Köpa AMD över Nvidia

Permalänk
Medlem

Köpa AMD över Nvidia

I dagsläget är Nvidia överlägset AMD i allt utom budgetsegmentet. 390/290 kan eventuellt få en uppsving med directx 12 om jag har förstått det rätt. Hur som haver lär väl alla desktop entusiaster vara måna om att det fortsättningsvis finns konkurrens på grafikkortsmarkanden? Med andra ord borde man stödköpa AMD-kort för att ge Nvidia mer konkurrens. På sikt borde sådana köpval kunna driva tekniken framåt. Om Nvidia blir utan konkurrent lär ju utveckling helt och hållet sättas av mjukvarutillverkarna. Alltså borde vi alla köpa AMD, egentligen både vad gäller grafikkort och processor.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att AMD är det bättre köpet i allt utom toppskiktet, alltså 980ti, det är bara det att AMD är värdelösa på marknadsföring.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog stöd köpa Zen. Verkar bli en riktigt trevlig plattform allt blir som det lovas!

Som @philipborg sa. AMD är faktiskt starkare i mellanklassen. Synd bara att de ska dra så väldans mycket ström.

Visa signatur

7800xt, 5800x3d

Permalänk
Medlem

Men med ditt resonemang så borde ju AMD´s tapp på marknadsandelar driva dem framåt, om vi stödjer någon som gör dåliga produkter så stödjer vi inte Intel's insatser för att ligga i framkant vilket får dem att tänka "F*ck it, om vi ändå inte säljer trots att vi har den bättre prestandan så kan vi lika gärna skita i dem där jä*la konsumenterna och bara köra företag och server marknad där även pengarna ligger".

Redigering (förtydligande):
Om AMD gör komponenter som passar mina behov och är bättre än Intel på det som jag ska använda produkten till så kommer jag köpa av AMD´s produkter, men skulle aldrig falla mig in att stödköpa.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Har själv inga planer på att stödköpa komponenter från specifika tillverkare, köper själv det jag uppfattar som bättre, om AMD är det bättre valet när jag uppgraderar blir det AMD, annars Nvidia.

Permalänk
Medlem

5000kr+ nvidia. 5000kr- AMD i dagsläget. Och det är helt enkelt för att man får bättre grejer för pengarna av AMD i lägre prisklasser. 390/390x slår i princip allt från nvidia som är sämre än 980.

Vägrar stödköpa.

/AMD-fan med nvidiakort.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

I dagsläget är Nvidia överlägset AMD i allt utom budgetsegmentet. 390/290 kan eventuellt få en uppsving med directx 12 om jag har förstått det rätt. Hur som haver lär väl alla desktop entusiaster vara måna om att det fortsättningsvis finns konkurrens på grafikkortsmarkanden? Med andra ord borde man stödköpa AMD-kort för att ge Nvidia mer konkurrens. På sikt borde sådana köpval kunna driva tekniken framåt. Om Nvidia blir utan konkurrent lär ju utveckling helt och hållet sättas av mjukvarutillverkarna. Alltså borde vi alla köpa AMD, egentligen både vad gäller grafikkort och processor.

"I dagsläget är Nvidia överlägset AMD i allt utom budgetsegmentet." Men snälla skojar du eller, så jekla fanboy så det finns inte. Är du fanboy eller du har skrivit så av misstag eller du har inte kollat några benchmarks eller jämförelser alls mellan nvidia och amd?

Nej men ärligt det är att folk skriver så utan att kolla upp ngt som gör att Nvidia är så överlägsna i försäljning, TS vad fick dig att skriva att Nvidia är överlägsna på det sättet? Vad får dig att tro att Nvidia är överlägsna i allt utom budget när det är tvärtom enligt alla benchmarks, tester etc?

Påståendet stämmer ju inte då 380 är snabbare än 960, 390 är snabbare än 970, betydligt billigare 390x presterar som ett 980 och fury x presterar som ett 980 ti.

Vet ej vart budgetsegmentet är men dessa kort är mid end och uppåt imo.

Så nej jag stödköper inte AMD, jag köper dem för de presterar bättre än Nvidia till samma pris lr billigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Risken är stor att om man hela tiden framhåller en aktör och den andra går under, vem ska då utmana nVidia teknik och prismässigt??
Är man villig att betala ännu mer för grafikkorten då, för det är just det som kommer att hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Risken är stor att om man hela tiden framhåller en aktör och den andra går under, vem ska då utmana nVidia teknik och prismässigt??
Är man villig att betala ännu mer för grafikkorten då, för det är just det som kommer att hända.

AMD kommer aldrig gå under. Det är bara skitsnack. För eller senare så kommer Samsung/MS att köpa upp dem i sista minuten.

Visa signatur

7800xt, 5800x3d

Permalänk

Aldrig haft annat än strul de fåtal gånger jag varit dum nog att köpa GPU från team röd. Bränt barn skyr elden heter det ju så personligen håller jag mig så långt bort från Radeon jag bara kan. Och då marknaden ser ut som den gör finns det ju bara ett alternativ, tiden då fler aktörer var aktiva är ju sedan länge förbi.

Visa signatur

Core i9 9900K @ 5.0GHz | Alphacool Eisblock XPX | MSI Z390 MPG Gaming Pro Carbon | Thermaltake The Tower 900 | 2 x 480 rad + 2 x EK XRes 140 Revo D5 | MSI RTX 3090Ti Gaming X Trio 24GB | HDD: 1x500GB Samsung 970 EVO M.2, 2 x 480GB SSD + 2 x 4TB HDD @ RAID 0 | 64GB HyperX Beast RGB 3600MHz DDR4 | EVGA Supernova G2 1600W | Philips 65PUS7502/12 | Logitech lineup: G910 Orion Spark, G502 Proteus Core, Z-5500 5.1, G933 & G27, G840 musmatta

Permalänk
Medlem

Helt idiotiskt att stödköpa om du frågar mig. Visst är jag för en större konkurrens men jag tänker inte köpa produkter som inte lever upp till det jag efterfrågar. Mina pengar får du om du har gjort dig förtjänt av det. Ungefär som att man tycker att alla CoD efter första MW sög balle, men att man nu ska stödköpa det så inte BF-serien får för många spelare.

Jag hoppas verkligen att AMD kan ta sig tillbaka men utan extern finansierng så tror jag det blir omöjligt. Andelen som dessutom skulle kunna tänka sig stödköpa är nog försvinnande liten i förhållande till hur mycket de behöver för att vända trenden.

Det bästa är helt enkelt att låta bli att köpa AMD-produkter om du inte tycker att de presterar, det är det enda sättet att de ger upp och tar in en extern partner, alternativt att ge upp grafikdelen helt för tillfället. Även om AMDs produkter inte är direkt dåliga så kommer man aldrig vinna tillbaka några marknadsandelar på att ständigt ligga efter sin enda konkurrent.

Vad spelar det för roll om de säljer två prisvärda kort i 2500:- klassen när Nvidia säljer två toppkort för 8500:- som antagligen har bra mycket större vinstmarginaler än AMD. Nä, stödköpa tycker jag mest är korkat. Om du har en sämre produkt än konkurrenten kommer du tappa kunder, lyckas du inte vända den trenden så är det dags att börja fundera i andra banor.

AMD har gjort för många felbeslut som varit allt för dyra. AMD känns lite som motsvarigheten till Nokia och deras Symbian/MeeGo.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

AMD gör bra grejer, så jag skulle köpa! Men hade Nvidia varit bättre hade jag köpt där. Jag röstade nej då jag köper vad som är bäst för stunden, inte för att stötta.

Permalänk
Medlem

Helt klart behöver både nVidia och Intel hårdare konkurrens.
Kolla bara på priserna t.ex.
Toppkortet GTX680 kostade "bara" 4600-5000 vid lansering (första halvan av 2012).
Nu i sommar när dom lanserade 980TI så ligger lappen på c:a 7500:-
Så en 50% ökning tack vara att AMD inte kan få sitt "sh*t together".

Samma sak med Intel:
2600K lanserades i början av 2011 och kostar ungefär 3000:-
6700k lanseras nu och kostar från 3800:-, även om runt 4000:- verkar vara normalare i butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Helt idiotiskt att stödköpa om du frågar mig. Visst är jag för en större konkurrens men jag tänker inte köpa produkter som inte lever upp till det jag efterfrågar. Mina pengar får du om du har gjort dig förtjänt av det. Ungefär som att man tycker att alla CoD efter första MW sög balle, men att man nu ska stödköpa det så inte BF-serien får för många spelare.

Jag hoppas verkligen att AMD kan ta sig tillbaka men utan extern finansierng så tror jag det blir omöjligt. Andelen som dessutom skulle kunna tänka sig stödköpa är nog försvinnande liten i förhållande till hur mycket de behöver för att vända trenden.

Det bästa är helt enkelt att låta bli att köpa AMD-produkter om du inte tycker att de presterar, det är det enda sättet att de ger upp och tar in en extern partner, alternativt att ge upp grafikdelen helt för tillfället. Även om AMDs produkter inte är direkt dåliga så kommer man aldrig vinna tillbaka några marknadsandelar på att ständigt ligga efter sin enda konkurrent.

Vad spelar det för roll om de säljer två prisvärda kort i 2500:- klassen när Nvidia säljer två toppkort för 8500:- som antagligen har bra mycket större vinstmarginaler än AMD. Nä, stödköpa tycker jag mest är korkat. Om du har en sämre produkt än konkurrenten kommer du tappa kunder, lyckas du inte vända den trenden så är det dags att börja fundera i andra banor.

AMD har gjort för många felbeslut som varit allt för dyra. AMD känns lite som motsvarigheten till Nokia och deras Symbian/MeeGo.

Lite inne på vad han sa.

Om Zen leverar. Visar sig prestera på tester. Då blir det en lan-dator!

Men det är bara upp till bevis för AMD. Jag tror att det är många som går och väntar på en lovande release från AMD!

Visa signatur

7800xt, 5800x3d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Samma sak med Intel:
2600K lanserades i början av 2011 och kostar ungefär 3000:-
6700k lanseras nu och kostar från 3800:-, även om runt 4000:- verkar vara normalare i butiker.

fast det beror ju till stora delar på den höga dollarkursen och den svaga kronan. Intel släppte ju Skylake till samma pris som för Haswell i USA. Men Generellt sätt så har ju priserna på Intel's processorer gått upp genom åren.

Visa signatur

7800xt, 5800x3d

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

"I dagsläget är Nvidia överlägset AMD i allt utom budgetsegmentet." Men snälla, så jekla fanboy så det finns inte. Är du fanboy eller du har skrivit så av misstag eller du har inte kollat några benchmarks eller jämförelser alls mellan nvidia och amd?

Ja påståendet stämmer ju inte då 380 är snabbare än 960, 390 är snabbare än 970, betydligt billigare 390x presterar som ett 980 och fury x presterar som ett 980 ti.

Vet ej vart budgetsegmentet är men dessa kort är mid end och uppåt imo.

Så nej jag stödköper inte AMD, jag köper dem för de presterar bättre än Nvidia till samma pris lr billigare.

Kul att du ska kalla honom för fanboy när du själv agerar likartat fast åt andra hållet.

Ett 390 är i dom flesta fall snabbare, men inte alltid, sen har vi ju det problemet som @Yoshman tidigare har tagit upp gamersnexus

Du nämner sedan helst bara dom gånger det är fördelar för AMD, men aldrig för Nvidia. Fury X presterar som 980Ti? Ja, om det är ett referrenskort då... Hur många köper dom när betydligt bättre val finns?

Det finns saker som AMD vinner på, och ställen som Nvidia vinner på. Att man bara pratar om den enas fördelar hela tiden tycker inte jag verkar speciellt neutralt. Lägg ner med att gå runt och stämpla folk som fanboys, tack.

Skrivet av Svensktiger:

Helt klart behöver både nVidia och Intel hårdare konkurrens.
Kolla bara på priserna t.ex.
Toppkortet GTX680 kostade "bara" 4600-5000 vid lansering (första halvan av 2012).
Nu i sommar när dom lanserade 980TI så ligger lappen på c:a 7500:-
Så en 50% ökning tack vara att AMD inte kan få sitt "sh*t together".

Samma sak med Intel:
2600K lanserades i början av 2011 och kostar ungefär 3000:-
6700k lanseras nu och kostar från 3800:-, även om runt 4000:- verkar vara normalare i butiker.

Och då har vi det påståendet igen. Det har knappt med konkurrens att göra egentligen. Priserna har antingen inte förändrats mycket eller också har dom inte förändrats alls, det har med dollarn/kronan att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

"I dagsläget är Nvidia överlägset AMD i allt utom budgetsegmentet." Men snälla skojar du eller, så jekla fanboy så det finns inte. Är du fanboy eller du har skrivit så av misstag eller du har inte kollat några benchmarks eller jämförelser alls mellan nvidia och amd?

Nej men ärligt det är att folk skriver så utan att kolla upp ngt som gör att Nvidia är så överlägsna i försäljning, TS vad fick dig att skriva att Nvidia är överlägsna på det sättet? Vad får dig att tro att Nvidia är överlägsna i allt utom budget när det är tvärtom enligt alla benchmarks, tester etc?

Påståendet stämmer ju inte då 380 är snabbare än 960, 390 är snabbare än 970, betydligt billigare 390x presterar som ett 980 och fury x presterar som ett 980 ti.

Vet ej vart budgetsegmentet är men dessa kort är mid end och uppåt imo.

Så nej jag stödköper inte AMD, jag köper dem för de presterar bättre än Nvidia till samma pris lr billigare.

Jag uttryckte mig otydligt. Det har du rätt i. Min bild är att Nvidia leder racet, framförallt vad gäller kraft per prestanda. AMD rebrandar och floppade lite med Fury. Faktum är att jag kör Fuji CF atm och har alltid gillat AMD.

EDIT: Dessutom tycks AMD korten ha halkat efter när det gäller drivrutiner och stabilitet. Men jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

AMD kommer aldrig gå under. Det är bara skitsnack. För eller senare så kommer Samsung/MS att köpa upp dem i sista minuten.

Man vet aldrig hur ett företag kan gå, en sak är säker att AMD har det tufft och kommer att få det tufft.
Jag hoppas själv att AMD överlever.
Men det svåra är att tvätta bort stämpeln man har fått och det tar tid och kostar mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Och då har vi det påståendet igen. Det har knappt med konkurrens att göra egentligen. Priserna har antingen inte förändrats mycket eller också har dom inte förändrats alls, det har med dollarn/kronan att göra.

Helt klart, och även det har inte så mycket med datorkomponenter att göra och handlar mer om hur Opec bedriver ett oljepriskrig mot fracking i Usa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Man vet aldrig hur ett företag kan gå, en sak är säker att AMD har det tufft och kommer att få det tufft.
Jag hoppas själv att AMD överlever.
Men det svåra är att tvätta bort stämpeln man har fått och det tar tid och kostar mycket pengar.

Stämpel och stämpel.

Som Emil sa i Fredagspanelen. Med Fury X releasen så visar AMD att dem är fotfarande med på banan. Dem kan det här.
Tyvärr så gick det inte hela vägen. Den här gången. Dåliga leveranser och den förbaskade tjutande pumpen förstörde det. Hur många är egentligen sugna på att köpa ett Fury X nu? Däremot Fury är intressant fotfarande i mitt tycke. Särskilt med nya tredjepartskylarna!

Visa signatur

7800xt, 5800x3d

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Helt idiotiskt att stödköpa om du frågar mig. Visst är jag för en större konkurrens men jag tänker inte köpa produkter som inte lever upp till det jag efterfrågar. Mina pengar får du om du har gjort dig förtjänt av det. Ungefär som att man tycker att alla CoD efter första MW sög balle, men att man nu ska stödköpa det så inte BF-serien får för många spelare.

Jag hoppas verkligen att AMD kan ta sig tillbaka men utan extern finansierng så tror jag det blir omöjligt. Andelen som dessutom skulle kunna tänka sig stödköpa är nog försvinnande liten i förhållande till hur mycket de behöver för att vända trenden.

Det bästa är helt enkelt att låta bli att köpa AMD-produkter om du inte tycker att de presterar, det är det enda sättet att de ger upp och tar in en extern partner, alternativt att ge upp grafikdelen helt för tillfället. Även om AMDs produkter inte är direkt dåliga så kommer man aldrig vinna tillbaka några marknadsandelar på att ständigt ligga efter sin enda konkurrent.

Vad spelar det för roll om de säljer två prisvärda kort i 2500:- klassen när Nvidia säljer två toppkort för 8500:- som antagligen har bra mycket större vinstmarginaler än AMD. Nä, stödköpa tycker jag mest är korkat. Om du har en sämre produkt än konkurrenten kommer du tappa kunder, lyckas du inte vända den trenden så är det dags att börja fundera i andra banor.

AMD har gjort för många felbeslut som varit allt för dyra. AMD känns lite som motsvarigheten till Nokia och deras Symbian/MeeGo.

Precis som jag tänker. Varför ska jag "stödköpa"? Nu när det gäller grafikkort så är dom inte så dåliga val i många fall för mig, om jag hade köpt nytt idag dvs. Men skulle jag köpa från AMD hade det aldrig varit för att "stödköpa". Förlorar bara själv på det om något och om AMD failar totalt ja då blir det väl problem för både Intel och Nvidia

Permalänk
Medlem

Enda gången jag skulle kunna göra det är om jag står och väljer mellan två produkter från AMD och Nvidia, och den från AMD inte är nämnvärt sämre eller dyrare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4|Moderkort: Gigabyte P85 D3-ATX|CPU: Intel Core I5 4670K|GPU: MSI GEFORCE GTX 770|PSU: Corsair cx750|A-data 128gb ssd| Western Digital Caviar black 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

"I dagsläget är Nvidia överlägset AMD i allt utom budgetsegmentet." Men snälla skojar du eller, så jekla fanboy så det finns inte. Är du fanboy eller du har skrivit så av misstag eller du har inte kollat några benchmarks eller jämförelser alls mellan nvidia och amd?

Påståendet stämmer ju inte då 380 är snabbare än 960, 390 är snabbare än 970, betydligt billigare 390x presterar som ett 980 och fury x presterar som ett 980 ti.

Vet ej vart budgetsegmentet är men dessa kort är mid end och uppåt imo.

Så nej jag stödköper inte AMD, jag köper dem för de presterar bättre än Nvidia till samma pris lr billigare.

I en del spel är Nvidia bättre och i en del är AMD bättre.
960 är några hundringar billigare än 380 så prisvärdheten är ganska lika.
390 presterar som 970 och vinnaren beror på spel. just nu är 970 ca 300 kr billigare vilket procentuellt är större skillnad än 980 vs 390X.
390X är prisvärdare än 980, men åter igen beror vinnaren på spel. Just nu 300 kr skillnad (6,7%) vilket knappast är betydligt.
Spelar man i 1080p 144 Hz är 980 Ti bra mycket bättre än Fury X. I högre upplösningar är det jämnare men överklockade 980 Ti vinner oftast mot överklockade Fury X. Fury X är dessutom några hundringar dyrare än 980 Ti.

Alltså för tillfället är 960, 970, 980 och 980 Ti billigare än konkurrenterna 380, 390, 390X och Fury X. 980 kan dessutom i vissa fall nå det betydligt dyrare Fury (utan X) i prestanda.

Fanboy är kanske inte ett ord du borde använda. Du är väldigt anti-Nvidia.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Okey grabbar; Jag såg inte i min enfald att det här skulle bli en Nvidia vs AMD diskussion. I den är jag helt enkelt inte kunnig nog att delta. Ett förtydligande vad gäller "stödköpa" skulle jag vilja bidra med dock: När jag säger stödköpa menar jag att man väljer AMD när Nvidia skulle ge en marginellt bättre prestanda eller alternativt några kronor mer på kontot. Självklart förespråkar jag inte någon större välgörenhet till förmån för ett multinationellt företag. Snarare ser jag de tre fps jag förlorar som en framtida investering.

EDIT: Eller ännu hellre, de kronor jag förlorar på elräkningen genom att välja AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Alltså för tillfället är 960, 970, 980 och 980 Ti billigare än konkurrenterna 380, 390, 390X och Fury X. 980 kan dessutom i vissa fall nå det betydligt dyrare Fury (utan X) i prestanda.

Fanboy är kanske inte ett ord du borde använda. Du är väldigt anti-Nvidia.

380 är ett mycket bättre val än 960.

Och 390x är ju absolut inte dyrare än GTX980

Visa signatur

7800xt, 5800x3d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

EDIT: Eller ännu hellre, de kronor jag förlorar på elräkningen genom att välja AMD.

Det där är bara skitsnack. AMD drar inte så pass mycket mer att det ger några större utslag på elräkningen.

Visa signatur

7800xt, 5800x3d

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Helt klart behöver både nVidia och Intel hårdare konkurrens.
Kolla bara på priserna t.ex.
Toppkortet GTX680 kostade "bara" 4600-5000 vid lansering (första halvan av 2012).
Nu i sommar när dom lanserade 980TI så ligger lappen på c:a 7500:-
Så en 50% ökning tack vara att AMD inte kan få sitt "sh*t together".

Samma sak med Intel:
2600K lanserades i början av 2011 och kostar ungefär 3000:-
6700k lanseras nu och kostar från 3800:-, även om runt 4000:- verkar vara normalare i butiker.

Grafikkort kostade 7-8000 kr förr också se bara på 8800ultra. Processorer har också varit dyra innan kika på priserna innan c2d släpptes.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Det där är bara skitsnack. AMD drar inte så pass mycket att det ger några större utslag på elräkningen.

Du har rätt givetvis. Jag bor i bostadsrätt där föreningen står för elen vilket gör att watt hit och dit blir väldigt irrelevant för mig. Dock blev jag nyss tvungen att uppgradera psu pga mina AMD kort. Och det är inget skitsnack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

då har vi det påståendet igen. Det har knappt med konkurrens att göra egentligen. Priserna har antingen inte förändrats mycket eller också har dom inte förändrats alls, det har med dollarn/kronan att göra.

Det är inte alls ett ogrundat påstående.
Övrig hårdvara har inte påverkats ens i närheten lika mycket.
Och varför har inte existerande hårdvara ökat i samma takt ?
Om enbart dollarpriset vore boven i dramat så skulle ju även existerande modeller sticka iväg i pris.

Och till sist varför verkar inte AMD's modeller följa samma kurvor ?

Permalänk
Medlem

Säger som många andra. Kommer aldrig stödköpa. Köpte tidigare alltid AMD p.g.a att de hade bäst prestanda per krona. Det kommer jag göra igen, när det är sant.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.