Min första radiodator
Kanske är det bara jag men ibland blir jag trött på hur de flesta datorlådor ser ut. Förr kunde de minsann bygga både snyggt och värmetåligt i trä. Här är mitt första försök att uppdatera en radio från 1930-talet till nutid. Bygget gjordes förra året men så i dag började cpu-fläkten brumma vid vissa varvtal så jag bytte den och tog ett par bilder. Lite fallout-stuk blev det också eftersom jag av en slump i dagarna råkat köpa ett par gröna dioder för mer radioaktiv känsla.
Lådan kommer från en Luxor 825 (länk) från ca 1935.
Det var ingen mening att spara det skrotet som satt i, inte ens om jag hade kunnat separera det från dammet.
Insidan, för de som orkar läsa, består av följande budgetdelar:
Moderkort: H81i-plus - ett mini-atx-kort från Asus.
CPU: intel i5 4430
RAM: 2 x 8GB crucial ballistix low profile, ungefär
GPU: EVGA GeForce 750 SuperClocked (går in på millimetern när)
PSU: Silverstone SFX 450 Gold (st45sf-g)
SSD: Kingston (innan de bytte till dålig elektronik i den modellen)
HDD: Western Digital Red, 2.5-tum
PSU: Silverstone SFX 450 Gold (st45sf-g)
Kylare: En liten Noctua-variant som knappt tar någon plats alls.
Fläkten i PSUn lät för mycket så den bytte jag ut, minns inte exakt mot vad men det var fantastiskt pilligt med de där hårstråtunna kablarna de sätter in i sfx-modellerna. Det blev hur som helst tystare efteråt.
Moderkortet är monterat på ett motherboard tray från Lian-Li och det är i sin tur fastskruvat i en plåt från järnaffären.
Hårddiskarnas montering är ju lite speciell. Den består av böjda delar av metallband som är fästade i borrade hål i bakplåten med skruv och fjärilsmutter. De färdiga hålen i bandet passar perfekt till hårddiskskruvarna.
Ganska trångt blev det. På en bild syns hur jag har tunnat ut lådans framsida inifrån med en träborr (man tager vad man haver) för att få plats med allt. Tur att det är ett modulärt nätagg.
Så gick det till. Mitt första custom-case. Datorn kör ubuntu och jag jobbar på den när jag inte är på kontoret i stan. Annars kör jag med ett par fractal-lådor för windows och freenas samt en cubox-i4pro med omväxlande Lakka och OpenElec i tv-rummet.
Var nu lite kulturella och rädda en fin låda från att hamna på tippen. Det blir bra mycket stiligare än det man hittar på hyllan i datorbutiken.