Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk

@Hakinger Boba U4 är super tyst switch. Sedan kan du byta ut fjäder om den är för hård stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Japp, fast den blev så jävla tight då att jag eldade på den igen en stund för att slappna av den lite. Tycker den är lagom nu

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Japp, fast den blev så jävla tight då att jag eldade på den igen en stund för att slappna av den lite. Tycker den är lagom nu

Det tycker jag låter märkligt... Men men, är du nöjd så. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det tycker jag låter märkligt... Men men, är du nöjd så. 👍

Kan ju varit handhavandefel men den blev jättetight och typ sned för att den drog ihop sig så mycket och det är ju inte riktigt den looken jag är ute efter. Kanske om man vill ha en sån fräsig rulle med räta vinklar som är inne på häftiga customtangentbord men jag vill bara att den inte ska vara tre meter lång

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Kan ju varit handhavandefel men den blev jättetight och typ sned för att den drog ihop sig så mycket och det är ju inte riktigt den looken jag är ute efter. Kanske om man vill ha en sån fräsig rulle med räta vinklar som är inne på häftiga customtangentbord men jag vill bara att den inte ska vara tre meter lång

Jag tycker ju detta är Peek coil, men den ska ju återgå till detta efter den varit utdragen en stund vilket är syftet med inverteringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag tycker ju detta är Peek coil, men den ska ju återgå till detta efter den varit utdragen en stund vilket är syftet med inverteringen.
https://yeokhengmeng.com/2018/07/why-i-use-the-ibm-model-m-keyboard-that-is-older-than-me/images/keyb-model-m-ibm-weight.jpg

Japp, en sån där rackare med USB C till A hade jag betalat de där 500 kronorna för utan att fundera. Det var ju just en snabb kik på min Model M-sladd som fick mig att inse att jag verkligen vill ha en likadan till Model F-repron. Sen tror jag ju inte att jag kommer sträcka ut den här kabeln typ någonsin, för nu är den liksom lagom lång att gå in i datorn utan att man har två meter kabel som ligger och skräpar.

Fan vad härligt det är med buckling springs för övrigt. Jag fattar ju att klickbrytare inte är så poppis bland folk som sysslar med mekaniska tangentbord, för det finns knappt en enda klickbrytare som duger om den ska passa Cherry MX-kort. Kailh BOX-brytarna är ju ganska trevliga att skriva på men de låter så jäkla ettrigt och klickar lika mycket på väg upp som på väg ner så det funkar inte för mig helt enkelt. Det enkla faktum att klickljudet är 100% synkat med aktiveringen på ett Model F är dessutom en otroligt trevlig detalj även om det kanske egentligen inte spelar så stor roll när man skriver.

Otroligt taggad på att få hem min Round 2 Beamspring-reproduktion också. Om de nu faktiskt är ännu trevligare att skriva på än vad buckling springs är (som det verkar) så lär det ju vara mitt endgame på riktigt. Även fast jag är helt och hållet förberedd på att ett Model M troligtvis redan är så pass bra att ett beamspring inte är 8ggr bättre (med tanke på prisskillnaden, alltså). Men Model F är faktiskt trevligare än Model M, även om det redan där är så att prisskillnaden kanske inte är helt och hållet motiverad.

Och jag har ju inverterat rullen, bara det att jag lät den ligga i ugnen några minuter efter inverteringen igen för att göra den lite mer avslappnad. Den är tightare nu än innan invertering, men inte lika tight som efter invertering men innan en runda till Sen blev ju resultat inte PERFEKT, men för ett första försök så tycker jag definitivt att det duger för mig.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Japp, en sån där rackare med USB C till A hade jag betalat de där 500 kronorna för utan att fundera. Det var ju just en snabb kik på min Model M-sladd som fick mig att inse att jag verkligen vill ha en likadan till Model F-repron. Sen tror jag ju inte att jag kommer sträcka ut den här kabeln typ någonsin, för nu är den liksom lagom lång att gå in i datorn utan att man har två meter kabel som ligger och skräpar.

Fan vad härligt det är med buckling springs för övrigt. Jag fattar ju att klickbrytare inte är så poppis bland folk som sysslar med mekaniska tangentbord, för det finns knappt en enda klickbrytare som duger om den ska passa Cherry MX-kort. Kailh BOX-brytarna är ju ganska trevliga att skriva på men de låter så jäkla ettrigt och klickar lika mycket på väg upp som på väg ner så det funkar inte för mig helt enkelt. Det enkla faktum att klickljudet är 100% synkat med aktiveringen på ett Model F är dessutom en otroligt trevlig detalj även om det kanske egentligen inte spelar så stor roll när man skriver.

Otroligt taggad på att få hem min Round 2 Beamspring-reproduktion också. Om de nu faktiskt är ännu trevligare att skriva på än vad buckling springs är (som det verkar) så lär det ju vara mitt endgame på riktigt. Även fast jag är helt och hållet förberedd på att ett Model M troligtvis redan är så pass bra att ett beamspring inte är 8ggr bättre (med tanke på prisskillnaden, alltså). Men Model F är faktiskt trevligare än Model M, även om det redan där är så att prisskillnaden kanske inte är helt och hållet motiverad.

Och jag har ju inverterat rullen, bara det att jag lät den ligga i ugnen några minuter efter inverteringen igen för att göra den lite mer avslappnad. Den är tightare nu än innan invertering, men inte lika tight som efter invertering men innan en runda till Sen blev ju resultat inte PERFEKT, men för ett första försök så tycker jag definitivt att det duger för mig.

Jag gjorde en egen av en gammal, den va dock aldrig i perfekt skick men den fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag gjorde en egen av en gammal, den va dock aldrig i perfekt skick men den fungerar. <Uppladdad bildlänk>

Snyggt! Den enda kabel jag har i liknande stil är just den som går till mitt Model M så jag är inte så pigg på att slakta den Men man kan ju hålla utkik efter något liknande

Permalänk
Medlem

Någon här som har erfarenhet av Kbd67 lite?
Hur är det i kvalitet osv osv?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Någon här som har erfarenhet av Kbd67 lite?
Hur är det i kvalitet osv osv?

Har ingen själv men har bara hört gott om dem(så kvalitén borde vara okej då jag inte heller hört om något som gått sönder mer än hotswap sockets vilket händer alla tillverkare).

Men med alla "billiga" "entry-level" 65% brädor som finns nuförtiden så känns kanske inte KBD67 Lite så prisvärd längre. 🤷

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Har ingen själv men har bara hört gott om dem(så kvalitén borde vara okej då jag inte heller hört om något som gått sönder mer än hotswap sockets vilket händer alla tillverkare).

Men med alla "billiga" "entry-level" 65% brädor som finns nuförtiden så känns kanske inte KBD67 Lite så prisvärd längre. 🤷

Sugen på att bygga något mer än mitt gmmk pro, några tips på iso brädor?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Sugen på att bygga något mer än mitt gmmk pro, några tips på iso brädor?

Egentligen inte, allt har med budget att göra, samt att jag inte är särskilt förtjust i 65%/75% brädor.

https://coffeekeys.eu/products/bm980-rgb-kit är jag lite sugen på att skaffa.(om det är bra eller inte vet jag ej,) kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Någon här som har erfarenhet av Kbd67 lite?
Hur är det i kvalitet osv osv?

Jag hade en sån, använt båda plast och alu case med een. Trevlig bräda i allmänhet skulle jag säga. Bra kvalite också 😊

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

Jag hade en sån, använt båda plast och alu case med een. Trevlig bräda i allmänhet skulle jag säga. Bra kvalite också 😊

Okej! Ja, jag är sugen på någonting nytt o pilla med, allt av intresse egentligen.
men ja ramlade på kbd67 och tänkte att en 65% bräda vore ju gött att ha också..

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Slängde precis i PE-foam i min gmmk pro, Aldrig hört ett så "thocky" ljud som det blev, helt sjukt. Jag ville ju ha thocky ljud då jag kör med Cherry keycaps nu och jag upplevde att mina SA hattar gav ett mer thocky ljud än vad mina cherry gjorde, men efter PE-foam modden så är cherry mer thocky än vad mina SA var. Sjukt nöjd!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på vart man kan köpa en bra 65% iso bräda?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Någon här som har erfarenhet av Kbd67 lite?
Hur är det i kvalitet osv osv?

Jag har en KBD67 Lite med aluminiumchassi och mässingvikt. Det är en helt ok bräda, men inget exceptionellt, byggkvalitén är dock bra.

Och som @StuntmanMike antyder på så finns det andra tangentbord i "budgetklassen" som fått bättre recensioner. Tänker på tex. Zoom65, QK65 och JRIS65, dessa är dock inte lagervaror utan man måste vänta tills gruppköpen är aktiva. Mitt KBD67 kostade nog mer än något av dessa tangentbord då aluminiumchassit och vikten är extra tillval.

Vill du ha lagervara får du nog titta på olika tangentbord från KBDfans eller tex ett Keychron Q2.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Någon som har tips på vart man kan köpa en bra 65% iso bräda?

https://candykeys.com/product/qk65-mirror-keyboard-kit

Permalänk
Medlem

Tack! Ska absolut kika in det

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Jag har en KBD67 Lite med aluminiumchassi och mässingvikt. Det är en helt ok bräda, men inget exceptionellt, byggkvalitén är dock bra.

Och som @StuntmanMike antyder på så finns det andra tangentbord i "budgetklassen" som fått bättre recensioner. Tänker på tex. Zoom65, QK65 och JRIS65, dessa är dock inte lagervaror utan man måste vänta tills gruppköpen är aktiva. Mitt KBD67 kostade nog mer än något av dessa tangentbord då aluminiumchassit och vikten är extra tillval.

Vill du ha lagervara får du nog titta på olika tangentbord från KBDfans eller tex ett Keychron Q2.

Ja, idag sitter jag med ett Gmmk pro, vilket jag har fått till hyfsat tycker jag. Men ja skulle vilja ha en annan bräda, dock är de väl sällan gruppköp är aktiva, och sen tar de lång tid att få grejerna

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Ja, idag sitter jag med ett Gmmk pro, vilket jag har fått till hyfsat tycker jag. Men ja skulle vilja ha en annan bräda, dock är de väl sällan gruppköp är aktiva, och sen tar de lång tid att få grejerna

Välkommen till kaninhålet! Dyr hobby detta om man vill testa olika customs

Som StuntmanMike nämnde så verkar Qk65 finnas tillgänglig hos Candykeys just nu. De är från Tyskland, så ingen tullavgift.

Recensioner nedan

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Välkommen till kaninhålet! Dyr hobby detta om man vill testa olika customs

Som StuntmanMike nämnde så verkar Qk65 finnas tillgänglig hos Candykeys just nu. De är från Tyskland, så ingen tullavgift.

Recensioner nedan
https://youtu.be/N3iIDylTRwY

https://youtu.be/19Yp6bqS-BQ

Verkar ju vara ett bra bord ändå, såklart man kan lägga 10.000 tals kronor på bord, men sån entusiast är jag inte

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Kan inflika att jag är sjukt nöjd med mitt QK65 Inte för att jag har så mycket custom att jämföra med, men det verkade ju väldigt poppis vid tidigare gruppköpen och många recensenter lät glada, så tror du kan göra sämre val än så

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Kan inflika att jag är sjukt nöjd med mitt QK65 Inte för att jag har så mycket custom att jämföra med, men det verkade ju väldigt poppis vid tidigare gruppköpen och många recensenter lät glada, så tror du kan göra sämre val än så

https://youtu.be/N9veiGMJfcg

Sedär! vad kör du, Alu eller Pom plate?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Sedär! vad kör du, Alu eller Pom plate?

#19781832

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på de där! men en annan fråga. Om man ska jämföra i en annan prisklass, vilket är det bästa valet då?

Kbd67 lite för 1390:- eller Keychron q2 för 1490:- ?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Jag är sugen på de där! men en annan fråga. Om man ska jämföra i en annan prisklass, vilket är det bästa valet då?

Kbd67 lite för 1390:- eller Keychron q2 för 1490:- ?

Personligen Q2, för att det har vad vi kallar exploded nav-cluster, dvs ett litet mellanrum mellan Enter och pilarna.

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på bra screw in stabs som finns i lager någonstans?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Någon som har tips på bra screw in stabs som finns i lager någonstans?

TX Stabs på Maxgaming.se

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Någon som har tips på bra screw in stabs som finns i lager någonstans?

TX-stabs är ju det bästa som finns just nu (om man tro på alla som testat dem) men vill du ändå ha Screw-In så skulle jag testa https://www.maxgaming.se/sv/stabilizers/qmx-stabilizer-kit
Eller
https://keygem.com/collections/stabilizer/products/aeboards-s...

Själv så har jag inte behövt köpa stabs sedan jag köpte ett gäng med C3v3 stabs 2020 som jag har fått till så pass bra att jag är nyfiken på om dessa☝️ nya verkligen är bättre. 🤔