Google öppnar Youtube Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

När jag tittade nu hade största streamen inte 20000 live. ( mest asien som har primetime ).

Hursomhelst största twich profilen verkar ha 3.8 miljoner followers, eller inte ens 10% av pewdiepie...

Google har dessutom brutalt större finansiella och IT resurser än Twitch har, så kampen är i princip redan avgjord.

Glöm inte dessa punkter:

Twitch har exklusivitet på flera håll. De är redan etablerade inom branschen, och sponsar så gott som alla större intressanta spelevent.

De som är partners på Twitch får inte strömma någon annanstans. De har skrivit på ett kontrakt som varar i ett par år, och låser dem till Twitch. De får fint med pengar där, och YouTube kommer behöva locka med rejält mycket mer än bara matchande kontrakt om folk ska gå över till dem.

Det är en helt annan publik som tittar på Twitch, än de som tittar på YouTube videor. 10 miljoner prenumeranter på YouTube garanterar inte en lyckad live-statsning för den kanalen.

Twitch har byggt upp en hel gemenskap kring märket, som YouTube inte kommer kunna bryta igenom lätt, om inte Google bestämmer sig för att plöja ner ännu mer pengar i YouTube än vad de redan har gjort.

Om vi dessutom ska tillskriva Google som YouTube, så får du väl ändå säga att det är Google mot Amazon, inte Google mot Twitch, då Amazon äger Twitch precis som Google äger YouTube.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av phoenixdisciple:

Ah det var ju synd!
Nu är jag nyfiken vad för teknik som behövs för att kunna implementera det, menar.. om inte ens 5-10$ skulle täcka upp den kostnaden.

Varför skulle jag streama något jag själv aldrig skulle få för mig att kolla på?
Kollade inte ens "Let's play's"/"Walk Throughs" på YouTube innan de introducerade 60FPS videos där med, enda gameplay jag kikade på var Reviews och Tutorials mer eller mindre

Känns lite utdaterat att streama i 30FPS i dagsläget om man säger så.

Själv har jag inte något problem med att kolla eller streama effektivt då jag sitter på 250/100 lina, men vet ju att många sitter på tex 8/1 ADSL och att då inte ha valet att kunna kika i 480p/720p kan vara en dealbreaker, så tycker Twitch gör det svårt för mindre populära människor att få ett fotfäste.

Edit: Enda "workarounden" jag har hittat är att streama i 1080p med 1.5 (720p) downscale och sänka bitraten till 2500-3000 för viewers med sämre internet, men det krossar ju kvalitén nå oerhört för de som kan och vill se så nära "source material" som möjligt.

Anpassa sig efter folks internet nä, det blir svårt.

Jag vet själv 60 FPS är nice.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skribent
Skrivet av tvelander:

Anpassa sig efter folks internet nä, det blir svårt.

Jag vet själv 60 FPS är nice.

Tyvärr lär ju inte någon kolla på ens stream om de inte kan kolla på videon ;P

Så lite anpassning lär man ju göra när Twitch inte tillåter att välja kvalité om man inte råkar sitta på X antal viewers för stunden.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

När jag tittade nu hade största streamen inte 20000 live. ( mest asien som har primetime ).

Hursomhelst största twich profilen verkar ha 3.8 miljoner followers, eller inte ens 10% av pewdiepie...

Google har dessutom brutalt större finansiella och IT resurser än Twitch har, så kampen är i princip redan avgjord.

Asien använder primärt andra tjänster istället för twitch, därav så lär du inte se några större siffror just nu. Men kolla senare mot kvällen så kommer du säkerligen se större siffror på ett flertalet användare. Nu säger jag inte att det garanterat kommer finnas minst 20k tittare på varje stream, men du kan räkna med att det kommer finnas tre eller fyra som har minst 10k tittare.

Är det dock i samband med att ett nytt spel skall släppas, större turnering eller event, ja då sticker siffrorna iväg direkt (exempelvis var ESL från helgen där de snittade runt 500k, om inte mer, tittare större delen genom slutspelet).

Fast youtube levererar video på lite annorlunda vis jämfört med twitch. Hos twitch förlitar man sig på live-sändningen, medan man istället tillhandahåller en video som du kan kolla på när som helst hos youtube (även om samma möjlighet finns på twitch och vise versa). Detta gör att saker och ting är lite mer bekväma på youtube till skillnad mot twitch. Sedan har ju också youtube funnits en herrans massa år, till skillnad mot twitch.

Att google har större resurser kan jag verkligen inte säga något om, de tillhör toppspelarna över tillgängliga resurser så det är inte så konstigt. Men ändå så har twitch klarat sig rätt så bra på senare tid. Så skalbarheten skulle jag inte vilja påstå är det största problemet här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Det är en helt annan publik som tittar på Twitch, än de som tittar på YouTube videor. 10 miljoner prenumeranter på YouTube garanterar inte en lyckad live-statsning för den kanalen.

Och 1 miljon prenumeranter garranterar inte att lika många kommer se den inspelade videon som om de vart youtube prenumeranter... Olika kulturer.

Skrivet av asabla:

Sedan har ju också youtube funnits en herrans massa år, till skillnad mot twitch.

Inte helt sant. Twitch.tv har sina rötter i Justin.tv s gaming del från 2007. Så de har nästan hållt på lika länge som youtube.

Skrivet av Soir:

Om vi dessutom ska tillskriva Google som YouTube, så får du väl ändå säga att det är Google mot Amazon, inte Google mot Twitch, då Amazon äger Twitch precis som Google äger YouTube.

Det är fortfarande stor skillnad. Google köpte Youtube när det var ett år gammalt 2006, och det har varit ägt av google sedan dess, snart 10 år. Alltså har Google varit ägare en majoritet av tiden och haft stort inflytande samt integrerat det i sina övriga tjänster.

Twitch köptes av Amazon Sept 2014 för nästan ett år sedan endast... Det är i princip inte alls integrerat i Amazons övriga tjänster utan drivs såvitt jag förstått rätt fristående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poptart:

Oroväckade:

YouTube's automated copyright enforcer, Content ID, is always a hot button issue for YouTube's creators. On YouTube Gaming, the system will be active, in real time, on livestreams. If copyrighted content is detected during a live stream, the dashboard will show a warning, and streamers will have a set time period to stop the music. If users ignore the warning, the stream will be blocked until the system detects the copyrighted content has stopped.

Källa

Låter väldigt likt det twitch har så mweh.

Permalänk
Medlem

Spännande men har alltid småhatat Youtube sen Google tog över.. men men konkurrens är nog alltid bra för båda parter

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

"Inledningsvis kommer Youtube Gaming enbart att finns tillgänglig för användare från USA och Storbritannien"

Största anledningen att bojkotta hela skiten.

Jag vet inte riktigt vilken jag ska tro på...
Från ArsTechnica:
"Starting tomorrow, YouTube says gaming.youtube.com should work for users "in any country where YouTube is available.""

Sweclockers säger tydligt att det bara är USA och UK och dem säger tydligt att det är alla som har tillgång till Youtube.

Skrivet av Gainsgoblin:

Låter väldigt likt det twitch har så mweh.

Njae. Twitch har aldrig (vad jag vet) använt Content-ID liknande mjukvara på live-sänt material. Dem införde ju det på deras VODs, men sa tydligt att detta EJ gäller live.
Youtube säger här tydligt att det gäller även för live-sändningar så jag skulle säga att det är en väldigt skillnad. Jag tittar huvudsakligen live och vill helst inte störas av något sånt här. VODs är ju inte huvudfokus i en sån här tjänst, så det påverkar inte mig så mycket.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Nätaggregat: Fractal Design Newton R2 650W
Moderkort: MSI Z68A-GD55 (G3) RAM-minnen: Corsair XMS3 Vengeance 1600MHz (2x4GB)
Processor: Intel Core i5 2500k (Överclockad till 3,6 GHz med Scythe Samurai ZZ kylare)
Grafikkort: MSI GeForce GTX560 Ti Twin Frozr II 1GB
Lagring: Corsair Force GT 120GB samt Western Digital Caviar Green WD20EARX 2TB

Permalänk
Medlem

Hur kommer detta påverka tyskarna förresten? Det är ju inte direkt allt material dom kan se.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komaqtion:

Jag vet inte riktigt vilken jag ska tro på...
Från ArsTechnica:
"Starting tomorrow, YouTube says gaming.youtube.com should work for users "in any country where YouTube is available.""

Sweclockers säger tydligt att det bara är USA och UK och dem säger tydligt att det är alla som har tillgång till Youtube.

Njae. Twitch har aldrig (vad jag vet) använt Content-ID liknande mjukvara på live-sänt material. Dem införde ju det på deras VODs, men sa tydligt att detta EJ gäller live.
Youtube säger här tydligt att det gäller även för live-sändningar så jag skulle säga att det är en väldigt skillnad. Jag tittar huvudsakligen live och vill helst inte störas av något sånt här. VODs är ju inte huvudfokus i en sån här tjänst, så det påverkar inte mig så mycket.

Har för mig dom började använda det på livestreams men folk uppskattade verkligen inte det eftersom dom flesta stora (och små) streamers har copyrightad musik i bakgrunden, smart val att bara ha det på VODS för hur många tittar på det i jämförelse?

Permalänk
Medlem

HTML5 med WebRTC (eller annan lösning) rakt igenom så blir jag glad, speciellt eftersom Google bojkottar Flash så mycket.

Permalänk
Medlem

Om det funkar lika väl som resten av YouTube så har Twitch lite att oroa sig över

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Du lär inte se fler folk som streamar i 60fps@1080p på Youtube. Det krävs en åt helvetes hårdvara för att klara av det och för någon som ska börja med streaming så är knappast 60fps@1080p det som sätter käppar i hjulet.

Det är ganska enkelt att streama i 60fps 1080p på twitch iallafall, bara använda nvidia experience eller AMD's dito, som använder GPU för att encoda. Eller om man har CPU över så kan man använda OBS som är gratis.
Osäker på om youtube har något GPU encoding stöd, men det lär ju inte dröja länge nu när detta lanserats med pompa å ståt.

Största problemet egentligen med 1080p 60fps är att twitch's servrar är optimerade för en bitrate på max 3,5Mbit. Så om man har en bild som rör mycket på sig, tex FPS spel eller racing, så räcker bitraten inte riktigt till för att det ska se snyggt ut. så de flesta kör 720p för det ser bättre ut.
Kör man mer än 3,5Mbit så kommer det att börja buffra pga twitch servers. det går men som sagt buffering hell + att twitch admins blir sura.

Får hoppas att yougame tubeing kommer köra högre bitrate så att twitch ökar sin bitrate lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poptart:

Oroväckade:

YouTube's automated copyright enforcer, Content ID, is always a hot button issue for YouTube's creators. On YouTube Gaming, the system will be active, in real time, on livestreams. If copyrighted content is detected during a live stream, the dashboard will show a warning, and streamers will have a set time period to stop the music. If users ignore the warning, the stream will be blocked until the system detects the copyrighted content has stopped.

Källa

Ja något måste ju antipiratmaffian syssla med

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Gillar Twitch för att de är uppstickare med en klar gaming profil. Men jag och mina vänner har alltid haft problem med buffring på Twitch som vi aldrig upplevt på Youtube.

Så det blir kanske att gå över till Youtube.

Dessutom kör Twitch Flash.

Flash har varit bland den enda tekniken för att streama Video så det är anledningen till Twitch har Flash.

Skrivet av asabla:

Att google har större resurser kan jag verkligen inte säga något om, de tillhör toppspelarna över tillgängliga resurser så det är inte så konstigt. Men ändå så har twitch klarat sig rätt så bra på senare tid. Så skalbarheten skulle jag inte vilja påstå är det största problemet här.

Fast Twitch ägs av Amazon, kan inte riktigt säga att Amazon har lite resurser.

Skrivet av Cocosoft:

HTML5 med WebRTC (eller annan lösning) rakt igenom så blir jag glad, speciellt eftersom Google bojkottar Flash så mycket.

Jo jag är själv intresserad av hur Google löst streaming problemet. förhoppningsvis kör de en öppen standard och då kan verkligen tvinga fram en utveckling som blir den sista spiken för flash.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Flash har varit bland den enda tekniken för att streama Video så det är anledningen till Twitch har Flash.
Fast Twitch ägs av Amazon, kan inte riktigt säga att Amazon har lite resurser.

Jo jag är själv intresserad av hur Google löst streaming problemet. förhoppningsvis kör de en öppen standard och då kan verkligen tvinga fram en utveckling som blir den sista spiken för flash.

Tror du missat att twitch bytte till HTML5 för ett tag sen... och youtube använder HTML5 också

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av ox4:

detta kan ju bli kul!
trivs inte med klumpiga twitch..

hoppas att den begränsade lanseringen handlar om att testa med kontrollerbara loads innan man släpper in hela världen. Hoppas inte det har med språk och reklam att göra. Hoppas verkligen inte att det blir någon sorts geolocation spärr, för det vore helt jäkla medieval.

fasen va jag kommer streama fishing planet! wohooo!!

Jag tycker hitbox.tv är trevligt, jag har inte så bra koll på vad som skiljer dem från twitch.tv dock. T ex om de tillåter att man har livestreamningar permanent sparade på hitbox har jag inte kollat. De är ett bra alternativ åtminstone, men det är väl inte lika poppis tyvärr.
Jag föredrar starkt de mörka färgerna hitbox använder på sin sida.

Skrivet av Blazin87:

Tror du missat att twitch bytte till HTML5 för ett tag sen... och youtube använder HTML5 också

Kör twitch med h.264 codec i html5 då? Jag måste kolla hur det är med hitbox. Toppen att fler går över till HTML5, eller kanske snarare överger flash. Det var på tiden! Nu är webbläsarna ikapp.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Endast kontrollerna till videon är i HTML. Själva videon är fortfarande Flash (http://blog.twitch.tv/2015/07/video-player-controls-now-in-ht...).

Kul att se lite konkurrens. Twitch är väldigt etablerat och har säkert säkrat många samarbeten för framtiden. Gissar på att man har kontrakt med populära streamare på sajten för att säkra publik nu när YouTube gaming slår upp portarna. Jag har haft mycket problem med Twitch under åren och upplever inte tjänsten som något speciellt egentligen. Det man lyckats med är väl snarare att skaffa sig en community/publik. Alla vet att det är Twitch man hoppar in på när man vill titta på duktiga eller flummiga människor som spelar datorspel. Vi får se hur bra YouTube lyckas få över tittare, jag tror det kan bli svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag tycker hitbox.tv är trevligt, jag har inte så bra koll på vad som skiljer dem från twitch.tv dock. T ex om de tillåter att man har livestreamningar permanent sparade på hitbox har jag inte kollat. De är ett bra alternativ åtminstone, men det är väl inte lika poppis tyvärr.
Jag föredrar starkt de mörka färgerna hitbox använder på sin sida.

https://nightdev.com/betterttv/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Jo, javascript temaläggning? Det funkar ju om man vil.
En sajter har temaval inbyggt i sidan. Det var ju mer poppis förr tycker jag och nu skiter (nästan) alla sajter i det som om de ska profilera sig och se till att det är "rätt färger", t ex youtube som är en vit-röd ögonplåga. Klart att man kan köra js theming med stylish exempelvis men det är så jägarns fult youtube/google! Varför såg ni inte det direkt?

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Om det funkar lika väl som resten av YouTube så har Twitch lite att oroa sig över

Du menar att till och med 240p videor titt som tätt inte buffras tillräckligt snabbt trots 100/100 lina. Jo, då har Twitch mycket att vara rädda för.

Nä, men hoppas det blir bra. Kanske inte blir prima direkt, men inom sinom tid så blir det nog riktigt bra.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

har det gått för långt när man tittar mer på streams (enbart turneringar) än spelar själv? hur som helst har jag inte plats nog på mobilen (huaweis idiotformatering) för twitch appen så det vore praktiskt om man kunde se livestreamade dota/cs go turneringar i youtube appen ist

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

För vanliga videos, Streaming är något helt annat där flash har haft övertag.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför det bara stod US/UK i artikeln.
Helt fel. Sett folk från alla möjliga länder streama på YTG och testade bara för att se och var ju inga problem.
Trevligt med lite högre bitrating som de har på att sända.
Som sagt var blir intressant och se vad de kan åstadkomma.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara höra om någon mer kan se streams nu? Trodde de a stängt för oss utanför NA/UK? xD

Permalänk
Medlem

Ser ut som om Google förbereder sig inför flytten till Alphabet.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel . men det går att stream för oss här på EU men då stremar du inte för Yotube gaming appen så att säga .. så är vel det som dörjer för oss inana man dyker upp där om man streamar

men går ju alla fal att kolla på folk som streamar där

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Välkommen till 2015, där man inte kan fisa utan en artist och hens skivbolag skall ha pengar för det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Trodde Google hade köpt Twitch, men det Amazon som gjorde det. Nåja, kul med konkurrens och kan erbjuda bättre tjänster.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|