Proftpd - Aktiv vs . passiv

Permalänk
Medlem

Proftpd - Aktiv vs . passiv

Tjing!

Det är nämligen så att jag har lite problem med Proftpd.

Den körs på en Ubuntuburk i garderoben. Har fungerat klanderfritt, då jag enbart haft den för mig själv, men nu då jag skulle låta en polare ansluta så blev det genast tjall med "passive mode". Jag öppnade då portarna 49152 - 65534 på min pfSense-brandvägg, samt i proftpd.conf.
Min polare kom då genast in på servern, men nu kommer _jag_ inte in på den istället.

Vad bör jag göra för att klienter lokalt och utifrån ska komma in? Är det servern eller klienten som ska confas?

Vi båda använder oss utav Filezilla.

Peace.

Visa signatur

Sorcere of Pan Tang

Permalänk
Medlem

Om jag bockar för dessa inställningar så funkar det för mig lokalt, alltså jag som är på samma switch och subnet kommer in utan problem:

#PassivePorts 49152 65534
#MasqueradeAddress minhost.org

Om jag bockar av dem så blir problemet som jag beskrev ovan, jag kommer inte in, men folk utifrån kan ansluta.

Visa signatur

Sorcere of Pan Tang

Permalänk
Medlem
Skrivet av dev3n:

Om jag bockar för dessa inställningar så funkar det för mig lokalt, alltså jag som är på samma switch och subnet kommer in utan problem:

#PassivePorts 49152 65534
#MasqueradeAddress minhost.org

Om jag bockar av dem så blir problemet som jag beskrev ovan, jag kommer inte in, men folk utifrån kan ansluta.

Har du själv ändrat från active till passive mode när du ansluter till din FTP när du aktiverat ovanstående inställningar?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Har du själv ändrat från active till passive mode när du ansluter till din FTP när du aktiverat ovanstående inställningar?

I klienten tänker du? Nej, ändrade ingenting. Dock så löste jag problemet genom att Bocka igen #MasqueradeAddress minhost.org
Så nu tar sig både lokala och externa användare in på FTPn.

Visa signatur

Sorcere of Pan Tang