Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av speffy:

Någon som hunnit testa maxgamings egna keycaps? Har redan en uppsättning av Keychrons caps som jag är nöjd med men hade varit kul att prova något annat.

Jag har Maxgamings egna keycaps och är nöjd med dom. Det är inga premium caps men helt klart värda sitt pris.
Alphas är jättefina men det jag retar mig smått på är att texten på funtionsknapparna typ Ctrl, Win, Alt varierar en aning i storlek/tjocklek, bör gå att se på min bild jag la upp i tidgare post.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Skrivet av speffy:

Nej precis, jag är lite kluven där.
Jag hade inte tänkt att jag skulle luba dem eftersom de redan är lubade men har fått uppfattningen att folk ändå rekommenderar att man ska göra det.
Frågan är om det är värt jobbet och gör någon större skillnad?

Tack för länktipset, såg att de även hade Lube stations vilket verkar underlätta en hel del vid lubandet

Jag tror de flesta inte har tänkt på att det är Pro varianten.
Men visst kommer det bli skillnad, om det blir bättre eller sämre kan bara du svara på efter du testat.
(de brytarna jag använde i mitt senaste bygge är prelubed och känns riktigt bra och jämfört med de jag har smörjt så är det bara ljudet som är väldigt olika men det beror ju på så mycket annat.)

Lube station är dock inget som gör det lättare/smidigare/snabbare utan är bara bra för folk som gillar "ordning och reda i raka linjer".

Permalänk
Medlem

Jag köpte en lubestation, den är fruktansvärt mycket använd.

Testade första 10 kanske, tycker snarare den va bökig, men var nån billig från maxgaming.

Så man klarar sig gott utan, lägg dom pengarna på chip och dip, det är godare.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Jag köpte en lubestation, den är fruktansvärt mycket använd.

Testade första 10 kanske, tycker snarare den va bökig, men var nån billig från maxgaming.

Så man klarar sig gott utan, lägg dom pengarna på chip och dip, det är godare.

Är du säker? Har du smakat på din lubestation? Nej men jag håller med, man klarar sig gott utan nån sån, sen om man saknar det så finns det att köpa sen. Det gäller mycket annat med, att det är nice att ha om man gör bygger ofta men verkligen inget måste

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Några tips på en billig bräda som man kan greja lite med? Känner att jag är färdig med min Akko 3084 efter tape mod + foam och lubade Jelly purple. Känner att jag behöver ha något att pilla med, det är ju ändå rätt avkopplande att sitta och smörja brytare

Svenska priser är ju löjliga jämfört med omvärlden. dom där tangentborden för 30-50 dollar som verkar nice ligger ju på det dubbla om man ens kan få tag i dom här utan att importera.

Tips mottages tacksamt

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

Några tips på en billig bräda som man kan greja lite med? Känner att jag är färdig med min Akko 3084 efter tape mod + foam och lubade Jelly purple. Känner att jag behöver ha något att pilla med, det är ju ändå rätt avkopplande att sitta och smörja brytare

Svenska priser är ju löjliga jämfört med omvärlden. dom där tangentborden för 30-50 dollar som verkar nice ligger ju på det dubbla om man ens kan få tag i dom här utan att importera.

Tips mottages tacksamt

Såg på elgiganten några 60% i olika färger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag tror de flesta inte har tänkt på att det är Pro varianten.
Men visst kommer det bli skillnad, om det blir bättre eller sämre kan bara du svara på efter du testat.
(de brytarna jag använde i mitt senaste bygge är prelubed och känns riktigt bra och jämfört med de jag har smörjt så är det bara ljudet som är väldigt olika men det beror ju på så mycket annat.)

Lube station är dock inget som gör det lättare/smidigare/snabbare utan är bara bra för folk som gillar "ordning och reda i raka linjer".

Trodde jag svara på ditt inlägg men det kom tydligen inte fram.
Stort tack för din input, väldigt nyttigt för någon som aldrig bygg tidigare.
Såg en YT video där de sa att de gjorde de så mycket lättare med en Lube station där av jag trodde att de behövdes.

Jag fick hem grejorna och hoppade över lubandet och bara satte ihop allt.
Mycket nöjd redan och tror inte det är nödvändigt att luba switcharna precis som du sa.
Kommer titta över vilka mods som kommer göra störst skillnad och börja experimentera med de sen, tänker typ tape mod och luba stabsen till en början

Permalänk
Medlem

Är det någon som köpt direkt från Keychron?
Har ett paket som skickats med Yuntrack och paketet finns registrerat som mottaget i terminalen i staden jag bor i. Gissar på att det hanteras av Postnord, men jag kan inte spåra paketet via Postnord.

Fick ni det i brevlådan, alt. sms för utlämningsplats?

Edit: Verkar vara DHL och går att se där. Allt gott!

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Jag har nyss köpt ett GMMK 75% Pro, jag körde köpte blåa switchar från Gateron men jag upplever att de är så sjukt vobbliga, (jag vet att detta måste vara någon budgetvariant med tanke på priset)

någon som sitter på några goa jäkla switchar de kan rekommendera?
Hur är Pandaswitcharna eller lynx t,ex?

Permalänk
Skrivet av beardedpear:

Jag har nyss köpt ett GMMK 75% Pro, jag körde köpte blåa switchar från Gateron men jag upplever att de är så sjukt vobbliga, (jag vet att detta måste vara någon budgetvariant med tanke på priset)

någon som sitter på några goa jäkla switchar de kan rekommendera?
Hur är Pandaswitcharna eller lynx t,ex?

box switchar är mer stabila.. har dock bara testa getaron pink box och kailh box red.. upplevde dem stabilare helt klart..

Permalänk
Skrivet av beardedpear:

Jag har nyss köpt ett GMMK 75% Pro, jag körde köpte blåa switchar från Gateron men jag upplever att de är så sjukt vobbliga, (jag vet att detta måste vara någon budgetvariant med tanke på priset)

någon som sitter på några goa jäkla switchar de kan rekommendera?
Hur är Pandaswitcharna eller lynx t,ex?

Nu känns det som att du är över hela spelplanen och yrar, Blåa är ju klickiga, panda taktil och lynx linjära så hade varit bra att veta vad du vill ha.
Det sagt så skulle jag rekommendera utan att gå ner allt för långt i träsket :
-Linjär- Gateron Pro Yellow
-Taktil- Gateron Pro Brown
-Klickig- Kailh Box Jade (se nedan)
Men Panda och Lynx är bra också.

Skrivet av highspeed:

box switchar är mer stabila.. har dock bara testa getaron pink box och kailh box red.. upplevde dem stabilare helt klart..

Gateron är inte en Box switch (idioti att de döpte dem så)
För det är så lätt att missta att de har samma problem som Kailh Box brytarna har/hade med att krysset va för tjocka att vissa keycaps(främst GMK) kunde spricka i fästet.
Men det ska vara löst nuförtiden men det kommer vissa som säger att det fortfarande finns bekymmer så det finns verktyg för att fixa detta om man vill.

Permalänk
Medlem

Jag håller med, dåligt av mig att ta upp andra typer av switchar, jag gillar de blåa då de är lite mer motstånd, jag vet inte hur stor skillnad blå och brun har men helt tysta switchar är jag nog inte ute efter.
Jag har Glorious-keycaps, är det relativt bra när det kommer till switchkompatibla?

Skrivet av StuntmanMike:

Nu känns det som att du är över hela spelplanen och yrar, Blåa är ju klickiga, panda taktil och lynx linjära så hade varit bra att veta vad du vill ha.
Det sagt så skulle jag rekommendera utan att gå ner allt för långt i träsket :
-Linjär- Gateron Pro Yellow
-Taktil- Gateron Pro Brown
-Klickig- Kailh Box Jade (se nedan)
Men Panda och Lynx är bra också.

Gateron är inte en Box switch (idioti att de döpte dem så)
För det är så lätt att missta att de har samma problem som Kailh Box brytarna har/hade med att krysset va för tjocka att vissa keycaps(främst GMK) kunde spricka i fästet.
Men det ska vara löst nuförtiden men det kommer vissa som säger att det fortfarande finns bekymmer så det finns verktyg för att fixa detta om man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beardedpear:

Jag har nyss köpt ett GMMK 75% Pro, jag körde köpte blåa switchar från Gateron men jag upplever att de är så sjukt vobbliga, (jag vet att detta måste vara någon budgetvariant med tanke på priset)

någon som sitter på några goa jäkla switchar de kan rekommendera?
Hur är Pandaswitcharna eller lynx t,ex?

Inte jätte mycket att jämföra med men byggde precis mitt första egna bord med milky yellow pro och tycker de är grymma

Permalänk
Medlem
Skrivet av beardedpear:

Jag har nyss köpt ett GMMK 75% Pro, jag körde köpte blåa switchar från Gateron men jag upplever att de är så sjukt vobbliga, (jag vet att detta måste vara någon budgetvariant med tanke på priset)

någon som sitter på några goa jäkla switchar de kan rekommendera?
Hur är Pandaswitcharna eller lynx t,ex?

Vill man ha klickbrytare så är det rätt kass utdelning vad gäller Cherry MX-kompatibelt. Du har BOX-brytarna, typ BOX Jade, BOX White etc men de låter extremt ettrigt i mina öron, plus att de klickar både på väg upp och på väg ner. De klickbrytare som låter överlägset bäst (åter igen, i mina öron) är ZealPC Clickiez men ZealPC är tyvärr helt oförmögen att göra brytare som är lagom taktila så det är ungefär som att skriva på lampknappar. Extremt stela. Vissa gillar ju det, men med tanke på att han tog inspiration från klick-Alps och designade dem liknande kan man ju tycka att han borde ha viktat dem ungefär likadant med. Men men. Gillar du skarp taktil känsla så lär de passa dig.

Vill du ha taktila brytare som är tydligt taktila utan att vara obekvämt skarpa så finns Boba U4T som jag personligen gillar.

Linjära brytare är jag kass på eftersom det inte är något jag föredrar speciellt, men jag har Gateron Oil Kings på det tangentbordet jag kör hemma nu och de är helt okej för mina fingrar åtminstone, lagom tunga och väldigt lena.

Permalänk
Skrivet av beardedpear:

Jag har nyss köpt ett GMMK 75% Pro, jag körde köpte blåa switchar från Gateron men jag upplever att de är så sjukt vobbliga, (jag vet att detta måste vara någon budgetvariant med tanke på priset)

någon som sitter på några goa jäkla switchar de kan rekommendera?
Hur är Pandaswitcharna eller lynx t,ex?

Akkos switchar som har en boxliknande stam är väldigt stadiga. Dock är det inga boxsswitchar rent mekaniskt.

Permalänk
Medlem

Köpte ett billigt tangentbord på Amazon, Ranked N60 Nova som jag blev riktigt nöjd med. Alla tangenter är programmeringsbara och så va det redan case foam och hotswap. Riktigt nöjd med andra ord
Detta kom med Gateron Milky Yellow Pro men jag har bytt till Durock Dolphin 62g och fixat en egen kabel då det va svårt att hitta en aviator kabel som va rak och genomskinlig.
Handledstödet är i cement från KBD Fans, nu ska jag bara hitta några snygga keycaps också.
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ja det går att byta ut den trasiga brytaren, kräver lite utrustning i form av lödkolv, tennsug och lödtenn. Har du inte tillgång till det så kanske det kan vara värt att köpa ett nytt tangentbord, eller be någon göra det åt dig.
Jag hjälpte @Geimvera för något år sedan med precis samma sak.

Det blev jätte bra 😁

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Gigabyte B550 S2H | Gskill Trident Z Neo 2x16 3600cl16-16 | Palit GameRock OC 3070 | Fractal design ion+ 650w | Lian li O11 mini | Samsung Odessy G7 | Sennheiser GSP-670 | ROG Claymore MX Red | ROG Chakram

Permalänk
Medlem

Fick vänta i nästan två månader (vilket inte är något om man jämför med group buys), men till slut har jag mina nya keycaps!

Traitorkeys UKIYO-E 116 Keys Keycap PBT Set ISO

Har spanat på dem bra länge, till slut slog jag till och är riktigt nöjd.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Tjena, har precis, efter att köp-suget blev för stort, köpt mina första "riktiga" mekaniska tangentbord (två fullstora Varmilo, ett Varmilo x Ducky, samt ett Keychron) efter att en längre period enbart använt Razers tangentbord.
Framförallt undrar jag vilken typ av keycap-profil som Varmilo använder, väntar på lite caps från ali-express som jag beställde tillsammans med ett par Ram-flänsar och tänker mest om jag ska vänta mig att de inte passar med övriga tangenters profil

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Tjena, har precis, efter att köp-suget blev för stort, köpt mina första "riktiga" mekaniska tangentbord (två fullstora Varmilo, ett Varmilo x Ducky, samt ett Keychron) efter att en längre period enbart använt Razers tangentbord.
Framförallt undrar jag vilken typ av keycap-profil som Varmilo använder, väntar på lite caps från ali-express som jag beställde tillsammans med ett par Ram-flänsar och tänker mest om jag ska vänta mig att de inte passar med övriga tangenters profil

SS2, väldigt lika cherry

Permalänk
Medlem

Mitt första bygge är klart. Måste säga att det var oerhört kul att få pilla lite. Smörjandet tog tid, snittade nog med 12-15 switchar i timmen.

Började resan med Gateron Milky Yellow Pro. Väldigt prisvärda switchar men ville ha lite mer djup i ljudet så körde på Akko V3 Cream Yellow. Smörjde dessa och är väldigt nöjd med resultatet.

Keychron Q2 Knob Barebone (1199kr)
Akko V3 Cream Yellow 90st (300kr)
Glorious GPBT Keycaps (479kr)

Resultatet

Inga mods gjorda. Vill göra tape mod men lite orolig för att klistret släpper och skadar brädan. Fö. få ni jättegärna komma med tips på annat för att få ett djupare ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Mitt första bygge är klart. Måste säga att det var oerhört kul att få pilla lite. Smörjandet tog tid, snittade nog med 12-15 switchar i timmen.

Började resan med Gateron Milky Yellow Pro. Väldigt prisvärda switchar men ville ha lite mer djup i ljudet så körde på Akko V3 Cream Yellow. Smörjde dessa och är väldigt nöjd med resultatet.

Keychron Q2 Knob Barebone (1199kr)
Akko V3 Cream Yellow 90st (300kr)
Glorious GPBT Keycaps (479kr)

Resultatet

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Inga mods gjorda. Vill göra tape mod men lite orolig för att klistret släpper och skadar brädan. Fö. få ni jättegärna komma med tips på annat för att få ett djupare ljud

Kul, grattis till nya brädan! Jag kör en Tofu 65 bräda, och jag har lagt skumplast under pcbn, vilket gör ganska stor skillnad, så det blir mer djup i ljudet!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Kul, grattis till nya brädan! Jag kör en Tofu 65 bräda, och jag har lagt skumplast under pcbn, vilket gör ganska stor skillnad, så det blir mer djup i ljudet!

Tack! Fick ju mersmak för att göra fler men kan inte argumentera för kostnaden än haha..

Har du någon länk och bild på hur du gjort? Hade varit kul att se.

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Mitt första bygge är klart. Måste säga att det var oerhört kul att få pilla lite. Smörjandet tog tid, snittade nog med 12-15 switchar i timmen.

Började resan med Gateron Milky Yellow Pro. Väldigt prisvärda switchar men ville ha lite mer djup i ljudet så körde på Akko V3 Cream Yellow. Smörjde dessa och är väldigt nöjd med resultatet.

Keychron Q2 Knob Barebone (1199kr)
Akko V3 Cream Yellow 90st (300kr)
Glorious GPBT Keycaps (479kr)

Resultatet

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Inga mods gjorda. Vill göra tape mod men lite orolig för att klistret släpper och skadar brädan. Fö. få ni jättegärna komma med tips på annat för att få ett djupare ljud

Klart du ska köra tape mod, gjort modden flera gånger aldrig varit problem. Kör också PE Foam mod på mitt Keychron Q, är super nice ljud och endgame till custom scenen börjar med hall effect switchar.

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Mitt första bygge är klart. Måste säga att det var oerhört kul att få pilla lite. Smörjandet tog tid, snittade nog med 12-15 switchar i timmen.

Började resan med Gateron Milky Yellow Pro. Väldigt prisvärda switchar men ville ha lite mer djup i ljudet så körde på Akko V3 Cream Yellow. Smörjde dessa och är väldigt nöjd med resultatet.

Keychron Q2 Knob Barebone (1199kr)
Akko V3 Cream Yellow 90st (300kr)
Glorious GPBT Keycaps (479kr)

Resultatet

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Inga mods gjorda. Vill göra tape mod men lite orolig för att klistret släpper och skadar brädan. Fö. få ni jättegärna komma med tips på annat för att få ett djupare ljud

Intressant att du inte blev nöjd med djupet på ljudet. Köpte själv ett gäng Yellow pro som jag lubade med G-lube och satte i mitt Pulsar PCMK barebone och det är ju en väldigt djup ton i dessa switchar får jag säga. Däremot så känns dom nästan för mjuka och smooth. Lite kontraproduktivt när man smörjer grejerna för att det ska "Thocka"

Prova med tapemod, det gör en otrolig skillnad. Jag kör med 3 lager på alla mina tangentbord. Förvånande att inte tillverkarna kan fixa något liknande från fabrik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Fö. få ni jättegärna komma med tips på annat för att få ett djupare ljud

Billig plastlåda med plats för resonans. Ett styvt aluminiumchassi är inte direkt perfekt om man vill ha ett djupt ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Billig plastlåda med plats för resonans. Ett styvt aluminiumchassi är inte direkt perfekt om man vill ha ett djupt ljud.

Jag kör gmmk pro med original foam, black inks v2 L+F och jag har thocc ljud i min bräda. Dock kör jag SA caps, det hjälper ju till en del.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Fö. få ni jättegärna komma med tips på annat för att få ett djupare ljud

Skrivet av Icetec:

Billig plastlåda med plats för resonans. Ett styvt aluminiumchassi är inte direkt perfekt om man vill ha ett djupt ljud.

Det beror ju helt och hållet på konstruktionen. Ett tjockt och tungt aluminiumchassi får lägre egenfrekvens och djupare ljud. Dessutom gör mer vikt att chassit resonerar mindre, så ljudet blir mer dämpat överlag. Men mer material brukar också betyda ett högre pris. Problemet med tunna aluminiumchassin är just att de får en högre egenfrekvens som inte dämpas väl och de blir "pingiga". Så man kan ju försöka dämpa dem med någon fyllning som även ökar vikten, typ som dämpmattor man använder vid billjud

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Intressant att du inte blev nöjd med djupet på ljudet. Köpte själv ett gäng Yellow pro som jag lubade med G-lube och satte i mitt Pulsar PCMK barebone och det är ju en väldigt djup ton i dessa switchar får jag säga. Däremot så känns dom nästan för mjuka och smooth. Lite kontraproduktivt när man smörjer grejerna för att det ska "Thocka"

Prova med tapemod, det gör en otrolig skillnad. Jag kör med 3 lager på alla mina tangentbord. Förvånande att inte tillverkarna kan fixa något liknande från fabrik.

Vad för tejp kör du? Antar att det ska vara så lite klister som möjligt?

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Vad för tejp kör du? Antar att det ska vara så lite klister som möjligt?

Jag kör med någon från Tesa, ca 40 mm bred. Det är en tejp för inomhusbruk men det är ju ändå klister på så den fastnar bra. ( Det va det vi hade på jobbet )

Jag tänker att om det nu skulle erodera kretskortet så kommer det ta väldigt, väldigt lång tid.