Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Mitt Microsoft Sidewinder X4 har en bra känsla, är bakgrundsbelyst, har ingen RGB, är tyst, upphöjningsbart och har handledsstöd. Det är perfekt, men efter tio år är det slitet och upplever att ett par tangenter glappar från och till.

Har ni något tips? Logitech MX Keys går bort för det är inte upphöjningsbart och deras G915-serie kostar för mycket. Betalar gärna 1000 kr men inte mer. Jag har Linux och vill därför inte vara beroende av mjukvara i Windows.

Hitta ett sånt på vinden när jag städa Ser inte ut som om det har använts särskilt mycket.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

Hitta ett sånt på vinden när jag städa Ser inte ut som om det har använts särskilt mycket.

Mitt har ingen text kvar på flera tangenter och några är så slitna att färgen är borta så det lyser extra nycket genom ett par tangenter. Primärt A, S och D.

Om vi bott så vi kunnat mötas öga mot öga så hade jag frågat om pris. PostNords fraktpriser gör det ovärt. Tack ändå. Uppskattar ditt svar.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Mitt har ingen text kvar på flera tangenter och några är så slitna att färgen är borta så det lyser extra nycket genom ett par tangenter. Primärt A, S och D.

Om vi bott så vi kunnat mötas öga mot öga så hade jag frågat om pris. PostNords fraktpriser gör det ovärt. Tack ändå. Uppskattar ditt svar.

Tror frakten går på 69kr.
Men om du vill så kan jag skicka det mot fraktkostnaden, tangentbordet får du på köpet. Bättre att det kommer till användning än ligger på vinden.
Vart bor du?
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

God afton!

Någon som har erfarenhet av att luba Akkos CS Jelly Purple?

jag har lubat ett par hundra switchar vid det här laget. Tex Kailh Polia, Ktt wine Red osv.. Inga konstigheter. Men dom här j*vla switcharna är ju riktigt besvärliga. Svår att ta isär och så hoppar stiften ur jättelätt. Att fjädern är 57 cm lång gör det även besvärligt att montera ihop brytaren igen.

Är jag bara värdelös eller har jag missat nåt? Och är alla brytare från Akko lika besvärliga tro?

Permalänk
Skrivet av Agustavsson:

God afton!

Någon som har erfarenhet av att luba Akkos CS Jelly Purple?

jag har lubat ett par hundra switchar vid det här laget. Tex Kailh Polia, Ktt wine Red osv.. Inga konstigheter. Men dom här j*vla switcharna är ju riktigt besvärliga. Svår att ta isär och så hoppar stiften ur jättelätt. Att fjädern är 57 cm lång gör det även besvärligt att montera ihop brytaren igen.

Är jag bara värdelös eller har jag missat nåt? Och är alla brytare från Akko lika besvärliga tro?

Montera ihop dem uppochner, dvs håll toppen uppochner - på med film om det ska användas - stoppa i stem - I med fjädern - förslut med att trycka dit botten. Ez

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Montera ihop dem uppochner, dvs håll toppen uppochner - på med film om det ska användas - stoppa i stem - I med fjädern - förslut med att trycka dit botten. Ez

Har aldrig tänkt på det! Bra tips.

Permalänk
Medlem

Sååå det här var lite skämmigt, jag köpte glorious keycaps (black ash) för några dagar sen och satt på dom idag.

Mitt tangentbord är en US layout och jag köpte den Nordiska paketet då jag gillar att ha åäö.
Jag trodde att både US och den nordiska skulle komma i samma förpackning, då det är legit bara 4 knappars skillnad. Tydligen inte,

Frågan nu är, har nån här dom US-layout knapparna som saknas?
Så här ser min tangentbord just nu:

https://ibb.co/m4KKt2S

https://ibb.co/Prjkcr0

Permalänk
Medlem
Skrivet av whitenuke:

Sååå det här var lite skämmigt, jag köpte glorious keycaps (black ash) för några dagar sen och satt på dom idag.

Mitt tangentbord är en US layout och jag köpte den Nordiska paketet då jag gillar att ha åäö.
Jag trodde att både US och den nordiska skulle komma i samma förpackning, då det är legit bara 4 knappars skillnad. Tydligen inte,

Frågan nu är, har nån här dom US-layout knapparna som saknas?
Så här ser min tangentbord just nu:

https://ibb.co/m4KKt2S

https://ibb.co/Prjkcr0

Caps Lock är ju samma så den borde du ju kunna få dit. Gällande de andra knapparna, menar du i samma serie? Eller rent allmänt ANSI-layout men annan färg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Caps Lock är ju samma så den borde du ju kunna få dit. Gällande de andra knapparna, menar du i samma serie? Eller rent allmänt ANSI-layout men annan färg?

Om samma serie finns så tar jag dom, annars tar jag gärna nåt med bättre färger

Capslock hadde du rätt på förresten, fixat.

Permalänk
Skrivet av whitenuke:

Om samma serie finns så tar jag dom, annars tar jag gärna nåt med bättre färger

Capslock hadde du rätt på förresten, fixat.

De är dessa? https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/gpbt-keycaps-114-pbt-caps...

Men ja, trist att det inte följde med som i kbnordic.se keycaps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

De är dessa? https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/gpbt-keycaps-114-pbt-caps...

Men ja, trist att det inte följde med som i kbnordic.se keycaps.

japp.

Permalänk
Skrivet av whitenuke:

Ja alltså de där är ansi-versionen om du ska köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av whitenuke:

Om samma serie finns så tar jag dom, annars tar jag gärna nåt med bättre färger

Capslock hadde du rätt på förresten, fixat.

Bättre och bättre vet jag inte, men jag tänker mig att det kanske finns folk som köpt ett set som innehåller både ISO och ANSI och inte vill ha knapparna för ANSI och kan tänka sig att skänka bort dem. Jag har tyvärr inga ANSI-shift och enter över som är i Cherryprofil och jag tror inte att du är så sugen på att ha tre knappar i DSA och resten i Cherry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whitenuke:

Sååå det här var lite skämmigt, jag köpte glorious keycaps (black ash) för några dagar sen och satt på dom idag.

Mitt tangentbord är en US layout och jag köpte den Nordiska paketet då jag gillar att ha åäö.
Jag trodde att både US och den nordiska skulle komma i samma förpackning, då det är legit bara 4 knappars skillnad. Tydligen inte,

Frågan nu är, har nån här dom US-layout knapparna som saknas?
Så här ser min tangentbord just nu:

https://ibb.co/m4KKt2S

https://ibb.co/Prjkcr0

Du kanske prompt vill ha just de där capsen? Men annars är ju ett alternativ att lämna tillbaks de där (alternativt sälja, vet inte vad du har för returmöjligheter) och köpa ett annat kit som innehåller både iso och ansi och åäö. Typ från Kbnordic: https://kbnordic.se/keycaps/wob-keycaps-pbt-dye-sub-iso-ansi-...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Själv har man i någon form av tillfällig förvirring/FOMO gjort sitt dyraste enskilda inköp och hakade på ett R2 Beamspring-tangentbord från ModelFKeyboards. Skrev upp mig tidigt som fan så jag blev inbjuden på första R1 med men såhär med facit på hand vill man ju ha den bulkigare lådan som är med i R2 oavsett. Vetefan om det kommer visa sig vara vettigt eller helt sjukt korkat men det lockar ju något enormt att få veta vad som döljer sig bakom de här helt absurt dyra föregångarna till Model F som redan är dyra nog som det är. Om Model M (ett fantastiskt tangentbord att skriva på) är den billiga skitmodellen av Model F, som är den billiga budgetvarianten av beamspring så känns det ändå som om det förhoppningsvis är något helt annat att skriva på jämfört med vad som går att få tag på nu.

Model M är ändå det skönaste tangentbordet jag äger när det kommer till att skriva, förutom att det är lite väl tungt att använda i längden (brytarna d.v.s). Och då kör jag ändå ett custom med blå Alps som min huvudbräda men det är något med den här otroligt krispiga och klara taktila känslan som buckling springs ger som inte går att återskapa med Alps eller Cherry MX.

Men vi får väl se om tidsangivelsen "mid 2023" visar sig stämma för det här köpet, jag väntar fortfarande på KAM Superuser som var den första group buy jag någonsin valde att gå med i och den började för två år sen och ligger nog fortfarande minst ett par månader bort....

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Själv har man i någon form av tillfällig förvirring/FOMO gjort sitt dyraste enskilda inköp och hakade på ett R2 Beamspring-tangentbord från ModelFKeyboards. Skrev upp mig tidigt som fan så jag blev inbjuden på första R1 med men såhär med facit på hand vill man ju ha den bulkigare lådan som är med i R2 oavsett. Vetefan om det kommer visa sig vara vettigt eller helt sjukt korkat men det lockar ju något enormt att få veta vad som döljer sig bakom de här helt absurt dyra föregångarna till Model F som redan är dyra nog som det är. Om Model M (ett fantastiskt tangentbord att skriva på) är den billiga skitmodellen av Model F, som är den billiga budgetvarianten av beamspring så känns det ändå som om det förhoppningsvis är något helt annat att skriva på jämfört med vad som går att få tag på nu.

Model M är ändå det skönaste tangentbordet jag äger när det kommer till att skriva, förutom att det är lite väl tungt att använda i längden (brytarna d.v.s). Och då kör jag ändå ett custom med blå Alps som min huvudbräda men det är något med den här otroligt krispiga och klara taktila känslan som buckling springs ger som inte går att återskapa med Alps eller Cherry MX.

Men vi får väl se om tidsangivelsen "mid 2023" visar sig stämma för det här köpet, jag väntar fortfarande på KAM Superuser som var den första group buy jag någonsin valde att gå med i och den började för två år sen och ligger nog fortfarande minst ett par månader bort....

Kul ju!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ja men jag tror nog det! I Chyrosran22's teardown nämnde han ju att de känns lite annorlunda men ville vänta med ett betyg tills han fått recensera dem, men man får även vara lite ödmjuk för att ett äkta beamspringtangentbord är minst 40+ år gammalt nu så det kan ju vara ålder som gör att de inte känns likadana. Och om det hade varit så att de nya brytarna ö.h.t. inte ens är i närheten så hade han nog nämnt det. Med tanke på hur nära målet han (som gör tangentborden) träffade med Model F-reproduktionen så litar jag på att dessa är åtminstone i samma liga.

Beställde däremot ingen solenoid men nu jag börjar tänka på det så kanske man ska se till att köpa en sån med. Jag har eget kontor på jobbet, men lite av drömmen är väl ändå att folk börjar klaga i rummen intill att ditt tangentbord låter för mycket?

Permalänk

Man brukar ju kunna ställa av och på solenoid så KBK!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Man brukar ju kunna ställa av och på solenoid så KBK!

Ja med QMK tror jag att det bara är att binda som man vill så det är ju inget att fundera på i sig, det är mest om det är värt pengarna för något som man bara kommer använda för att visa folk hur jävla högt den låter. Men det är väl iofs ett skäl i sig självt.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Min son vill byta några knappar på sitt tangentbord och har bett mig om hjälp. Så jag har googlat och kollat på tuben i ett försök att lära mig så att vi inte köper knappar som inte passar. Det är några saker som jag inte fattar dock. Grabben har följande tangentbord:

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingtangentbord/mekanisk...

Om jag har förstått det rätt så är det TKL "storlek" och ANSI layout. Det jag inte riktigt greppar är detta med Kailh red swtichar. På t ex maxgaming finns inte ens det med som alternativ när man skall filtrera utan då är det Artisan/Cherry/DSA osv. Hur hittar jag knappar som passar Kailh red switchar?

MVH / D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danbo18:

Om jag har förstått det rätt så är det TKL "storlek" och ANSI layout.MVH / D

Är du säker på det?

Om enterknappen ser ut såhär, och om det finns knappar för ÅÄÖ så är det inte ANSI. ANSI är liksom något man i princip måste vara en medveten konsument för att lyckas köpa i Sverige.

Jag kommer gissa att han har vanlig svensk ISO på sitt tangentbord, men egentligen är det skitsamma för att besvara din fråga. Alla knappar du kan köpa passar Kailh-brytare. Det är bara en variant av Cherry MX, och Cherry MX eller kloner av detsamma sitter på nära 100% av alla mekaniska tangentbord du kan köpa i butik idag.

Så om det är som jag tror, att det är ett helt vanligt ISO-layout med TKL-layout så är svaret att du kan köpa i princip alla set med keycaps som går att hitta och det kommer funka.

Den enda brassklappen är väl om du köper GMMKs keycaps för de tror jag ofta är anpassade för att sitta på ett GMMK Pro som har en mindre högershift än vad som är standard.

Cherry och DSA är profiler i de här kontexten. D.v.s. hur knapparna är formgivna rent fysiskt. Cherry är nog det vanligaste och sannolikt det som sitter på hans tangentbord. Och DSA är extremt mycket bättre på exakt alla sätt*

* Rent objektivt då. Så klart. Eller inte. Det är 100% subjektivt. Vill du safe:a så köper du Cherryprofil.

Här är ett exempel på ett set som kommer passa till en standard-ISO-TLK-bräda med Kailh-brytare.

https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/gpbt-keycaps-iso-115-pbt-...

Permalänk
Skrivet av Danbo18:

Tjena!

Min son vill byta några knappar på sitt tangentbord och har bett mig om hjälp. Så jag har googlat och kollat på tuben i ett försök att lära mig så att vi inte köper knappar som inte passar. Det är några saker som jag inte fattar dock. Grabben har följande tangentbord:

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingtangentbord/mekanisk...

Om jag har förstått det rätt så är det TKL "storlek" och ANSI layout. Det jag inte riktigt greppar är detta med Kailh red swtichar. På t ex maxgaming finns inte ens det med som alternativ när man skall filtrera utan då är det Artisan/Cherry/DSA osv. Hur hittar jag knappar som passar Kailh red switchar?

MVH / D

Cherry, DSA, SA, OEM etc. är profilen på själva tangenten. Här kan du se skillnader på några av dem.

På maxgaming står det t.ex. "Kompatibel Cherry MX-switchar och MX-liknande kloner" i produktbeskrivningen. Kailh Red är en av de så kallade MX klonerna så alla keycaps passande MX switchar, vilket är de flesta, passar även på Kailh switchar.

Det där tangentbordet är dock lite ovanligare då det är en hybrid mellan standard ANSI och ISO, det har en ANSI "Enter" tangent men gör rum för ISO "<>" tangenten, samt att det har nordiska keycaps anpassade just för det.
De flesta keycap seten för ANSI layout stämmer inte helt 100% överens med med symbolerna för nordiska tangenbord då de främst utvecklas för engelska QWERTY tangentbord, vissa tecken förflyttas bl.a. för att ge rum åt Å,Ä,Ö och motsvarande nordiska tecken och tangenten för "*'" (mellan enter och backspace på ert tangentbord) är inte standard i varken ANSI eller ISO kit.

Här kan du se hur symbolerna för ett nordiskt tangentbord är lagda till skillnad från ett engelskt.

Så om det är viktigt att alla tangenter stämmer överens med den nordiska layouten behöver du vara extra uppmärksam på det när du letar efter set, speciellt tangenten för "*'" som är mycket ovanligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danbo18:

Tjena!

Min son vill byta några knappar på sitt tangentbord och har bett mig om hjälp. Så jag har googlat och kollat på tuben i ett försök att lära mig så att vi inte köper knappar som inte passar. Det är några saker som jag inte fattar dock. Grabben har följande tangentbord:

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingtangentbord/mekanisk...

Om jag har förstått det rätt så är det TKL "storlek" och ANSI layout. Det jag inte riktigt greppar är detta med Kailh red swtichar. På t ex maxgaming finns inte ens det med som alternativ när man skall filtrera utan då är det Artisan/Cherry/DSA osv. Hur hittar jag knappar som passar Kailh red switchar?

MVH / D

Skrivet av Crustlust:

Cherry, DSA, SA, OEM etc. är profilen på själva tangenten. Här kan du se skillnader på några av dem.

På maxgaming står det t.ex. "Kompatibel Cherry MX-switchar och MX-liknande kloner" i produktbeskrivningen. Kailh Red är en av de så kallade MX klonerna så alla keycaps passande MX switchar, vilket är de flesta, passar även på Kailh switchar.

Det där tangentbordet är dock lite ovanligare då det är en hybrid mellan standard ANSI och ISO, det har en ANSI "Enter" tangent men gör rum för ISO "<>" tangenten, samt att det har nordiska keycaps anpassade just för det.
De flesta keycap seten för ANSI layout stämmer inte helt 100% överens med med symbolerna för nordiska tangenbord då de främst utvecklas för engelska QWERTY tangentbord, vissa tecken förflyttas bl.a. för att ge rum åt Å,Ä,Ö och motsvarande nordiska tecken och tangenten för "*'" (mellan enter och backspace på ert tangentbord) är inte standard i varken ANSI eller ISO kit.

Här kan du se hur symbolerna för ett nordiskt tangentbord är lagda till skillnad från ett engelskt.

Så om det är viktigt att alla tangenter stämmer överens med den nordiska layouten behöver du vara extra uppmärksam på det när du letar efter set, speciellt tangenten för "*'" som är mycket ovanligare.

Precis som @Crustlust säger så är det där någon form av hybrid-layout mellan ISO nordic och ANSI, men din * som ligger ovanför Enter är dock väldigt non-standard och kommer bli besvärlig. Den ligger inte där i varken ISO nordic eller ANSI. Det blir nästan lättast att köra ANSI |\ där istället och sedan mappa om i mjukvara. Ett keycap-set som ger dig både ISO och ANSI och ÅÄÖ i samma kit kommer dock blir väldigt dyrt jämfört med vad det där tangentbordet kostar... billigaste jag sett är nog Maxgamings egna: https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/obsidian-fusion-pbt-doubl..., annars får man ofta kombinera baskit och international add-on för att få alla caps man behöver och då pratar vi långt över tusenlappen. Jag skulle nästan rekommendera att titta efter ett nytt tangentbord med mer standard layout istället, då blir det mycket lättare att sätta på nya roliga keycaps som inte behöver kosta skjortan

Kailh-brytarna är i MX-style med ett kors på stammen som fäster i capsen. 99% av alla separata caps är för MX-brytare så "alla" keycaps kommer passa brytarna

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Jag kan rekommendera dessa då det utformats för att svenska ska fungera på ett ansi. https://kbnordic.se/keycaps/bow-keycaps-pbt-dye-sub-iso-ansi-...

Annars är de olika pbtFans som har det extra NorDe kittet som finns hos maxgaming.se ett riktigt bra val.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Kanske skulle nämnt att han är i första hand inte ute efter att byta ut alla knappar, han har t ex hittat något sett med endast en olika space tangenter. Han vill hotta upp sitt tangentbord helt enkelt

Permalänk
Medlem

Varför behöver jag en vridknapp (rotary knob) på mitt tangentbord? (dvs, ge mig en anledning att köpa ett nytt)

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Varför behöver jag en vridknapp (rotary knob) på mitt tangentbord? (dvs, ge mig en anledning att köpa ett nytt)

För vem vill inte vrida upp och ner ljudvolymen istället för att knappa sig uppåt eller nedåt? Är väl smidigt att kunna ha flera funktioner på samma ratt också istället för att ta flera knappar om man har ett kompakt tangentbord?

(Jag har ingen vridknapp och saknar det ej...)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Varför behöver jag en vridknapp (rotary knob) på mitt tangentbord? (dvs, ge mig en anledning att köpa ett nytt)

Du får fler brudar

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Hej,

Söker hjälp med att hitta passande keycaps

Har fått tag på ett KLIM Shift, men med fransk layout, alltså ett azerty tangentbord

Jag har manuellt flyttat runt keycapsen men det ser/känns inte bra då keycapsen är vinklande

På bilden ser man tex Q,W och Z tangenterna har annan vinkel

Har frågat Klim själva om dom säljer andra uppsättningar, och det gör dom inte

Men fick utförligt svar på vad jag skulle kolla på:

When looking for a new keycap set make sure the layout, the material and the profile are the ones you're looking for and then double-check if the replacement set includes all of the keys you need for your keyboard. Many manufacturers sell "extended" sets which are compatible with keyboards of different form factors (60%, 65%, 75%, 80%, 96% etc.) The physical layout on the keyboard is the standard ISO 65% and the included switches are MX-type: There are plenty of aftermarket solutions available, in multiple materials and layouts, from third party sellers. I'm not aware of Nordic keycaps sets. On the KLIM Shift, the bottom row consists of: 1.25 u Left Control, Windows and Left Alt 6.25 u Spacebar 1u Right Alt (AltGR), Function and Right Ctrl 1u Directional arrows The Enter key is reverse-L shaped (ISO layout). This is in line with most 65% keyboards and many keycap manufacturers include 1u and 1.25u modifiers in their kits for better compatibility. Do also make sure that the the keycap set you're looking for has the correct profile for the rightmost keys (navigation keys). Please note that the switches on this board are north-facing and there may be interference with Cherry PROFILE keycaps.

Är helt nybörjare på detta med tangentbord så behöver lite guidning

Finns det något set som är prisvärt?
Gärna nordisk layout så man får med ÅÄÖ, men annat går också bra
(Nedre raden med ctrl spacebar osv ser bra ut så den kan jag i värsta fall behålla om jag hittar ett svart set keycaps)

Lägger gärna inte för mycket pengar då det inte är ett premium tangentbord, köper i så fall hellre ett nytt tangentbord

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Skrivet av Jori:

Hej,

Söker hjälp med att hitta passande keycaps

Har fått tag på ett KLIM Shift, men med fransk layout, alltså ett azerty tangentbord

Jag har manuellt flyttat runt keycapsen men det ser/känns inte bra då keycapsen är vinklande
<Uppladdad bildlänk>

På bilden ser man tex Q,W och Z tangenterna har annan vinkel<Uppladdad bildlänk>

Har frågat Klim själva om dom säljer andra uppsättningar, och det gör dom inte

Men fick utförligt svar på vad jag skulle kolla på:

When looking for a new keycap set make sure the layout, the material and the profile are the ones you're looking for and then double-check if the replacement set includes all of the keys you need for your keyboard. Many manufacturers sell "extended" sets which are compatible with keyboards of different form factors (60%, 65%, 75%, 80%, 96% etc.) The physical layout on the keyboard is the standard ISO 65% and the included switches are MX-type: There are plenty of aftermarket solutions available, in multiple materials and layouts, from third party sellers. I'm not aware of Nordic keycaps sets. On the KLIM Shift, the bottom row consists of: 1.25 u Left Control, Windows and Left Alt 6.25 u Spacebar 1u Right Alt (AltGR), Function and Right Ctrl 1u Directional arrows The Enter key is reverse-L shaped (ISO layout). This is in line with most 65% keyboards and many keycap manufacturers include 1u and 1.25u modifiers in their kits for better compatibility. Do also make sure that the the keycap set you're looking for has the correct profile for the rightmost keys (navigation keys). Please note that the switches on this board are north-facing and there may be interference with Cherry PROFILE keycaps.

Är helt nybörjare på detta med tangentbord så behöver lite guidning

Finns det något set som är prisvärt?
Gärna nordisk layout så man får med ÅÄÖ, men annat går också bra
(Nedre raden med ctrl spacebar osv ser bra ut så den kan jag i värsta fall behålla om jag hittar ett svart set keycaps)

Lägger gärna inte för mycket pengar då det inte är ett premium tangentbord, köper i så fall hellre ett nytt tangentbord

Tacksam för all hjälp!

Detta ser ut att klara av allt utom höger shift och en helt korrekt högerrad(du får använda någon tangent från numpaden istället)
https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/prism-pbt-double-shot-pud...

Denna ser ut att klara allt, dock är det hela keycapsen utom legenderna som skiner.
https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/prism-pbt-double-shot-pud...

Men kan du strunta i Shinethru så finns det massor med set du kan välja mellan hos både kbnordic.se och maxgaming.se.