter jag med 4st MX518 (2st nya i reserv )

Men skulle vilja ha lite mer dpi

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Rätt roligt att du skriver det, jag har alltid haft optiska möss, skaffade en lasermus, efter en vecka sålde jag den!

Jag vet inte om det är en vanesak att komma in i lasermöss.

Finns det några tester att optiska möss har betydligt bättre sensorer vid spel?

Själv sitter jag med 4st MX518 (2st nya i reserv )

Men skulle vilja ha lite mer dpi

Som jag har fattat det som så är den optiska sensorn bättre ifall man lirar mycket fps då den ska ha snabbare sensitivity medans laser är lite segare och är bättre för RTS och liknande. Qpad 8k har upp till 8000 dpi om det låter intressant, om man nu behöver det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Tänk dock på att laser knappast är något att eftersträva när det gäller möss, optiska har generellt betydligt bättre sensorer. Ska du inte spela så är det väl sak samma dock.

Skrivet av skog1s:

Rätt roligt att du skriver det, jag har alltid haft optiska möss, skaffade en lasermus, efter en vecka sålde jag den!

Jag vet inte om det är en vanesak att komma in i lasermöss.

Finns det några tester att optiska möss har betydligt bättre sensorer vid spel?

Själv sitter jag med 4st MX518 (2st nya i reserv )

Men skulle vilja ha lite mer dpi

Hmm jag är tvärtom, ikarin är lasermus, köpte en rival som är optisk men tycker den e kass.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Hmm jag är tvärtom, ikarin är lasermus, köpte en rival som är optisk men tycker den e kass.

Jo visst, men som jag skrev: Jag vet inte om det är en vanesak att komma in i lasermus (eller för din del optisk mus)

Och jag tror att det ligger mycket i det.

Det är nog bara en inlärningströskel som ska uppnås.

Från våras båda sidor.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Rätt roligt att du skriver det, jag har alltid haft optiska möss, skaffade en lasermus, efter en vecka sålde jag den!

Jag vet inte om det är en vanesak att komma in i lasermöss.

Finns det några tester att optiska möss har betydligt bättre sensorer vid spel?

Själv sitter jag med 4st MX518 (2st nya i reserv )

Men skulle vilja ha lite mer dpi

Lasermöss har generellt mer störningar i sensorn, ofta lite felaktigt kallat acceleration.
Rör du musen samma sträcka så kommer pekaren/siktet inte att röra sig lika långt, utan variera lite slumpmässigt beroende på hur snabbt du rör musen. Har läst att det kan röra sig om fel på upp till ca 5%.
Små sådana fel finns i alla sensorer i någon utsträckning, men de är generellt betydligt större för lasersensorer.
(bör inte förväxlas med kontrollerad musacceleration via mjukvara som tvärtom kan vara till hjälp)

Förutom detta finns en mängd andra aspekter av sensorer att tänka på tex som malfunction speed (högsta hastighet du kan röra musen innan den börjar få rejält dålig avläsning), perfect control speed (högsta hastighet man kan röra musen innan prestandan börjar minska), jitter (= typ ryckighet i avläsningen), angle snapping (= musen försöker jämna ut rörelser) och mycket annat.

En sak man bör tänka på är att antalet DPI/CPI en mus har är fullständigt betydelselöst, så länge som den har säg över 2000, vilket antagligen alla möss idag har. Att höja DPI:n på sin mus har egentligen bara samma effekt som att höja sensitivity på musen. Det kan man göra i spelen eller i musens mjukvara istället.
Dessutom fungerar sensorerna på väldigt många möss sämre när de körs med högre DPI. De flesta pro spelare kör på DPI nivåer som 400, 800, 1600. Mer gör ingen som helst skillnad annat än att buggar i musen riskerar att triggas.

Det finns förresten ett riktigt nördforum just vad gäller möss och deras sensorer :
http://www.overclock.net/f/375/mice
Här diskuteras sensorer och möss in i minsta lilla tekniska detalj.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Roccat Kone Pure är ett bra alternativ om man gillar claw-grip. Övergav en betydligt dyrare Corsair M95 för den förstnämnda.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

ersatte min gamla deathadder med en qpad 5k, och är riktigt nöjd med det.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Innan jag köpte 5k så hade man tankarna på Func MS-3. Av nyfikenhet till er som äger/har prövat den, hur är den? Har läst runt lite om att den ska vara lite strulig och så, vilket gjorde att jag valde bort den. Dock ser den skönare ut än 5k.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U14S | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | ASUS PCE-AX3000 | Fractal Design North | Corsair Vengeance 2x8GB DDR4@3000 Mhz | MSI GTX 1070 Gaming X 8GB | Fractal Design Newton R2 650W | Kingston A2000 1TB | Seagate Barracuda 1TB | Windows 11

Permalänk
Medlem

Zowie är enligt mig det absolut bästa märket. Sen modell tycker jag ec1-a eller za11 beroende på preferens!