Roliga saker vi har hört från okunniga om teknik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@Paddanx: hur funkar det med dom sladdvindor som finns, inte ofta man drar ut hela kabeln ?
http://media.conrad.com/medias/global/ce/7000_7999/7800/7800/7806/611812_LB_00_FB.EPS_250.jpg

De brukar ha en min/max belastning. Typ en max effekt fult utdragen och en när den inte är det (räknat då på fullt ihoprullad). Enklare vita vindor har 1500W hoprullad och 2200W utdragen, tex. Sätter du 50W last på dem så spelar det ju så klart inte mycket roll, men vid 1000W+ så blir det skillnad och även ytterst lite $ på elräkningen.

Man kan också överdimensionera dem till galenskap och sätta värsta fall scenariot som "enda" effekten, vilket egentligen innebär att den tål mer när den är utdragen än sin märkta effekt, rent tekniskt sett, men de har ändå satt gränsen där de har. De skapar ändå magnetfält dock, de tål bara extra värme/effekten som förloras.

Men du bör i alla sådana vindor, inkl dammsugaren, kabelvindor osv dra ut hela sladden när du använder dem för att slippa magnetfältet och extra slöseri på energi.

Permalänk
Hedersmedlem

*Vänligen återgå till topic, ordklyveri undanbedes.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PMJ:

Installerade Windows 10 Tech Preview åt exets grabb så han skulle få en fungerande dator så länge, när han hade mött en kompis så upplös hans vän om att när man kör Windows 10 så kommer processorn att brinna upp, haha undrar om folk bara drar ut dessa ideer ur rumpan eller vart de får allt ifrån vettegudarna

Antar detta är yngre personer (barn alltså), dom kan kläcka ur sig mycket roligheter.

Hör dom i skolan att vist märke är dåligt är det deras åsikt själva sen

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Trodde PS3 hade oändligt gratis internet och inte behövde någon annan anslutning för att kuna gå online
Nästa är inte datorrelaterad men lite teknik ändå. En kille i skolan gick fram till en moppe, vred på gasen och kommenterade: Vilken tung växel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

En granne ville ha hjälp med sin TV förra sommaren, det fungerade inte och det var fotbolls-vm så det var bråttom. Då hade han kopplat antennkabeln mellan digitalboxen och TVn

RF-modulator var ju inte så ovanligt på digitalboxar förut i varje fall.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

RF-modulator var ju inte så ovanligt på digitalboxar förut i varje fall.

Om det var otydligt så hade han alltså ingen kabel alls i vägguttaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Antar detta är yngre personer (barn alltså), dom kan kläcka ur sig mycket roligheter.

Hör dom i skolan att vist märke är dåligt är det deras åsikt själva sen

Hade det varit klasskompisar hade jag förstått, "kompisen" är en vän till familjen och är runt 45 och har väl en viss datorkunskap därför man lyfte en gång extra på ögonbrynet när man hörde det.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

ja vet inte om denna varit uppe men vad i hela friden dillar dom om ?
http://www.audioquest.com/ethernet/diamond
All audio cables are directional. The correct direction is determined by listening to every batch of metal conductors used in every AudioQuest audio cable. Arrows are clearly marked on the connectors to ensure superior sound quality. For best results have the arrow pointing in the direction of the flow of music. For example, NAS to Router, Router to Network Player.

Jag vet inte hur många gånger jag försökt prata med hi/fi mäniskor om kablar. Är själv lite av en audiofil men att lägga 10 000 Kr på en coax-kabel som det kommuniceras digitalt över är ren idioti,dock är det väldigt svårt att få denna målgruppen att förstå skillnaden mellan analogt och digitalt som din ethernet kabel du refererar till.

En annan rolig kabel är ju Toslink med guldpleterade kontakter, vad ska ljuset med guld till?

att sälja denna kabel tycker jag borde klassas som bedrägeri.

Permalänk
Skrivet av Lavaguden:

Jag vet inte hur många gånger jag försökt prata med hi/fi mäniskor om kablar. Är själv lite av en audiofil men att lägga 10 000 Kr på en coax-kabel som det kommuniceras digitalt över är ren idioti,dock är det väldigt svårt att få denna målgruppen att förstå skillnaden mellan analogt och digitalt som din ethernet kabel du refererar till.

En annan rolig kabel är ju Toslink med guldpleterade kontakter, vad ska ljuset med guld till?

att sälja denna kabel tycker jag borde klassas som bedrägeri.

Det är inte bara Audiofiler som kan ha lite konstiga tankar ang datorer, hittade denna på imgur.
efter att ha läst halva texten så håller ja på få hjärnblödning
du kan få tag på en alldeles egen bok för 6.39£ skulle vara kul om nån ville göra ett test
http://www.amazon.co.uk/gp/search?index=books&linkCode=qs&key...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Livsnjutare 😎

Denna är ju så skön

Dagens garv avklarat, check [X]

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Ringde LGs support förut för att försöka felsöka en tv.

Snubben som svarade sa att jag borde koppla in tvn direkt i väggen då det "ger mer ström".

Undra vad deras support går ut på egentligen?

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

Det är inte bara Audiofiler som kan ha lite konstiga tankar ang datorer, hittade denna på imgur.
efter att ha läst halva texten så håller ja på få hjärnblödning
du kan få tag på en alldeles egen bok för 6.39£ skulle vara kul om nån ville göra ett test
http://www.amazon.co.uk/gp/search?index=books&linkCode=qs&key...

http://i.imgur.com/Tz6ZW2r.jpg?1

Det supportsamtalet.
-Hej min dator fungerar inte som den ska, kan det vara malachitestenen som gått sönder.
support -Ehhhh
-En kompis sa at chillimandrillerna inte ville bo kvar i datorn när den gick sönder.

skulle nog sovit mer inatt....

Permalänk
Medlem

"Jag sade upp trean [teleoperatören 3, min anm.] men de har blåst mig. Har varit nere och snackat med dem flera gånger men det står fortfarande 3G på telefonen. Jag blir så förbannad över att jag kommer få betala både trean och hallebopp."

-äldre man om mobilabonnemang.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

@hunden: Du installerar os'et på en virtuell maskin och använder tex fraps för att ta en recording av din skärm

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Vet att detta inte är från okunniga, men vi har haft några knäppa felmeddelande. Fick denna idag när jag skulle serva en dator på jobb... man undrar, hf gick detta till?

10 poäng till den som kan nämna vad det var för enhet
(Och nej, bilden är inte "ändrad"... den kom upp precis så efter en omstart, tog bara "printscreen" och spara samt klippte ner onödigt runt om)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Vet att detta inte är från okunniga, men vi har haft några knäppa felmeddelande. Fick denna idag när jag skulle serva en dator på jobb... man undrar, hf gick detta till?
http://s15.postimg.org/91undwtyj/kryptiskt_fel.jpg

10 poäng till den som kan nämna vad det var för enhet
(Och nej, bilden är inte "ändrad"... den kom upp precis så efter en omstart, tog bara "printscreen" och spara samt klippte ner onödigt runt om)

Nätverks enheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag jobbar som IT-support och en gång fick jag frågan om användarens ikoner på skrivbordet skulle finnas kvar när jag bytte skärm åt honom.

Det är det flera som fått.
Tekniker på vårt företag var dock snabb i käften och sa att "Jadå han skulle se till att lägga över dem i den nya skärmen"

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Hört på en elektronikkedja som gick i konkurs för något år sedan:

1. Säljare till äldre par vid tv-köp: "Denna tvn har 100hz, alltså dubbelt så många pixlar som en vanlig"

2. Säljare till mig om DVI-sladd:
Jag: Hej har ni Dvi sladdar? Jag såg inga ute i butiken.
Säljare: Dvi? Vad har man dem till?
Jag: Till datorskärmen, mellan skärmen och datorn... som vga fast bättre.
Säljare Vga?... jag får titta i vår katalog.. (lång paus för bläddring) Ja här har vi faktiskt DVI 1,5m för 950kr och det tar ungefär 2 veckor för leverans till butiken.
Jag: ehe... Nej tack.

Låter som Expert. x)

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Det är det flera som fått.
Tekniker på vårt företag var dock snabb i käften och sa att "Jadå han skulle se till att lägga över dem i den nya skärmen"

En kund kom in med en "dummie telefon" alltså en som finns i Skyltfönster detta skulle ha varit en Iphone 3gs eller 4.
han hade köpt vad han trodde var en riktig telefon på blocket/tradera, då kom han in frågade om det gick att byta skärm (det är ett utskrivet papper på insidan för att få den att se okej ut med ikoner), den kollegan som stod i kassan vred lite på sig och sa nånting i stil med. jo ja kan skriva ut en ny bakgrund vilket motiv vill du ha på ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

En kund kom in med en "dummie telefon" alltså en som finns i Skyltfönster detta skulle ha varit en Iphone 3gs eller 4.
han hade köpt vad han trodde var en riktig telefon på blocket/tradera, då kom han in frågade om det gick att byta skärm (det är ett utskrivet papper på insidan för att få den att se okej ut med ikoner), den kollegan som stod i kassan vred lite på sig och sa nånting i stil med. jo ja kan skriva ut en ny bakgrund vilket motiv vill du ha på ?

ahhahahahah Kan inte ha varit roligt för kunden dock

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

Det är inte bara Audiofiler som kan ha lite konstiga tankar ang datorer, hittade denna på imgur.
efter att ha läst halva texten så håller ja på få hjärnblödning
du kan få tag på en alldeles egen bok för 6.39£ skulle vara kul om nån ville göra ett test
http://www.amazon.co.uk/gp/search?index=books&linkCode=qs&key...

http://i.imgur.com/Tz6ZW2r.jpg?1

Kanske borde fixa en malakit så man inte får virus

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Nätverks enheten?

Bra gissning... problemet är, jag vet inte.
Alla enheter fanns installerade, allt var inkopplat. Den skulle bara "installera något"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Bra gissning... problemet är, jag vet inte.
Alla enheter fanns installerade, allt var inkopplat. Den skulle bara "installera något"...

Jaha haha! Jag trodde du visste vad det va xD

Edit: jag är inte så duktig i mjukvara men det kanske var en update? En auto update för någon drivrutin men internet inte fungerade typ?

Permalänk
Medlem

CD skiva
I början när CD var ganska ny fick jag förklarat utav en "vetapåare" att ljudet var helt brusfritt, för att man hade tagit bort brus spåren

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Har en från jobbet

"Kabeln till internet går inte in i datorn idag! Men det fungerade att sätta i den igår, jag lovar!"

Vet dock aldrig hur det slutade ^^

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

CD skiva
I början när CD var ganska ny fick jag förklarat utav en "vetapåare" att ljudet var helt brusfritt, för att man hade tagit bort brus spåren

Skickades från m.sweclockers.com

Men om de inte spelar in något brus så är det faktiskt sant.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Min morsa och hennes gubbe skulle få ADSL via bredbandsbolaget.

De får hem grejerna och en installations-cd som gör det busenkelt att installera.

Mor ringer upp min bror och ber om hjälp med inkopplingen för gubben påstod att skivan inte fungerade. Brorsan kommer dit och gubben börjar gorma hur dåligt det är med ny teknik och förbannar allt som har med det att göra.

Brorsan går upp på övervåningen med gubben hack i häl.

Bror frågar vart installations-cd:n är varpå gubbfan plockar ut den ur cd-spelaren... Alltså... Stereon...

Hahahahaha!

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Att Inet säger att man ska koppla ESD-bandet till "elementet eller nåt"

Annars, myten om att HDMI = bra dator. Kan i och med detta inte låta bli att länka till Sweclockers nya artikel om bildanslutningar och vad de olika anslutningarna klarar, mycket bra!

Jag till en polare: Jag har köpt en ny speldator.
Polaren: Wow! Är det en fet dator? Har den HDMI eller?
Jag: Ja, men jag kör DisplayPort.
Polaren: ???

Visa signatur
Permalänk
Medlem

HAh.. det med ESD och armband minns man många. Kom hem till en som har kopplat kablar mellan element, jord kabeln på eluttaget och chassin och sig själv... jag kom hem till honom då han var lite osäker på hur han skulle sätta in de nya minnena och grafikkortet. Kommer in och ser en hel "nysta med kablar till alla möjliga ställen, för att ESD säkra allt

Många förstår fortfarande inte vad hela poängen med ESD är... och det har inte med element att göra

Permalänk

Och så finns det alla dom människorna som tror bara för att datorn är snygg så är den bra 😂

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA