Vad tycker folk om ordet hen och en?

Permalänk

Stört löjligt det måste till Lättkränkta PK-maffian att aldrig stöta sig med någon.
bodde på en skola för runt 10år sedan, var en där som bytte ut ordet "men" till "kvinna" i allt hon sa.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Måste bara säga tack för alla svar. Trodde inte detta skulle väcka en sån stor diskussion men ja detta uppskattas både av mig och läraren

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Har oroligt svårt att ta ordet hen på allvar, varför inte bara säga han/hon?
Nu med alla ska vara så öppna med allt så känns det helt värdelöst.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av atnek:

Nej, inte en chans att jag använder något av orden. 2 kön existerar och ser inget fel med att använda ord som beskriver antingen det ena eller det andra.

fast det där är ju en sanning med modifikation, hatar att jag låter som en "feministkossa" men vi har två standardkön, fysiska (nåja), och ett gäng andra för "knäppgökarna", olika syndrom mm.

har bekant som föddes pojke, men numera har bröst, utseendemässigt klår 90% av de riktiga tjejerna, och dessutom behöll paketet, "den" identifierar sig som hon, även fast det för dig kanske snarare vore en "hen" på riktigt.

sawyers syndrom är väl en annan variant på att det inte bara är två. XY med snippa.

har ju alltid funnits dessa folk, men är en produkt av hela mentaliteten att folk inte ska känna sig kränkta, vi gör allt för att alla ska känna sig "älskade" för den de "är"

och det finns ju en vinst i att folk med andra uppfattningar kring det hela faktiskt får känna sig som en del av samhället, självmord och depressioner är ju aldrig asballt. och du kommer ju råka ut för tjejer med utrustning oavsett om hen blir vedertaget pronomen eller inte

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Har EU eller Sverige inget annat som är viktigare att göra än att hitta på en massa strunt grejor?
Han , Hon , Henne eller Honom har funkat i 100 tals år och lär fortsätta fungera.
Könsneutral , feminism och allt annat vänstervridet larv blir man bara trött av.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Tycker att detta med Hen och En har gåt långt över styr, kan köpa att det är praktiskt i vissa situationer att ha ordet Hen och där är det väll okej.

Men när det kommer till allt annat så är det helt fel enligt mig, kalla dig själv vad du vill, men jag är en han och inget annat och kommer inte acceptera att bli kallad något annat. Samma när det gäller att lära ut i skola/dagis/förskola, det är han och hon som gäller.

Hela den här biten med könsneutralitet är helt vrickat...

Kalla mig gammalmodig, men det är vad jag tycker

Permalänk
Medlem

TV'n kastade jag ut över ett årtionde sedan så jag är inte insatt i hur ordet permeerat. I min vänskapskrets och på arbetsplatsen har jag aldrig stött på det.

Ett skitnödigt ord med en halvobskyr agenda är min spontana reaktion.

Permalänk
Medlem

Väldigt praktiskt ord. Istället för att säga "han eller hon" säger man hen. Ordet har ingen som helst politisk laddning för mig utan jag ser det för vad det faktiskt är: ett gott tillskott till våra pronomen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bellerefon:

fast det där är ju en sanning med modifikation, hatar att jag låter som en "feministkossa" men vi har två standardkön, fysiska (nåja), och ett gäng andra för "knäppgökarna", olika syndrom mm.

har bekant som föddes pojke, men numera har bröst, utseendemässigt klår 90% av de riktiga tjejerna, och dessutom behöll paketet, "den" identifierar sig som hon, även fast det för dig kanske snarare vore en "hen" på riktigt.

sawyers syndrom är väl en annan variant på att det inte bara är två. XY med snippa.

har ju alltid funnits dessa folk, men är en produkt av hela mentaliteten att folk inte ska känna sig kränkta, vi gör allt för att alla ska känna sig "älskade" för den de "är"

och det finns ju en vinst i att folk med andra uppfattningar kring det hela faktiskt får känna sig som en del av samhället, självmord och depressioner är ju aldrig asballt. och du kommer ju råka ut för tjejer med utrustning oavsett om hen blir vedertaget pronomen eller inte

Kränkta? Really? Vi kanske skulle börja med transplantationer av skin på näsan istället för att hitta på nya ord.

Om du identifierar dig som tjej, fast du är född kille, så är ju det inget problem. Eller? Jag bryr mig inte det minsta. Men att dölja sanningen med andra ord är inte rätt väg att gå. Jag avskyr det. Om du har både och, så finns det ett ord som beskriver detta också.

Tar man livet av sig för att man känner sig kränkt över ett ord, så kanske det är mer som ligger bakom. Annars är det ett sådant vekt liv som tog slut att jag inte riktigt har empati för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Kön är mer komplext än så. Många kan inte identifiera sig till 100% som det ena eller det andra och det finns stöd i hjärnforskningen för att det här med vilket kön man upplever sig ha är en komplex gråskala, och inget svartvitt som man tidigare trott (och som många tyvärr fortfarande tror). Det kan man själv ganska enkelt förstå, med tanke på att det finns många biologiska kvinnor som producerar mycket mer manligt könshormon än vissa män, och vice versa.

Biologiskt kön är inte ett dugg komplext, finns ingen anledning att blanda in hjärnan, eller "skalor" över hormonmängd. Så länge man inte har genetiska defekter, som hermafroditism, är man antingen det ena eller det andra, fullständigt svartvitt. Sen får folk naturligtvis identifiera sig som precis vad de vill.

Åsikterna "byta kön" och "kön finns inte" är heller inte direkt kompatibla, vilket är lite komiskt.

Skrivet av AndraBullar:

hjärnspöken

Hjärnspöken är att tro att man gör skillnad i samhället genom att byta ut man mot en. I övrigt har jag inget emot att man gör det.

Permalänk
Medlem

Jag tycker "hen" är helt OK även om det är tråkigt att använda ett ord som redan fanns med en annan betydelse (betyder bryne/slipverktyg). Det är ett bra ord för att korta ned texter och ändå omfatta alla. Däremot tycker jag att "en" känns väldigt dialektalt och det fungerar inte alls för mig.

Jag är dessutom lite emot att uttrycka sig i generella ordalag vilket både "hen", "man" och "en" blir. Bättre att vara specifik med vad man menar. Tycker jag att det är jobbigt att byta däck skall jag inte skriva att "man tycker det är jobbigt att byta däck" eftersom det antyder att det är fler än jag som tycker så (om jag inte har fakta som stödjer det förstås).

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att jag stör mig en del på "hen", jag får alltid intrycket av att folk klämmer in det bara för att. För min del fungerar det lika bra med "personen" eller titeln på personen man hänvisar till om det är mer specifikt riktat.

"En" visste jag inte ens att det var en grej, men i engelskan som jag anser mig ha above-average koll på efter att ha bott flera år i England och Skottland så använder jag mig ganska flitigt av "one", åtminstone i skrift. Det är väldigt smidigt och får meningen att flyta på ett annat sätt. Får se hur jag anpassar mig till motsvarigheten i svenskan.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Biologiskt kön är inte ett dugg komplext, finns ingen anledning att blanda in hjärnan, eller "skalor" över hormonmängd. Så länge man inte har genetiska defekter, som hermafroditism, är man antingen det ena eller det andra, fullständigt svartvitt. Sen får folk naturligtvis identifiera sig som precis vad de vill.

Åsikterna "byta kön" och "kön finns inte" är heller inte direkt kompatibla, vilket är lite komiskt.

Med kön menar jag givetvis produkten av bl.a. biologiskt och upplevt kön. Jag säger inte att biologiskt kön är komplext utan att mångas upplevda kön är mer komplext än X eller Y, och att biologiska faktorer (såsom hormoner) kan spela roll i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Knappast oväntat att den här tråden skulle spåra ur till folk som skriver om "galna feminister", "feminazis", "PK-maffian" etc. Så jävla tröttsamt - herregud, resonera som vuxna människor och bidra med något vettigt till diskussionen istället för att gapa om era hjärnspöken.

Kön är mer komplext än så. Många kan inte identifiera sig till 100% som det ena eller det andra och det finns stöd i hjärnforskningen för att det här med vilket kön man upplever sig ha är en komplex gråskala, och inget svartvitt som man tidigare trott (och som många tyvärr fortfarande tror). Det kan man själv ganska enkelt förstå, med tanke på att det finns många biologiska kvinnor som producerar mycket mer manligt könshormon än vissa män, och vice versa.

Du föds med ett kön (eller flera i sällsynta fall). Hur du än vrider och vänder på det så är det ditt biologiska kön. Sen är det ju inte säkert att du identifierar dig med det uppe i skallen. Man kanske skulle skilja på fysiska och psykiska definitionen av kön.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

"Hen blev nedslagen av flera gärnings-hen. Hen ligger fortfarande på sjukhus. Hen vill vara anonym."

"Hen blev omkörd på höger sida och var tvungen att tvärbromsa. Hen blev mycket upprörd. Hen önskar nu att hen tar kontakt med hen."

Ska "hen" användas när vi saknar information om könet eller där det inte är relevant?

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem

"Hen" som ord tycker jag mest berikar språket då det fyller ett praktiskt syfte att beskriva en person vars kön är oklänt, irrelevant eller bör utelämnas. Att folk blir griniga och arga på det ordet är för mig oförståeligt och riktigt löjligt.

Kollar man däremot på användandet av "en" istället för "man" så kan man väl få hålla på med det om det gör en glad. Däremot kan jag tycka att det ser ganska löjligt ut och anledningen att man vill byta ut det är lite väl skitnödig då "man" i det sammanhanget redan används som ett neutralt ord.

Permalänk
Medlem

Överlag tror jag att många skulle behöva försöka sätta sig in i andras skor mer. Om man som jag och som (jag antar) de flesta i den här tråden aldrig haft några problem i synkroniseringen mellan ens biologiska och ens upplevda kön verkar det ju vettigare att faktiskt lyssna dels på rådande hjärnforskning och dels på de människor som detta är en verklighet för, och ta till sig av det de har att säga istället för att med en dåres envishet hävda att det bara finns två kön.

Skrivet av Fade:

Du föds med ett kön (eller flera i sällsynta fall). Hur du än vrider och vänder på det så är det ditt biologiska kön. Sen är det ju inte säkert att du identifierar dig med det uppe i skallen. Man kanske skulle skilja på fysiska och psykiska definitionen av kön.

Vilket är precis vad som görs - med kön menas i regel någon slags slutprodukt av det "fysiska" och det "psykiska" könet.

Permalänk
Hedersmedlem

I grunden är det väl väldans roligt hur lättstötta folk är som kan bli upprörda över att språket breddas :).
Stackars oss som får ett mer divetsifierat språk.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Har du samma positiva inställning till ord som t.ex. "kulturmarxist"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

"Hen blev nedslagen av flera gärnings-hen. Hen ligger fortfarande på sjukhus. Hen vill vara anonym."

"Hen blev omkörd på höger sida och var tvungen att tvärbromsa. Hen blev mycket upprörd. Hen önskar nu att hen tar kontakt med hen."

Ska "hen" användas när vi saknar information om könet eller där det inte är relevant?

Kul formulering hur olustigt det kan bli.

Dold text
Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Avskyr det en känns som en "light" version av kontroversen "purple penguins" i USA, PK träsket förstör oss alla och vårt ordförråd förstörs mer och mer för vart år som går i min mening

http://www.truetolerance.org/2015/are-the-purple-penguins-com...

http://www.nationalreview.com/article/389862/school-told-call...

...eller bara Googla själv, det är sant jag luras inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

I grunden är det väl väldans roligt hur lättstötta folk är som kan bli upprörda över att språket breddas :).
Stackars oss som får ett mer divetsifierat språk.

Håller helt med, vad är det för stentroll som blir irriterade över nya ord.

Till er som slänger ur er "Feminister, feminazis, jävla pk-troll". Gå och "googla" till er vad feminism faktiskt står för och är, för precis som det inte går att säga att alla tyskar är nazister pga av hitler, alla muslimer för terrorister pga av isis så kan man inte generalisera feminister med "feminazis". Generalisering är dock är enkelt, och väldigt praktiskt för "enkla" människor.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Praktiskt ord när man inte känner till könet, däremot tycker jag det är fruktansvärt löjligt med folk som ersätter han och hon med det även när man känner till könet.

Finns inte en endaste anledning att ersätta 'man' med 'en' dock.

Permalänk

för mig är "hen" exakt samma sak som "han eller hon", bara lite snabbare att skriva och läsa.

Finns inte en endaste anledning att ersätta 'man' med 'en' dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Tycker hen är ett väldigt bra och praktiskt ord, exempelvis om man inte vet könet på en person, t.ex. en läkare man inte har träffat eller en bilist som gör en farlig omkörning.

Det här med att byta ut "man" mot "en" har jag mer svårt för, dels för att det till skillnad från "hen" inte fyller någon ny funktion. Men framförallt tycker jag att det lätt låter väldigt dumt och blir svårförstått när man snackar i dåtid. Exempel:

"I slutet på 1800-talet hade man det väldigt fattigt i stora delar av Sverige. Man levde ofta under svältförhållanden."
"I slutet på 1800-talet hade en det väldigt fattigt i stora delar av Sverige. En levde ofta under svältförhållanden."

Precis så tänker jag. Sedan så är det bara en otroligt meningslös och fånig sak. Ordet "man" har precis som många andra ord flera betydelser, inget fel i det.

Skrivet av utsatt_unge496:

för mig är "hen" exakt samma sak som "han eller hon", bara lite snabbare att skriva och läsa.

Finns inte en endaste anledning att ersätta 'man' med 'en' dock.

Vadå sparar du en mikrosekund på att läsa/skriva hen eller? Alla orden är ju 3 bokstäver också

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fade:

Undrar lite varför vi har ett ord som "hen" när vi redan har ordet person? Och hur böjer man detta onödiga ord?

En persons åsikt = hens åsikt
Personens åsikt = hennes åsikt

Och där har vi anledningen till varför "hen" nästintill har tvingats in i det svenska språket efter påtryckningar från feminazismen.

Trololololol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

En persons åsikt = hens åsikt
Personens åsikt = hennes åsikt

Och där har vi anledningen till varför "hen" nästintill har tvingats in i det svenska språket efter påtryckningar från feminazismen.

Trololololol.

Borde bli hun då om man ska vara riktigt petig med sånt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Söderbäck: Har du samma positiva inställning till ord som t.ex. "kulturmarxist"?

Hmm. Blir väl vanligtvis inte lika mycket entusiasm för skällsord från mitt håll men det är ju samtidigt en definitionsfråga. I stora drag är jag fortfarande positivt inställd till både språkutveckling och nya ord. Det är väl inte orden i sig som är problematiskt utan hur orden används som jag kan se problem med.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nyttan är att vi saknat ett ord om en person i singular där vi inte känner till om det är en han eller hon.
Det går såklart att klara sig utan precis som ordet "trådskaparen" som också är könsneutralt och användbart i forumet eller ordet lagom som går att beskriva på andra sätt än med ett ord, men det ger bättre möjligheter till språkvariation.

Man måste inte använda sig av ordet, men det gäller för nästan alla ord vi har ;).

Återigen, den eller denne.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Jag använder ordet "Haon" istället. En hybrid på ordet "han" och "hon".
Det passar bättre än ordet "hen", som betyder "de" på Nederländska och "höna" på Engelska.