Nvidia Maxwell saknar viktig finess i DirectX 12 uppger Oxide Games

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Maxwell saknar viktig finess i DirectX 12 uppger Oxide Games

I efterdyningarna till de omtalade prestandatesterna av Ashes of the Singularity anklagas Nvidia för att enbart låtsas som att arkitekturen Maxwell innehåller allt från DirectX 12.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltså Nvidia nu får ni lägga av. Den här soppan är nu så tjock att man måste använda kniv och gaffel för att äta den. Vad skall ni göra Nvidia, när spelet släpps skarpt och era kort fortfarande presterar som nu? Lägg ner, kryp till korset, och erkänn att ni klantat er/snålat/ eller vad det nu handlar om. Som Nvidia-ägare tycker jag det här är så pinsamt...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vad innebär detta i praktiken för oss med kort ur 900-serien?

Visa signatur

Youtube | Steam | PSN
Fractal Design R3 | Asus P8P67 Pro Rev 3 | Asus GTX580 DirectCUII
Intel i7 2600K 4.0GHz | Antec KÜHLER H2O 620 | 8GB RAM | 2TB HDD | 120GB SSD
iPhone 6 | PlayStation 4

Permalänk

Och här fick alla på forumet som hävdar att Swec inte skulle rapportera om detta då det var dåligt för Nvidia

Förövrigt riktigt tråkig nyhet, kan Nvidia verkligen gjort en sån miss till med 900 serien?!

Permalänk
Skrivet av Lankus:

Vad innebär detta i praktiken för oss med kort ur 900-serien?

Väldigt förenklat att ni inte kommer få någon nytta av directX12 vilket korten har sålts som om att det hade stöd för. Detta förutsatt att detta rykte stämmer såklart.

Permalänk
Medlem

Och där kom det lite ångest över att man lämnade tbx furyx korten om det visar sig att 980ti kommer tappa rejält med mark under dx12.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

inb4 nvidia släpper en kommentar som säger att "spelet ger inte fulla bilden av dx12. vänta några månader så (hinner vi fixa det) ska du se att vi kan vinna i något spel"

amd börjar vinna kärlek hos mig, speciellt efter att windows 10 drivern för nvidias kort fortfarande gör att csgo kraschar för mig, och hundratals andra

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Fast de är ändå bäst på allt enligt Sweclockers läsare

Permalänk
Medlem

Nä men vadå, det är juh bara en feature och hur de har tänkt att arkitekturen skall fungera....

Den har vi inte hört förut

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

inb4 nvidia släpper en kommentar som säger att "spelet ger inte fulla bilden av dx12. vänta några månader så (hinner vi fixa det) ska du se att vi kan vinna i något spel"

amd börjar vinna kärlek hos mig, speciellt efter att windows 10 drivern för nvidias kort fortfarande gör att csgo kraschar för mig, och hundratals andra

Ja Nvidia har inte klarat Windows 10 bra alls. Jag får "Display driver stopped responding and has recovered" minst 2 gånger om dagen sedan jag uppgraderade.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kanske en ny episod av Mr Fixer?

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Inaktiv

Får man reklamera kortet då när de luras igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lankus:

Vad innebär detta i praktiken för oss med kort ur 900-serien?

Att ni tyvärr blivit lurade av Nvidia att tro att kortet har fullt DX12 stöd.

Frågan är dock om det stämmer, men där är ingen anledning till varför man skulle hävda det om det inte är så. Och om det går att komma runt funktionen eller optimera det i deras drivrutiner. Du kan fortfarande köra spel, men inte i fullt DX12 läge.

Men mitt intresse för 980Ti försvann precis... Inget DX12, inget köp, då detta var en av anledningarna till att jag var intresserad.

Verkar som Nvidia ägare får vänta till nästa gen kort för att få fullt DX12 stöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Och här fick alla på forumet som hävdar att Swec inte skulle rapportera om detta då det var dåligt för Nvidia

Förövrigt riktigt tråkig nyhet, kan Nvidia verkligen gjort en sån miss till med 900 serien?!

Jag är övertygad om att det behövs förbättringar på drivrutinssidan, jag hoppas att vi med riktiga (Geforce) grafikkort kommer att ha stor nytta av DX12.
Sen måste jag ändå, hur paradoxalt det än låter, hoppas att AMD tar lite marknadsandel. Sist jag kollade hade de mindre än en tiondel och håller på att tyna bort helt. Även om inte jag köper deras kort, så gynnas jag av att några andra gör det, så att inte Nvidia kan ta ut hur höga priser som helst för sina kort.

Sen undrar jag två saker:
* Visar den här artikeln att redaktionen är fanboys av AMD ? Jag har hela tiden tyckt att SweC är en professionell tech-redaktion.
* Har jag hållt en förlöjligande ton i det här inslaget ?

Permalänk
Medlem

Man blir bara gladare för varje dag som går att man inte valde att lägga ut dom där extra 500kr för ett GTX 970 och köpte ett 290X istället
Bästa köpet någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja Nvidia har inte klarat Windows 10 bra alls. Jag får "Display driver stopped responding and has recovered" minst 2 gånger om dagen sedan jag uppgraderade.

Okej gäller detta i spel eller även i windowsmiljö/film? Funderar på om jag ska uppdatera HTpcn eller stanna på 8,1 ett tag.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Att ni tyvärr blivit lurade av Nvidia att tro att kortet har DX12 stöd.

Frågan är dock om det stämmer, men där är ingen anledning till varför man skulle hävda det om det inte är så. Och om det går att komma runt funktionen eller optimera det i deras drivrutiner. Du kan fortfarande köra spel, men inte i fullt DX12 läge.

Men mitt intresse för 980Ti försvann precis... Inget DX12, inget köp, då detta var en av anledningarna till att jag var intresserad.

Verkar som Nvidia ägare får vänta till nästa gen kort för att få fullt DX12 stöd.

Kortet har DX12-stöd, men som det ser ut nu inte stöd för Async Shaders. Async Shaders är inte ett krav för att vara DX12-compliant.

Så att säga att det inte har stöd för DX12 är en rätt generell benämning som i nuvarande läge inte borde appliceras på varken AMD eller Nvidia. Ingen har stöd fullt ut.

Skrivet av Mimematis:

Man blir bara gladare för varje dag som går att man inte valde att lägga ut dom där extra 500kr för ett GTX 970 och köpte ett 290X istället
Bästa köpet någonsin.

Har det någonsin varit en tvekan om att 290X är bättre?

Skrivet av Ozzed:

Alltså Nvidia nu får ni lägga av. Den här soppan är nu så tjock att man måste använda kniv och gaffel för att äta den. Vad skall ni göra Nvidia, när spelet släpps skarpt och era kort fortfarande presterar som nu? Lägg ner, kryp till korset, och erkänn att ni klantat er/snålat/ eller vad det nu handlar om. Som Nvidia-ägare tycker jag det här är så pinsamt...

Det kanske är dumt att kasta skit innan vi faktiskt når någon konkret information, precis som med GTX 970 där vi fick det bevisat svart på vitt. Änsålänge har vi för lite information för att med säkerhet säga att något stöds.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

* Visar den här artikeln att redaktionen är fanboys av AMD ? Jag har hela tiden tyckt att SweC är en professionell tech-redaktion.

Det tror jag inte. De flesta artiklar som skrivs om AMD har enligt min statistik negativ ton, medans artiklar som skrivs om Nvidia oftast har positiv eller neutral ton. Jag skulle snarare säga att det är tvärt om i så fall. Det går ju till och med rykten om att Sweclockers får betalt av Nvidia/Intel/Microsoft för att överdriva positiva nyheter och tona ner negativa om dem. Men inget är ju bevisat och spekulera kan vem som helt göra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja Nvidia har inte klarat Windows 10 bra alls. Jag får "Display driver stopped responding and has recovered" minst 2 gånger om dagen sedan jag uppgraderade.

Har tyvärr samma problem med Radeon, Witcher 3 kraschar allt för ofta för mig sen Windows 10.

Visa signatur

CPU: 1700x Kylning: Custom loop CPU MB: Asus Prime B350M-A GPU: EVGA 1080 Ti SC Black RAM: 16GB av något SSD: Samsung 850 EVO 500GB Samsung 840 EVO 250GB + EVO 850 500GBPSU: Bitfenix M750 Chassi: Fractal Design Mini C OS: Windows 10 64-bit Skärm: Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej gäller detta i spel eller även i windowsmiljö/film? Funderar på om jag ska uppdatera HTpcn eller stanna på 8,1 ett tag.

Det gäller så gott som varje gång jag kallstartar datorn, samt då och då i spel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Men som sagt, mer info och data behövs.
Maxwell "verkar" ha stöd för Async Compute under ett visst antal commands lists (work order limit).

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Oldskool:

* Visar den här artikeln att redaktionen är fanboys av AMD ? Jag har hela tiden tyckt att SweC är en professionell tech-redaktion.

De är bara AMD fanboys om man läser alla artiklar med ett par gröna glasögon. De har delat ut en del kängor och varit ordentligt bittra på AMD när de klantat sig förr. Men letar man bara efter exempel på när de kritiserar Nvidia så hittar man bara exempel på när de kritiserar Nvidia.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Sen undrar jag två saker:
* Visar den här artikeln att redaktionen är fanboys av AMD ? Jag har hela tiden tyckt att SweC är en professionell tech-redaktion.
* Har jag hållt en förlöjligande ton i det här inslaget ?

Ser detta mer som en post där Nvidia fan försöker bortförklara att man blivit lurad av sin tillverkare. Och det är fullständigt löjligt att man inte bara accepterar detta skit, utan dessutom försvarar det!

Det hela handlar ju om att Nvidia sagt att kortet är full DX12 kompatibelt. Ingen har tvingat dem till detta, många vill(e) köpa eller har köpt dessa kort i tron att de är fullt framtid-säkrade med just DX12. Så Nvidia har gjort en 4GB->3,5GB fuling igen...

Hur fan ska man kunna lita på denna tillverkare, när de ljuger om varenda viktiga sak, för att sedan "fixa det i efterhand" med drivrutiner eller "det gör ingen skillnad"?

Och om Sweclockers inte hade tagit upp detta problem, hade de varit fanboys. Detta är viktig nyhet som påverkar överväldigande majoritet av marknaden... och du tycker att de inte ska säga något???

Skrivet av SeF.Typh00n:

Kortet har DX12-stöd, men som det ser ut nu inte stöd för Async Shaders. Async Shaders är inte ett krav för att vara DX12-compliant.

Så att säga att det inte har stöd för DX12 är en rätt generell benämning som i nuvarande läge inte borde appliceras på varken AMD eller Nvidia. Ingen har stöd fullt ut.

Problemet är just att Nvidia säger, hävdar och skriver att kortet har fullt DX12 stöd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oldskool:

Jag är övertygad om att det behövs förbättringar på drivrutinssidan, jag hoppas att vi med riktiga (Geforce) grafikkort kommer att ha stor nytta av DX12.
Sen måste jag ändå, hur paradoxalt det än låter, hoppas att AMD tar lite marknadsandel. Sist jag kollade hade de mindre än en tiondel och håller på att tyna bort helt. Även om inte jag köper deras kort, så gynnas jag av att några andra gör det, så att inte Nvidia kan ta ut hur höga priser som helst för sina kort.

Sen undrar jag två saker:
* Visar den här artikeln att redaktionen är fanboys av AMD ? Jag har hela tiden tyckt att SweC är en professionell tech-redaktion.
* Har jag hållt en förlöjligande ton i det här inslaget ?

Ja, någon mening var väl lite förlöjligande. Att poängtera att endast nvidakort kan räknas som "riktiga" grafikkort är kanske lite löjligt.

Men visst hoppas vi på att alla får glädje av DX12 och att vi har två starka konkurrenter på grafikkortsmarknaden ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Först 4GB floppen, nu detta. Great kastar närmare 13k på Nvidia, får fan hoppas på att detta är ett misstag som går att få fixat.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Man blir bara gladare för varje dag som går att man inte valde att lägga ut dom där extra 500kr för ett GTX 970 och köpte ett 290X istället
Bästa köpet någonsin.

För du har köpt ett kort som definitivt inte har fullt DX12 stöd istället för ett som har det?
[quote]
AMD has recently confirmed that their current cards can support Feature Level 12_0 at best while NVIDIA’s Maxwell 2.0 architecture has support for Feature Level 12_1. The cards that feature level 12_ 0 support include Radeon HD 7790, Radeon R7 260 (X), Radeon R9 285, Radeon R9 290 (X) and R9 295X2. The older cards such as the ones based on Tahiti, Pitcairn that include all the 7000 series cards (excluding HD 7790), Radeon R9 270 (X) and Radeon R9 280 (X) feature up to Feature Level 11_1 support.
[</quote]

Oxide games är ju "AMD-fanboys" fast i företags/utvecklar-form. De har ju fått rätt mycket betalt/support av AMD för att "pusha" och utveckla specifikt för den numera nedlagda Mantle-apierna. Så vad de påstår och hur deras spel funkar på AMD vs. Nvidia är jag förvånad nån alls bryr sig om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Problemet är just att Nvidia säger, hävdar och skriver att kortet har fullt DX12 stöd.

Ja, visst är det så. Men problemet jag ser är som jag skrev ovan. Vet vi det med säkerhet?

Jag menar, det är en spelutvecklare som haft långt samarbete med AMD i många år och som AMD prisar hårt.

Personligen skulle gärna vilja se andra källor på det också, innan man tar och byter sitt kort till Fury X

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det gäller så gott som varje gång jag kallstartar datorn, samt då och då i spel.

Ok då tar jag och väntar några månader.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Måste sälja mitt gtx 970 på blocket snabbt!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Det gäller så gott som varje gång jag kallstartar datorn, samt då och då i spel.

Vilken drivrutin kör du?

Sen 355 har mina drivrutinskrasher helt slutat.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB