Överblickande/grund, vad är programmering?

Permalänk

Överblickande/grund, vad är programmering?

Hej

Självklart vet jag ju vad programmering är. Och jag har även programmerat en del. Men jag skulle vilja få en stor överblick över vad det egentligen är. Allt från dess historia, de olika språken, ja allting

Något som vet en bra hemsida för det här?
Just nu känner jag att det är lite som avancerad matte. Man kan lösa uppgifterna. Men man vet egentligen inte vad man håller på med

Någon som känner till någon sida som överblickar fint och kanske rentav har lite olika kurser och utbud, förklaringar för en som vill bli en seriöst skicklig programmerare?

Tips hade uppskattats!
Mvh

Visa signatur

Asus P55 EVO,Corsiar TX 650w PSU, 8 GB Corsiar xms3 1600 Mhz, i5 750 @ 3.2 Ghz, Geforce GTX 570, cooler master elite.

Permalänk
Hedersmedlem

Menar du att du saknar en förståelse för hur det faktiskt påverkar något i datorn, alltså en djupare nivå för vad koden faktiskt gör?

Det känns som du är ute efter allt som har med programmering att göra. Ja, det finns nog inte en exakt hemsida för det. Du får nog leta reda på lite exaktare frågor, lite som du ställt här, och söka baserat på det.

Vill du bli en skicklig programmerare? Utmana dig själv och koda koda koda koda koda koda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibson700:

Hej

Självklart vet jag ju vad programmering är. Och jag har även programmerat en del. Men jag skulle vilja få en stor överblick över vad det egentligen är. Allt från dess historia, de olika språken, ja allting

Något som vet en bra hemsida för det här?
Just nu känner jag att det är lite som avancerad matte. Man kan lösa uppgifterna. Men man vet egentligen inte vad man håller på med

Någon som känner till någon sida som överblickar fint och kanske rentav har lite olika kurser och utbud, förklaringar för en som vill bli en seriöst skicklig programmerare?

Tips hade uppskattats!
Mvh

När någon skriver en rätt så allmän fråga finns det alltid utrymme för tolkning. Jag tolkar det som att det första du kan göra är att läsa igenom det som står om programmering på wikipedia. Det börjar ju lite enkelt men sedan kommer det in på mera detaljer historia etc.

Om du sedan vill ha en riktigt rejäl genomgång av saker och ting så finns det många universitet som har kurser som man kan delta i online gratis som till exempel denna:
https://www.edx.org/course/introduction-computer-science-mitx...

Om det du egentligen vill är att bara förstå hur det funkar med processor, minne, io och så vidare kanske det är bra att läsa en bok eller läsa på online i något språk som är nära hårdvaran som till exempel assembler eller c. För att förstå väl vad som händer i processorn etc så kanske det passar allra bäst med assembler. Du behöver ju inte hålla på i evigheter och bli expert utan du kan ju börja lite och göra något litet program och experimentera för att känna på det.

Om detta är ett exakt svar på den fråga du egentligen ville ha svar på, det vet jag inte. Specificera gärna vad det är du söker lite mer exakt.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Här har du googles egna tips på att bli en bra programmerare:

https://www.google.com/about/careers/students/guide-to-techni...