Windows nyckel Windows 8.1/10

Permalänk

Windows nyckel Windows 8.1/10

Jag har fått det ädla uppdraget att hjälpa en kollega med sin Samsung laptop som han köpte för ett tag sedan som kört Windows 8.1 men han nu försökte dra in Windows 10 på. Denna uppgradering failade verkar de som för den loopar bara med att reparera och jag har inte lyckats få ordning på det. Jag testade då att göra en factory restore via F4 på datorn men den failar bara så verkar som den aprtitionen blivit kass Jag tänkte då att eftersom han redan hade reggat sig att han ville ha en Win 10 så borde hans nyckel vara ok för det så kört en ren installation av Win 10 och antog då att den skulle plocka nyckeln från registry och registrera med men har testat både Home och Pro men ingen av de säger nyckeln är ok.

Då tänkte jag att den kanske måste köra igenom uppgraderingen 100% först och när jag testar köra en ren installation med Windows 8.1 så frågar den efter nyckel. Ska jag behöva googla fram något program som plockar ur nyckeln? Ska inte de ske automatiskt? Någon som vet hur et fungerar med inbyggda nycklar så får ni gärna säga till

Permalänk

Kommandot för Fabriksåterställning gäller säkert inte längre om boot informationen (partitions hänvisningen) ändrats av Win 10.
Man kan inte installera Win 10 rent via bootbar DVD utan man måste uppgradera (Clean install) från aktiverad Windows.
Då du hade Windows 10 installerad så hade du kunnat backa tillbaka till Windows 8.1 via (DVD) uppstarts reparations menyer...

För att ta det från början så skall man alltid skapa återställnings skivor enligt användarmanualen utifall systemdisken pajjar. Jag får nu anta att inga sådana finns och då bör du leta efter etiketten med Windows Nyckel för Windows 8.1 OEM (Home?).

Om du nu har kört över disken igen så måste du aktivera Win 8.1 med en giltig nyckel. Om du inte installerat rätt Windows version (Pro, Home, (+N)) till nyckeln så så blir nästa steg är att ladda ner en version som passar nyckeln.... För detta kan du ladda ner verktyget här.

När du senare har en Aktiverad Windows 8.1 OEM (? Home?) igång så kan du prova att uppgradera igen till Windows 10 (samma typ Home?). Antingen via Windows Update eller nedladdning av ISO-fil (DVD eller USB) via detta verktyg (64-bit). Du väljer där språk och Win 10 typ (Home (N) eller Pro (N)).

(Puh... svettigt...)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

(Puh... svettigt...)

Väl värt jobbet dock, bra inlägg

Han sa dock att han fastnade i uppgraderingen till Windows 10, så han hade nog inget val än att försöka göra fabrik-återställning. Uppgraderingen hade ju själv backat om den lyckats (som jag har sett någon install göra)

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Kommandot för Fabriksåterställning gäller säkert inte längre om boot informationen (partitions hänvisningen) ändrats av Win 10.
Man kan inte installera Win 10 rent via bootbar DVD utan man måste uppgradera (Clean install) från aktiverad Windows.
Då du hade Windows 10 installerad så hade du kunnat backa tillbaka till Windows 8.1 via (DVD) uppstarts reparations menyer...

För att ta det från början så skall man alltid skapa återställnings skivor enligt användarmanualen utifall systemdisken pajjar. Jag får nu anta att inga sådana finns och då bör du leta efter etiketten med Windows Nyckel för Windows 8.1 OEM (Home?).

Om du nu har kört över disken igen så måste du aktivera Win 8.1 med en giltig nyckel. Om du inte installerat rätt Windows version (Pro, Home, (+N)) till nyckeln så så blir nästa steg är att ladda ner en version som passar nyckeln.... För detta kan du ladda ner verktyget här.

När du senare har en Aktiverad Windows 8.1 OEM (? Home?) igång så kan du prova att uppgradera igen till Windows 10 (samma typ Home?). Antingen via Windows Update eller nedladdning av ISO-fil (DVD eller USB) via detta verktyg (64-bit). Du väljer där språk och Win 10 typ (Home (N) eller Pro (N)).

(Puh... svettigt...)

Jag löste det genom att köra in Windows 8.1 Home och då verkade det som att den säg upp nyckeln från BIOS automatiskt, antar jag tog fel version av Win 8.1 första gången jag testade och den då frågade efter nyckeln. Tack för infon