Windows 10 inloggning

Permalänk
Medlem

Windows 10 inloggning

Jag skaffade Windows 10 igår, men nu när jag startar datorn kommer jag till en inloggningsskärm med lösenordskrav. Hur slipper jag detta? Det är mest krångel men inloggning när det bara är jag som använder datorn, och om någon vill låna den måste jag berätta mitt lösenord, vilket inte är så skoj. Kan man slippa detta på något sätt?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Låter som om du anslutit kontot till din mailadress(använder dig av Microsoft-kontot), men om du inte vill ha det så kan du ju alltid byta till Lokalt konto. Men då tror jag inte Onedrive och andra Microsoft-lösningar med inloggning fungerar(ta inte mitt ord för det).

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

@davvarn: Ja först kopplade jag så, sen gick jag in på kontoinställningar och valde lokalt konto istället, men det måste ändå loggas in. Ända skillnaden är att det är annat lösenord och annat namn. Men jag kommer åt OneDrive ändå.

Permalänk
Medlem

@Swedo: Har du två stycken konton då? 1 kopplat till Microsoft och 1 lokalt?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX

Permalänk
Medlem

@davvarn: jag vet inte hur det fungerar riktigt, tänkte att lokalt konto bara var en annan version av sitt microsoftkonto. kanske har fel där :/

Permalänk
Medlem

@Swedo: Men har du kollat under kontoinställningar efter t.ex. Inloggningsalternativ för att se om du har ett lösenord liggandes där och kanske då tar bort det isåfall.
(Ta upp startmenyn -> klickar ditt namn längst upp -> "Ändra kontoinställningar" -> "Inloggningsalternativ")

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@davvarn: Ja enligt den är jag inne med mitt microsoft-konto, och där har jag valt aldrig under kräva inloggning. I övrigt har jag inte rört övriga knappar. Kanske bättre med typ bildinloggning?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: ah perfekt! Det fungerade Tack för hjälpen