KD överger decemberöverenskommelsen, vad blir resultatet?

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n

Får man fråga i vilka fall där du tycker att du behöver använda källor/fakta för dina argument? Bara för att man inte är den första att gå in i en diskussion så betyder det inte att bevisföringen inte kan hänga på dig. Den som startar en diskussion är inte ensam om detta ansvar. Bevisföring bör ligga på den som påstår att något är på ett visst sätt (alltså inte en åsikt utan ett påstående om verkligheten).

Detta skrev du för några dagar sedan:

Citat:

Svenska företag vill generellt inte anställa människor med utländsk bakgrund. Jag har förmodligen bättre kunskap i detta ämnet då man på min arbetsplats arbetar med att bryta utanförskap i samhället.

När jag frågade efter belägg på detta fick jag inget svar. Som sagt vill du ha exempel läs igenom alla dina tidigare inlägg.

Omformulerade
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Att Lövén inte fick igenom sin budget berodde enbart på att SD plötsligt bestämt sig för att ställa med kaos i riksdagen. Detta hade precis lika gärna kunnat hända förr om något parti bestämt sig för att gå emot den praxis som gjort det möjligt att regera i Sverige på senare tid.

Nej, det berodde ENBART på att han inte hade en majoritet med sig. Stefan Löfvén hade inte mandat för sin budget och när SD inte gjorde som han ville så gick det inte. Regeringens uppgift är att verkställa riksdagens beslut, det är inte riksdagens uppgift att göra det lätt för regeringen. Löfvén ville ha en budget som gick mer åt vänster än riksdagen, då tog det stopp.

Sedan så är praxis en sak, regler är en annan. Oppositionen (med SD) bröt mot praxis i riksdagens arbete året innan när de bestämde sig för att bryta ut enskilda delar ur Alliansens budget.

Man hade kunnat göra upp med Alliansen innan, eller så hade man kunnat söka SDs stöd. Båda alternativen hade gett en majoritet. Men de rödgröna ville ha en budget som de inte kunde samla en majoritet kring, och det skulle vara SDs fel? Tillåt mig sätta handflatan över ansiktet.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Igelkott:

Nej det där är Sverigedemokraternas retorik, inte sanning.

Ingen kan regera på egen hand eftersom ingen har majoritet.
Den samlade oppositionen -är samlad- men når ändå inte över Regeringen ifall V stödjer den. Och ingen av dessa två grupper har egen majoritet.
Då återstår att SD stödjer det ena eller andra alternativet. Eller som de seriösa har valt att göra, stödja motpartens.

Regeringen och V kommer inte stödja Alliansen eftersom de är större. Och de hade inte tagit stöd av SD för att bli större. På samma sätt som Alliansen nu inte gör.

Analysen är korrekt att Alliansen avstår från regeringsmakten om vi förutsätter 1. att SD ger upp sin egna politik och skapar en egen praxis att alltid rösta för Alliansens förslag i riksdagen och 2. Att SD var trovärdiga.

Slutsatsen är att den utgångspunkt som SD har är det ingen annan som ställer upp på. Och den är ultimat. Ej förhandlingsbar. Om SD hade haft fler frågor än 1 så hade det funnits ett förhandlingsläge. Men SD har sagt att de tänker ta alla chanser och möjliga metoder inom lagens ramar att sabotera för den regeringsmakt som inte begränsar invandring.

Sammanfattningsvis kan Alliansen inte styra landet med stöd av SD. Men nuvarande regering kan stödja landet med hjälp av Alliansen.

Det är inte svårare än så.

Sanningen är att dem begår hellre ett kollektivt, politisk självmord på Sverige.
Citat Eddie medusa. Gasen i botten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Ja det har du absolut rätt att göra. Det kan vi kalla att vinna på walk-over.

Tyvärr men i verkligheten så om man påstår något och inte överhuvudtaget vill referera till vad man syftar på så blir man inte tagen på något annat vis än oseriös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Tyvärr men i verkligheten så om man påstår något och inte överhuvudtaget vill referera till vad man syftar på så blir man inte tagen på något annat vis än oseriös.

Jag är helt seriös. I en specifik fråga så gör jag ett påstående som får anses vara min åsikt. Jag väljer medvetet att inte göra mer av det. Så när du säger motsatsen så har vi ändå inte en diskussion eftersom jag väljer att inte ha en.
Du har rätt att uppfatta mig som oseriös. Det förvånar mig inte att du tar första bästa tillfälle att göra det.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jag är helt seriös. I en specifik fråga så gör jag ett påstående som får anses vara min åsikt. Jag väljer medvetet att inte göra mer av det. Så när du säger motsatsen så har vi ändå inte en diskussion eftersom jag väljer att inte ha en.
Du har rätt att uppfatta mig som oseriös. Det förvånar mig inte att du tar första bästa tillfälle att göra det.

Jag förstår precis varför du inte ville gå vidare i det. Så uppenbart att man blir bländad. Men självklart är det inget krav att du ska svara överhuvudtaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

@Stoff3th3m4n

Får man fråga i vilka fall där du tycker att du behöver använda källor/fakta för dina argument? Bara för att man inte är den första att gå in i en diskussion så betyder det inte att bevisföringen inte kan hänga på dig. Den som startar en diskussion är inte ensam om detta ansvar. Bevisföring bör ligga på den som påstår att något är på ett visst sätt (alltså inte en åsikt utan ett påstående om verkligheten).

Detta skrev du för några dagar sedan:

När jag frågade efter belägg på detta fick jag inget svar. Som sagt vill du ha exempel läs igenom alla dina tidigare inlägg.

I ett gällande system så ligger troligtvis bevisbördan på den som vill förändra det, det är ju trots allt den personen som vill initiera något. Vid påvisning av reell fakta och källor kan man ju faktiskt då försöka att möta detta, annars blir det ju bara lösa åsikter?

Jag arbetar på en kommunal enhet som arbetar med att få ut långtidsarbetslösa människor på praktik eller i arbete. På så vis arbetar jag ofta med de människor som det generellt talas illa om här från vissa håll. Jag har också ganska stor inblick hur det ser ut i motsvarande enheter i Sveriges andra kommuner då det finns gott om möten och samarbete kring detta i ett större perspektiv.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd

Alla partier är fulla med skit. Finns inte ett enda parti i Riksdagen som är värt att rösta på. SDs kära tidning Avpixlat är emot mångkultur och kvoteringar, men hyllar USA som har kvoteringslagar som missgynnar dom som är vita amerikaner, USAs media är full med hån speciellt mot vita men det är helt okej tycker tydligen dom flesta vita amerikaner och Avpixlat. Det går inte riktigt ihop sig att som Avpixlat säga att man vill ge en realistisk bild av verkligheten när man undanhåller fakta om hur USA verkligen är. Likaså är det helt tyst på Avpixlat om den stora rasismen som finns i Israel. I en stor undersökning sa dom flesta judar som bor i Israel svarade ja om dom ansåg att svarta från Afrika var som cancer på Israel.

Citat:

A “cancer” in the body of the nation? More than half (52%) of the Jews agree with the statement of Member of Knesset Miri Regev that the unauthorized Africans living in Israel are a cancer in the body of Israel.

http://www.peaceindex.org/indexMonthEng.aspx?num=242

Citat:

Israel Forcibly Injected African Immigrants with Birth Control

http://www.forbes.com/sites/eliseknutsen/2013/01/28/israel-fo...
Tvångssterilisering på judiska svarta kvinnor i Israel. Detta är ju inte bättre än vad nazisterna tänkte och betedde sig. SD har fullt upp med att klaga på islam och det har dom en del rätt i men dom struntar helt i att se på den stora elefanten i rummet Israel och dess fanatiska anhängare USA. SD skiter i kristna invandrare, syntes helt klart i Riksdagen när ex muslimer från Bosnien förde fram sin propaganda och SD sa inte emot.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

I ett gällande system så ligger troligtvis bevisbördan på den som vill förändra det, det är ju trots allt den personen som vill initiera något. Vid påvisning av reell fakta och källor kan man ju faktiskt då försöka att möta detta, annars blir det ju bara lösa åsikter?

Jag arbetar på en kommunal enhet som arbetar med att få ut långtidsarbetslösa människor på praktik eller i arbete. På så vis arbetar jag ofta med de människor som det generellt talas illa om här från vissa håll. Jag har också ganska stor inblick hur det ser ut i motsvarande enheter i Sveriges andra kommuner då det finns gott om möten och samarbete kring detta i ett större perspektiv.

Hm du mena denna hypo;
Sanningen är att dem begår hellre ett kollektivt, politisk självmord på Sverige.
Citat Eddie medusa. Gasen i botten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Aktiva insatser, som exempelvis att minska trycket. Bra, där är vi överrens. Sedan så förstår jag inte hur du kan rycka på axlarna över att regeringens budget har spruckit innan den ens lotsats genom riksdagen. Men det är väl inga problem det heller, det är bara att trolla fram lite mer pengar.
Ja, jo, vi tar väl och löser problemet då - det är inga problem. Bara att göra de som inte är anställningsbara anställningsbara. Ring Löfvén, jag tror du har lösningen.

Vi är givetvis inte överrens om den aktiva insats du förordar återigen är att blunda för problemen och låtsas som ingenting. Det ska väl också tilläggas att ingen seriös ekonom skulle hävda: Utbildning = jobb; vilka jobb som efterfrågas styrs av marknaden, inte av idealistiska föreställningar.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

I ett gällande system så ligger troligtvis bevisbördan på den som vill förändra det, det är ju trots allt den personen som vill initiera något. Vid påvisning av reell fakta och källor kan man ju faktiskt då försöka att möta detta, annars blir det ju bara lösa åsikter?

Jag arbetar på en kommunal enhet som arbetar med att få ut långtidsarbetslösa människor på praktik eller i arbete. På så vis arbetar jag ofta med de människor som det generellt talas illa om här från vissa håll. Jag har också ganska stor inblick hur det ser ut i motsvarande enheter i Sveriges andra kommuner då det finns gott om möten och samarbete kring detta i ett större perspektiv.

Bevisbördan bör ligga hos den som kommer med ett påstående, vilket du har gjort. Det spelar ingen roll om du vill förändra något eller inte.

Var du jobbar och vad du vet spelar inte heller det någon roll alls om du inte kan styrka dina argument och påståenden med fakta. Om du nu vet så mycket vore det inte svårt för dig att backa upp dina påståenden. Trots detta vägrar du. Fortsätt du som du gör nu men dina ord är inte trovärdiga för fem öre med den attityden

Permalänk
Medlem

Hypotetiskt resonemang för att beskriva någonting:

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Låt mig påstå att hela Sveriges befolkning är rasister. Det är enligt siffrorna en mindre överdrift än ovanstående.

Ett resonemang som baserar sig på att allting som skrivs går att bryta ut och fortfarande vara sanning oavsett kontext:

Skrivet av fermia:

Ofan är du en rasist ??

För att förtydliga inledande hypotetiska resonemang så hade man kunnat framställa en hypotetisk mottagare av denna fakta och beskrivit vad som händer när denna uppfattas som sanning trots att det inte finns någon grund, så kom här en faktisk sådan mottagare. Följande syftar till det:

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Var väl bra att du på ett tydligt vis markerade hur väl du förstår saker och ting, exempel är tydligen inte din starka sida.

Nu till:

Skrivet av Friterad:

Sarkasm är antagligen inte din

Det är irrelevant huruvida tidigare citat var sarkasm eller ej samt huruvida det uppfattades som sarkasm eller ej.
Det var förstås menat som sarkasm och sarkasmen uppfattades. Men fortfarande är det irrelevant.
I svaret som gavs på det du menade var sarkasm, så är det tydligt att sarkasmen uppfattades. Men även om det inte hade varit tydligt, även om sarkasmen hade missats totalt, så handlade inlägget från Stoff3th3m4n inte någonting om åsikten som ställdes fram utan om faktumet att det ställdes fram som svar på något hypotetiskt.

Logik hade varit om antingen sarkasm var relevant i resonemanget eller om du ansåg att förståelse för sarkasm saknades och utan relevans ville påpeka detta. Det är de två logiska alternativen.

Min utgångspunkt är att du deltog i resonemanget och hänvisade till sarkasmen i fermias inlägg. Det kändes mest naturligt. Jag utgick alltså inte ifrån att du helt random utan belägg ville uttrycka en åsikt att Stoffe antagligen inte förstår sarkasm.

Så visst. Jag kan ha haft fel angående din logiska förmåga. Men nu har jag redogjort för att jag drog den slutsatsen och vad min utgångspunkt var.

I och med att det är ganska tidskrävande att förklara såna här saker så borde det inte vara så konstigt att man inte alltid orkar. Men kalla mig gärna oseriös. Det är din rättighet.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Bevisbördan bör ligga hos den som kommer med ett påstående, vilket du har gjort. Det spelar ingen roll om du vill förändra något eller inte.
Var du jobbar och vad du vet spelar inte heller det någon roll alls om du inte kan styrka dina argument och påståenden med fakta. Om du nu vet så mycket vore det inte svårt för dig att backa upp dina påståenden. Trots detta vägrar du. Fortsätt du som du gör nu men dina ord är inte trovärdiga för fem öre med den attityden

Nej. Bevisbördan ligger hos den som hävdar något som går emot gällande uppfattning.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jag förstår precis varför du inte ville gå vidare i det. Så uppenbart att man blir bländad. Men självklart är det inget krav att du ska svara överhuvudtaget

Nu är det dags för dig att ha belägg för varför du "precis förstår" det. Varsågod!

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Hypotetiskt resonemang för att beskriva någonting:Ett resonemang som baserar sig på att allting som skrivs går att bryta ut och fortfarande vara sanning oavsett kontext:För att förtydliga inledande hypotetiska resonemang så hade man kunnat framställa en hypotetisk mottagare av denna fakta och beskrivit vad som händer när denna uppfattas som sanning trots att det inte finns någon grund, så kom här en faktisk sådan mottagare. Följande syftar till det:Nu till:
Det är irrelevant huruvida tidigare citat var sarkasm eller ej samt huruvida det uppfattades som sarkasm eller ej.
Det var förstås menat som sarkasm och sarkasmen uppfattades. Men fortfarande är det irrelevant.
I svaret som gavs på det du menade var sarkasm, så är det tydligt att sarkasmen uppfattades. Men även om det inte hade varit tydligt, även om sarkasmen hade missats totalt, så handlade inlägget från Stoff3th3m4n inte någonting om åsikten som ställdes fram utan om faktumet att det ställdes fram som svar på något hypotetiskt.

Logik hade varit om antingen sarkasm var relevant i resonemanget eller om du ansåg att förståelse för sarkasm saknades och utan relevans ville påpeka detta. Det är de två logiska alternativen.

Min utgångspunkt är att du deltog i resonemanget och hänvisade till sarkasmen i fermias inlägg. Det kändes mest naturligt. Jag utgick alltså inte ifrån att du helt random utan belägg ville uttrycka en åsikt att Stoffe antagligen inte förstår sarkasm.

Så visst. Jag kan ha haft fel angående din logiska förmåga. Men nu har jag redogjort för att jag drog den slutsatsen och vad min utgångspunkt var.

I och med att det är ganska tidskrävande att förklara såna här saker så borde det inte vara så konstigt att man inte alltid orkar. Men kalla mig gärna oseriös. Det är din rättighet.

Det hela var en kedja av sarkasm eller inlägg där vi inte skrev bokstavligt talat. Vad är ologiskt om inte att man inte ser detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Bevisbördan bör ligga hos den som kommer med ett påstående, vilket du har gjort. Det spelar ingen roll om du vill förändra något eller inte.

Var du jobbar och vad du vet spelar inte heller det någon roll alls om du inte kan styrka dina argument och påståenden med fakta. Om du nu vet så mycket vore det inte svårt för dig att backa upp dina påståenden. Trots detta vägrar du. Fortsätt du som du gör nu men dina ord är inte trovärdiga för fem öre med den attityden

Jag påstår inte speciellt mycket, däremot ifrågasätter jag. Men eftersom vi ändå aldrig kommer att komma överens i den här tråden så är det kanske lika bra att kommunikationen för denna gången avslutas här.

Ps. Hade kunnat ta dig på ordentligt allvar om du krävt samma saker från dina vapendragare som från dina meningsmotståndare. Detta då du en gång i tråden påstod att du inte står på någon sida, något som nog ingen går på längre.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nej. Bevisbördan ligger hos den som hävdar något som går emot gällande uppfattning.

Fast det är inte gällande uppfattning. Du påstår att Sverige är rikare än någonsin, det är inte en gällande uppfattning det är din uppfattning. En betydande skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag påstår inte speciellt mycket, däremot ifrågasätter jag. Men eftersom vi ändå aldrig kommer att komma överens i den här tråden så är det kanske lika bra att kommunikationen för denna gången avslutas här.

Ps. Hade kunnat ta dig på ordentligt allvar om du krävt samma saker från dina vapendragare som från dina meningsmotståndare. Detta då du en gång i tråden påstod att du inte står på någon sida, något som nog ingen går på längre.

Nej jag har förstått att du inte verkar tycka att det är påståenden.

Jag håller inte med allt dom andra i tråden som är mina "vapendragare" skriver. Deras fel påpekas av dig och andra som dom har diskussioner med, eller tycker inte du det räcker? Själv så skrivs det så tangenterna glöder redan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Fast det är inte gällande uppfattning. Du påstår att Sverige är rikare än någonsin, det är inte en gällande uppfattning det är din uppfattning. En betydande skillnad

Åsikten är normativ och den är styrkt med köpkrafts korrigerad BNP.
Påståendet därmed också anses vara riktigt och ett motsatt påstående måste styrkas eller så får det anses vara oriktigt.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Nu är det dags för dig att ha belägg för varför du "precis förstår" det. Varsågod!

Eftersom du inte ville ge en minsta liten hint om vad du menade med ologiskt så är det väldigt lätt att se det som inget annat än tomma ord som man skriver, kanske för att man inte håller med personen om annat. Det är vanligast i min mening. Men för din del så handlade det då om att du inte orkade skriva en förklaring, som du var väldigt snabb med att göra ändå. Du hade alltså fel om dig själv, du orkade förklara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Med verkligheten i åtanke så är det befängt att hävda att Sverige står vid ruinens brant, Vår ekonomi är bättre än grannländernas.
Med verkligheten i åtanke så är det befängt att hävda att Sverige skulle tjänas av minskad invandring, våra grannländer har mindre invandring och sämre ekonomi. Det entydiga samband Jimmie och gänget vill peka på lyser med sin frånvaro.

Men visst är det så att vissa partier kan lockas av samma sorts oärliga populism.

Snarare motsats,,,s
1 Sverige rikast i vansinne
2 ????
3 Brott. dina saker är mina nu

Vad är befängt eller, högt tryck nu, el kritiskt läge , el ansträngt nu, Och ni övriga kan fylla på ordflåsker i oändlighetens ände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Åsikten är normativ och den är styrkt med köpkrafts korrigerad BNP.
Den kan därmed också anses vara riktig

Du får allt vara mer specifik i så fall. Det enda vi kan vara rikare än någonsin är i BNP. Men detta är ett väldigt dåligt sätt att basera ett lands rikedom på, speciellt om man ska jämföra med landet i ett tidigare stadie eller ett helt annat land. Då är BNP per capita mycket bättre och där är Sverige inte rikare än någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av not:

Snarare motsats,,,s
1 Sverige rikast i vansinne
2 ????
3 Brott. dina saker är mina nu

Vad är befängt eller, högt tryck nu, el kritiskt läge , el ansträngt nu, Och ni övriga kan fylla på ordflåsker i oändlighetens ände.

Sverige är rikare än vad Sverige någonsin har varit, detta kan vi enkelt se genom att kolla på köpkraftsjusterad data som klart och tydligt säger oss att vi har ett högre värde på våra resurser än någonsin innan.
Våra grannländer har stagnerande ekonomier eller beroende av enskilda produkter vars priser nu kraschar. Finlands ekonomi har stått stilla sen 2010, Danmarks är knappast bättre. Norge är beroende av oljan och drabbas hård av nuvarande priser; Motsatsen är vi i Sverige som har en bred industri och bibehållit tillväxt under de senaste åren.
Vi vet också att offren för grovt våld och mord minskar I Sverige, även om det är så att små-kriminaliteten inte följer detta mönster så kvarstår faktum att du är säkrare idag än för 10 år sedan.

Skrivet av Friterad:

Du får allt vara mer specifik i så fall. Det enda vi kan vara rikare än någonsin är i BNP. Men detta är ett väldigt dåligt sätt att basera ett lands rikedom på, speciellt om man ska jämföra med landet i ett tidigare stadie eller ett helt annat land. Då är BNP per capita mycket bättre och där är Sverige inte rikare än någonsin.

? Jag tror inte att du hänger med...

BNP/BNP per capita är nominella mått som inte tar hänsyn till inflation eller andra kostnads förändringar. Oavsett vilket du väljer så går de inte att mäta rikedom med.
Köpkraftskorrigerad BNP/BNP per capita som jag hänvisar till visar det faktiska värdet av landets resurser och där vi ser att den aldrig varit så hög som idag.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Eftersom du inte ville ge en minsta liten hint om vad du menade med ologiskt så är det väldigt lätt att se det som inget annat än tomma ord som man skriver, kanske för att man inte håller med personen om annat. Det är vanligast i min mening. Men för din del så handlade det då om att du inte orkade skriva en förklaring, som du var väldigt snabb med att göra ändå. Du hade alltså fel om dig själv, du orkade förklara

Ok. Det är din ursäkt för dubbelmoral nu? Du tycker att jag ska göra en sak, kritiserar mig för att inte göra det, kritiserar mig indirekt för att ändå göra det men du försvarar detsamma när det gäller dig.

Angående hålla med. Det är, eller åtminstone borde vara, förhållandevis lite åsikter här bland alla inlägg som inte tydliggör motsatsen genom att tex skriva "jag tycker.." eller "..enligt mig".
Jag har inte värderat om jag håller med dig i dina åsikter utan har tvingats hålla mig till sakfrågor och korrigerat felaktigheter. Det hade kanske varit intressant att reflektera mer över åsikter.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Sverige är rikare än vad Sverige någonsin har varit, detta kan vi enkelt se genom att kolla på köpkraftsjusterad data som klart och tydligt säger oss att vi har ett högre värde på våra resurser än någonsin innan.
Våra grannländer har stagnerande ekonomier eller beroende av enskilda produkter vars priser nu kraschar. Finlands ekonomi har stått stilla sen 2010, Danmarks är knappast bättre. Norge är beroende av oljan och drabbas hård av nuvarande priser; Motsatsen är vi i Sverige som har en bred industri och bibehållit tillväxt under de senaste åren.
Vi vet också att offren för grovt våld och mord minskar I Sverige, även om det är så att små-kriminaliteten inte följer detta mönster så kvarstår faktum att du är säkrare idag än för 10 år sedan.

? Jag tror inte att du hänger med...

BNP/BNP per capita är nominella mått som inte tar hänsyn till inflation eller andra kostnads förändringar. Oavsett vilket du väljer så går de inte att mäta rikedom med.
Köpkraftskorrigerad BNP/BNP per capita som jag hänvisar till visar det faktiska värdet av landets resurser och där vi ser att den aldrig varit så hög som idag.

Hm Sverige rikt okey. Går in på statsskuld.com Hmm någonstans är det något fel undrar var. ???

Permalänk
Medlem
Skrivet av not:

Hm Sverige rikt okey. Går in på statsskuld.com Hmm någonstans är det något fel undrar var. ???

Statsskuldens storlek är statsskuldens storlek, den säger varken att vi är rika eller fattiga.
Ett rikare land kan ha större lån än vad ett fattigt land kan ha. Liksom att rikare människor kan ta högre bolån än låginkomsttagare, Bostadslånen är alltid som högst i de rikaste områdena och som lägst i de fattiga.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Statsskuldens storlek är statsskuldens storlek, den säger varken att vi är rika eller fattiga.

Storlek eller lek med pengar. Javisst ös ös ös på vi är rikta i Sverige.
Räkningen vem betalar.
Jo huzzbutten har svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Sverige är rikare än vad Sverige någonsin har varit, detta kan vi enkelt se genom att kolla på köpkraftsjusterad data som klart och tydligt säger oss att vi har ett högre värde på våra resurser än någonsin innan.
Våra grannländer har stagnerande ekonomier eller beroende av enskilda produkter vars priser nu kraschar. Finlands ekonomi har stått stilla sen 2010, Danmarks är knappast bättre. Norge är beroende av oljan och drabbas hård av nuvarande priser; Motsatsen är vi i Sverige som har en bred industri och bibehållit tillväxt under de senaste åren.
Vi vet också att offren för grovt våld och mord minskar I Sverige, även om det är så att små-kriminaliteten inte följer detta mönster så kvarstår faktum att du är säkrare idag än för 10 år sedan.

? Jag tror inte att du hänger med...

BNP/BNP per capita är nominella mått som inte tar hänsyn till inflation eller andra kostnads förändringar. Oavsett vilket du väljer så går de inte att mäta rikedom med.
Köpkraftskorrigerad BNP/BNP per capita som jag hänvisar till visar det faktiska värdet av landets resurser och där vi ser att den aldrig varit så hög som idag.

Det finns inget perfekt sätt att mäta ett lands rikedom. Men ren och skär BNP är inte direkt något som fungerar när man gör jämförselser då ett U-land lika gärna kan vara rikare i BNP men inte har i närheten av samma BNP per capita.

Skrivet av Igelkott:

Ok. Det är din ursäkt för dubbelmoral nu? Du tycker att jag ska göra en sak, kritiserar mig för att inte göra det, kritiserar mig indirekt för att ändå göra det men du försvarar detsamma när det gäller dig.

Angående hålla med. Det är, eller åtminstone borde vara, förhållandevis lite åsikter här bland alla inlägg som inte tydliggör motsatsen genom att tex skriva "jag tycker.." eller "..enligt mig".
Jag har inte värderat om jag håller med dig i dina åsikter utan har tvingats hålla mig till sakfrågor och korrigerat felaktigheter. Det hade kanske varit intressant att reflektera mer över åsikter.

Ursäkt? Jag förklarar mig, ville du inte det? Jag kritiserar det faktum att du först menar att du inte vill/orkar men ändå gör det. Är dock glad att du gjorde det. Hade du å andra sidan inte sagt att du inte orkade så hade jag inte kritiserat dig.

Någon som är van vid att skriva mycket kommer säkerligen inte missa saker som att förtydliga att det är dennes åsikt, i alla fall betydligt mindre än någon som är ovan. Eller om man nu tar för givet att alla vet att det är en åsikt men det funkar ju inte så

Permalänk
Medlem
Skrivet av not:

Storlek eller lek med pengar. Javisst ös ös ös på vi är rikta i Sverige.
Räkningen vem betalar.
Jo huzzbutten har svaret.

Jag klistrar in mitt svar i helhet:

Statsskuldens storlek är statsskuldens storlek, den säger varken att vi är rika eller fattiga.
Ett rikare land kan ha större lån än vad ett fattigt land kan ha. Liksom att rikare människor kan ta högre bolån än låginkomsttagare, Bostadslånen är alltid som högst i de rikaste områdena och som lägst i de fattiga.

Du kan gärna fråga din bank, att ta lån är inte alltid en fråga om att inte ha pengar utan det kan finnas andra motiv. Ibland är det helt enkelt billigare att låna än att använda eget kapital.

Skrivet av Friterad:

Det finns inget perfekt sätt att mäta ett lands rikedom. Men ren och skär BNP är inte direkt något som fungerar när man gör jämförselser då ett U-land lika gärna kan vara rikare i BNP men inte har i närheten av samma BNP per capita.

Nej jag håller med. Men jag använder mig varken av BNP eller BNP per capita utan dess köpkrafts korrigerade versioner som klart och tydligt visar att vi aldrig varit rikare än vi är idag.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ursäkt? Jag förklarar mig, ville du inte det?

Jo jag skulle vilja, precis som jag sa, att du förklarade följande:

Skrivet av Friterad:

Jag förstår precis varför du inte ville gå vidare i det. Så uppenbart att man blir bländad.

Edit. Annars tolkar jag det som att du visste, att det var bländande uppenbart, att jag inte orkade skriva ett långt onödigt inlägg för att förklara en självklarhet. Well. Det låter ju faktiskt logiskt. Konstigt att du kritiserar mig för detta, bara.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N