Linux till foto/film-redigeringsdator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast vad ska du ens accelerera i Linux? Behövs sällan mer kraft än Intels integrerade. Enda jag kan tänka mig där man kanske vill ha lite mer kraft är spel, men inga spel har nytta av Titan X. Är inte som AfterShot kör GPGPU på Linux.

Då jag inte är så insatt i Linux-världen ännu, så var det inget jag visste om. Gick nu igenom listan av program som stöds av GPU-acceleration hos nVidia och där var det rätt tomt.. vad det gäller Linux.

Så då är ju saken enkel..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Då jag inte är så insatt i Linux-världen ännu, så var det inget jag visste om. Gick nu igenom listan av program som stöds av GPU-acceleration hos nVidia och där var det rätt tomt.. vad det gäller Linux.

Så då är ju saken enkel..

Vilken lista?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vilken lista?

http://www.nvidia.com/object/gpu-applications.html

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag är lite nyfiken hur det går det går för dig i framtiden. Så posta gärna lite här så man får veta hur övergången gick. Sen kan du även rekommendera programmvaror med deras bra/dåliga sidor. Jag hade bytt till Linux 110% om bara spelen fungerar där. Enda orsaken jag fortfarande kör windows. Har inte plats för flera datorer just nu annars skulle jag haft en speldator med bara spel och sen en linuxburk för allt annat.

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Det finns inget videoredigeringsprogram som håller professionell nivå för GNU/Linux, så det är nog bara att tänka om.

Det finns minst ett vad jag vet, Nuke. Det är dock alldeles för "professionellt" såvida man inte enbart sysslar med film. Sedan fungerar Autodesk Maya till linux också, kanske inte aktuellt för trådskaparen.

Permalänk
Medlem

Lycka till. Alltid kul att se professionella försöka sig på Linux träsket och inte gå ta den enkla vägen och bli en 100% Apple torsk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Det finns minst ett vad jag vet, Nuke. Det är dock alldeles för "professionellt" såvida man inte enbart sysslar med film. Sedan fungerar Autodesk Maya till linux också, kanske inte aktuellt för trådskaparen.

Nuke är för kompositering och används alltså för effekter, inte någon NLE. Tekniskt sett finns det lösningar som SGO Mistika, men det kräver certifierade arbetsstationer och är mer ett professionellt verktyg för color grading och online. SGO Mistika går inte att köpa och köra på ditt hemmabygge med Ubuntu. Alltså sånt man använde SGI-maskiner till en gång i tiden. Det är i det här fallet ett komplett system med kontrollbord och köret. Sviter som kostar flera hundra tusen utan problem.

Maya är 3D-modellering och animering, alltså något du kan göra i Blender (som egentligen inte är någon NLE, men har det som sidofunktion för att sätta ihop filmer och animeringar). Lightworks är närmast du kommer en NLE i dagsläget och stödet för Linux är lite haltande och betyder att du inte får något stöd för Boris eller andra plugins (för t.ex. effekter). Kör man en online-svit så kör man oftast redigering i en offline-NLE först. Här är det inte aktuellt att bryta upp det i offline och online-redigering. NLEn man kör offline i behöver ju också ändå köras på Windows eller OS X.

Permalänk

Här är en video hur en final cut användare jobbar i blender:
https://www.youtube.com/watch?v=te9HFQVaSUE

Personligen tror jag att blender som video editor funger för de flesta användningsområdena. Om dom lyckades klippa ihop "Tears of steel" (massor med green screens och 3d effekter) med endast blender tycker jag att det borde räcka för hobby till semi-pro användare

Permalänk
Medlem

Har nu utvärderat de program jag hittat till Linux och måste tyvärr säga att de inte höll måttet för mina ändamål.

Mitt nästa projekt för att komma ifrån Windows, blir att försöka mig på en hackintosh.
Kanske blir lätt, kanske blir svårt, men värt det om jag kan utnyttja min nuvarande hårdvara och behålla mina Adobe program..

Fungerar det inte blir det en Mac PRO.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Skriv gärna vad du testat och utvärderat för program, många öppna program finns ju också till andra operativsystem så det hela har inte så mycket att göra med om det är Linux eller inte i många fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Skriv gärna vad du testat och utvärderat för program, många öppna program finns ju också till andra operativsystem så det hela har inte så mycket att göra med om det är Linux eller inte i många fall.

Vet inte om det är så relevant, då alla har olika sätt att jobba på.. Men AfterShot PRO var det enda programmet som kom nära mina krav.
Krav som att kunna lägga in flera hundra RAW-bilder och snabbt välja ut, stacka ihop och lägga ihop till HDR-bilder. Där efter snabbt kunna redigera och exportera dessa i förvalda storlekar.

Även om AS PRO var hyffsat, så var det dock svårjobbat i övrigt. Svårt att få upp farten i flödet.. men det kanske är en vanesak.
Lightroom är fruktansvärt snabbjobbat, när det gäller detta och jag kommer nog hålla mig kvar vid det.
De andra programmen fungerar säkert bra för andra, som gör vanlig bildredigering, men inte för mina behov. Inte ens Photoshop fungerar till det jag gör.. annat än slut redigering och lite färgkorrigering.

Gillade Linux i övrigt, men då det inte finns program som håller mina krav, blir det svårt..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vet inte om det är så relevant, då alla har olika sätt att jobba på.. Men AfterShot PRO var det enda programmet som kom nära mina krav.
Krav som att kunna lägga in flera hundra RAW-bilder och snabbt välja ut, stacka ihop och lägga ihop till HDR-bilder. Där efter snabbt kunna redigera och exportera dessa i förvalda storlekar.

Även om AS PRO var hyffsat, så var det dock svårjobbat i övrigt. Svårt att få upp farten i flödet.. men det kanske är en vanesak.
Lightroom är fruktansvärt snabbjobbat, när det gäller detta och jag kommer nog hålla mig kvar vid det.
De andra programmen fungerar säkert bra för andra, som gör vanlig bildredigering, men inte för mina behov. Inte ens Photoshop fungerar till det jag gör.. annat än slut redigering och lite färgkorrigering.

Gillade Linux i övrigt, men då det inte finns program som håller mina krav, blir det svårt..

AfterShot Pro, gamla Bibble är ju enda professionella alternativet på GNU/Linux. På Mac och Windows har du åtminstone några alternativ så som Capture One och (som RAW/foto-verktyg) DxO Optics Pro, samt några andra verktyg. Verktyg med bra DAM var det väl egentligen bara Aperture som var konkurrent gällande. Så Lightroom är ju ganska oemotsagt idag.

Permalänk
Medlem

Adobe programmen är för bra för att inte köra, så jag föreslår Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av BäckE:

Adobe programmen är för bra för att inte köra, så jag föreslår Windows

Inom en snar framtid, så kommer det inte finnas något Windows i detta hem.. Däremot OSX och Linux.

Har fått nog av Microsoft.

Adobes mjukvaror fungerar bra på OSX, så det är inga större bekymmer.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Inom en snar framtid, så kommer det inte finnas något Windows i detta hem.. Däremot OSX och Linux.

Har fått nog av Microsoft.

Adobes mjukvaror fungerar bra på OSX, så det är inga större bekymmer.

Har du provat GNU-Darwin, https://en.wikipedia.org/wiki/GNU-Darwin, ett OpenSource project som skall kunna köra alla mjukvaror som kan köras under OSX.

http://www.gnu-darwin.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Har du provat GNU-Darwin, https://en.wikipedia.org/wiki/GNU-Darwin, ett OpenSource project som skall kunna köra alla mjukvaror som kan köras under OSX.

http://www.gnu-darwin.org/

Nej det är inte poängen med det projektet. Det kör bara XNU/Darwin kerneln om du menar PureDarwin som inte uppdaterats på flera år för övrigt. Letar man efter pakethanterare på OS X så är MacPorts eller Homebrew mycket bättre alternativ. Det du länkar går nog inte att använda alls.

Permalänk
Hedersmedlem

Kom att tänka på denna tråd då jag av en slump stötte på en färsk (2015-10-15) relaterad artikel: My Open Source Photography Workflow [Riley Brandt]. Den är ganska snål med detaljer och hänvisar bland annat till en online-kurs för $50 som ges av författaren själv, dock.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Skippa Ubuntu och kör Mint istället. Den bygger på Ubuntu, men säljer inte dina sökningar till tredjepart som tex Amazon. Canonical har fått mycket skit för det, och liksom Microsoft skiter de fullständingt i vad användarna tycker. (Nu får väl vissa "Ubuntu-Strejfs" frispel, men tyvärr så är det sant)
Personliga favoriter:
"Ubuntu"
Linux Mint Mate eller Cinnamon? Ta det du tycker är snyggast, personligen gillar jag Mate bäst. (Utalas m a t e, uttalas inte som Australiensare uttalar "kompis"-mate. =P )

"Photoshop"
Nethive Helt ok. Något av en blandning av Paint shop pro och Photoshop.
Gimphoto Liknar Photoshop väldigt mycket. Lätt att sätta sig in i om man är van med photoshop.
MyPaint Inte för fotoredigering direkt, utan mer för skissande.

"Lightroom"
Lightzone Ska likna lightroom. Har ej testat, men ser intressant ut.
Sen har väl google sitt picasa ockstå, om det skulle vara intressant.

"Premiere"
PiTiVi Snyggt, tämligen stabilt, men är inte riktigt klart.
OpenShot Samma här, inte riktigt klart. Som många andra program för Linux, är det lite småknepigt att få ljudet att fungera optimalt. Linux är tyvärr känt för sina ljudlatenser.
OpenMovieEditor Interface från tidigt 90tal, men fungerar helt ok. Lite småbuggar, och som de andra, lite problem med ljudet ibland.
Blender Vinnaren. Ett program man kan göra otroligt mycket med.

Till sist ett litet tips, förutom google, så kolla även i olika forum för bild- och film-redigering, lär finnas en hel del Linux folk där ute, dock är de flesta i den branschen Mac-nerdar.
Pröva att söka på "Linux alternative to programnamn" i google, man får upp en uppsjö länkar, så skriv gärna årtal också, så filtrera du bort en del gammalt.

Lycka till!

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

@grynnan

LightZone verkar inte jätteaktivt, de har hemsk hemsida. Kan man inte klara sig på darktable, rawtherapee, kommersiella AfterShot Pro eller andra enklare öppna alternativ som digikam, UFRaw som plugin till GIMP, eller någon kombination av program så bör man titta på någon annan plattform och andra kommersiella program. Gimp är att rekommendera över gamla forkar baserade på gamla versioner. Picasa finns inte längre till Linux sedan 3 år tillbaka, det var ju bara en Wine-variant till att börja med däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vet inte om det är så relevant, då alla har olika sätt att jobba på.. Men AfterShot PRO var det enda programmet som kom nära mina krav.

Är inte så insatt i Linux.
Men om du tänker Lightroom alternativ så är det ju i princip dessa.
Sedan är frågan om dom finns till linux eller om det går att mecka igång på något vis

Capture One 8
DxO OpticsPro 10
SILKYPIX Developer Studio Pro 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Är inte så insatt i Linux.
Men om du tänker Lightroom alternativ så är det ju i princip dessa.
Sedan är frågan om dom finns till linux eller om det går att mecka igång på något vis

Capture One 8
DxO OpticsPro 10
SILKYPIX Developer Studio Pro 6

Jag har redan nämnt Capture One Pro och DxO OpticsPro i tråden, och de finns inte till GNU/Linux. Väl till hans Mac däremot. DxO har ju inte heller någon DAM-funktion som verkade vara det viktigaste. AfterShot Pro är ett alternativ som vissa gillar, det har DAM och är det närmaste du kommer på Linux, som dessutom finns för Mac och Windows. Det är i princip alternativet för de som kör alla tre plattformarna. Kör man Mac kan man ju alltid köra inbyggda Photos för att organisera bilderna också, det finns ett par verktyg som kan läsa deras databas/katalog. DxO OpticsPro har sällskap av några andra RAW-konverterare/redigerare. T.ex. Photo Ninja, och på Mac Phocus från Hasselblad. Pixelmator räcker långt som redigerare för många på Mac också. De fria alternativen på öppen källkod finns sällan till alla tre plattformar. Någon av dem finns däremot för alla tre.

Ska man köra proffsprogram för tusenlappar så är det såklart enklast att köpa Windows för någon tusenlapp.

Permalänk
Medlem

@DaBone:
Det finns ubuntu studio som är en variant av ubuntu med massor förinstallerade programvaror för "kreativt arbete".

Kolla här:
Ubuntu studio features

Det har en realtime kernel för att göra ljudredigering gångbart, videoredigering mm.
Cinelerra och kdenlive får man installera själv dock, trots att cinelerra verkar vara "theshit" när det gäller videoredigering på linux.

Något som heter "shotwell" för fotografering också.

Skrivet av grynnan:

Skippa Ubuntu och kör Mint istället.

OpenShot Samma här, inte riktigt klart. Som många andra program för Linux, är det lite småknepigt att få ljudet att fungera optimalt. Linux är tyvärr känt för sina ljudlatenser.

Ubuntu och mint, ja det är i botten samma system men ubuntu kör unity som DE och mint kör andra som cinnamon och MATE.
Sedan är ju mint rensat från skit, i princip, och har en annan pakethanterare som dock bygger på apt-get, så ubuntu och mint bygger båda på debian.

Att linux har "problem med latenser" skulle kunna tillskrivas att de som testar latenser gjorde det utan att dels använda en realtime kärna och dels genom att inte använda JACK eller köra pulseaudio i lowlatency läge. (de kanske bara körde standard ubuntu "ur boxen").
Jag har inte kollat själv efter tester där detta gjorts, men eftersom du uttrycker dig om linux och latenser så hoppas jag du har belägg för det. Windows och MacOSX kanske är bättre i sina grundutföranden, men det är inget som är exklusivt för dem.
Ubuntu studio är gjort för ljudredigering, video och foto mm. Det har blender och använder, vad jag vet, en realtime kärna och JACK.
Det borde vara ett framgångsrecept.

Hittade den här archwiki sidan med som påstår att man kan nå 1ms latens med rätt mjukvara och hårdvara.
https://wiki.archlinux.org/index.php/Pro_Audio

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

@Luminous

Cinelerra/Lumiera är definitivt inget alternativ, det har vi som följt F/OSS länge sett sedan länge sedan, och det har bara gått utför och dess rykte verkar mest vara bullshit. Indie-alternativ som Lightworks är vettigare att köra på andra plattformar och är ännu inte OSS. Fem år senare. Något alternativ till Sony Vegas Pro, Avid Media Composer, Final Cut Pro X, Premiere Pro, Edius och Media 100 finns inte för offline. Smoke är ett Mac-program numera, SGO Mistika har en helt annan målgrupp. Vissa färgkorrigeringssviter har redigeringsfunktioner, vissa effekt/kompositeringssviter har dito. Använd rätt verktyg till jobbet och få det rätt gjort. Svårare är det inte, och många av verktygen är faktiskt billiga.

Redigera inte på GNU/Linux är mitt tips och tipsa inte om programvaror ni inte har koll på. Det är väl egentligen ingen som lyckas heller för den delen, när de gjorde Tears of Steel så var de tvungen att fånga och koda om videon på en Windowsmaskin t.ex. Så sånt gör att byta plattform poänglöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har nu utvärderat de program jag hittat till Linux och måste tyvärr säga att de inte höll måttet för mina ändamål.

Mitt nästa projekt för att komma ifrån Windows, blir att försöka mig på en hackintosh.
Kanske blir lätt, kanske blir svårt, men värt det om jag kan utnyttja min nuvarande hårdvara och behålla mina Adobe program..

Fungerar det inte blir det en Mac PRO.

Jag har själv ett par Apple datorer, en MacBook PRO och en mini. (Men även en massa Windows maskiner) så när det var dags att bygga en ny hemmadator så använde jag köpguider från
http://www.tonymacx86.com som hjälper en att försäkra att hårdvaran är enkel att köra OSX på. De har dessutom fina guider och alla filer utanför Apple som man behöver.
Har nu haft datorn ett år och har Windows, OSX och Ubuntu på varsina diskar och väljer bara vid boot vilken jag vill använda. Köpte även till ett Apple tangentbord och en magic mouse.
Det funkar problemfritt och det enda är att man får göra ett handgrepp efter uppdateringar från Apple för att få igång ljudet. Av någon anledning så pajas alltid ljuddrivrutinen med Apples uppdateringar. Man får också vara lite försiktig när de byter version.

Får erkänna slutligen att jag kör nästan uteslutande på OSX. Egenvalda komponenter och OSX är för mig den bästa kombon.
Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Luminous

Cinelerra/Lumiera är definitivt inget alternativ, det har vi som följt F/OSS länge sett sedan länge sedan, och det har bara gått utför och dess rykte verkar mest vara bullshit. Indie-alternativ som Lightworks är vettigare att köra på andra plattformar och är ännu inte OSS. Fem år senare. Något alternativ till Sony Vegas Pro, Avid Media Composer, Final Cut Pro X, Premiere Pro, Edius och Media 100 finns inte för offline. Smoke är ett Mac-program numera, SGO Mistika har en helt annan målgrupp. Vissa färgkorrigeringssviter har redigeringsfunktioner, vissa effekt/kompositeringssviter har dito. Använd rätt verktyg till jobbet och få det rätt gjort. Svårare är det inte, och många av verktygen är faktiskt billiga.

Redigera inte på GNU/Linux är mitt tips och tipsa inte om programvaror ni inte har koll på. Det är väl egentligen ingen som lyckas heller för den delen, när de gjorde Tears of Steel så var de tvungen att fånga och koda om videon på en Windowsmaskin t.ex. Så sånt gör att byta plattform poänglöst.

Låter rimligt, jag har inte använt cinelerra så du har nog mer att säga till om där.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself