Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Entusiast

Suttit ett längre tag och insett att jag saknar knapparna home och end på mitt tangentbord... Så har sneglat på Keycron K8 Pro: https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/keychron-k8-pr...
Sen tänkte jag när jag ändå håller på köpa dessa keycaps
https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/infinity-116-keys-keycap-...
Har googlat mig fram till att keycaps med Cherry-profil ska passa Gateron switches, så jag hoppas det stämmer?

Tänkte om nån har lite åsikter eller "varning" gällande någon av dessa produkter?

Permalänk
Medlem

Måste bara skriva av min ilska lite till er som förstår. Beställde från Kina med FedEx express för lite mer än en vecka sen. På tre dagar landade paketet i Sverige och sen har dom gjort jag vet inte hur många misslyckade leveransförsök under en veckas tid för att "ingen var hemma" trots att jag suttit några meter från ytterdörren och väntat som ett barn på julafton. Kundtjänst lovar dyrt och heligt att paketet ska prioriteras och nästa gång så går det nog bättre. Suck.

Nu väntar jag bara på att dom skickar tillbaka det till Kina eftersom jag inte tagit emot det.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Detta ser ut att klara av allt utom höger shift och en helt korrekt högerrad(du får använda någon tangent från numpaden istället)
https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/prism-pbt-double-shot-pud...

Denna ser ut att klara allt, dock är det hela keycapsen utom legenderna som skiner.
https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/prism-pbt-double-shot-pud...

Men kan du strunta i Shinethru så finns det massor med set du kan välja mellan hos både kbnordic.se och maxgaming.se.

Tack!

Du får gärna länka några som inte har shinethru om du orkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Måste bara skriva av min ilska lite till er som förstår. Beställde från Kina med FedEx express för lite mer än en vecka sen. På tre dagar landade paketet i Sverige och sen har dom gjort jag vet inte hur många misslyckade leveransförsök under en veckas tid för att "ingen var hemma" trots att jag suttit några meter från ytterdörren och väntat som ett barn på julafton. Kundtjänst lovar dyrt och heligt att paketet ska prioriteras och nästa gång så går det nog bättre. Suck.

Nu väntar jag bara på att dom skickar tillbaka det till Kina eftersom jag inte tagit emot det.

Surt, får verkligen hoppas det inte går i retur.
Har ingen erfarenhet av FedEx faktiskt, närmast blir nog UPS som fungerat felfritt och smärtfritt varje gång.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jori:

Tack!

Du får gärna länka några som inte har shinethru om du orkar

Ser ut som en rätt standard 65% ISO uppsättning, och de flesta kit som är mer universella bör ha 1.75u höger shift och 1u alt gr, fn och ctrl som alternativ till de vanligare 1.25u. 6.25u spacebar är standard

https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/gpbt-keycaps-iso-115-pbt-...
https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/iso-q1-k2-dye-sub-pbt-key...

Billigare än så hittar du nog inte som har rätt kompatibilitet out-of-the-box, utan då är det mer specifika kits från säg Corsair eller Steelseries som bara passar den layout de använder utan flexibilitet

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Jori:

Tack!

Du får gärna länka några som inte har shinethru om du orkar

Personligen hade jag valt någon av de som heter PBTfans och samtidigt har ett International-kit (du får scrolla och leta lite) om jag skulle beställa något i Sverige.
https://www.maxgaming.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=...
De är ju såklart/tyvärr bland de dyraste, men du får ju samtidigt keycaps för att klara av de flesta sorters brädor du kan tänka dig skaffa i framtiden.

XMI hos kbnordic.se samt deras egna BoW&WoB är ju helt klart ett bra alternativ om du gillar färgerna.

Permalänk
Skrivet av Vaun:

Måste bara skriva av min ilska lite till er som förstår. Beställde från Kina med FedEx express för lite mer än en vecka sen. På tre dagar landade paketet i Sverige och sen har dom gjort jag vet inte hur många misslyckade leveransförsök under en veckas tid för att "ingen var hemma" trots att jag suttit några meter från ytterdörren och väntat som ett barn på julafton. Kundtjänst lovar dyrt och heligt att paketet ska prioriteras och nästa gång så går det nog bättre. Suck.

Nu väntar jag bara på att dom skickar tillbaka det till Kina eftersom jag inte tagit emot det.

Förstår din frustration, men är samtidigt därför jag alltid väljer upphämtningsställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Personligen hade jag valt någon av de som heter PBTfans och samtidigt har ett International-kit (du får scrolla och leta lite) om jag skulle beställa något i Sverige.
https://www.maxgaming.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=...
De är ju såklart/tyvärr bland de dyraste, men du får ju samtidigt keycaps för att klara av de flesta sorters brädor du kan tänka dig skaffa i framtiden.

XMI hos kbnordic.se samt deras egna BoW&WoB är ju helt klart ett bra alternativ om du gillar färgerna.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Varför behöver jag en vridknapp (rotary knob) på mitt tangentbord? (dvs, ge mig en anledning att köpa ett nytt)

Du kopplar den till ditt backupsystem så klart och använder den för att kunna välja en återställningspunkt att läsa tillbaka. Nån annan direkt anledning ser jag inte att det ska finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jori:

Hej,

Söker hjälp med att hitta passande keycaps

Har fått tag på ett KLIM Shift, men med fransk layout, alltså ett azerty tangentbord

Jag har manuellt flyttat runt keycapsen men det ser/känns inte bra då keycapsen är vinklande
<Uppladdad bildlänk>

På bilden ser man tex Q,W och Z tangenterna har annan vinkel<Uppladdad bildlänk>

Har frågat Klim själva om dom säljer andra uppsättningar, och det gör dom inte

Men fick utförligt svar på vad jag skulle kolla på:

When looking for a new keycap set make sure the layout, the material and the profile are the ones you're looking for and then double-check if the replacement set includes all of the keys you need for your keyboard. Many manufacturers sell "extended" sets which are compatible with keyboards of different form factors (60%, 65%, 75%, 80%, 96% etc.) The physical layout on the keyboard is the standard ISO 65% and the included switches are MX-type: There are plenty of aftermarket solutions available, in multiple materials and layouts, from third party sellers. I'm not aware of Nordic keycaps sets. On the KLIM Shift, the bottom row consists of: 1.25 u Left Control, Windows and Left Alt 6.25 u Spacebar 1u Right Alt (AltGR), Function and Right Ctrl 1u Directional arrows The Enter key is reverse-L shaped (ISO layout). This is in line with most 65% keyboards and many keycap manufacturers include 1u and 1.25u modifiers in their kits for better compatibility. Do also make sure that the the keycap set you're looking for has the correct profile for the rightmost keys (navigation keys). Please note that the switches on this board are north-facing and there may be interference with Cherry PROFILE keycaps.

Är helt nybörjare på detta med tangentbord så behöver lite guidning

Finns det något set som är prisvärt?
Gärna nordisk layout så man får med ÅÄÖ, men annat går också bra
(Nedre raden med ctrl spacebar osv ser bra ut så den kan jag i värsta fall behålla om jag hittar ett svart set keycaps)

Lägger gärna inte för mycket pengar då det inte är ett premium tangentbord, köper i så fall hellre ett nytt tangentbord

Tacksam för all hjälp!

Tex detta https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/q1-q2-k2-pbt-keycap-set-i... verkar ha alla du behöver

Permalänk
Medlem

Massor av anledningar till varför jag behöver en rotary knob så helt klart behöver jag ett till tangentbord. Tack!

En annan fråga, har någon erfarenhet av att Mac fullständigt ignorerar en custom brädas keymap? Fick hem ett JJ40 idag och har inte hunnit pilla med det än annat än att löda ihop och plugga in. Men enligt osx har jag 3-4 mellanslagstangenter. Tack I guess.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

En annan fråga, har någon erfarenhet av att Mac fullständigt ignorerar en custom brädas keymap? Fick hem ett JJ40 idag och har inte hunnit pilla med det än annat än att löda ihop och plugga in. Men enligt osx har jag 3-4 mellanslagstangenter. Tack I guess.

Inte för att jag har någon koll på OS X specifikt när det gäller customtangentbord men det borde inte vara möjligt för OS X att ignorera din keymap om den är satt med t.ex. QMK. Tangentbordet skickar ju bara en keycode och OS X kan omöjligt veta om din space sitter på space eller escape eller K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

En annan fråga, har någon erfarenhet av att Mac fullständigt ignorerar en custom brädas keymap? Fick hem ett JJ40 idag och har inte hunnit pilla med det än annat än att löda ihop och plugga in. Men enligt osx har jag 3-4 mellanslagstangenter. Tack I guess.

Jag gissar att din keymap ser ut så. Det ska inte vara något annorlunda med mac os förutom att de hanterar capslock lite annorlunda

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Vaun:

Massor av anledningar till varför jag behöver en rotary knob så helt klart behöver jag ett till tangentbord. Tack!

En annan fråga, har någon erfarenhet av att Mac fullständigt ignorerar en custom brädas keymap? Fick hem ett JJ40 idag och har inte hunnit pilla med det än annat än att löda ihop och plugga in. Men enligt osx har jag 3-4 mellanslagstangenter. Tack I guess.

OSX är ett helvete med keymaps, däremot är väl den "fysiska" skillnaden endast att man måste swappa på ALT och SUPER för att få det exakt som ett native Apple tangentbord.

Sen hur de valt att ändra på precis allt i operativsystemet jämfört med linux och windows är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

OSX är ett helvete med keymaps, däremot är väl den "fysiska" skillnaden endast att man måste swappa på ALT och SUPER för att få det exakt som ett native Apple tangentbord.

Sen hur de valt att ändra på precis allt i operativsystemet jämfört med linux och windows är en annan sak.

Fick till det till slut så nu rullar nya brädan som den ska.

Men jävlar vad ovant det är med både ortho och 40%, min WPM sjönk från 100 till 30 ;D. Men egentligen är det mer skillnader än så, kört laptop tangentbordet dom senaste 4 åren ish och är inte helt kompis med XDA profilen jag kör nu så kommer ta ett tag innan jag är i form.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Fick till det till slut så nu rullar nya brädan som den ska.

Men jävlar vad ovant det är med både ortho och 40%, min WPM sjönk från 100 till 30 ;D. Men egentligen är det mer skillnader än så, kört laptop tangentbordet dom senaste 4 åren ish och är inte helt kompis med XDA profilen jag kör nu så kommer ta ett tag innan jag är i form.

Ja, och sen när du väl har vant dig och ska skriva på ett vanligt tangentbord kommer det också gå åt helvete om du är som mig. Men jag orkade inte köra 40% ortho speciellt länge, tycker snarare att det är mer ansträngande för händerna än att köra en staggered layout och jag upplevde ingen vinning av att tangentbordet är lite mindre.

Permalänk

Förstår inte hur man tycker det är mer ansträngande?! Okej att man är ovan och gör feltryck, men om man fysiskt lider av det så måste man ju ha fel ställning eller något. 🤔

Permalänk

Sitter du inne på ett 40s kit du kan tänka dig att sälja? 🥺

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Sitter du inne på ett 40s kit du kan tänka dig att sälja? 🥺

I och med att Nordeuk inte nådde tillverkning så avbeställde jag allt.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Skrivet av dorf_se:

I och med att Nordeuk inte nådde tillverkning så avbeställde jag allt.

Ja det va riktigt surt att det inte gjordes. =/

Permalänk
Medlem

Jag knåpade ihop ett Keychron Q2 med Gateron box ink pinks igår.
Har haft otaliga Varmilo, men tänkte att nu ska jag göra slag i saken och testa smörja egna switchar och lite olika mods.

Så det vart då lubade switchar, tog tid som satan. Band-aid mod och vällubade stabs.
Samt tre lager maskeringstejp på kortet.

Måste säga att det låter så magiskt att jag tror jag har blivit fast...

Vad ska plånboken säga?

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Skrivet av Linus82:

Jag knåpade ihop ett Keychron Q2 med Gateron box ink pinks igår.
Har haft otaliga Varmilo, men tänkte att nu ska jag göra slag i saken och testa smörja egna switchar och lite olika mods.

Så det vart då lubade switchar, tog tid som satan. Band-aid mod och vällubade stabs.
Samt tre lager maskeringstejp på kortet.

Måste säga att det låter så magiskt att jag tror jag har blivit fast...

Vad ska plånboken säga?

Välkommen ner i träsket! Din plånbok kommer att gråta om du fortsätter. 😅💸

Men kul att du valde Ink Box Pink, det är min topp3 favorit. 👌
Har du gått med i vår Discord? https://discord.gg/mekaniska-tangentbord-sverige-411642983767...

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Förstår inte hur man tycker det är mer ansträngande?! Okej att man är ovan och gör feltryck, men om man fysiskt lider av det så måste man ju ha fel ställning eller något. 🤔

Kanske, jag vet inte. Jag upplever att det är jobbigare att skriva på ett tangentbord som är ortholinear än ett som inte är det. Vägarna mina fingrar tar är mycket mer naturliga och känns bättre på en vanlig staggered layout. Det kan mycket väl vara för att jag skriver "fel" och att det hade funkat bättre för någon annan men eftersom jag inte upplever någon annan fördel heller så kändes det ju onödigt att utforska

Jag jobbade mig upp till 110-120 WPM på min 40% ortho-bräda vilket motsvarar vad jag skriver på en "vanlig", men det känns helt enkelt mindre bekvämt för mig och utan att jag upplever någon positiv skillnad så är det ju meningslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Jag knåpade ihop ett Keychron Q2 med Gateron box ink pinks igår.
Har haft otaliga Varmilo, men tänkte att nu ska jag göra slag i saken och testa smörja egna switchar och lite olika mods.

Så det vart då lubade switchar, tog tid som satan. Band-aid mod och vällubade stabs.
Samt tre lager maskeringstejp på kortet.

Måste säga att det låter så magiskt att jag tror jag har blivit fast...

Vad ska plånboken säga?

Ungefär samma mods som jag då alltså! (två lager tejp här istället)
Jävligt nöjd med mitt Q2 också, ruskigt hög kvalite på sakerna!
Kör själv med Pink Robin switchar.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk

Hej!
Hade för några år sedan (ca: 3) bestlutat mig för att köpa ett top of the line tangentbord som skulle hålla livet ut Nej men många många MÅNGA år. Det blev ett Corsair K70 Lux RGB --> https://www.komplett.se/product/891861?noredirect=true#
Nu till saken! Min vänstra SHIFT knapp har börjat å lagga, lyder på ca 2 av 3 knapp tryck så min fråga till er som haft liknande upplevelser samt besitter kompetensen; Vad fan skall jag göra? GÅr det ock köpa en ny Cherry MX Röd Tangentbrytare ngn stans och bara byta ut den defekta själv eller vad hade ni gjort? Jag är Jätte tacksam för eran hjälp med detta grabbar och damer! Stort tack på förhand!

P.s. har provat och byta Tangenten ifråga som kronglar bara för o se om det kasnke skulle lösa problemet, men ack nej.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av Tre till Trettiotvå Täcken:

Hej!
Hade för några år sedan (ca: 3) bestlutat mig för att köpa ett top of the line tangentbord som skulle hålla livet ut Nej men många många MÅNGA år. Det blev ett Corsair K70 Lux RGB --> https://www.komplett.se/product/891861?noredirect=true#
Nu till saken! Min vänstra SHIFT knapp har börjat å lagga, lyder på ca 2 av 3 knapp tryck så min fråga till er som haft liknande upplevelser samt besitter kompetensen; Vad fan skall jag göra? GÅr det ock köpa en ny Cherry MX Röd Tangentbrytare ngn stans och bara byta ut den defekta själv eller vad hade ni gjort? Jag är Jätte tacksam för eran hjälp med detta grabbar och damer! Stort tack på förhand!

P.s. har provat och byta Tangenten ifråga som kronglar bara för o se om det kasnke skulle lösa problemet, men ack nej.

Ja det går att byta ut den trasiga brytaren, kräver lite utrustning i form av lödkolv, tennsug och lödtenn. Har du inte tillgång till det så kanske det kan vara värt att köpa ett nytt tangentbord, eller be någon göra det åt dig.
Jag hjälpte @Geimvera för något år sedan med precis samma sak.

Permalänk
Skrivet av Tre till Trettiotvå Täcken:

Hej!
Hade för några år sedan (ca: 3) bestlutat mig för att köpa ett top of the line tangentbord som skulle hålla livet ut Nej men många många MÅNGA år. Det blev ett Corsair K70 Lux RGB --> https://www.komplett.se/product/891861?noredirect=true#
Nu till saken! Min vänstra SHIFT knapp har börjat å lagga, lyder på ca 2 av 3 knapp tryck så min fråga till er som haft liknande upplevelser samt besitter kompetensen; Vad fan skall jag göra? GÅr det ock köpa en ny Cherry MX Röd Tangentbrytare ngn stans och bara byta ut den defekta själv eller vad hade ni gjort? Jag är Jätte tacksam för eran hjälp med detta grabbar och damer! Stort tack på förhand!

P.s. har provat och byta Tangenten ifråga som kronglar bara för o se om det kasnke skulle lösa problemet, men ack nej.

Jag har en påse Kailh röd, är väl mer eller mindre identisk med Cherry's.. säg till om du behöver så löser vi det.

Permalänk
Medlem

Tänkte införskaffa mig ett nytt tangentbord och skulle vilja ha lite tips. Spelar Quake och har i princip alltid kört membran. Skaffade för ett tag sedan ett SteelSeries apex 7. Har dock svårt att vänja mig då jag ofta trycker ner tangenterna av misstag. Kikat lite på apex PRO som tydligen ska gå att ställa in hur mycket man behöver trycka ner tangenten för att registreras. Finns det andra tangentbord med liknande funktion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoffarn:

Tänkte införskaffa mig ett nytt tangentbord och skulle vilja ha lite tips. Spelar Quake och har i princip alltid kört membran. Skaffade för ett tag sedan ett SteelSeries apex 7. Har dock svårt att vänja mig då jag ofta trycker ner tangenterna av misstag. Kikat lite på apex PRO som tydligen ska gå att ställa in hur mycket man behöver trycka ner tangenten för att registreras. Finns det andra tangentbord med liknande funktion?

Wooting har samma! (plus en del andra finurliga möjligheter som att emulera joypad mm)

Sen är jag osäker, men tror Corsair och Razers senaste och värsta med analoga switchar kan göra samma sak med tangentdjupet , så värt att kolla upp! (ev bara en generell inställning på alla tangenter)
... har dock inte följt den utvecklingen på ett tag.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Ja det går att byta ut den trasiga brytaren, kräver lite utrustning i form av lödkolv, tennsug och lödtenn. Har du inte tillgång till det så kanske det kan vara värt att köpa ett nytt tangentbord, eller be någon göra det åt dig.
Jag hjälpte @Geimvera för något år sedan med precis samma sak.

hör av mig i pm PM

Visa signatur

.