Permalänk

Hög load temp, custom water

Tjenare! Satte ihop en custom loop för cpu:n nu i helgen som jag har lite problem med. Kör med 2 240 radiatorer med idle temps på ca 26 grader, vilket jag är väldigt nöjd över. Problemet är under load. Satte på IBT och genast gick temperaturen på alla kärnor upp i 95 grader, vilket borde vara på tok för högt.
Eftersom det är första gången jag byggt custom loop så vet jag inte riktigt vad problemet kan vara. Misstänker luftbubblor då övre radiatorn och blocket endast svalde ca 100ml vatten vilket jag tyckte verkade väldigt lite. Men undrar samtidigt hur mina idle temps då kan vara så bra? Försökt att få ut luftbubblor genom att luta chassit, ändra pumphastighet etc men bara ibland kommer det ut lite microbubblor, alltså inga större volymer. Undrar hur jag eventuellt ska få ut resten av luften. Lämna pumpen på i några timmar? Låg eller hög hastighet?

HWmonitor rapporterar 1.3 som högsta volt och processorn körs i 4.9 GHz vilket min NH-D15 klarade av. Så det borde inte vara cpu-inställningar heller. 4790k med Z97-A.

Har en D5-pwm pump, ett ek evo block och 2 ek radiatorer i loopen.

Permalänk
Skrivet av BigWaterSplash:

Tjenare! Satte ihop en custom loop för cpu:n nu i helgen som jag har lite problem med. Kör med 2 240 radiatorer med idle temps på ca 26 grader, vilket jag är väldigt nöjd över. Problemet är under load. Satte på IBT och genast gick temperaturen på alla kärnor upp i 95 grader, vilket borde vara på tok för högt.
Eftersom det är första gången jag byggt custom loop så vet jag inte riktigt vad problemet kan vara. Misstänker luftbubblor då övre radiatorn och blocket endast svalde ca 100ml vatten vilket jag tyckte verkade väldigt lite. Men undrar samtidigt hur mina idle temps då kan vara så bra? Försökt att få ut luftbubblor genom att luta chassit, ändra pumphastighet etc men bara ibland kommer det ut lite microbubblor, alltså inga större volymer. Undrar hur jag eventuellt ska få ut resten av luften. Lämna pumpen på i några timmar? Låg eller hög hastighet?

HWmonitor rapporterar 1.3 som högsta volt och processorn körs i 4.9 GHz vilket min NH-D15 klarade av. Så det borde inte vara cpu-inställningar heller. 4790k med Z97-A.

Har en D5-pwm pump, ett ek evo block och 2 ek radiatorer i loopen.

Låter som du har dålig kontakt mellan block och CPU och/eller dåligt flöde i loopen.
Blir vatten/radiatorer varmt?
För att få ut bubblor är det bara att vrida, vända och skaka på chassit, brukar även starta och stänga av pumpen en bra runda med gånger via ett externt nätagg.

Permalänk

@lanbonden: Tack för svar! Tror flödet borde vara okej, känner ingen vibration i slangarna på låg rpm men vibrationer med pumpen på max, så det verkar funka. Var dock tvungen att skippa EKs extender till pumpen som tydligen skulle sitta på inlet då den läckte en massa. Kör istället två o-ringar på en vanlig fitting så att den blir lika djup. Var lite orolig vad den var till för (ifall det hade något med flödet att göra) men verkar funka bra ändå.

Ska testa att montera om blocket. Kände på slangarna och radiatorerna och de verkar inte bli varma vilket de borde bli med 95 grader på processorn, borde i alla fall betyda att det är blockets fel och inte dåligt flöde (då slangarna bokstavligen skulle bli 90 grader).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigWaterSplash:

(då slangarna bokstavligen skulle bli 90 grader).

Tyvärr kommer du aldrig, hur perfekt du än gör allt, att ha cpu/vatten-delta på 5C (utom vid idle såklart). När min processor ligger på 60-65 är vattnet fortfarande inte mer än strax över 30. Vilket är ganska normalt.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

@Naga: Men ifall flödet var uselt så skulle väl vattnet bli varmt?

EDIT: Är IBT bra för haswell? Testar med XTU nu och processorn blir som max 70 grader, det med 1.31 som rapporterad volt. Är IBT som prime att det kör med extrema instruktionssätt?