Splitterny ASUS N550JK med hög CPU-användning

Permalänk
Medlem

Splitterny ASUS N550JK med hög CPU-användning

Jag har precis fått hem min nya ASUS N550JK och hunnit testköra den i två dygn nu.

Min spec: http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_ASUS-N550JK-DS558H,9095...

Jag märkte väldigt snabbt att den verkar överarbeta även med de enklaste uppgifter såsom att surfa i 4-5 flikar och lyssna på Spotify samtidigt, alternativt titta på Viaplay och samtidigt kika runt i Chrome (medan streamen är igång). Chrome är förstås den process som tar allra mest CPU i dessa scenarion, men jag tycker även att övriga processer verkar dra ovanligt mycket kraft i förhållande till både min gamla bärbara och min stationära som inte någon av dem är några prestandamonster.

Det som stör mig, förutom känslan av en ny dator som är överarbetad och seg i responsen, är att ljudkortet börjar skicka ut små knastrande läten så fort man är uppe över 50% CPU. Bilden börjar dessutom lagga lite smått i både Chrome (silverlight) och VLC, även fast jag bara tittar på 720/1080-material och har bara några enstaka program igång. Kör jag högsta upplösning på Netflix eller Viaplay så är detta mer tydligt och framträdande än om jag kör näst högsta.

Jag har testat både Firefox och Chrome, jag har kört igenom Malwarebytes antimalwaresök och hittade några få små malwares, men det var nog inget som åt någon CPU-prestanda direkt. I övrigt kör jag Avast, som inte hittar några problem med systemet. Jag har tagit bort alla bloatware som inte styr t.ex. tangentbordsfunktioner och sånt.

Jag har dessutom ställt om att webläsaren ska drivas av Geforce-kortet och inte CPU-grafikkretsen, som var default (vilket är mycket konstigt när det finns ett separat kort i burken...?) så man tycker ju inte att det borde belasta CPU:n så mycket att streama video, eller?

Vad tror ni? Så här ska det väl inte vara? Hur kommer datorn prestera om 6-12 månader från och med nu om den redan nu inte orkar riktigt.

Tack på förhand och trevlig lördag!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

Eller är det bara jag som är kinkig med prestandan och är van med mina tidigare i7:or?

Testat lite ytterligare nu:

Även om datorn "lugnar ner sig" och står stabilt runt 10-30% trots video igång, så börjar ljudet knastra och ha sig om jag aktivt börjar använda datorn samtidigt. Detta utan att den kliver upp över 50% CPU under tiden. Den orkar alltså inte både arbeta med videon, som trots allt drivs främst av GTX850M-kortet, och surfa/greja samtidigt utan att det skapas missljud. Är det verkligen acceptabelt?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entracte:

Jag har dessutom ställt om att webläsaren ska drivas av Geforce-kortet och inte CPU-grafikkretsen, som var default (vilket är mycket konstigt när det finns ett separat kort i burken...?)

Nja, det är en bärbar och det diskreta grafikkortet drar mycket mer ström = kortare batteritid därför brukar man i princip alltid använda det inbyggda i CPU:n när man arbetar på skrivbordet.

CPU:n har två kärnor med HT inget super men inte jättedåligt heller.
http://ark.intel.com/sv/products/75027/Intel-Core-i5-4200H-Pr...

Det jag kan tänka mig blir problem är att skärmen är 4k och minnet till gpu:n delas med cpu:n när cpu:ns inbyggda grafikkortet jobbar.

Vore kanske intressant att försöka ställa om datorn så att den använder det diskreta, (Nvidia GTX850M) om det har eget minne, hela tiden alternativt ställer ned upplösningen till full hd.

Ser ut som det bara är en ram-sticka, sätter du i två kanske du får bättre fart på minnet.

Annars är det väl bra att kolla på drivarna till både intel-gpun och till geforce-kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Nja, det är en bärbar och det diskreta grafikkortet drar mycket mer ström = kortare batteritid därför brukar man i princip alltid använda det inbyggda i CPU:n när man arbetar på skrivbordet.

Makes sense. Men det gick inte ens att titta på Facebook-videoklipp laggfritt när den var inställt mot CPU:n. Ännu mindre titta på Netflix eller Viaplay genom tillägget Silverlight. Lär ju knappast vara så ASUS vill att deras multimedialaptop i någon slags sub-premium-segment skall prestera i såna sysslor.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

@Entracte:

Uppdaterade mitt förra svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

@Entracte:

Uppdaterade mitt förra svar.

Tack. Drivisarna till både Intel- och Geforce-korten är de senaste. Jag har också varit inne på att det har med 4K-upplösningen att göra. Att det helt enkelt blir för tunga frames att driva för den stackars processorn. Jag ska testa att ställa ner till 1920x1080 ikväll när det är avslutningsvarvet i PGA Championship på Viaplay.

"Vore kanske intressant att försöka ställa om datorn så att den använder det diskreta, (Nvidia GTX850M) om det har eget minne, hela tiden"

Vet du, eller någon annan som läser detta, hur man skulle kunna tänkas göra det?

Tack för hjälpen so far!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

Testade direkt att byta till 1920x1080 och tryckte igång försnacket till IFK Göteborg - Häcken.

Och nu laggar datorn (och ljudet) inget alls. Såhär ser det ut i aktivitetshanteraren medan jag har högsta kvalitet på streamen och fipplar runt bland Chrome-flikarna samtidigt:

Så där antar jag att du hittat var skon klämmer, Snorren. Den har helt enkelt inte prestanda nog att driva sin egen 4K-skärm. Men om du vet något sätt jag kan överföra ännu större andel av arbetet till Geforce-kortet så kanske det kan funka ändå? Jag har ju styrt om Chrome mot det kortet redan, vilket som jag skrev tidigare gjorde väldigt stor skillnad, men inte tillräckligt bra.

Det syns ju för övrigt att 1920x1080 inte är native, men det är förvånadsvärt bra ändå. Saknar bara den sista pixelskärpan, men jag kan nog leva med detta om jag blir tvungen.

Följdfråga - tror ni jag kan reklamera och få byta till annan dator på MediaMarkt om jag uppger att den laggar och missljuder för mycket i sin nativeupplösning? Gillar datorn för övrigt väldigt mycket i allt från utseende till byggkvalitet, tangentbord etc. så jag får fundera på saken oavsett.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

Funderar på att kräva ett byte till denna istället. Om jag ändå tvingas köra den i full-HD, varför inte ha en dator som har det som native? Och för endast 500kr mer få en i7, 2x4GB RAM, en os-SSD och GTX860 istället för 850?

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/_ASUS-R555JK-DM161H,9095...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

@Entracte:

På min ASUS laptop så kunde jag via Nvidia Control Panel -> Manage 3D Settings - Global Settings fliken välja "Preferred graphics processor: "High-performance NVIDIA processor".

Sedan under menyn Desktop så kan man bocka för "Display GPU activity Icon in notification Area" så ser man när NVIDIA GPU:n får jobba.

Permalänk
Medlem

@Entracte:

Får du byta dator skulle jag göra det.

Du får ju om inte annat dubblet så många kärnor och med två minnesmoduler dubbla minnesbandbredden.
http://ark.intel.com/sv/compare/75027,78930

Om man inte behöver så mycket plats så skulle jag nog sedan byta ut hårddisken mot en evo 850 eller något.

Tycker dock det verkar vara samma gtx850 i båda. Även om det är lite fullt skrivet "ASUS N-serie erbjuder diskret grafik upp till NVIDIA® GeForce® GTX 860M" = serien har stöd för det, men den aktuella modellen har ett 850...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

@Entracte:

Får du byta dator skulle jag göra det.

Du får ju om inte annat dubblet så många kärnor och med två minnesmoduler dubbla minnesbandbredden.
http://ark.intel.com/sv/compare/75027,78930

Om man inte behöver så mycket plats så skulle jag nog sedan byta ut hårddisken mot en evo 850 eller något.

Tycker dock det verkar vara samma gtx850 i båda. Även om det är lite fullt skrivet "ASUS N-serie erbjuder diskret grafik upp till NVIDIA® GeForce® GTX 860M" = serien har stöd för det, men den aktuella modellen har ett 850...

Japp. Det mesta är lite bättre, utom just skärmen. Men klarar inte datorn av att nyttja den i native utan problem, är det ju föga värt. Jag ska göra ett besök på MediaMarkt inom kort.

Ja, jag såg det också sedan.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q

Permalänk
Medlem

Fick byta datorn på öppet köp. Postar detta från den nya R555JK:an. Känns riktigt riktigt bra hittills.

Tack för er hjälp! Case closed.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K - Corsair Hydro i115 - 16GB DDR4 - RTX 3070 - ASUS MG279Q