Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTjabooPeople:

Huset är nybyggt, -11, så klimatet känns rätt stabilt.
Går det på nåt vis minska trycket från vattenpelaren, eller är det något jag måste leva med. Man skulle kanske minska pelaren genom att ställa datorn högre upp. Vilket frugan skulle protestera högljutt emot om den hamnar för högt upp.

Kan en enkel värmeväxlare fungera. Eller är det för små värmevariationer? Problem måste ju kunna lösas tycker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du har runt +-10/C som största skillnad så borde du klara det hela med rätt storlek på radiatorn.
Men hur kallt blir det där uppe när det är -20 ute?

Det var därför jag frågade om krypgrund/källare. Våran krypgrund går sällan över 15/C och aldrig under 5/C, har haft långtgående tankar på att sätta en radiator där nere.

Ang tryck, jag byggde slutet vattenkylningssystem och har aldrig haft probs med luftbubbler eller liknande. Har bara ett stigarrör för att ha koll på nivån och övest på det sitter en ballong som tar hand om tryckskillnaderna där blir.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk

Hittade en, 22kw, kan den räcka? Så om jag fattade det rätt så sitter vvx emellan datorns loop och radiatorns loop. Dvs 2 pumpar, en kraftigare och en mindre ljudlös?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 8320 BE
Crosshair V FORMULA-Z
Corsair Vengeance 1600mhz
ASUS Nvidia GTX560 ti x2 SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Du måste hålla ditt kylmedia över daggpunkten för luften i ditt hus, vintertid i ett gammalt hus är det ofta lättare än man tror då naturligt drag gör att luften istället är ohälsosamt torr (jag får hänga blöta handdukar på elementet i sovrummet för att inte ha ont i halsen på vintern), värre är nog senhöst med hög fuktighet och ändå kanske kalla nätter.

Ett problem: kondens bildas när luft med en given daggpunkt möter en yta kallare än den givna daggpunkten, blåser du då mer luft på så ÖKAR kondensutfällningen (om ytan kyls tillräckligt bra för att hålla temperaturen, vilket är rimligt att anta), kyler du istället luften först i en radiator med samma temperatur som resten av systemet så kommer kondensen att fällas ut här, blåser du sedan in den luften i datorn är den så torr att inget mer kommer kondensera (om radiatorns kapacitet är tillräcklig v s)

Med en shunt skulle man kunna reglera processvattnet så noga att man aldrig behöver bekymra sig över kondensering på ledningar och block.

Det är inga problem att flytta vatten i rör även om höjdskillnaden är ganska stor så länge systemet är slutet, vattnet man trycker ner hjälper vattnet att tryckas upp, så när flödet är ingång går det ganska lätt. Har bergvärme som hämtar värme ur ett borrhål som är 140 meter djupt, den slingan cirkuleras med en ganska liten cirkulationspump som inte är kapabel att bygga några stora tryck...

Däremot får man tänka på att har man en vattenkyld dator där högsta punkten är kanske 50 cm över blocken, anslutningar etc och sedan låter högsta punkten hamna 3 meter högre upp, då har man en 6 gånger så stor vattenpelare som utövar tryck på systemet, en läcka som tidigare vore obetydlig blir ganska fort avsevärd. Detta är svårt att komma ifrån utan att ha sen stor pump, för vill du inte ha en pump som klarar av att lyfta minst 3 meter vattenpelare och vad det innebär så måste datorn vara ett slutet system i förhållande till högsta punkten.

Jo du har rätt.

Vet att en del som körde peltier eller kompressorkylning körde så men då har dom isolering över blocker så klart, undviker kondens på moderkort och på isoleringen. Så bör fungera Om man har isolering på blocket tex.

Mjo vet att luften håller mer fukt ju varmare och tvärt om, men luften om något torr tar ju upp fukt lättare om den är i rörelse. Som sagt en tanke.

Idealiskt vore ju att slippa kondens från början.

Permalänk

Efter lite funderande så kom jag fram till detta.
En loop som är kopplad till en trippelradiator, pump, reservoar och plattvärmeväxlare. Inomhus kommer rören vara isolerade. Tänker trycka in det i ett chassi för extra skydd mot ev möss.
Loop 2 blir 3 block, 2 cpu (tänkte hänga på frugans pc) och en gpu. Reservoar, pump och även den kopplad till värmeväxlaren.
Gissar att en 22kw växlare lätt borde fixa det. Är ju enklare att välja pump till loop1. Behöver bara ha en tryckhöjd på 4m. Med lagom flöde. Pumpen till loop är jag mer fundersam på. Den bör ju vara i princip helt tyst och samtidigt orka driva flödet genom blocken. Några tips och idéer på denna lösning.

Räcker 10/8 slang för loop2? Eller ska jag gå upp i dimension?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 8320 BE
Crosshair V FORMULA-Z
Corsair Vengeance 1600mhz
ASUS Nvidia GTX560 ti x2 SLI

Permalänk
Medlem

Jag hade själv gärna haft en regulering om ut i fall kylsidan går ner mot 10/C eller lägre.
Med tur blir det aldrig så kallt där uppe o det du behöver regulera kan du göra med pumparna.

Hur stora reservoarer hade du tänkt dig?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk

Den från vinden har egentligen ingen övre gräns. Funderar lite på att parallell koppla 2 halvliters, eller om jag hittar en något större metalltank för färskvatten.. Datorernas vad som kan få plats i mitt chassi, så 150 eller 250mm rör.

Men behövs verkligen en reglering med en plattvärmeväxlare? Slingorna är ju åtskilda i loopen. Den kommer befinna sig i rummet, i något passande chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 8320 BE
Crosshair V FORMULA-Z
Corsair Vengeance 1600mhz
ASUS Nvidia GTX560 ti x2 SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTjabooPeople:

Den från vinden har egentligen ingen övre gräns. Funderar lite på att parallell koppla 2 halvliters, eller om jag hittar en något större metalltank för färskvatten.. Datorernas vad som kan få plats i mitt chassi, så 150 eller 250mm rör.

Men behövs verkligen en reglering med en plattvärmeväxlare? Slingorna är ju åtskilda i loopen. Den kommer befinna sig i rummet, i något passande chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

En plattvärmeväxlare är ruskigt effektiv men återigen det handlar uteslutande om hur kallt vattnet är.
Allt under 15 grader är No Go.
Tex, säg att du puttar in 10-12 gradigt vatten i växlaren o båda datorerna bara används för tillfället för surfning..........

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av smygolf:

En plattvärmeväxlare är ruskigt effektiv men återigen det handlar uteslutande om hur kallt vattnet är.
Allt under 15 grader är No Go.
Tex, säg att du puttar in 10-12 gradigt vatten i växlaren o båda datorerna bara används för tillfället för surfning..........

Då är ju nästan en shuntventil bättre. Om jag fattat det rätt. Kan man använda en sådan ist för växlare? Det måste ju gå att reglera det hela.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 8320 BE
Crosshair V FORMULA-Z
Corsair Vengeance 1600mhz
ASUS Nvidia GTX560 ti x2 SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTjabooPeople:

Då är ju nästan en shuntventil bättre. Om jag fattat det rätt. Kan man använda en sådan ist för växlare? Det måste ju gå att reglera det hela.

Skickades från m.sweclockers.com

Yup, då blir det en loop istället för två.
Men innan du bestämmer dig så kontakta tillverkare eller firmor som säljer.
Det du måste veta innan du slår till är hur styrenheten ska kopplas. Vissa är gjorda för att prata med värmepannan men det finns dom som kan mäta temperatur själv.
Oftast får man manuellt ställa et ungefärligt spann som den ska verka inom sen sköter elektroniken resten.
Googla på shuntventil så hittar du en massa.

Det är det bästa vägen att gå fast kanske lite kostsam, styrenheten är den som kostar mest.
Fast vad kostar en värmeväxlare i dag?
Jag hade haft lite is i magen o väntat tills det blev kallare för att se vilken temp ni får där uppe.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

I och med att det är ett slutet recirkulerande system, som jag antar du fyller uppifrån genom expkärlet, finns inget behov att dimensionera pumpen för någon större tryckhöjd. Det statiska trycket i botten av systemet kommer förstås vara högre än normalt, men difftrycket mellan pumpens sug- och trycksida kommer vara detsamma oavsett systemets höjd. Tänk såhär; fallet på returlinan från radiatorn är lika stort som stigningen från pumpen upp till radiatorn, och hjälper till, det ena tar ut det andra så att säga. I teorin skulle du kunna sätta radiatorn oändligt långt över pumpen utan att behöva dimensionera om pumpen, i ett idealt system utan flödesmotstånd och trycktålighetsbegränsningar.

Det enda utöver det vanliga du behöver övervinna är flödesmotståndet i systemet, vilket förstås blir större på grund av de osedvanligt långa slangarna. Utöver det bör du förstås säkerställa att kopplingar, etc, tål det högre statiska trycket i lägsta punkten, som jag antar kommer utgöras av datorn. Använder du vatten som referenskylmedia ger en tremeters vattenpelare ett statiskt tryck på 0.3 bar, och till det får du lägga tryckstegringen från pumpen. Kör du i glykol, vilket du förstås bör göra, blir såväl kylmediats densitet som trycket lägre. Det bör inte vara några problem, men du kanske bör testköra systemet utanför datorn först, just in case.

Sedan är det förstås som andra är inne på i tråden frågan om det är en så god idé att ha radiatorn på ett ställe med så stora temperaturväxlingar mellan årstiderna?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Detta vill jag uppnå. Att värmen transporteras bort från rummet. Och resultatet blir så tyst det går. Vinden är det utrymme som är praktiskt att använda.

Vattenkylning kändes som det vettiga alternativet, fast det verkar vara jäkligt krångligt att få en lösning som fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 8320 BE
Crosshair V FORMULA-Z
Corsair Vengeance 1600mhz
ASUS Nvidia GTX560 ti x2 SLI

Permalänk
Medlem

http://www.frozencpu.com/products/9915/ex-rad-171/Koolance_HX...

Har funderat vart denna skulle kunna komma. I detta sammanhang skulle den kunna passa in

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Skrivet av kettu92:

http://www.frozencpu.com/products/9915/ex-rad-171/Koolance_HX...

Har funderat vart denna skulle kunna komma. I detta sammanhang skulle den kunna passa in

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har tittat på den här.
http://www.energishop.se/10-rader-22-kw/99-0

Visa signatur

AMD 8320 BE
Crosshair V FORMULA-Z
Corsair Vengeance 1600mhz
ASUS Nvidia GTX560 ti x2 SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTjabooPeople:

Detta vill jag uppnå. Att värmen transporteras bort från rummet. Och resultatet blir så tyst det går. Vinden är det utrymme som är praktiskt att använda.

Vattenkylning kändes som det vettiga alternativet, fast det verkar vara jäkligt krångligt att få en lösning som fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Personligen tror jag att det blir enklare med en enkel loop med shunt. Du slipper ha en extra pump i datorn så du kan ha allt som låter på vinden samt att du kommer nog behöva shunten ändå om du använder en värmeväxlare för att undvika kondens. Enda anledningen att ha växlaren är om du vill ha skilda system pga trycket (Som ändå är ganska litet) eller olika vätskor. Se bara till att det är tätt! Så en låda med pump, tank och shunt uppe på vinden (Väldigt tidigt efter att röret kommit upp så du inte kyler det nämnvärt dit/tillbaka) så ställer du in shunten på något vettigt, typ 20 grader och lägger sen radiatorer på vinden utanför lådan efter shunten.

Permalänk
Skrivet av cheben:

Personligen tror jag att det blir enklare med en enkel loop med shunt. Du slipper ha en extra pump i datorn så du kan ha allt som låter på vinden samt att du kommer nog behöva shunten ändå om du använder en värmeväxlare för att undvika kondens. Enda anledningen att ha växlaren är om du vill ha skilda system pga trycket (Som ändå är ganska litet) eller olika vätskor. Se bara till att det är tätt! Så en låda med pump, tank och shunt uppe på vinden (Väldigt tidigt efter att röret kommit upp så du inte kyler det nämnvärt dit/tillbaka) så ställer du in shunten på något vettigt, typ 20 grader och lägger sen radiatorer på vinden utanför lådan efter shunten.

Så om jag förstått det rätt. En loop och på vinden pump så snabbt det går. Sedan en y koppling till radiatorn och shunt. Och sedan ner igen?
Tänkte ha priosol upp och ned, med innerdiameter 10mm. Det är samma som jag funderade på att ha i datorerna, eller är 10/8 bättre till datorerna. Och ska jag använda 2 halvloopar eftersom jag gärna vill ha med den andra datorns cpu. Det verkar vara mest logiskt för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 8320 BE
Crosshair V FORMULA-Z
Corsair Vengeance 1600mhz
ASUS Nvidia GTX560 ti x2 SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTjabooPeople:

Så om jag förstått det rätt. En loop och på vinden pump så snabbt det går. Sedan en y koppling till radiatorn och shunt. Och sedan ner igen?
Tänkte ha priosol upp och ned, med innerdiameter 10mm. Det är samma som jag funderade på att ha i datorerna, eller är 10/8 bättre till datorerna. Och ska jag använda 2 halvloopar eftersom jag gärna vill ha med den andra datorns cpu. Det verkar vara mest logiskt för min del.

Skickades från m.sweclockers.com

Så här

Fast omvänd funktion så pannan är kylslingan och värmerör era datorer.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av smygolf:

Så här
https://www.cmteknik.se/p/productgroup/2737/p_616/original.png
Fast omvänd funktion så pannan är kylslingan och värmerör era datorer.

Ja det funkar ju bra, kan pumpen placeras på andra sidan så den trycker igenom radiator och shunt. Den håller sig nog lite varmare så. Eller är det dumt, eftersom jag även tänkte ha en reservoar som expansionstank och för påfyllning. Samt vart i loopen bör den finnas?. Behöver jag någon ytterligare tank?
Tänkte också ha en något lägre flöde, typ 400 l/h, för att hålla tryckfallet på en acceptabel nivå.
Hittade en suverän sida för sådana beräkningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 8320 BE
Crosshair V FORMULA-Z
Corsair Vengeance 1600mhz
ASUS Nvidia GTX560 ti x2 SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTjabooPeople:

Ja det funkar ju bra, kan pumpen placeras på andra sidan så den trycker igenom radiator och shunt. Den håller sig nog lite varmare så. Eller är det dumt, eftersom jag även tänkte ha en reservoar som expansionstank och för påfyllning. Samt vart i loopen bör den finnas?. Behöver jag någon ytterligare tank?
Tänkte också ha en något lägre flöde, typ 400 l/h, för att hålla tryckfallet på en acceptabel nivå.
Hittade en suverän sida för sådana beräkningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Pumpen måste sitta på samma sidan av shunten som datorerna gör, annars får du vätskebrist när shunten stryper flödet.
Att flödet stryps på andra sidan medför ingen risk för rad och res om du inte får minusgrader på vinden. Och stänger shunten då är vattnet ner till datorerna för kallt.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av smygolf:

Pumpen måste sitta på samma sidan av shunten som datorerna gör, annars får du vätskebrist när shunten stryper flödet.
Att flödet stryps på andra sidan medför ingen risk för rad och res om du inte får minusgrader på vinden. Och stänger shunten då är vattnet ner till datorerna för kallt.

Ja det är ju sant. Tänkte inte på det.
Kommer ha en vatten/glykol blandning. Bara för att det inte ska frysa. Shuntventilen borde ju fixa en lagom varm blandning tycker jag.
Ska ha temperaturgivare och flödesmätning bara för att ha lite koll.
Är lite osäker på om jag ska köra passiv eller aktiv rad kylning. Och hur stora de behöver vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 8320 BE
Crosshair V FORMULA-Z
Corsair Vengeance 1600mhz
ASUS Nvidia GTX560 ti x2 SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTjabooPeople:

Ja det är ju sant. Tänkte inte på det.
Kommer ha en vatten/glykol blandning. Bara för att det inte ska frysa. Shuntventilen borde ju fixa en lagom varm blandning tycker jag.
Ska ha temperaturgivare och flödesmätning bara för att ha lite koll.
Är lite osäker på om jag ska köra passiv eller aktiv rad kylning. Och hur stora de behöver vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Glykol räcker långa vägar
Nu vet vi inte året runt temps där uppe men det känns vettigt med fläktar och det behovs säkerligen ingen monster rad heller.

Jag personligen hade också satsat på ett slutet system. Vi snackar inga våldsamma temperatur svängningar eller större mängder vatten så ett expansionskärl känns onödigt. Om du monterar ett gasfyllt expansionskärl var Noga med att läsa manualen så den gasfyllda sidan har rätt tryck! Dom finns föröverigt i små söta 5 liters modeller.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av TheTjabooPeople:

Ja det är ju sant. Tänkte inte på det.
Kommer ha en vatten/glykol blandning. Bara för att det inte ska frysa. Shuntventilen borde ju fixa en lagom varm blandning tycker jag.
Ska ha temperaturgivare och flödesmätning bara för att ha lite koll.
Är lite osäker på om jag ska köra passiv eller aktiv rad kylning. Och hur stora de behöver vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk bara på att inte ha mer glykol än nödvändigt då det påverkar blandningens viskositet rätt mycket, framför allt om det blir för kallt. Efter många diskussioner om detta med waterchillers för överklockning så blev jag tvungen att inse att skulle man köra vätskan kall så är det metanol/etanol och inte glykol som bör användas.

Angående dimensionering av radiatorn kan du ju kolla i denna vackra tråden för lite inspiration
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1381156-vaggmonterad-20...

Permalänk

Nu börjar loopen få ett bestämt utseende.
Bara kylmediet kvar att prata om. Frågan är om T-Röd är lämplig. Eller om man ska då tag i 96% etanol. Tänkte mig en 50/50 blandning då jag är garanterad att det inte fryser. Räcker det, eller behövs det några andra tillsatser?

Någon som har erfarenhet av UV reaktiva slangar? Funderar på att ha röda sådana. Eftersom MB lyser en del i rött redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 8320 BE
Crosshair V FORMULA-Z
Corsair Vengeance 1600mhz
ASUS Nvidia GTX560 ti x2 SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTjabooPeople:

Nu börjar loopen få ett bestämt utseende.
Bara kylmediet kvar att prata om. Frågan är om T-Röd är lämplig. Eller om man ska då tag i 96% etanol. Tänkte mig en 50/50 blandning då jag är garanterad att det inte fryser. Räcker det, eller behövs det några andra tillsatser?

Någon som har erfarenhet av UV reaktiva slangar? Funderar på att ha röda sådana. Eftersom MB lyser en del i rött redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänk på att etanol är ganska aggressivt mot vissa material och att det inte alls är säkert att tex packningar eller slang håller för långvarig etanolexponering. Hur kallt blir det som mest hos dig? Det är ju en ganska rejäl skillnad på att bo i skåne eller norrland när det gäller frostskydd. Angående radiator så hade jag tagit en ganska liten (dvs billig) och monterat en rejäl fläkt på. Det finns ju ingen poäng att ha 600rpm fläktar på vinden. typ en 240 eller 360 och 2-3 fläktar med bra flås i och vara nöjd med det.

Permalänk
Administrativ avgift

Du kan göra som en annan medlem köpa ett värmeelement och ha loopen i

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Skrivet av TheTjabooPeople:

Nu börjar loopen få ett bestämt utseende.
Bara kylmediet kvar att prata om. Frågan är om T-Röd är lämplig. Eller om man ska då tag i 96% etanol. Tänkte mig en 50/50 blandning då jag är garanterad att det inte fryser. Räcker det, eller behövs det några andra tillsatser?

Någon som har erfarenhet av UV reaktiva slangar? Funderar på att ha röda sådana. Eftersom MB lyser en del i rött redan.

Skickades från m.sweclockers.com

50/50 blandning med etanol är väldigt overkill för en vind i Halmstad, nu påverkas inte flödet av etanol/metanol som det hade gjort med glykol men som nämnts är det inte så skonsamt mot packningar i fittings/block samt mot slangarna så lägre koncentration är att föredra. Sen ska man inte glömma att det blir brandfarligt i för hög koncentration också! Sist så är det rätt dyrt också om du ska ha en stor loop

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

50/50 blandning med etanol är väldigt overkill för en vind i Halmstad, nu påverkas inte flödet av etanol/metanol som det hade gjort med glykol men som nämnts är det inte så skonsamt mot packningar i fittings/block samt mot slangarna så lägre koncentration är att föredra. Sen ska man inte glömma att det blir brandfarligt i för hög koncentration också! Sist så är det rätt dyrt också om du ska ha en stor loop

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1c/Phase_diagram_ethanol_water_s_l_en.svg/750px-Phase_diagram_ethanol_water_s_l_en.svg.png

Instämmer till fullo vid eftertanke och studie av diagrammet. En 30% blandning etanol verkar vettigare. Men fryser det så hoppas jag att expansionstanken hinner ta upp vätskan utvidgning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 8320 BE
Crosshair V FORMULA-Z
Corsair Vengeance 1600mhz
ASUS Nvidia GTX560 ti x2 SLI

Permalänk
Skrivet av cheben:

Tänk på att etanol är ganska aggressivt mot vissa material och att det inte alls är säkert att tex packningar eller slang håller för långvarig etanolexponering. Hur kallt blir det som mest hos dig? Det är ju en ganska rejäl skillnad på att bo i skåne eller norrland när det gäller frostskydd. Angående radiator så hade jag tagit en ganska liten (dvs billig) och monterat en rejäl fläkt på. Det finns ju ingen poäng att ha 600rpm fläktar på vinden. typ en 240 eller 360 och 2-3 fläktar med bra flås i och vara nöjd med det.

Ja den tanken har jag också fått. Men frågan är om en 360 el 480 kan funka som passiv radiator. Vill ju försöka hålla ner elkostnaden också. Visst ett par fläktar drar ju inte så mycket. Men blir en del om de går 24/7 vilket de förmodligen kommer göra.

Kommer vara maximalt med kopparrör draget. Bara för att hålla ner slanglängden. Ska undersöka slitaget på slang o ring. Man kanske kan ha mjukt kopparrör ist för slang i datorerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 8320 BE
Crosshair V FORMULA-Z
Corsair Vengeance 1600mhz
ASUS Nvidia GTX560 ti x2 SLI

Permalänk
Skrivet av andra94:

Du kan göra som en annan medlem köpa ett värmeelement och ha loopen i

Nej det är jag inte intresserad av. Det går åt betydligt mycket mer vätska, samt är inte så värst sugen att snygga till insidan så det inte finns partiklar som kan sabba till det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 8320 BE
Crosshair V FORMULA-Z
Corsair Vengeance 1600mhz
ASUS Nvidia GTX560 ti x2 SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTjabooPeople:

Ja den tanken har jag också fått. Men frågan är om en 360 el 480 kan funka som passiv radiator. Vill ju försöka hålla ner elkostnaden också. Visst ett par fläktar drar ju inte så mycket. Men blir en del om de går 24/7 vilket de förmodligen kommer göra.

Kommer vara maximalt med kopparrör draget. Bara för att hålla ner slanglängden. Ska undersöka slitaget på slang o ring. Man kanske kan ha mjukt kopparrör ist för slang i datorerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Skall du köra GPU+CPU passivt behöver du en hel del yta. En fläkt drar el för ca 5-15 kr/år, nog för att det kan vara bra att hålla nere förbrukningen, men det är stor risk att spara el kommer bli dyrare iom 2-3 ggr större radiatoryta kommer krävas. Däremot är det nice att slippa eventuella haverier på ett jobbigt ställe som vinden. Skulle jag ha något argument för att skippa fläktar hade det varit det, inte kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheTjabooPeople:

Ja den tanken har jag också fått. Men frågan är om en 360 el 480 kan funka som passiv radiator. Vill ju försöka hålla ner elkostnaden också. Visst ett par fläktar drar ju inte så mycket. Men blir en del om de går 24/7 vilket de förmodligen kommer göra.

Kommer vara maximalt med kopparrör draget. Bara för att hålla ner slanglängden. Ska undersöka slitaget på slang o ring. Man kanske kan ha mjukt kopparrör ist för slang i datorerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Kostnaden för att ha ett par fläktar snurrande 24/7 handlar bara om småpengar även om du räknar på årsbasis. Det handlar om ett par fåtal W. Ex --> http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=65...
Jag misstänker att pumpen drar mer i sig än vad fläktarna gör.

Varför inte montera en brytare där nere?
Känns bara dumt att ha det körande dygnet om.

*edit*
Beroende på hur varmt det blir där uppe är avgörande för storlek på radiatorn. Blir det runt 20-25 då behöver den/dom vara lika stora som om dom satt i chassit.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??