Permalänk
Medlem

Ingen bild från DisplayPort längre

Hej!

Detta gäller datorn i signaturen. Har ett GTX 780 som har fungerar felfritt (några smärre problem som var mjukvarorelaterade dock) men fick plötsligt ett fel idag:

Kortet är och har alltid varit kopplat till en ASUS VG248QE via DisplayPort och jag kör skärmen i 144 Hz. Jag satte på datorn idag och spelade GTA V, surfade runt, programmerade utan några som helst problem. Under lunchen behövde jag laga mat så satte datorn i viloläge (sleep) som jag brukar göra och gick iväg i ca en timme. Kommer tillbaka datorn och sätter på den genom att klicka på Enter knappen och ser att skärmen är på väg att vakna (Powerknappen på skärmen skiftar från orange färg [standby] till blå [on]) men får meddelandet "No signal - DisplayPort" och skärmen går åter till standby. Sedan vaknar den igen, får samma meddelande och den går återigen till standby.

Jag startade om datorn genom en reboot (klickade på reboot knappen på chassit) men samma problem (försöker vakna två ggr men inget händer). Stängde av datorn genom att hålla in Power knappen på chassit och startade det igen - samma problem.

Kopplar därefter in en HDMI-kabel till grafikkortet och till skärmen och startar datorn och får en bild. Kan logga in i Windows (skriver härifrån just nu) och det fungerar helt enkelt.

Testade att koppla samma DisplayPort kabel till min laptop samt till skärmen och även nu får skärmen bild. Detta får mig att tro att något är fel med själva DisplayPort porten i grafikkortet.

Vad kan problemet vara? Har ni några tips på några lösningar? Jag har driver 355.82 installerat för tillfället och ska installera de senaste drivrutinerna 355.98 för att se om det hjälper, men om det inte gör det - är det ett problem med själva grafikkortet? Finns det något annat jag kan testa?

Tack för hjälpen!

EDIT: Installation av de senaste drivrutinerna hjälpte inte heller. Stängde av datorn efter installationen, kopplade in DisplayPort kabeln igen och startade den men fortfarande ingen bild. HDMI funkar fortfarande dock.

EDIT2: Kortet är f.ö. oklockat och kör med standardinställningar!

TL;DR

• Ingen bild från DisplayPort.

• Får bild via HDMI.

• Skärm får bild från DisplayPort med en annan dator och samma kabel.

• Har installerat de senaste drivrutinerna - hjälpte ej

• Grafikkortet är oklockat och körs i stock

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Låter som någon bugg i Windows. Börja med att avinstallera drivrutinerna samt att ta bort grafikkortet från enhetshanteraren och starta om datorn några ggr. Då kommer Windows att upptäcka kortet på nytt som om det vore ett helt nytt kort och installera sedan grafikdrivrutnerna Igen. Om inte detta fungerar eller om displayporten inte fungerar i ett annat OS har nog kortet råkat ut för en strömspik eller någon kondensator som har eller är på väg att ge upp, antingen på grafikkortet eller moderkortet.

Kolla även kablarna i datorn då en som glappar kan ge skumma fel och att kortet anslutning och porten inte glappar eller är skadad.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Dubbelkollade alla kablar nyss och tog bort drivrutinerna helt. Lät Windows installera om kortet på nytt men fortfarande ingen bild via DisplayPort :/

Verkar inte heller vara något fysiskt problem med själva DisplayPorten heller utan den sitter som den ska, är ej lös och glappar inte heller. Ser inte att några kontakter är skadade heller.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Har samma skärm men ett 970 och samma problem som dig, skärmen fungerade på morgonen, stängde av skärmen, gick till jobbet. När jag kom hem och startade skärmen kom "No signal - DisplayPort" det funkar med hdmi eller DVI. har jag DVI och DP inkopplad samtidigt så säger nvidia kontrollpanel att det är 2 ingångar inkopplade, alltså som att den känner av DP men kan fortfarande inte få någon bild. har jag dock HDMI och DP inkopplade känner nvidia kontrollpanel inte av DP. så verkar vara något med Windows eller drivrutiner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekann:

Har samma skärm men ett 970 och samma problem som dig, skärmen fungerade på morgonen, stängde av skärmen, gick till jobbet. När jag kom hem och startade skärmen kom "No signal - DisplayPort" det funkar med hdmi eller DVI. har jag DVI och DP inkopplad samtidigt så säger nvidia kontrollpanel att det är 2 ingångar inkopplade, alltså som att den känner av DP men kan fortfarande inte få någon bild. har jag dock HDMI och DP inkopplade känner nvidia kontrollpanel inte av DP. så verkar vara något med Windows eller drivrutiner?

Verkar vara det. Mailade EVGA nyss där jag berättade om problemet och fick följande till svar:

Hello,

thank you for your email. We are sorry to hear of this problem, we have the following tips to try:

For the problem you described, first ensure the integrated video adapter has been disabled through your motherboard’s BIOS. You can do this by connecting the monitor cable back to the port that you used to connect to. Then boot up into the motherboard's BIOS settings, consulting your motherboard's documentation if necessary, to disable the integrated video card, save the settings, and then reboot with the monitor cable connected to your new video card.

Also ensure that you have uninstalled the previous drivers using a software tool (like CCleaner or DDU) before installing the latest drivers. This is strongly recommended as sometimes old entries in the Windows Registry can leave it unstable for use afterwards.

If you are running Windows 10, the problem might be caused by the Automatic Updates removing the Nvidia drivers (many customers have reported this lately.) Included below are steps to correct this:

To disable the Windows driver updates, go to Control Panel > System and Security > System > go under “Computer name, domain, and workgroup settings” you'll find "Change settings" to the right, go to hardware and choose Device Installation Settings, mark the option: "No, let me choose what to do" and then press Never install driver software from Windows Update.

This should allow either updating the Nvidia driver manually or through the GeForce Experience. Once the latest Windows 10 Nvidia drivers are installed, they should be good to go.

If the problem still remains after correcting these issues, please let us know so we can assist further.

Best regards,

Dold text

Följde deras instruktioner men det löste inte problemet, men det kanske hjälper dig?

Bör för övrigt nämna att Nvidia Control Panel upptäcker att DisplayPort är kopplad för mig också!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Kör du Windows 10?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kör du Windows 10?

Nej, Windows 8.1 Pro

Visa signatur

Permalänk
Medlem

LÖST PROBLEMET

Jahapp, hittade en lösning på mitt problem:

Stängde av skärmen, drog ut alla sladdar (power, HDMI och DisplayPort) i ca 1 minut. Kopplade därefter i Power sladden, sedan DisplayPort kabeln och startade skärmen och nu fungerar det!

Hittade detta här f.ö:

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2264123/displayport-...

Tack för hjälpen allihop!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Jahapp, hittade en lösning på mitt problem:

Stängde av skärmen, drog ut alla sladdar (power, HDMI och DisplayPort) i ca 1 minut. Kopplade därefter i Power sladden, sedan DisplayPort kabeln och startade skärmen och nu fungerar det!

Hittade detta här f.ö:

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2264123/displayport-...

Tack för hjälpen allihop!

haha... Fan va bra! hjälpte för mig med! TACK!

Permalänk

Jag vill också tacka! Fick problemet härom dagen och blev sjukt frustrerad. Återigen, tack!

Permalänk
Medlem

Magiskt! Man kan lita på SweC.

Fick problemet i förrgår och visste inte vad jag skulle göra riktigt. Efter otaliga drivrutinsbyten så klart att det finns en gammal tråd anno 2015 som har svaret.
Tack!